PDA

Bekijk Volledige Versie : Steeds meer scholen verbieden verbeteringen met rode pen



Marsipulami
28-12-08, 14:33
Steeds meer scholen verbieden verbeteringen met rode pen

BRUSSEL - Correcties in rode inkt zouden slecht zijn voor het zelfvertrouwen van kinderen, schrijft de Sunday Telegraph.

Het gebruik van de kleur rood om aan te geven wat er allemaal fout is in een schoolwerk, dateert uit de 19de eeuw. Maar de jongste tijd hebben opvoedkundigen steeds meer kritiek op wat zij beschouwen als 'confronterend' kleurgebruik.

Volgens schooldirecteur Richard Sammonds 'kan een rode pen zeer demotiverend zijn voor scholieren, die het interpreteren als 'je bent niet goed genoeg'. Wij gebruiken daarom bij het nakijken van proeven tegenwoordig highlightpennen in alle kleuren, behalve rood. De goede stukken van de proef worden gemarkeerd in de ene, de minder goede in een andere kleur.'

Zoals in onderwijskringen gebruikelijk, heeft dit al geleid tot een hevige discussie met 'conservatieve' leerkrachten, die de verandering als 'trendy' of 'politiek correct' afwijzen en vinden dat rode inkt het juist makkelijker maakt voor kinderen om fouten te zien, en daar dus uit te leren. dsl

tanger'73
28-12-08, 14:57
Dit doet me weer denken aan mijn basisschool periode waar ik ontzettend op m'n broek heb gekregen door mijn meester, toen ik weer eens met rood in m'n schrift op de proppen kwam. :)