PDA

Bekijk Volledige Versie : Hamas vs. Fatah



Julien
28-12-08, 16:41
Het is heel erg jammer en zonde dat het Palestijnse volk zo diep verdeeld is tussen Hamas en Fatah, terwijl hun aandacht toch echt op Israel gericht moet zijn. Ik vind echter dat Hamas helemaal niet de Palestijnse zaak goed doet, in het verleden heeft de PLO (nu Fatah) veel meer en veel beter de Palestijnse zaak vertegenwoordigt. Over de hele wereld. Ook was/ is Fatah veel meer een volkspartij, voor elke Palestijn; moslim of christen.

Voor Hamas zijn de moslimidealen belangrijker dan de Palestijnse zaak. Het is natuurlijk begrijpelijk dat religie het belangrijkste is in je leven, maar als verzetsgroep lijkt me dit problematisch. Hou de islam weg bij dit conflict, dat maakt alles alleen maar moeilijker!

De Hamas is pas ontstaan tijdens de Eerste Intifadah, terwijl de PLO al vanaf dag 1 bestaat, en voor de tijd van Hamas was het Palestijnse volk broederlijk één. Hamas heeft de Palestijnen onenigheid onderling bezorgd en, net zo erg, een negatieve beeldvorming in de rest van de wereld.

Iran als bondgenoot is fijn, maar Arafat was beter in het behartigen van de Palestijnse zaak in landen die het ECHT voor het zeggen hebben. Nu denken veel mensen echter aan 'terrorisme' als ze aan het Palestijnse verzet denken. Ten tijde van de PLO was dit niet het geval.

Kijk naar de Westerlijke Jordaanoever. Daar heeft Fatah voor financiële groei en redelijke stabiliteit gezorgd. Bethlehem was voor het eerst sinds jaren weer goed toegankelijk voor christenen. En dat heeft de lokale bevolking goed gedaan.

Natuurlijk is het fout van Israel dat ze de democratische uitkomst van de Palestijnse verkiezingen niet erkennen. Want daardoor zal Hamas alleen maar nog meer groeien. Uitsluiting is nooit goed. Kijk maar naar het Vlaams Blok in Vlaanderen. Maar na verloop van tijd zal het Palestijnse volk echt wel inzien dat Hamas hen geen vrede kan brengen. Het zal toch van de PLO/ Fatah moeten komen. De Palestijnen, inclusief vluchtelingen, verdienen gewoon hun eigen land.

Spoetnik
28-12-08, 17:26
De Hamas is pas ontstaan tijdens de Eerste Intifadah, terwijl de PLO al vanaf dag 1 bestaat, en voor de tijd van Hamas was het Palestijnse volk broederlijk één.

Dat was nu juist voor Israel de reden om Hamas helpen op te richten destijds.
http://www.democracynow.org/2006/1/26/how_israel_and_the_united_states

Julien
28-12-08, 17:33
Dat was nu juist voor Israel de reden om Hamas helpen op te richten destijds.
http://www.democracynow.org/2006/1/26/how_israel_and_the_united_states

O.k. dat bevestigt dus eigenlijk mijn stelling dat je de Palestijnse zaak meer helpt door broederlijk achter PLO/Fatah te staan.

Spoetnik
28-12-08, 17:41
O.k. dat bevestigt dus eigenlijk mijn stelling dat je de Palestijnse zaak meer helpt door broederlijk achter PLO/Fatah te staan.

Fatah is achterlijk ontransparant en zeer corrupt, Arafat had destijds bijvoorbeeld 15 verschillende milities.

Julien
28-12-08, 17:45
Fatah is achterlijk intransparant en zeer corrupt, Arafat had destijds bijvoorbeeld 15 verschillende milities.

Maar Arafat heeft wel veel meer bereikt, en wat hij bereikt heeft, maakt Hamas binnen een paar jaren kapot.
Zie het verschil Gaza <---> Westoever.

Spoetnik
28-12-08, 17:48
Maar Arafat heeft wel veel meer bereikt, en wat hij bereikt heeft, maakt Hamas binnen een paar jaren kapot.
Zie het verschil Gaza <---> Westoever.

Jij bent de laatste jaren niet meer in de Westoever geweest neem ik aan. Los van wie schuld draagt aan wat, ook onder Arafat heeft Israel de nationale aspiraties van de Palestijnen nooit erkent.

Julien
28-12-08, 18:03
Jij bent de laatste jaren niet meer in de Westoever geweest neem ik aan. Los van wie schuld draagt aan wat, ook onder Arafat heeft Israel de nationale aspiraties van de Palestijnen nooit erkent.

Ik hoef daar niet te zijn geweest om er over te oordelen. Welke Marokkaan van maroc.nl is uberhaupt ooit in Israel geweest? Ik zag echter beelden van Bethlehem op het journaal, en er heerst nu voor het eerst in jaren vrede en er is stabiliteit. De economie gaat zelfs redelijk goed. Dat is wat men daar constateert.

Natuurlijk was niet alles perfect onder Arafat. Zo weten veel Parijzenaars dat hij er graag Palestijns geld opmaakte in de Moulin Rouge, maar feit blijft dat hij veel meer bereikte voor de Palestijnen dan Hamas nu bereikt (heeft).

Spoetnik
28-12-08, 18:38
Ik hoef daar niet te zijn geweest om er over te oordelen. Welke Marokkaan van maroc.nl is uberhaupt ooit in Israel geweest? Ik zag echter beelden van Bethlehem op het journaal, en er heerst nu voor het eerst in jaren vrede en er is stabiliteit.

Der staat dus een enorme muur/hekwerk rond Bethlehem met door Israelische soldaten bemande checkpoints, die de economische situatie enorm verlamd en bovendien enorm vernederend is. De bevolking is straatarm, hoewel er dit jaar wel een groei van toeristen was;echter vele christelijke inwoners overwegen te emigreren. Volgens mij heb jij een reportage van een journalist gezien die overmant was door het kerstmis gevoel.