PDA

Bekijk Volledige Versie : Trouw: Israel schond de staakt-het-vuren.



VerbalSmaeel
29-12-08, 14:51
Edit: suspected copyright infringement

Slinger
29-12-08, 15:51
Het verbaasde me om te lezen dat Trouw als enige Nederlandse krant toch de waarheid durfde te melden:

Mogelijk honderden doden na Israëlische aanval op Gaza



Op de Westelijke Jordaanoever veroordeelde de Palestijnse president Mahmoed Abbas, wiens Fatahpartij in 2007 door Hamas uit Gaza werd verdreven, de aanvallen. Boze Palestijnen trokken de straat op en leiders, ook van Fatah, riepen op de gelederen te sluiten en de eenheid te herstellen. Het is zeker niet uitgesloten de oorlog in Gaza inderdaad tot verzoening zal leiden tussen de Palestijnse groeperingen. Tegelijkertijd spraken Israëlische commentatoren de vrees uit dat de Israëlische actie kan leiden tot een opleven van de intifada op de Westelijke Jordaanoever.

Vorige week kwam na zes maanden ’formeel’ een einde aan een bestand tussen de twee partijen, dat indertijd met Egyptische bemiddeling was bereikt, hoewel in feite de escalatie al meer dan een maand geleden begon met Israëlische acties in Gaza, waarop de Palestijnen reageerden met raketbeschietingen. Hamas besloot het bestand niet te verlengen en legde de schuld bij Israël dat het zich niet zou hebben gehouden aan de voorwaarden, zoals het opheffen van de blokkade. Israël beweerde aanvankelijk te zijn begonnen met een verlichten van de blokkade, maar daarmee te zijn gestopt vanwege het doorgaan van de wapensmokkel via de tunnels in het zuiden van Gaza en de raketbeschietingen.

http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/article1933033.ece/

Het kernpunt is natuurlijk het steeds maar doorgaan van de wapensmokkel tijdens het bestand. Israël heeft zich daartegen teweergesteld. En terecht.

Joesoef
29-12-08, 15:54
Het kernpunt is natuurlijk het steeds maar doorgaan van de wapensmokkel tijdens het bestand. Israël heeft zich daartegen teweergesteld. En terecht.


Vertel dat ook even aan de burgerslachtoffers die Israel maakt op dit moment door raketten te schieten op doelen in een van werelds drukst bevolkte gebieden.

Slinger
29-12-08, 16:04
Vertel dat ook even aan de burgerslachtoffers die Israel maakt op dit moment door raketten te schieten op doelen in een van werelds drukst bevolkte gebieden.

Ik denk dat Hamas maar eerst eens aan hun eigen mensen moet uitleggen waarom ze militaire installaties en voorraden bij voorkeur in de dichtst bevolkte gebieden plaatsen.

Joesoef
29-12-08, 16:05
Ik denk dat Hamas maar eerst eens aan hun eigen mensen moet uitleggen waarom ze militaire installaties en voorraden bij voorkeur in de dichtst bevolkte gebieden plaatsen.

Omdat hamas in de weg zit moet de bevolking lijden, wat ben jij voor een harteloos iemand.

Slinger
29-12-08, 16:11
Omdat hamas in de weg zit moet de bevolking lijden, wat ben jij voor een harteloos iemand.

Hamas is een beweging waarvoor de ideologische strijd belangrijker is dan de eigen bevolking. Dat is pas harteloos, bovendien zijn degenen die dit onverantwoordelijke gedrag van Hams goedpraten harteloos. Hamas moet voor zijn mensen zorgen, en ze niet gebruiken als schild.

Het is overigens velen opgevallen dat, als je naar de beelden kijkt, er heel veel slachtoffers in uniform zijn. Omdat de aanval van Israël vroeger kwam dan verwacht is het aantal militaire doden groot en het aantal burgerslachtoffers beperkt.

tanger'73
29-12-08, 16:20
Omdat hamas in de weg zit moet de bevolking lijden, wat ben jij voor een harteloos iemand.


Bleef het daarbij maar beperkt. Gaza wordt hermetisch afgesloten, geen medicamenten, voedsel en andere eerste levensbehoefte.

Maryama_Me
29-12-08, 16:23
Speciaal voor Slinger.

CHRISTEN ZIONISTEN
Naar aanleiding van: Stephen Sizer, Christian Zionism Road-map to Armageddon? Leicester, Intervarsity Press 2004, 2e druk 2005, 298 blz Prijs £ 25.-

Tijdens zijn bezoek aan Nederland (Trouw, 21 september, 2006) leverde aartsbisschop Elias Chakour kritiek op christen zionisten, die met een beroep op de bijbelse profeten alles goedpraten, steunen en prijzen niet alleen wat de staat Israël doet, maar ook de programma’s en activiteiten van extreme groepen die het hele land claimen, tegen vrede met de Palestijnen zijn en streven naar het bouwen van een nieuwe Joodse tempel op de plek waar zich thans de rotskoepel bevindt. Dit islamitisch heiligdom moet dan wel eerst worden opgeblazen! Die herbouw vormt een schakel in het eindtijd scenario van vele christenzionisten, dat zal uitlopen op een nog grotere catastrofe dan de holocaust: de eindstrijd tussen goed en kwaad op een symbolisch plaats genaamd Armageddon, maar door letterlijke uitleggers gelocaliseerd in het Heilige Land Israël (Openbaring, 16:16).

Eind augustus 2006 kwamen de syrisch-orthodoxe, de rooms-katholieke, episcopaalse en lutherse bisschoppen van Jeruzalem reeds met een scherpe veroordeling van het christelijke zionisme en andere ideologieën, die één volk begunstigen, theologische en materieel, ten koste van andere volken en die kolonisatie, apartheid en imperialisme rechtvaardigen. Want volgens het Nieuwe Testament mogen na Israël alle volken gelijkelijk delen in het heil dat in Christus gekomen is.

In 2002 verklaarde de Raad van Kerken in het Midden Oosten (MECC) dat Christenzionisme een gevaarlijke misvorming van het christelijk geloof is, omdat het gebaseerd is op discriminatie. Het bewijst daarmee ook de Joden geen dienst, omdat die zich juist van elke vorm van discriminatie willen bevrijden. Discriminatie op grond van gevoelens van superioriteit kan immers nooit het uitgangspunt zijn van samenwonen van Joden en Palestijnen in hetzelfde gebied.

De MECC wijdde in 2002 een studieconferentie aan het christen-zionisme. Onder de dertien miljoen orthodoxe, oriëntaalse, rooms-katholieke en protestantse christenen, die in de MECC vertegenwoordigd zijn vindt men geen openlijke christenzionisten. Maar in de Verenigde Staten des te meer. Hun politieke pro-Israël lobby is tien keer zo groot als de Joodse. Zo lees ik in de recentste en uitvoerigste studie over dit verschijnsel van de hand van de evangelicaal Stephen Sizer, anglicaans priester in Sussex: Christian Zionism Road–map to Armageddon? Het diende hem als proefschrift. Sizer stelt dat het Joodse zionisme een groot deel van zijn inspiratie en steun ontleend heeft aan het oudere christenzionisme.

Sterker, Arthur James Balfour, de pionier van de bekende Balfour verklaring van 1917, die de Joden een nationaal tehuis toezegde, kwam uit een evangelisch milieu waarin men geloofde in de terugkeer van de Joden naar hun oude land en het herstel van het Joodse bestuur aldaar. Balfour zag zichzelf als een instrument om Gods bedoeling te realiseren.

Sizer onderzocht de historische bronnen, de theologische fundering en de politieke gevolgen van het christen-zionistisch denken in al zijn schakeringen. Thomas Brightman (1562-1607) wordt beschouwd als de vader van de leer van het herstel en de bekering van het Joodse volk. Onder veel Puriteinen was dit een gekoesterde gedachte, die leidde tot allelerlei speculaties over de toekomst.

Deze leer werd uitgewerkt door John Nelson Darby (1800-1882)13-1871), een ex-priester die zijn eigen Anglicaanse kerk had afgeschreven. Hij stichtte de “Plymouth Brethren”, met een minimum aan kerkorde. Gebrek aan orde leidde tot een eindeloze reeks afsplitsingen. Hij had ook een lage dunk van andere kerken. Minachting voor de oude historische kerken is nog steeds typerend voor christen-zionisme. Het heeft in dit opzicht nooit zijn sectarische origine verloochend. In Darby’s denken heeft de kerk nauwelijks toekomst maar Israël wel. De beweging sloeg over naar Amerika en kreeg daar veel aanhang tot in hoge politieke kringen.

Ook in Europa groeide het aantal aanhangers, ook, zij het in in gematigde vorm, binnen de gevestigde kerken. De Zwitser Henri Dunant, de stichter van het Rode Kruis, werd door Herzl als een van de eersten een christen-zionist genoemd. Herzl nodigde Dunant in 1897 uit in Basel het eerste zionistische congres mee te maken. Herzl profiteerde van de christen-zionistische beweging, evenals hedendaagse Israëli politici, ookal doet men wat meewarig en laatdunkend over de uiteindelijke bedoelingen van belangrijke woordvoerders van deze beweging, zoals de bekering van de joden in de eindtijd.

Het christenzionisme kreeg zijn theologische structuur door een schema van bedelingen of dispensaties die Scofield (*1888) gebruikte als sleutel voor het verstaan van de schrift in zijn Scofield Reference Bible (1917). Het werd voor vele miljoenen de exclusieve gezaghebbende bijbeleditie. Anderen zouden dit schema verder uitwerken

De grootste fantast op dit gebied is wel Hal Lindsey ( o.a. The Late Great Planet Earth, 1970), die de bijbel uitlegt alsof hij in Gods ‘draaiboek’ heeft mogen kijken. De Bijbel wordt niet uitgelegd vanuit het centrum, Christus, maar vanuit hedendaagse gebeurtenissen, die in de Schrift voorspeld zouden zijn. Alleen Lindsey kent het geheime recept hoe het ene met het andere moeten worden verbonden. Deze bijbeluitleg vraagt wel iedere keer om “updating”. Hij vond zelfs bijbelteksten die wijzen op Amerika en de Sovjet Unie en Saddam in Irak. Maar die verwijzingen klopten niet meer toen laatstgenoemden van het toneel verdwenen.

Deze futuristische science-fiction-achtige uitleg kent oplagen van honderden miljoenen. Een op de vier Amerikanen is bekend met deze boeken. In die boeken draait het hele wereldgebeuren om de staat Israël als onderdeel van het hierboven genoemde zogenaamd bijbelse eindtijd-scenario.

Typerend voor deze uitleg is het exclusieve accent op een futuristische uitleg van alle teksten in het Oude Testament, die betrekking hebben op de terugkeer van Israël. Deze teksten zijn in deze visie niet vervuld na de ballingschap of door de komst van Christus, maar door de stichting van de staat Israël in 1948. Dit gebeuren wordt verheven tot een heilsfeit bij uitstek, waardoor de centrale betekenis van de komst van Christus voor alle volken lijkt te verbleken. Symbolische en apocalyptische randverschijnselen vormen het centrum van deze bijbeluitleg en dringen het centrum, de evangeliën betreffende Jezus’ leven en werken, naar de achtergrond.

Sizer onderstreept de volgende politieke implicaties van deze theologie. Vanwege de centrale betekenis van Israël als Gods uitverkoren volk is het de roeping van christenen Israël te zegenen en op alle mogelijke manieren te steunen, onder meer door acties ten behoeve van Joden in Ethiopië of Rusland, die “naar huis” willen gaan. Eretz Israël behoort exclusief tot het Joodse volk, daarom moet het land worden geannexeerd en moeten de nederzettingen worden versterkt. [In 1947 reeds klaagde de Amerikaanse radioevangelist M.R.Dehaan, dat de Britten “verzuimd hadden het land te zuiveren van zijn onwettige bezetters”(85).] Jeruzalem is de eeuwige exclusieve hoofdstad voor de Joodse staat. Alle ambassades moeten daar worden gevestigd. Ook de tempel moet worden herbouwd. met christelijke steun. Dat helpt Gods plan.

“Omdat christen-zionisten geloven dat een apocalyptische oorlog tussen goed en kwaad in de nabije toekomst zal plaats vinden, is er geen uitzicht op een blijvende vrede tussen Joden en Arabieren. Er voor pleiten dat Israël een compromis sluit met de islam en samen gaat leven met Palestijnse buren of een Palestijnse staat, houdt (volgens vele christen-zionisten) in dat men zich identificeert met hen die bestemd zijn zich te verzetten tegen God en Israël in de ophanden zijnde veldslag bij Armageddon”(252). Geen wonder dat de meeste woordvoerders van het christen-zionisme uitgesproken anti-islamitisch zijn*. Sommigen identificeren de bijbelse Amalekieten, Israëls aartsvijanden in de tijd van de rechters, met de Arabieren van nu. John Stott, een leidend evangelikaal in Engeland, verklaarde dat Sizers boek precies op tijd is verschenen om ons te waarschuwen. Volgens mij is het al bijna te laat. Eind 2007 verschijnt een meer populaire versie van Stephen Sizers boek: Zion’s Christian Soldiers.Leusden, Dr Jan Slomp, predikant
De auteur is voorzitter van de Stichting Steuncomité Israëlische Vredesgroepen en Mensenrechten Organisaties (=SIVMO). SIVMO geeft het kwartaalblad De Brug uit. Hij schreef de bovenstaande bespreking op persoonlijke titel.

*Zie ook van Erhard Kamphausen, ”Judentum und Islam im Endzeitdenken des fundamentalistischen Protestantismus und der pentekostalen Bewegung nordamerikanischen Ursprungs ‘, in Evangelische Akademien (Hrsg.) Christen & Muslime Veranwortung zum Dialog, Darmstadt, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 2006 S.132-146.
en
Ilan Pappe, Israëli historicus, The Ethnic Cleansing of Palestine, Londen, One World Press, 2006


http://www.werkgroepkeerpunt.nl/download/0...enzionisten.doc

tanger'73
29-12-08, 16:26
Kortweg misselijkmakend om een staakt het vuren met een overmachtige Israëlische luchtmacht te doorbreken.

Slinger
29-12-08, 16:37
Speciaal voor Slinger.

[/url]

Bedankt Marya voor de informatie. Maar ... wat moet ik er mee?

Maryama_Me
29-12-08, 16:44
Bedankt Marya voor de informatie. Maar ... wat moet ik er mee?

Over nadenken mss?
En graag gedaan hoor.

Spoetnik
29-12-08, 16:45
Het is overigens velen opgevallen dat, als je naar de beelden kijkt, er heel veel slachtoffers in uniform zijn.

Heel veel slachtoffers waren politie agenten inderdaad. Wat wil je, Israel bombardeerde 40 politiebureau om 11 uur in de morgen. En een politie academie, waar net een beediging plaats vond.

Slinger
29-12-08, 16:50
Over nadenken mss?
En graag gedaan hoor.

Nou even een korte reactie dan: de boeken van Hall Lindsey heb ik alle drie gelezen, maar jaren geleden heb ik besloten ze uit mijn boekenkast te verwijderen. Ik voel me er niet verwant mee. Op deze manier wil ik de Bijbel niet uitleggen.

Joesoef
29-12-08, 16:52
Hamas is een beweging waarvoor de ideologische strijd belangrijker is dan de eigen bevolking. Dat is pas harteloos, bovendien zijn degenen die dit onverantwoordelijke gedrag van Hams goedpraten harteloos. Hamas moet voor zijn mensen zorgen, en ze niet gebruiken als schild.

Het is overigens velen opgevallen dat, als je naar de beelden kijkt, er heel veel slachtoffers in uniform zijn. Omdat de aanval van Israël vroeger kwam dan verwacht is het aantal militaire doden groot en het aantal burgerslachtoffers beperkt.


Weetje wat harteloos is, dit te weten en ondanks dat vrouwen en kinderen om het leven brengen door middel van raket aanvallen.


Ik verdenk Israel er ook van het smokkelen van wapens toe te laten, wetende dat deze wapens tegen ze gebruikt gaan worden om vervolgens op een legitieme manier genocide in overbevolkt Palestijns gebied te kunnen plegen.

Joesoef
29-12-08, 16:54
Bleef het daarbij maar beperkt. Gaza wordt hermetisch afgesloten, geen medicamenten, voedsel en andere eerste levensbehoefte.


Wat Israel doet is pure genocide. Hoog hek er om heen, geen voedsel en medicamenten en vervolgens volgooien met raketten.

Slinger
29-12-08, 16:56
Weetje wat harteloos is, dit te weten en ondanks dat vrouwen en kinderen om het leven brengen door middel van raket aanvallen.


Ik verdenk Israel er ook van het smokkelen van wapens toe te laten, wetende dat deze wapens tegen ze gebruikt gaan worden om vervolgens op een legitieme manier genocide in overbevolkt Palestijns gebied te kunnen plegen.

Israël heeft het smokkelen van wapens juist actief tegengewerkt. Dat heeft vier (?) Hamasstrijders het leven gekost, waarna Hamas weer een excuus had om het bestand te beëindigen en met raketbeschietingen te beginnen.

tanger'73
29-12-08, 16:57
Weetje wat harteloos is, dit te weten en ondanks dat vrouwen en kinderen om het leven brengen door middel van raket aanvallen.


Ik verdenk Israel er ook van het smokkelen van wapens toe te laten, wetende dat deze wapens tegen ze gebruikt gaan worden om vervolgens op een legitieme manier genocide in overbevolkt Palestijns gebied te kunnen plegen.


Uit respect voor beheer ben ik hem deze dagen bewust aan het mijden. Iemand waarbij ondanks zovele slachtoffers nog geen enkel greintje verontwaardiging op aan te merken valt. Totaal niet te rijmen met welk geloofsopvatting dan ook.

Slinger
29-12-08, 16:59
Uit respect voor beheer ben ik hem deze dagen bewust aan het mijden. Iemand waarbij ondanks zovele slachtoffers nog geen enkel greintje verontwaardiging op aan te merken valt. Totaal niet te rijmen met welk geloofsopvatting dan ook.

Dat is je geraden ook, anders zal ik eens een boekje over je open doen!

tanger'73
29-12-08, 17:03
Dat is je geraden ook, anders zal ik eens een boekje over je open doen!


Die boekje van je moet zonder twijfel flinterdun wezen.

Slinger
29-12-08, 17:06
Die boekje van je moet zonder twijfel flinterdun wezen.

Try me!

tanger'73
29-12-08, 17:10
Try me!



hahahaha, je begint nu zelfs als een zionist te dreigen. :haha:

Slinger
29-12-08, 17:13
hahahaha, je begint nu zelfs als een zionist te dreigen. :haha:

En jij als een nazi met een bruine broek te ginnegappen...

tanger'73
29-12-08, 17:15
En jij als een nazi met een bruine broek te ginnegappen...


oh please, ik ben niet in een oorlogsstemming.

Aït Ayt
29-12-08, 17:32
Het kernpunt is natuurlijk het steeds maar doorgaan van de wapensmokkel tijdens het bestand. Israël heeft zich daartegen teweergesteld. En terecht.

nee dat is niet het kernpunt bij dit bestand..

waarom mogen de palestijnen eigenlijk geen wapens aanschaffen terwijl al meer dan 40 jaar hun grondgebied geweldadig wordt bezet ?
sinds wanneer is het een misdaad om je te verdedigen tegen bezetters en onderdrukkers ?

en waarom mag israël wel wapens aanschaffen ?
je loopt niet te klagen dat er via schiphol wapens naar israël gevlogen worden..

tanger'73
29-12-08, 17:41
nee dat is niet het kernpunt bij dit bestand..

waarom mogen de palestijnen eigenlijk geen wapens aanschaffen terwijl al meer dan 40 jaar hun grondgebied geweldadig wordt bezet ?
sinds wanneer is het een misdaad om je te verdedigen tegen bezetters en onderdrukkers ?

en waarom mag israël wel wapens aanschaffen ?
je loopt niet te klagen dat er via schiphol wapens naar israël gevlogen worden..

Een bestand met een groepering dat door Israël sinds mensenheugenis wordt onderdrukt is gebakken lucht. Bovendien heeft Israël überhaupt maling aan welk bestand dan ook, zoals onder deze zelfde regering ten tijde van de schending van de soevereiniteit van Libanon is gebleken zonder enige officieële oorlogsverklaring. Maar wat verwacht je van Israël die zelfs VN-resoluties in de wind slaat.

Joesoef
29-12-08, 18:04
Israël heeft het smokkelen van wapens juist actief tegengewerkt. Dat heeft vier (?) Hamasstrijders het leven gekost, waarna Hamas weer een excuus had om het bestand te beëindigen en met raketbeschietingen te beginnen.


Israel wist precies waar die tunnels lagen en waarvoor ze dienden. Dan nog, het rechtvaardigt deze actie totaal niet.

De Palestijnen zijn een sitting duck. Men kan nergens naar toe terwijl de raketten naar beneden komen, men kan alleen lijdzaam afwachten of er nog een dag komt.

Aït Ayt
29-12-08, 19:02
Een bestand met een groepering dat door Israël sinds mensenheugenis wordt onderdrukt is gebakken lucht.

een bestand tijdens een geweldadige bezetting is gebakken lucht ja.. en daarnaast kan hamas geen deuk in een pak boter slaan tegen israël.. het is allemaal toneel waarbij israël de aandacht kan afleiden van hun steeds maar verder uitbreidende nederzettingenbeleid..

tanger'73
29-12-08, 19:16
een bestand tijdens een geweldadige bezetting is gebakken lucht ja.. en daarnaast kan hamas geen deuk in een pak boter slaan tegen israël.. het is allemaal toneel waarbij israël de aandacht kan afleiden van hun steeds maar verder uitbreidende nederzettingenbeleid..


Zelfs als de Palestijnen massaal Ghandi gaan worden, zal dat op Israël geen enkele indruk maken.

Slinger
29-12-08, 19:18
nee dat is niet het kernpunt bij dit bestand..

waarom mogen de palestijnen eigenlijk geen wapens aanschaffen terwijl al meer dan 40 jaar hun grondgebied geweldadig wordt bezet ?
sinds wanneer is het een misdaad om je te verdedigen tegen bezetters en onderdrukkers ?

en waarom mag israël wel wapens aanschaffen ?
je loopt niet te klagen dat er via schiphol wapens naar israël gevlogen worden..

Het kernpunt is dat Hamas eenzijdig het bestand heeft opgezegd en is begonnen met het aanvallen van Israël. Daarmee hebben ze het onheil over zichzelf opgeroepen.

Waarom hebben ze het gedaan? Het antwoord kan niet zijn dat ze zich zo sterk voelen want iedereen weet dat Israël veel sterker is.

Het enige antwoord dat je kunt bedenken is dat ze een nieuwe aanval van Israël wilden uitlokken om internationale aandacht te krijgen.

Dat is gelukt, en daarvoor hebben ze hun eigen volk opgeofferd.

Dappere Hamasstrijders.

Slinger
29-12-08, 19:23
Israel wist precies waar die tunnels lagen en waarvoor ze dienden. Dan nog, het rechtvaardigt deze actie totaal niet.

De Palestijnen zijn een sitting duck. Men kan nergens naar toe terwijl de raketten naar beneden komen, men kan alleen lijdzaam afwachten of er nog een dag komt.

Ik begrijp inmiddels dat de Israëlische regering verklaard heeft dat ze geprobeerd heeft burgerslachtoffers zo veel mogelijk te vermijden, wat voor een deel gelukt is, want door de timing van de eerste aanval waren veel van de doden Hamasfunctionarissen. Israël heeft ook aangekondigd dat het alle gebouwen van Hamas zal vernietigen. Laten we hopen dat het gauw gebeurd is en dat de Palestijnse burgers er in zullen slagen zo veel mogelijk uit de buurt van die gebouwen te blijven.

Aït Ayt
29-12-08, 19:32
Het kernpunt is dat Hamas eenzijdig het bestand heeft opgezegd en is begonnen met het aanvallen van Israël. Daarmee hebben ze het onheil over zichzelf opgeroepen.

het kernpunt is de grens die dicht bleef terwijl israël toegezegd had om de grens open te stellen tijdens het bestand..
daarnaast was het israël die het bestand geschonden heeft zoals ze dat al vaker gedaan hebben.. zoals tanger'73 al terecht opmerkte is een bestand met israël gebakken lucht.. dat gaat nergens over..


Waarom hebben ze het gedaan?


- wie zegt dat ze het gedaan hebben ?

- waarom mogen de palestijnen eigenlijk geen wapens aanschaffen terwijl al meer dan 40 jaar hun grondgebied geweldadig wordt bezet ?
sinds wanneer is het een misdaad om je te verdedigen tegen bezetters en onderdrukkers ?

- en waarom mag israël wel wapens aanschaffen ?

Aït Ayt
29-12-08, 19:35
Zelfs als de Palestijnen massaal Ghandi gaan worden, zal dat op Israël geen enkele indruk maken.

dan kunnen ze nog makkelijker onderdrukt worden door israël..

Slinger
29-12-08, 20:14
dan kunnen ze nog makkelijker onderdrukt worden door israël..

Wat hebben ze nu dan bereikt? In bijna een eeuw van gewelddadige aanvallen? De positie van de Palestijnen is slechter dan in 1918. En dat heeft heel veel met gebruikte methode te maken.

Geweldloos verzet tegen de bezetting van de Westbank zou de Palestijnen de steun opleveren van 90% van de Europeanen.

Bofko
30-12-08, 00:03
Bij het offensief in Gaza klinkt de echo van de Libanonoorlog uit 2006 nog helder door. Israël wil zijn afschrikkingskracht terug.
„Laat ze maar denken dat de Joden gek zijn geworden, en dat ze voor ons moeten oppassen.” Met deze zin vatte generaal b.d. Jossi Peled op de tv Israëls optreden in Gaza samen.

De aanvallen hebben tot doel een einde te maken aan de raketbeschietingen op Israël, en het wapenarsenaal van Hamas te vernietigen. Maar op de achtergrond speelt de oorlog in 2006 in Libanon. Veel Israëliërs (zo niet premier Olmert) vinden dat ze in die oorlog gefaald hebben. Israël zou daardoor zijn voornaamste wapen kwijt zijn: afschrikkingskracht. Israëls doelwit van toen, de Hezbollah, is nu sterker dan ooit.
Generaals vechten vaak de vorige oorlog (opnieuw). In Gaza wil Israël zich revancheren voor de fouten van toen, zijn kracht tonen en via Hamas Hezbollah (en Iran) de boodschap sturen dat Israël ze weet te raken.
De gelijkenis is niet uit de lucht gegrepen: Hezbollah dient Hamas tot voorbeeld, ze delen hun radicale islamitische ideologie, hun patroon Iran en hun afwijzing van Israël. Volgens Israël heeft Hamas het afgelopen half jaar het bestand benut om een ondergronds netwerk van gangen, wapendepots en lanceerinstallaties aan te leggen, net als Hezbollah in Libanon.
Dat was waarvoor de tegenstanders van het bestand in Israël waarschuwden. Zij zijn niet opgehouden aan te dringen op een grootscheepse aanval op Gaza. Die druk nam slechts toe nadat het bestand in november aan flarden werd geschoten, toen Israël vier Palestijnen doodde die kennelijk een tunnel aan het graven waren om een legerpost te overvallen. Het geweld over en weer laaide op. Met de verkiezingen in aantocht werd Gaza onderdeel van de campagnes, waarbij ook ministers van de regerende Kadimapartij, met lijsttrekster Tzipi Livni voorop, erop aandrongen met Hamas af te rekenen.

Degene die de boot afhield was Ehoed Barak, de minister van defensie. Hij meende dat Israël baat had bij een verlenging van het bestand, al riep hij tegelijkertijd dat de oorlog onvermijdelijk was. Barak bereidde intussen, geheel des Baraks, nauwgezet zijn plannen voor een aanval voor. Hamas voerde onderwijl de beschietingen op, mogelijk om betere voorwaarden voor een bestand af te dwingen. Voor Barak ging dat te ver.
Volgens sommigen hebben verkiezingsoverwegingen meegespeeld. Waarschijnlijk is dat niet het geval, maar ’Gaza’ kan wel bepalend worden. Tot zaterdag stevenden Barak en zijn Arbeiderspartij af op een vernederend verlies. Als het Israël lukt Hamas te dwingen zijn beschietingen te staken zonder opnieuw Gaza te bezetten, is Barak de held.
Maar er zijn ook andere uitkomsten denkbaar. Zo hoopt Hamas mogelijk op eenzelfde scenario als destijds in Libanon: Israël dat binnentrekt, verliezen lijdt, en vervolgens wordt teruggefloten, zonder veel resultaten te boeken. Intussen betalen vele honderden, meest Palestijnen, de prijs voor Israëls buitenproportionele ’afschrikkingskracht’ en de uitzichtloze weg van Hamas.

Trouw.nl

knuppeltje
30-12-08, 09:37
Het kernpunt is dat Hamas eenzijdig het bestand heeft opgezegd en is begonnen met het aanvallen van Israël. Daarmee hebben ze het onheil over zichzelf opgeroepen.

Niet zo jokken.
Het uitschakelen van Hamasleden tijdens het bestand was al een eenzijdige schending van het bestand door Israël.

knuppeltje
30-12-08, 09:38
Het enige antwoord dat je kunt bedenken is dat ze een nieuwe aanval van Israël wilden uitlokken om internationale aandacht te krijgen.

Dat is gelukt, en daarvoor hebben ze hun eigen volk opgeofferd.

Dappere Hamasstrijders.

Blijkt maar weer dat jouw denkvermogen heel beperkt is.

knuppeltje
30-12-08, 09:41
Ik begrijp inmiddels dat de Israëlische regering verklaard heeft dat ze geprobeerd heeft burgerslachtoffers zo veel mogelijk te vermijden, wat voor een deel gelukt is, want door de timing van de eerste aanval waren veel van de doden Hamasfunctionarissen. Israël heeft ook aangekondigd dat het alle gebouwen van Hamas zal vernietigen. Laten we hopen dat het gauw gebeurd is en dat de Palestijnse burgers er in zullen slagen zo veel mogelijk uit de buurt van die gebouwen te blijven.

Dat liegen ze dan schaamteloos.
Ook zij wisten heel goed dat een dergelijke inzet veel burgerslachtoffers zal eisen.
Het laatste zal jou totaal aan je reet roesten.

JHvandenHeuvel
30-12-08, 09:43
Het kernpunt is natuurlijk het steeds maar doorgaan van de wapensmokkel tijdens het bestand. Israël heeft zich daartegen teweergesteld. En terecht.

En het heeft de laatste 60 jaar zo fantastisch geholpen, al die represailles, vind je ook niet?

Het kernpunt ligt net een beetje anders, als je het mij vraagt. Dat is ergens te vinden bij de stichting van de staat Israel en de gelijktijdigde verkrachting van de rechten van de Palestijnen.

Misschien is het handiger als het verstand eens een beetje intrede doet, daar onder die keppeltjes in Jeruzalem. In 60 jaar is men met al die geweldige 'definitieve akties tegen het terrorisme' geen spat verder gekomen. Sterker nog: Israel is verworden tot een land dat omringd is met veiligheidsmuren, hekken, prikkeldraad, checkpoints en wachttorens. Als jij denkt dat de oplossing daarin is te vinden in plaats van een politiek die ooit door ene Rabin is ingezet, dan ben je redelijk kortzichtig bezig en heb je een redelijke tunnelvisie, om maar op die tunnels terug te komen....

Slinger
30-12-08, 09:45
Niet zo jokken.
Het uitschakelen van Hamasleden tijdens het bestand was al een eenzijdige schending van het bestand door Israël.

Dat waren Hamasstrijders die een tunnel aan het graven waren naar een Israëlische wachtpost toe, om die aan te vallen.

Slinger
30-12-08, 09:49
Blijkt maar weer dat jouw denkvermogen heel beperkt is.

Bedenk jij dan eens wat Hamas heeft willen bereiken met het hervatten van de raketbeschietingen?

Slinger
30-12-08, 09:51
En het heeft de laatste 60 jaar zo fantastisch geholpen, al die represailles, vind je ook niet?

Het kernpunt ligt net een beetje anders, als je het mij vraagt. Dat is ergens te vinden bij de stichting van de staat Israel en de gelijktijdigde verkrachting van de rechten van de Palestijnen.

Misschien is het handiger als het verstand eens een beetje intrede doet, daar onder die keppeltjes in Jeruzalem. In 60 jaar is men met al die geweldige 'definitieve akties tegen het terrorisme' geen spat verder gekomen. Sterker nog: Israel is verworden tot een land dat omringd is met veiligheidsmuren, hekken, prikkeldraad, checkpoints en wachttorens. Als jij denkt dat de oplossing daarin is te vinden in plaats van een politiek die ooit door ene Rabin is ingezet, dan ben je redelijk kortzichtig bezig en heb je een redelijke tunnelvisie, om maar op die tunnels terug te komen....

Ik neem aan dat jij een visie hebt hoe het wel moet. Leg maar eens uit.

JHvandenHeuvel
30-12-08, 09:52
Ik neem aan dat jij een visie hebt hoe het wel moet. Leg maar eens uit.

Daar komt die dan. Heb hem hier al eerder gepost dus een citaat. En die oplossing is heel erg simpel.

Ik ben het toaal niet eens met de stompzinnige akties van Hamas. Die club schijnt maar niet te beseffen dat ze tegenover een van de allersterkste legers ter wereld staat en slechts alleen de eigen bevolking te benadelen. En waarom in vredesnaam? Wat denk je in Godsnaam uit te kunnen richten met speelgoedraketjes, die nog niet eens 40 kilometer ver komen?

Een club als Hamas moet je de wind uit de zeilen nemen. En dat kan alleen maar door eens te kijken naar de oorzaken van de populariteit en iets aan die oorzaken te doen. Wat die oorzaken zijn, is zonneklaar. Tenminste voor ieder weldenkend mens maar wel denken, dat kunnen ze nu net niet, daar in Jeruzalem.

Ten tijde van de enige periode, dat er daadwerkelijk zicht was op een oplossing, midden jaren negentig onder de onvolprezen Rabin, had deze club nauwelijks enige aanhang. De Palestijnen stonden in zeer grote meerderheid achter Arafats toenadering tot de enige welwillende en weldenkende regeringsleider, die Israel ooit gehad heeft.

Kortom: Israel heeft een nieuwe Rabin nodig. Iemand die beseft dat je met dit soort represailles niets opschiet maar alleen maar nieuwe Hamas-aanwas kweekt.

Simpel toch?

Slinger
30-12-08, 10:00
Daar komt die dan. Heb hem hier al eerder gepost dus een citaat. En die oplossing is heel erg simpel.

Ik ben het toaal niet eens met de stompzinnige akties van Hamas. Die club schijnt maar niet te beseffen dat ze tegenover een van de allersterkste legers ter wereld staat en slechts alleen de eigen bevolking te benadelen. En waarom in vredesnaam? Wat denk je in Godsnaam uit te kunnen richten met speelgoedraketjes, die nog niet eens 40 kilometer ver komen?

Een club als Hamas moet je de wind uit de zeilen nemen. En dat kan alleen maar door eens te kijken naar de oorzaken van de populariteit en iets aan die oorzaken te doen. Wat die oorzaken zijn, is zonneklaar. Tenminste voor ieder weldenkend mens maar wel denken, dat kunnen ze nu net niet, daar in Jeruzalem.

Ten tijde van de enige periode, dat er daadwerkelijk zicht was op een oplossing, midden jaren negentig onder de onvolprezen Rabin, had deze club nauwelijks enige aanhang. De Palestijnen stonden in zeer grote meerderheid achter Arafats toenadering tot de enige welwillende en weldenkende regeringsleider, die Israel ooit gehad heeft.

Kortom: Israel heeft een nieuwe Rabin nodig. Iemand die beseft dat je met dit soort represailles niets opschiet maar alleen maar nieuwe Hamas-aanwas kweekt.

Simpel toch?

Te simpel...

knuppeltje
30-12-08, 10:07
=Slinger;3827869]Wat hebben ze nu dan bereikt? In bijna een eeuw van gewelddadige aanvallen? De positie van de Palestijnen is slechter dan in 1918. En dat heeft heel veel met gebruikte methode te maken.

Mwa, meer met het zionisme denk.
Zonder dat was er dat probleem nooit ontstaan.


Geweldloos verzet tegen de bezetting van de Westbank zou de Palestijnen de steun opleveren van 90% van de Europeanen.

Mondeling heel misschien, maar dan wel geheel vrijblijvend.
De onherstelbare vergissing zal nooit officieel erkend worden, en dus zou ondanks die vermeende sympathie voor de Palestijnen, dat voor hun niets concreets opleveren.
Nimmer had Europa Israël zodanig onder druk gezet dat er een Palestijnse staat zou komen. Het net doen alsof is niet zomaar een ontkenning van de werkelijkheid, het is een flagrante leugen. Europa heeft zich nog nooit hard gemaakt voor een Palestijnse staat. Europa zal dat niet doen ook, nimmer zal het Israël zover proberen te krijgen dat het daarvoor effectief de ruimte schept. Nog nooit heeft Europa, uit gène voor haar verleden en angst voor grote broer, daar echt aan gewerkt.
Ook mensen zoals jij weten dat heel goed, en daarom is jou gebabbel alleen maar schijnheilige leugen en bedrog.

Slinger
30-12-08, 10:10
Mwa, meer met het zionisme denk.
Zonder dat was er dat probleem nooit ontstaan.



Mondeling heel misschien, maar dan wel geheel vrijblijvend.
De onherstelbare vergissing zal nooit officieel erkend worden, en dus zou ondanks die vermeende sympathie voor de Palestijnen, dat voor hun niets concreets opleveren.
Nimmer had Europa Israël zodanig onder druk gezet dat er een Palestijnse staat zou komen. Het net doen alsof is niet zomaar een ontkenning van de werkelijkheid, het is een flagrante leugen. Europa heeft zich nog nooit hard gemaakt voor een Palestijnse staat. Europa zal dat niet doen ook, nimmer zal het Israël zover proberen te krijgen dat het daarvoor effectief de ruimte schept. Nog nooit heeft Europa, uit gène voor haar verleden en angst voor grote broer, daar echt aan gewerkt.
Ook mensen zoals jij weten dat heel goed, en daarom is jou gebabbel alleen maar schijnheilige leugen en bedrog.


Met andere woorden: doorgaan op het tot dusver gevolgde pad van geweld?

knuppeltje
30-12-08, 10:12
Dat waren Hamasstrijders die een tunnel aan het graven waren naar een Israëlische wachtpost toe, om die aan te vallen.

Indien Israël niet tijdens dat bestand niet regelmatig Hamasleiders had uitgeschakeld, was het de vraag of Hamas dat bestand niet had willen verlengen.
Eigenlijk was het al verwonderlijk dat Hamas dat bestand uitzat terwijl Israël door die moordpartijen op hun leiders zelf al dat bestand herhaaldelijk schond.
Ze hadden die wachtposten dus al veel eerder kunnen aanvallen.

JHvandenHeuvel
30-12-08, 10:13
Te simpel...

Zo zie je maar dat het niet ingewikkeld is. Eigenlijk net zo simpel als de stompzinnige oog-om-oog politiek die Israel al sinds tijden voert en die geen spat helpt. Of helpt het allemaal zo geweldig in jouw optiek? De nieuwe Hamas-leden zijn op deze wijze niet aan te slepen.

Hoe komt Hamas toch aan die enorme aanwas en populariteit, zou je denken? Ten tijde van de vredespolitiek van Rabin had Hamas slechts de steun van zo'n 10% van de Palestijnen. Na alle jaren van Israelische represaille- en repressiepolitiek is die aanhang tot dik 40% gegroeid. Vreemd, vind je ook niet?

Vind je antwoord trouwens wel heel erg bedroevend. Kennelijk ben je gewend om in one-liners te discussieren en meningen, die niet de jouwe zijn op een dergelijke simplistische wijze af te doen.

Je mag mij vertellen wat het Israelische wapengekletter gedurende de laatste jaren allemaal voor positieve resultaten heeft opgeleverd. Het land ziet er absoluut niet uit en kan een vergelijking met het Ghetto van Warschau met glans doorstaan: muren, prikkeldraad, controleposten. En dat voor een volk dat een Holocaust heeft meegemaakt....

Kom alsjeblieft niet met het argument van 'de Arabische landen willen Israel in zee drijven' want die tijd ligt sinds het bezoek van Sadat aan de Knesseth wel heel ver achter ons.

Slinger
30-12-08, 10:19
Zo zie je maar dat het niet ingewikkeld is. Eigenlijk net zo simpel als de stompzinnige oog-om-oog politiek die Israel al sinds tijden voert en die geen spat helpt. Of helpt het allemaal zo geweldig in jouw optiek? De nieuwe Hamas-leden zijn op deze wijze niet aan te slepen.

Hoe komt Hamas toch aan die enorme aanwas en populariteit, zou je denken? Ten tijde van de vredespolitiek van Rabin had Hamas slechts de steun van zo'n 10% van de Palestijnen. Na alle jaren van Israelische represaille- en repressiepolitiek is die aanhang tot dik 40% gegroeid. Vreemd, vind je ook niet?

Vind je antwoord trouwens wel heel erg bedroevend. Kennelijk ben je gewend om in one-liners te discussieren en meningen, die niet de jouwe zijn op een dergelijke simplistische wijze af te doen.

Je mag mij vertellen wat het Israelische wapengekletter gedurende de laatste jaren allemaal voor positieve resultaten heeft opgeleverd. Het land ziet er absoluut niet uit en kan een vergelijking met het Ghetto van Warschau met glans doorstaan: muren, prikkeldraad, controleposten. En dat voor een volk dat een Holocaust heeft meegemaakt....

Kom alsjeblieft niet met het argument van 'de Arabische landen willen Israel in zee drijven' want die tijd ligt sinds het bezoek van Sadat aan de Knesseth wel heel ver achter ons.

Ik had even de illusie dat je met een goed concept of goeie suggesties zou komen voor een succesvolle politiek, maar ik heb nog niets van je gezien.

knuppeltje
30-12-08, 10:20
Met andere woorden: doorgaan op het tot dusver gevolgde pad van geweld?

Zeg dat even tegen die bezettersvriendjes van je ja.
Maar voor mij dragen ze alle bezette gebieden over, komt er voorlopig een VN macht met een zeer ruim mandaat, en wordt het in Israël een democratie voor iedereen die er woont, in de overgedragen gebieden ook trouwens.

Tomas
30-12-08, 10:22
Zo zie je maar dat het niet ingewikkeld is. Eigenlijk net zo simpel als de stompzinnige oog-om-oog politiek die Israel al sinds tijden voert en die geen spat helpt. Of helpt het allemaal zo geweldig in jouw optiek? De nieuwe Hamas-leden zijn op deze wijze niet aan te slepen.

Hoe komt Hamas toch aan die enorme aanwas en populariteit, zou je denken? Ten tijde van de vredespolitiek van Rabin had Hamas slechts de steun van zo'n 10% van de Palestijnen. Na alle jaren van Israelische represaille- en repressiepolitiek is die aanhang tot dik 40% gegroeid. Vreemd, vind je ook niet?

Vind je antwoord trouwens wel heel erg bedroevend. Kennelijk ben je gewend om in one-liners te discussieren en meningen, die niet de jouwe zijn op een dergelijke simplistische wijze af te doen.

Je mag mij vertellen wat het Israelische wapengekletter gedurende de laatste jaren allemaal voor positieve resultaten heeft opgeleverd. Het land ziet er absoluut niet uit en kan een vergelijking met het Ghetto van Warschau met glans doorstaan: muren, prikkeldraad, controleposten. En dat voor een volk dat een Holocaust heeft meegemaakt....

Kom alsjeblieft niet met het argument van 'de Arabische landen willen Israel in zee drijven' want die tijd ligt sinds het bezoek van Sadat aan de Knesseth wel heel ver achter ons.

Tip: Gebruik maximaal 4 regels of zinnen. Alles wat daarboven komt verwart de meeste. Wat op zichzelf ook weer een verwarrend gezicht is.

Slinger
30-12-08, 10:27
Zeg dat even tegen die bezettersvriendjes van je ja.
Maar voor mij dragen ze alle bezette gebieden over, komt er voorlopig een VN macht met een zeer ruim mandaat, en wordt het in Israël een democratie voor iedereen die er woont, in de overgedragen gebieden ook trouwens.


Dat heb je heel gemakkelijk gezegd, maar het gebrek in dit 'plan' is dat de veiligheid van Israël niet in aanmerking wordt genomen. Je kunt Israël niets opleggen waarmee het niet akkoord wil gaan. Opnieuw nadenken, dus.

John2
30-12-08, 10:28
Niet zo jokken.
Het uitschakelen van Hamasleden tijdens het bestand was al een eenzijdige schending van het bestand door Israël.

Een schending van wat Knuppeltje?

Hierin zit nou juist het probleem, door het ondertekenen van het verdrag tegen terroristme en het feit dat Hamas nog steeds op deze lijst voorkomt, kan Israel zich dan ook steeds beroepen op dit verdrag.
Zo ook de bewuste aanval van november dit jaar waarbij 4 hamas leiders omkwamen.
En zolang Hamas blijft oproepen tot terreur en als enigste bron in Palestina gewapende conflicten aangaan, zal deze ook op de lijst van terreur organisatie's blijven staan.

Verder vind ik het schandelijk en storend dat alleen het conflict tussen Hamas en Israel steeds de kranten haalt en gemakshalve de strijd die al jaren word gevoerd in het zuiden op de grens met Egypte word vergeten.
Ook hier vallen wekelijks doden zo ook gisteren weer toen een Egyptische politie man probeerde gewonde palestijnen te bergen achter de muur.

Nee knuppeltje dan mag jij denken dat Israel het bestand schende in November, Het kankergezwel van Hamas deed dit al op het moment dat het bestand inging.

Momenteel zitten er een kleine 100 vluchtelingen in Egypte die zijn gevlucht door de gaten in de muur en liggen 17 mensen in het noodhospital met schotwonden op gelopen tijdens hun vlucht.
Wie zal er dan geschoten hebben vraag ik me af, als Israel daar niet zit en Egypte momenteel deze mensen met open armen ontvangt.

Tomas
30-12-08, 10:38
De ironie is dat de terreur organisatie Hamas die -naar men beweert- zo graag zoveel mogelijk burgerslachtoffers wil maken, slechts een fractie maakt van het aantal dat de IDF die -naar men beweert- dat juist altijd tot het uiterste wil vermijden.

knuppeltje
30-12-08, 10:52
Dat heb je heel gemakkelijk gezegd, maar het gebrek in dit 'plan' is dat de veiligheid van Israël niet in aanmerking wordt genomen. Je kunt Israël niets opleggen waarmee het niet akkoord wil gaan. Opnieuw nadenken, dus.

Die vermeende veiligheid van Israël zal er alleen maar beter door worden.
Voor de Palestijnen zal het een verbetering geven waarvan ze de laatste 50 jaar nooit echt van hadden kunnen dromen. Dat en de VN macht met zeer ruim mandaat zal zo wie zo een garantie zijn voor Israëls veiligheid.
Israël zal er nooit aan willen, om de doodeenvoudige reden dat dan het zionistische ideaal moet worden opgegeven.
Dat is weet jij ook heel goed, en weer laat je dus goed zien hoe schijnheilig je bent.

reallife
30-12-08, 11:00
Daar komt die dan. Heb hem hier al eerder gepost dus een citaat. En die oplossing is heel erg simpel.

Ik ben het toaal niet eens met de stompzinnige akties van Hamas. Die club schijnt maar niet te beseffen dat ze tegenover een van de allersterkste legers ter wereld staat en slechts alleen de eigen bevolking te benadelen. En waarom in vredesnaam? Wat denk je in Godsnaam uit te kunnen richten met speelgoedraketjes, die nog niet eens 40 kilometer ver komen?

Een club als Hamas moet je de wind uit de zeilen nemen. En dat kan alleen maar door eens te kijken naar de oorzaken van de populariteit en iets aan die oorzaken te doen. Wat die oorzaken zijn, is zonneklaar. Tenminste voor ieder weldenkend mens maar wel denken, dat kunnen ze nu net niet, daar in Jeruzalem.

Ten tijde van de enige periode, dat er daadwerkelijk zicht was op een oplossing, midden jaren negentig onder de onvolprezen Rabin, had deze club nauwelijks enige aanhang. De Palestijnen stonden in zeer grote meerderheid achter Arafats toenadering tot de enige welwillende en weldenkende regeringsleider, die Israel ooit gehad heeft.

Kortom: Israel heeft een nieuwe Rabin nodig. Iemand die beseft dat je met dit soort represailles niets opschiet maar alleen maar nieuwe Hamas-aanwas kweekt.

Simpel toch?


:duim:

mulan
30-12-08, 11:01
De ironie is dat de terreur organisatie Hamas die -naar men beweert- zo graag zoveel mogelijk burgerslachtoffers wil maken, slechts een fractie maakt van het aantal dat de IDF die -naar men beweert- dat juist altijd tot het uiterste wil vermijden.

Datzelfde geldt voor Hezbollah tijdens de laatste oorlog in Libanon. Doden Israel: 43 burgers/ 120 militairen. Doden Libanon: 1191 burgers/100 militairen. En dat terwijl Israel militair zoveel meer mogelijkheden heeft om burgerslachtoffers te voorkomen. Israel interesseert het dus geen ene floepsa (nieuw woord) dat ze burgers vermoorden. Deze aanval in Gaza is ook gewoon een test case voor de IDF. Even evalueren hoe ze ervoor staan enzo.

Slinger
30-12-08, 11:01
Die vermeende veiligheid van Israël zal er alleen maar beter door worden.
Voor de Palestijnen zal het een verbetering geven waarvan ze de laatste 50 jaar nooit echt van hadden kunnen dromen. Dat en de VN macht met zeer ruim mandaat zal zo wie zo een garantie zijn voor Israëls veiligheid.
Israël zal er nooit aan willen, om de doodeenvoudige reden dat dan het zionistische ideaal moet worden opgegeven.
Dat is weet jij ook heel goed, en weer laat je dus goed zien hoe schijnheilig je bent.

Je bent heel naïef als je denkt dat Israël ook maar in overweging zal nemen om een VN-macht toe te staan. In '67 hebben ze daar echt wel leergeld mee betaald. En als men werkelijk wil dat de westbank wordt ontruimd dan moet men oa ervoor zorgen dat er keiharde garanties komen voor de veiligheid van Israëls burgers in de aangrenzende bevolkingscentra. Maar daar hebben we het al eerder over gehad.

reallife
30-12-08, 11:05
En het heeft de laatste 60 jaar zo fantastisch geholpen, al die represailles, vind je ook niet?

Het kernpunt ligt net een beetje anders, als je het mij vraagt. Dat is ergens te vinden bij de stichting van de staat Israel en de gelijktijdigde verkrachting van de rechten van de Palestijnen.

Misschien is het handiger als het verstand eens een beetje intrede doet, daar onder die keppeltjes in Jeruzalem. In 60 jaar is men met al die geweldige 'definitieve akties tegen het terrorisme' geen spat verder gekomen. Sterker nog: Israel is verworden tot een land dat omringd is met veiligheidsmuren, hekken, prikkeldraad, checkpoints en wachttorens. Als jij denkt dat de oplossing daarin is te vinden in plaats van een politiek die ooit door ene Rabin is ingezet, dan ben je redelijk kortzichtig bezig en heb je een redelijke tunnelvisie, om maar op die tunnels terug te komen....


Yep.

JHvandenHeuvel
30-12-08, 11:19
Ik had even de illusie dat je met een goed concept of goeie suggesties zou komen voor een succesvolle politiek, maar ik heb nog niets van je gezien.

Ik begrijp dat jij niet veel verder kunt denken dan stevig wapengekletter. Natuurlijk moet je geen enkele concessie doen en lekker op de huidige weg voortgaan, want die weg is kennelijk uitermate succesvol in jouw optiek.

60 jaar vergelding heeft tot niets, maar dan ook niets geleid. Een jaar Rabin leidde bijna tot een duurzame vrede.

Maar je moet wel willen natuurlijk.

knuppeltje
30-12-08, 11:24
Je bent heel naïef als je denkt dat Israël ook maar in overweging zal nemen om een VN-macht toe te staan. In '67 hebben ze daar echt wel leergeld mee betaald. En als men werkelijk wil dat de westbank wordt ontruimd dan moet men oa ervoor zorgen dat er keiharde garanties komen voor de veiligheid van Israëls burgers in de aangrenzende bevolkingscentra. Maar daar hebben we het al eerder over gehad.

Kan jij eigenlijk wel lezen, of doe je expres maar net alsof?
Ik stel juist expliciet dat Israël dat nooit of te nimmer zal willen toestaan, en waarom. Dat heeft dus niets te maken met veiligheid, maar met het zionistisch ideaal.
Hoeveel keer moet ik dat nog herhalen?

Slinger
30-12-08, 11:28
Kan jij eigenlijk wel lezen, of doe je expres maar net alsof?
Ik stel juist expliciet dat Israël dat nooit of te nimmer zal willen toestaan, en waarom. Dat heeft dus niets te maken met veiligheid, maar met het zionistisch ideaal.
Hoeveel keer moet ik dat nog herhalen?

Al herhaal je het 1000 keer, het blijft vooringenomen gelul. Het is een veiligheidskwestie, zoals ik keer op keer heb aangetoond.

knuppeltje
30-12-08, 11:31
Al herhaal je het 1000 keer, het blijft vooringenomen gelul. Het is een veiligheidskwestie, zoals ik keer op keer heb aangetoond.

Nee meneer de zionistenlover, das is een smoesje om dat sprookje in stand te kunnen houden. Dat dat voor anderen uitdraait op een nachtmerrie zal jou worst wezen.

super ick
30-12-08, 11:36
Zo zie je maar dat het niet ingewikkeld is. Eigenlijk net zo simpel als de stompzinnige oog-om-oog politiek die Israel al sinds tijden voert en die geen spat helpt. Of helpt het allemaal zo geweldig in jouw optiek? De nieuwe Hamas-leden zijn op deze wijze niet aan te slepen.

Hoe komt Hamas toch aan die enorme aanwas en populariteit, zou je denken? Ten tijde van de vredespolitiek van Rabin had Hamas slechts de steun van zo'n 10% van de Palestijnen. Na alle jaren van Israelische represaille- en repressiepolitiek is die aanhang tot dik 40% gegroeid. Vreemd, vind je ook niet?


Die geringe steun van de Palestijnen voor Hamas heeft ze er destijds niet van weerhouden aan de lopende band bomaanslagen te plegen in Israel.
Het verschil is dat er destijds niet of nauwelijks door Israel op gereageerd werd. Op zich erg knap. Verkoop dat als land maar eens aan je burgers. Gisteren nog een stukje gelezen van een Israelier die dicht bij Gaza woont. Die vond het de hoogste tijd dat het leger ingrijpt. 'Maandenlang vliegen de rakketten mij al om de oren en nu eindelijk is het onze beurt' aldus de man.

Israel heeft de sleutel voor vrede m.i. niet in de hand. Extremisme wordt alleen maar erger als Hamas juist niet aan het bewind is cq. een geringe steun heeft onder de bevolking. Het werkt dus eigenlijk de andere kant op.
Nooit zullen de echte extremisten van Hamas in vrede tussen of samen met Joden leven. Die kern blijft bestaan welk bestand of welke vrede er ook gesloten wordt. De Palestijnen zijn niet in staat dit af te stoppen. Alleen de sponsoren van Hamas kunnen hier een rol spelen. Die dragen de Palestijnen een 'warm hart toe' alleen moeten ze wel in hun eigen gebiedje blijven zitten om als politieke kop van jut te blijven fungeren anders schieten ze ze hoogstpersoonlijk zelf af. Dat laten ze deze dagen wel zien aan de Egyptische grens.

Uiteraard keur ik raketaanvallen waarbij veel buregrslachtoffers vallen ten stelligste af. Maar de mening dat Israel er op zit te wachten en zich in de handen wrijft deel ik niet.
Beide partijen worden tot wanhoopsdaden gedreven.

Je ziet de beelden van de schade die de Israelische aanvallen uitrichten. Die zijn niet nieuw. Misschien kan jij de vraag beantwoorden die ik hier gesteld heb maar waar ik helaas nog geen zinnig antwoord op heb gekregen:

Waarom schiet Hamas net zolang raketten op Israel af tot de Israelische luchtmacht in actie komt met alle gevolgen van dien? Wat zit daar achter?

knuppeltje
30-12-08, 11:40
Die geringe steun van de Palestijnen voor Hamas

Geringe steun?
Vertel eens, wat was de verkiezingsuitslag?

Aït Ayt
30-12-08, 11:56
Ik ben het toaal niet eens met de stompzinnige akties van Hamas. Die club schijnt maar niet te beseffen dat ze tegenover een van de allersterkste legers ter wereld staat en slechts alleen de eigen bevolking te benadelen. En waarom in vredesnaam? Wat denk je in Godsnaam uit te kunnen richten met speelgoedraketjes, die nog niet eens 40 kilometer ver komen?



je praat de taal van het recht van de sterkste..


tijdens de tweede wereldoorlog werden individuele verzetsstrijders en kleine verzetsgroepen als helden gezien.. dat zij het als kleine jongens durfde op te nemen tegen giganten als de nazi's was een uiting van moed en heldendom..
van hamas echter wordt het gezien als terrorisme, radicalisme en extremisme.. hun verzet wordt gecriminaliseerd en niet serieus genomen..

Slinger
30-12-08, 16:31
je praat de taal van het recht van de sterkste..


tijdens de tweede wereldoorlog werden individuele verzetsstrijders en kleine verzetsgroepen als helden gezien.. dat zij het als kleine jongens durfde op te nemen tegen giganten als de nazi's was een uiting van moed en heldendom..
van hamas echter wordt het gezien als terrorisme, radicalisme en extremisme.. hun verzet wordt gecriminaliseerd en niet serieus genomen..


Wat Hamas doet is gewoon het plegen van moordaanslagen op burgers, kan geen enkele vergelijking met het verzet in WOII verdragen.

IbnRushd
30-12-08, 16:49
Wat Hamas doet is gewoon het plegen van moordaanslagen op burgers, kan geen enkele vergelijking met het verzet in WOII verdragen.

Wat Israel doet is menigmaal erger. En dat natuurlijk met de toestemming van alle westerse regeringen.

Wie had het nou ooit gedacht dat na WOII westerse landen een concentratiekamp toestonden en nog steeds toejuichen En dat veel westerlingen het prima vinden dat er Palestijnse kinderen en vrouwen in stukken worden gebombardeerd.

Wat Hamas doet is zich verzetten tegen de enige bestaande openluchtgevangenis ofwel concentratiekamp, waar eens in de zoveel tijd bommen worden gegooid, met de toestemming van westerse en (blijkbaar) veel Arabische landen. Wat Hamas doet is zich verzetten tegen de beestachtige en inhumane behandeling van Israëliërs. Wie sympathie toont met zionisten en goedkeuren dat Gazanen gedood moeten worden is niet minder dan een rasechte nazi.

delirious
30-12-08, 18:11
Nee meneer de zionistenlover.

De meeste pro-zionisten zitten diep met hun koppen in de zionistenreten.

SlingerT geldt er als een die er tot zijn romp in zit. De arme knakker is zwaar gedesoriënteerd door het venijnige zionistisch maagzuur, die zijn denkvermogen totaal heeft aangetast. En bij de andere kleurt het haar spontaan blond.

Slinger
30-12-08, 18:16
De meeste pro-zionisten zitten diep met hun koppen in de zionistenreten.

SlingerT geldt er als een die er tot zijn romp in zit. De arme knakker is zwaar gedesoriënteerd door het venijnige zionistisch maagzuur, die zijn denkvermogen totaal heeft aangetast. En bij de andere kleurt het haar spontaan blond.

Niveau delirium...

VerbalSmaeel
31-12-08, 17:35
Wat Hamas doet is gewoon het plegen van moordaanslagen op burgers, kan geen enkele vergelijking met het verzet in WOII verdragen.
Een Joodse inwoner van Israel over zijn omgekomen dochter van een zelfmoordaanslag:

Mr Elhanan shows old pictures of his murdered daughter. "Who is to blame?'' he asks. "We consider ourselves victims, and also the guy who murdered my daughter. He is a victim of the 1967 occupation and the continued denial of freedom to 3.5 million people, people with no civil rights."

There is a picture of her aged four, holding a placard that says "Stop the occupation". Mr Elhanan smiles sadly: "Smadar was a child of peace." Her maternal grandfather, Matti Peled, was an Israeli general and hero of the 1948 war when Israel came into existence. He was also one of the pioneers of dialogue with the Palestinians, one of the first Israelis to visit Yasser Arafat in his exile in Tunis.

http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/we-lost-our-daughter-but-we-want-peace-648953.html

VerbalSmaeel
06-01-09, 01:51
je praat de taal van het recht van de sterkste..


tijdens de tweede wereldoorlog werden individuele verzetsstrijders en kleine verzetsgroepen als helden gezien.. dat zij het als kleine jongens durfde op te nemen tegen giganten als de nazi's was een uiting van moed en heldendom..
van hamas echter wordt het gezien als terrorisme, radicalisme en extremisme.. hun verzet wordt gecriminaliseerd en niet serieus genomen..
Dat was ten tijde van de bezetting precies zo met de verzetsstrijders in Nederland. De kranten deden toen ook gewoon mee met de criminalisering van die verzetsstijders en de nazi-propaganda. Zie:

http://3.bp.blogspot.com/_BZYmXB9kayE/SWCcRPQAmnI/AAAAAAAAAls/nj0Yi0tf4uI/s400/verzet1.jpg

Israel is trouwens haar propaganda-oorlog aan het verliezen. Ook andere Nederlandse kranten schrijven sinds dit weekend over de agressor Israel tegenover de bezette Palestijnen.

ronald
06-01-09, 02:22
Dat was ten tijde van de bezetting precies zo met de verzetsstrijders in Nederland. De kranten deden toen ook gewoon mee met de criminalisering van die verzetsstijders en de nazi-propaganda. Zie:

http://3.bp.blogspot.com/_BZYmXB9kayE/SWCcRPQAmnI/AAAAAAAAAls/nj0Yi0tf4uI/s400/verzet1.jpg

Israel is trouwens haar propaganda-oorlog aan het verliezen. Ook andere Nederlandse kranten schrijven sinds dit weekend over de agressor Israel tegenover de bezette Palestijnen.

Kranten? Wil jij de kranten die nu veschijnen vergelijken met de Nazistisch NSB pulp? Wat ben jij goedkoop.

ronald
06-01-09, 02:26
Wat Israel doet is menigmaal erger. En dat natuurlijk met de toestemming van alle westerse regeringen.

Wie had het nou ooit gedacht dat na WOII westerse landen een concentratiekamp toestonden en nog steeds toejuichen En dat veel westerlingen het prima vinden dat er Palestijnse kinderen en vrouwen in stukken worden gebombardeerd.

Wat Hamas doet is zich verzetten tegen de enige bestaande openluchtgevangenis ofwel concentratiekamp, waar eens in de zoveel tijd bommen worden gegooid, met de toestemming van westerse en (blijkbaar) veel Arabische landen. Wat Hamas doet is zich verzetten tegen de beestachtige en inhumane behandeling van Israëliërs. Wie sympathie toont met zionisten en goedkeuren dat Gazanen gedood moeten worden is niet minder dan een rasechte nazi.
Wat een goedkope troep verkoop je de laatste tijd Ibn...

ronald
06-01-09, 02:28
je praat de taal van het recht van de sterkste..


tijdens de tweede wereldoorlog werden individuele verzetsstrijders en kleine verzetsgroepen als helden gezien.. dat zij het als kleine jongens durfde op te nemen tegen giganten als de nazi's was een uiting van moed en heldendom..
van hamas echter wordt het gezien als terrorisme, radicalisme en extremisme.. hun verzet wordt gecriminaliseerd en niet serieus genomen..

Nee... hij spreekt de taal van de zwaksten. Hamas weet precies wat ze aan het doen is.