PDA

Bekijk Volledige Versie : de NOS over Gaza



Belzy
06-01-09, 18:44
Beste forumleden,
ik heb mij net weer vreselijk gestoord aan het NOS-journaal en heb daarop een boze mail naar de redactie gestuurd. Waarschijnlijk lezen ze het bericht niet bij de NOS of halen ze hun schouders erover op.
Ik heb in ieder geval het idee opgevat dat de NOS op een onopvallende manier niet neutraal is in geval van het onderwerp 'Israël'.

Ik plak hieronder de tekst van mijn mail, dan hoef ik niet opnieuw alles op te schrijven.


Geachte lezer,

graag zou ik over het NOS-journaal willen opmerken dat de uitzendingen steeds minder op nieuws-uitzendingen gaan lijken. Ik heb net gekeken naar het journaal van 18.00 u. en het viel me op (en helaas moet ik zeggen 'alweer') dat echt nodeloos veel tijd wordt besteed aan trivialiteiten. En heel vaak zijn die trivialiteiten dan ook nog eens het eerste onderwerp. Deze keer 'was Nederland in de ban van het ijs'! Het onderwerp werd eindeloos uitgesponnen en de kijker mocht zich verblijden, want in het journaal van 20.00 zou men nog veel meer gaan vertellen over de verkoop van schaatsen. Ik ben bang dat niet Nederland in de ban van het ijs is maar de NOS zelf.
Hoe kan het zijn dat wanneer er echt nieuws is, zoals dat over een school die wordt gebombardeerd in Gaza, waarbij dan geloof ik ook nog eens veertig mensen gedood worden, dat het betreffende item vervolgens in enkele seconden weer voorbij is. Het is alsof het de kijker eigenlijk niet mag opvallen dat er zoiets ernstigs gebeurt. Is de NOS soms bezorgd dat de tere ziel van de Nederlander met werkelijk nieuws misschien geschaad zou worden? Of is het veeleer zo dat u de gebeurtenissen in Gaza zoveel mogelijk buiten beeld probeert te houden? De laatste is, vermoed ik, meer het geval en dat riekt naar partijdigheid. Wat Israël doet is voor u kennnelijk per definitie in orde en zo worden 'verzetsstrijders' bij u 'terroristen' en de daders worden bij u de slachtoffers.
Nee, NOS, de Joden hebben - en het spijt me dat te moeten constateren - Palestina grotendeels met aanslagen en moordpartijen veroverd. En dat gebeurde niet gisteren, maar al aan het eind van de jaren veertig, nog eens in 1967, enz. Door na de veroveringen miljoenen Joodse immigranten Israël in te pompen hebben zij hun misdaad verder bestendigd. En steeds weer proberen zij door geschiedvervalsing het beeld te geven dat hier een onschuldige staat door bandieten belaagd wordt.
Voor mij zijn de Hamas-strijders mensen die strijden tegen de bezetting van hun land. Wij waren in de Tweede Wereldoorlog, toen Nederland bezet was, blij met steun uit het buitenland. En als we bedenken dat onze bevrijding ook niet tot stand is gekomen door vriendelijk gedrag tegenover de Duitste bezetter, dan kunnen we ook begrijpen dat Palestijnse verzetsstrijders met vriendelijk zijn nergens komen. De Palestijnen moeten onze steun evenwel ontberen. Door zijn militaire macht en veel geld en hulp uit de Verenigde Staten kan Israël zijn positie behouden. Maar met recht heeft dit echt niets meer te maken. Door zijn greep op de media kan Israël recht praten wat krom is en misdaden verdoezelen. En de NOS helpt - om het voorgaande te bewijzen - kennelijk wel een handje mee door het werkelijke nieuws, dat in dit geval over Gaza zou moeten gaan, zo onzichtbaar mogelijk te maken.
Ik hoop eigenlijk op een reactie van de NOS op dit schrijven om mijn zorgen over haar neutraliteit weg te nemen. Ik begrijp best dat u ook niet tegen Israël kan zijn in een neutrale berichtgeving, maar de hoeveelheid tijd die aan een onderwerp besteed wordt, zijn plaats binnen het geheel en de manier waarop het neiuws verslagen wordt, zeggen toch wel veel. Met vr.gr.,
...

Wat denken jullie van dit geval?

Tomas
06-01-09, 18:53
Ik heb morgen vrij genomen om te gaan schaatsen. Dus hopen dat het niet gaat regenen. Zo ff het journaal kijken.

Witte78
06-01-09, 19:01
Op lijst van voor mij belangrijke zaken scoort de hele Israel kwestie niet zo hoog. Er zijn zo veel plaatsen op deze planeet waar het dikke ellende is, waar dagelijks taferelen zoals we die recentelijk in de Gaza hebben gezien afspelen. Het enige relevante nieuws is wat mij betreft hoe onze regering er op reageert.

Spoetnik
06-01-09, 19:02
Ik heb morgen vrij genomen om te gaan schaatsen. Dus hopen dat het niet gaat regenen. Zo ff het journaal kijken.

Komt er al een elfstedentocht?

Tomas
06-01-09, 19:06
...wat mij betreft hoe onze regering er op reageert.

Balkenende was laatst weer misselijkmakend. Maar of het deze kwestie betreft weet ik niet. Wordt altijd onpasselijk als ik 'm zie.

En Spoet, de tekeken zijn gunstig.

Julien
06-01-09, 19:25
:moe:

Dus meneer Belzy bepaalt wat nieuws is en wat niet?

Kijk, mij persoonlijk boeit dat hele schaatsen ook niets. Maar waar was jij toen er in Congo, Nigeria etc. duizenden doden waren door oorlogen, en er helemáál niks vermeld werd op het journaal? Omdat het nu om moslims gaat, en de daders joden zijn, is alles anders?

De manier hoe jij tegen nieuws aankijkt, is net zo subjectief als het NOS-journaal doet.

Aït Ayt
06-01-09, 19:30
Wat denken jullie van dit geval?

enerzijds heb je wel gelijk maar vandaag viel het mee met het nos journaal..
zojuist was bij het 8 uur nieuws iemand van clingendael aan het woord en die vertelde helder en duidelijk wat de redenen zijn voor hamas om raketten af te schieten.. dat deed hij uitstekend..

Joesoef
06-01-09, 19:30
Marga van Praag is al weg, gaat dus de goede kant op.

Aït Ayt
06-01-09, 19:32
Marga van Praag is al weg, gaat dus de goede kant op.

en als ze bij nova ankie rechess de laan uitsturen dan wordt nova weer het bekijken waard..

Julien
06-01-09, 19:41
Berichtgeving rond Gaza lastig

Het Palestijns-Israëlisch conflict is sinds de escalatie elke dag in het nieuws. Gerard van den Broek, chef buitenland van het Journaal, vindt het journalistiek een ingewikkeld onderwerp. “Vooral omdat we onze handen niet vrij hebben. Omdat we niet toegelaten worden tot de Gazastrook kunnen we niet met eigen ogen zien wat er gebeurt en zijn we afhankelijk van ooggetuigenverslagen. En dat blijft toch tweedehands nieuws, we zouden het liefst zelf naar binnen gaan. Dat correspondent Sander van Hoorn er niet in mag doet zelfs vermoeden dat de Israëli’s niet op pottenkijkers zitten te wachten.”

Totaalplaatje

Ook RTL Nieuws-correspondent Conny Mus staat “met lede ogen langs de grens”, maar chef buitenland Brechtje van de Moosdijk vindt het ook om een andere reden een moeilijk conflict. “Het is lastig omdat beide partijen zich ontzettend snel aangevallen voelen. Je doet het als media wat dat betreft nooit goed. Maar we hebben zoveel bronnen – zowel Israëlische als Palestijnse – dat we ervan overtuigd zijn dat het totaalplaatje in balans is.” Van den Broek: “Ook bij ons komen er veel reacties binnen. Maar zolang we van beide kanten maar genoeg brieven krijgen, ben ik ervan overtuigd dat we het goed doen.”

Gehaaide voorlichters

Wat het nog gecompliceerder maakt, is de houding van de gehaaide voorlichters aan beide zijden. Van de Moosdijk: “Zoals altijd zijn alle Israëlische zwaargewichten beschikbaar voor reacties. Maar ook de Palestijnse public relations is verbeterd, vergeleken met vroeger. Het is een kwestie van even naar de Westbank rijden voor een reactie. Beide propagandamachines draaien overuren.”

Boze mailtjes

Van den Broek: “Het is niet alleen een militair conflict, maar het wordt ook in de media uitgevochten.” Essentieel voor een objectief verslag is de woordkeuze: voor de een is een Palestijn die een zelfmoordaanslag pleegt een terrorist, voor de ander een oorlogsheld. Ook RTL Nieuws is zich daar bewust van. Van de Moosdijk: “We zijn daar heel precies in, maar dat zijn we altijd. Als we een fout over China maken, krijgen we ook boze mailtjes. Dat is alleen maar goed: het houdt je als redactie scherp.” [RR]

www.tvgids.nl

Belzy
06-01-09, 20:02
:moe:

Dus meneer Belzy bepaalt wat nieuws is en wat niet?

Kijk, mij persoonlijk boeit dat hele schaatsen ook niets. Maar waar was jij toen er in Congo, Nigeria etc. duizenden doden waren door oorlogen, en er helemáál niks vermeld werd op het journaal? Omdat het nu om moslims gaat, en de daders joden zijn, is alles anders?

De manier hoe jij tegen nieuws aankijkt, is net zo subjectief als het NOS-journaal doet.

Ik bepaal niet wat het nieuws is. Maar nieuws is nieuws en sport is sport. Die twee dingen wil ik graag gescheiden houden. Sport is gezond om te beoefenen, maar om er nou naar te moeten kijken als ik nieuws verwacht, vind ik tijdsverspilling.

En voor wat Congo, Nigeria of de rest betreft: als ik daar onrechtvaardigheid over hoor of lees, zal ik er ook niet tevreden mee zijn. Maar Palestina is een geval apart. Nergens is er bij mijn weten op het moment in de wereld een schreinender geval en dan ook nog van een zo lange duur. Bovendien is Israel een gewelddadig land dat zonder meer de wereldvrede in gevaar zou brengen.

mark61
06-01-09, 20:04
Op het gevaar af de 'antisemitisme'-jagers over me heen te krijgen vraag ik me toch af waarom Nederlandse verslaggevers in Israel en Palestina steevast joden zijn.

Ze spreken de taal zo goed :moe: Ze spreken Arabisch?

Geen enkele NL-correspondent spreekt Turks, Birmees, een van de honderden talen van Afrika. Enfin, eentje van de NRC af en toe.

We hebben nu wel een Arabisch sprekende correspondent in Irak, maar die komt nauwelijks aan bod.

The_Grand_Wazoo
06-01-09, 20:16
Ik bepaal niet wat het nieuws is. Maar nieuws is nieuws en sport is sport. Die twee dingen wil ik graag gescheiden houden. Sport is gezond om te beoefenen, maar om er nou naar te moeten kijken als ik nieuws verwacht, vind ik tijdsverspilling.

En voor wat Congo, Nigeria of de rest betreft: als ik daar onrechtvaardigheid over hoor of lees, zal ik er ook niet tevreden mee zijn. Maar Palestina is een geval apart. Nergens is er bij mijn weten op het moment in de wereld een schreinender geval en dan ook nog van een zo lange duur. Bovendien is Israel een gewelddadig land dat zonder meer de wereldvrede in gevaar zou brengen.

Persoonlijk houd het feit dat er voor het eerst sinds twaalf jaar weer tochten op natuurijs gereden kunnen worden mij bijzonder bezig en met mij een heleboel mensen. Gedurende de lunch bij mij op het instituut ging het twee minuten over de invasie in de Gaza (overwegend afkeurend beoordeeld) en verder over de schaaatsplannen. Dit is voor een heleboel mensen in Nederland een actualiteit die hun denken overheerst. Dat de popnagels van mijn rechterschoen loszitten en ieder moment kunnen afbreken, mijn maat 44 niet meer te verkrijgen is in de buurt en dat ik zodoende wel eens veroordeeld zou kunnen worden de komende dagen niet te kunnen rijden, daarover zou ik persoonlijk al een hele avond kunnen vullen. Dat er een elfstedentocht gaat komen lijkt mij overigens vooralsnog onwaarschijnlijk.

Palestina is niet het meest schreinende geval. Het is ook niet het minst schreinend. 't Is vooral dat er zoveel camera's op gericht zijn. Dafur en Congo zijn al de revue gepasseerd. Tjetjenie is ook nog zo een en zo zijn er nog wel een stel te bedenken. Volgens mij gaat het leed van de Karen en de aboriginals nog iets langer terug. Ik denk bovendien dat het allemaal niet zo erg zinvol is om te kijken wie nou het meeste leidt. Dat Israel een bedreiging voor de wereldvrede is lijkt mij tamelijk ridicuul.

reason
06-01-09, 20:19
Wat denken jullie van dit geval?

Ik denk dat er genoeg aandacht is voor de Gaza-crisis.

In het algemeen is er onevenredig veel aandacht voor al het gedoe rond Israel en de palestijnen.
Zoals iemand zojuist al zei, er is in de loop van de jaren aan zaken die veel ingrijpender waren (veel meer slachtoffers e.d.) veel en veel minder aandacht besteed.

En op deze site is er belachelijk, absurd veel aandacht voor Gaza nu, en de Palestijnse kwestie in het algemeen.

Het is natuurlijk een ernstige en moeilijke zaak. Maar het is zo ongelooflijk onevenwichtig ten opzichte van veel andere ernstige zaken, om juist hieraan zo extreem veel aandacht te besteden.

reason
06-01-09, 20:29
Dafur en Congo zijn al de revue gepasseerd. Tjetjenie is ook nog zo een en zo zijn er nog wel een stel te bedenken. Volgens mij gaat het leed van de Karen en de aboriginals nog iets langer terug.

Tibet, dat al sinds 1950 lijdt onder de Chinese bezetting, en waar duizenden doden zijn gevallen.
Irian Yaya (Indonesisch Nieuw-Guinea) waar de papoea's worden onderdrukt door de Javanen.
25 jaar lang Zuid-Soedan, waar het nu gelukkig vrij rustig is, maar waar veel en veel meer slachtoffers vielen dan in Israel en Palestina, zonder dat daarvoor veel aandacht was in de media.
Geweld en/of oorlog in Oeganda, Somalië, Burma, Colombia.

Belzy
06-01-09, 20:43
Persoonlijk houd het feit dat er voor het eerst sinds twaalf jaar weer tochten op natuurijs gereden kunnen worden mij bijzonder bezig en met mij een heleboel mensen. Gedurende de lunch bij mij op het instituut ging het twee minuten over de invasie in de Gaza (overwegend afkeurend beoordeeld) en verder over de schaaatsplannen. Dit is voor een heleboel mensen in Nederland een actualiteit die hun denken overheerst.


Verbazen doet het me wel, maar goed dat zal wel aan mij liggen.

Good Kahuna
06-01-09, 20:54
Wat denken jullie van dit geval?

Ik vind er eigenlijk niet zo veel mis met de rapportage van de NOS. Het krijgt veel aandacht en hoeft van mij niet wekenlang als eerste topic genoemd te worden. Maar ik zou een paar extra documentaires over de achtergronden en geschiedenis wel kunnen waarderen.

Belzy
06-01-09, 20:55
Dat Israel een bedreiging voor de wereldvrede is lijkt mij tamelijk ridicuul.

Ik denk dat je je hier vergist. Het is dat de Arabische landen weinig macht hebben en niet eensgezind zijn. Toch bestaat de kans dat Israel binnenkort weer een ander land zal aanvallen: Iran. En in de toekomst zal het voor Israel nodig zijn weer een ander land in de regio aan te vallen. Enzovoort tot in het oneindige. Daarnaast zitten de andere partijen ook niet stil (Iran, onbekende terreurgroepen wellicht). De intensiteit en de consequenties van dit probleem zijn veel groter dan je denkt. Israel is dé grote etterende wond op het aardopppervlak.
Vergeet ook niet toen er een aantal jaren geleden een enquête werd gehouden over welke landen de wereldvrede in gevaar zouden kunnen brengen, Israel onder de respondenten hoog scoorde, samen met de VS, dacht ik.

The_Grand_Wazoo
06-01-09, 21:04
Ik denk dat je je hier vergist. Het is dat de Arabische landen weinig macht hebben en niet eensgezind zijn. Toch bestaat de kans dat Israel binnenkort weer een ander land zal aanvallen: Iran. En in de toekomst zal het voor Israel nodig zijn weer een ander land in de regio aan te vallen. Enzovoort tot in het oneindige. Daarnaast zitten de andere partijen ook niet stil (Iran, onbekende terreurgroepen wellicht). De intensiteit en de consequenties van dit probleem zijn veel groter dan je denkt. Israel is dé grote etterende wond op het aardopppervlak.
Vergeet ook niet toen er een aantal jaren geleden een enquête werd gehouden over welke landen de wereldvrede in gevaar zouden kunnen brengen, Israel onder de respondenten hoog scoorde, samen met de VS, dacht ik.

De begrippen 'wereldvrede' en 'regio' gaan niet goed samen.
De arabische landen hebben inderdaad weinig macht, afgezien van een oliekraan waarmee ze wat kunnen spelen, maar ook weer niet te veel. Hun verdeeldheid is endemisch.
Dat van die enquette zal wel.Beetje van de orde ''grootste Rus' belangrijkste Nederlander (Pim F.). Ik denk dat je een tikkeltje Midden Oosten cenrtisch denkt. Ik vraag mij af of er onder de respondentenwel een representatief aandeel Indiaers en Chinezen waren. De meeste zullen moeite hebben Israekl op de kaart aan te wijzen.

The_Grand_Wazoo
06-01-09, 21:07
Verbazen doet het me wel, maar goed dat zal wel aan mij liggen.

Waarschijnlijk kan jij niet schaatsen. Met de handen op de rug, landen op de scherpe buitenkant, naar binnen afrollen en eindeloos, bijna moeiteloos glijden. Alleen die verdraaide pijn in je rug, da's jammer, maar daar moet je even door heen zitten.

mark61
06-01-09, 21:14
Persoonlijk houd het feit dat er voor het eerst sinds twaalf jaar weer tochten op natuurijs gereden kunnen worden mij bijzonder bezig en met mij een heleboel mensen. Gedurende de lunch bij mij op het instituut ging het twee minuten over de invasie in de Gaza (overwegend afkeurend beoordeeld) en verder over de schaaatsplannen. Dit is voor een heleboel mensen in Nederland een actualiteit die hun denken overheerst. Dat de popnagels van mijn rechterschoen loszitten en ieder moment kunnen afbreken, mijn maat 44 niet meer te verkrijgen is in de buurt en dat ik zodoende wel eens veroordeeld zou kunnen worden de komende dagen niet te kunnen rijden, daarover zou ik persoonlijk al een hele avond kunnen vullen. Dat er een elfstedentocht gaat komen lijkt mij overigens vooralsnog onwaarschijnlijk.

Palestina is niet het meest schreinende geval. Het is ook niet het minst schreinend. 't Is vooral dat er zoveel camera's op gericht zijn. Dafur en Congo zijn al de revue gepasseerd. Tjetjenie is ook nog zo een en zo zijn er nog wel een stel te bedenken. Volgens mij gaat het leed van de Karen en de aboriginals nog iets langer terug. Ik denk bovendien dat het allemaal niet zo erg zinvol is om te kijken wie nou het meeste leidt. Dat Israel een bedreiging voor de wereldvrede is lijkt mij tamelijk ridicuul.

Ik vind dat jij wat aan je ei's en ij's moet doen :ego:

mark61
06-01-09, 21:16
Ik denk dat je je hier vergist. Het is dat de Arabische landen weinig macht hebben en niet eensgezind zijn. Toch bestaat de kans dat Israel binnenkort weer een ander land zal aanvallen: Iran. En in de toekomst zal het voor Israel nodig zijn weer een ander land in de regio aan te vallen. Enzovoort tot in het oneindige. Daarnaast zitten de andere partijen ook niet stil (Iran, onbekende terreurgroepen wellicht). De intensiteit en de consequenties van dit probleem zijn veel groter dan je denkt. Israel is dé grote etterende wond op het aardopppervlak.
Vergeet ook niet toen er een aantal jaren geleden een enquête werd gehouden over welke landen de wereldvrede in gevaar zouden kunnen brengen, Israel onder de respondenten hoog scoorde, samen met de VS, dacht ik.

Israël is een vliegje op de mesthoop.

Orakel
06-01-09, 23:03
NOS valt me nog alleszins mee. Het venijn zit veel meer in de subtiliteit waarin de morele partijdigheid schuil gaat.
Balkie b.v. die bij Buitenhof spreekt over Israel en de Palestijnen. NIet over Israel en Palestina, of over Israeliers en Palestijnen.
Of dat Israel aanvalt en dat Hamas aanslagen pleegt.

Minister van Staat Van den Broek was gisteravond een verademing bij P&W, ondanks de voorspelbare spastische reacties van de tafelgenoten.

The_Grand_Wazoo
07-01-09, 07:54
Ik vind dat jij wat aan je ei's en ij's moet doen :ego:

Je hebt geleik.
Alteid al een zwak punt bei mei geweest.
Heel schrijnend. Oeps.

Mark
07-01-09, 07:57
. Maar Palestina is een geval apart. Nergens is er bij mijn weten op het moment in de wereld een schreinender geval en dan ook nog van een zo lange duur. Bovendien is Israel een gewelddadig land dat zonder meer de wereldvrede in gevaar zou brengen.

nou op zich valt het in het niets vergeleken met congo. maar goed het gaat ook niet echt om de palestijnen maar het conflict russen het westen en het midden oosten.

John2
07-01-09, 09:02
Wat denken jullie van dit geval?

Als dit de enigste ellende in de wereld was zou je gedeeltelijk gelijk hebben, maar je moet niet vergeten dat er momenteel moeilijk objectief nieuws te krijgen is vanuit deze gebieden en het nog moeilijker is om het nieuws het land uit te krijgen.