PDA

Bekijk Volledige Versie : Abou begint meteen goed.

knuppeltje
09-01-09, 12:50
Edit: suspected copyright infringement

nour_islam
09-01-09, 12:56
Rotterdam. Ahmed Aboutaleb (PvdA) ontdekte donderdag tijdens zijn eerste vergadering als voorzitter van de Rotterdamse gemeenteraad dat de fractievoorzitter Salima Belhaj het ontzettend vervelend vindt als hij haar cinsequent aankondigt als 'mevrouw Belhuij'.
Gelieve in het vervolg 'Belhaai' te zeggen, maande het D66-raadslid de spiksplinternieuwe burgemeester in een onderonsje. 'Belhuij mag dab strikt genomen de correcte uitspraak zijn, de rest van Rotterdam zegt nu eenmaal 'Belhaai'. Collega Fourhad el Haji (PvdA), evenals Aboutaleb en Belhaj van Marokkaanse komaf, vond het verzoek van Belhaj bizar: 'Je spreekt hem erop aan dat hij jouw naam op de juiste manier uitspreekt? Dat is toch te gek voor woorden?'
De eerste aanvaring met Leefbaar Rotterdam has Aboutaleb toen al achter de rug. 'Een druppeltje', zei hij na afloop schouderophalend over debotsing met de Leefbaar-raadsleden Hennie van Schaik en Dries Mosch.
Van Schaik noemde de nieuwe burgemeester nog geen leugenaar: 'Als u mij niet gelooft, dan geloof ik u niet meer.' Het disput betrof de omvang van de overlast die winkels in Rotterdam-Centrum ondervinden van hangjongeren.
Zowel Van Schaik als Aboutaleb had er poolshoogte genomen. En kwam tot een andere conclusie. Volgens Van Schaik loopt het de spuigaten uit, volgens Aboutaleb is de werkelijkheid minder dramatisch. 'U denkt toch niet dat ik dat uit mijn duim zit te zuigen?' brieste Van Schaik. 'Zet mij hier niet als een gekke henkie neer!'
Aboutaleb hoorde het Leefbaar-raadslid aan zonder een spier te vertrekken. De burgemeester zat er even niet als raadsvoorzitter, maar als korpsbeheerder, verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. Conform de regels had Aboutaleb de voorzittershamer even overgedragen aan de dienstdoende plaatsvervangend voorzitter. 'Ik doe gewoon verslag van mijn bevindingen', reageerde hij rustig.
Toen Leefbaar-raadslid Dries Mosch even later het functioneren van een hoge ambtenaar ter sprake bracht en bleef aandringen op een reactie van de burgemeester, trok Aboutaleb een streep in het zand: 'Uw raad en ik proberen een relatie op te bouwen. En ik geef u aan waar ik sta. Ik sta pal achter mijn ambtenaren. U gaat gaat niet over het functioneren van ambtenaren. Dat is mijn verantwoordelijkheid.
Daar had niemand van terug. En zo werd het even ongewoon stil in de raadszaal.
(Volkskrant van vandaag)

Komt nog helemaal goed met Rotterdam, Abou gaat het daar helemaal maken. :duim:

wat een raar wijf. probeert ze haar afkomst op die manier te verdoezelen ofzo? Belhaai??? ik heb het altijd al een rat gevonden
Abou is een rasechte politicus. hij redt het wel ondanks alle tegenwerkingen die hij gaat krijgen.

mark61
09-01-09, 15:06
??? Belhuij? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Tis toch belhezj?

knuppeltje
09-01-09, 15:07

Tis toch belhezj?

Ik zou niet weten.

mark61
09-01-09, 15:10
Ik zou niet weten.

Ik deed ook meer een beroep op nour, danwel passanten. No offense :hihi:

knuppeltje
09-01-09, 15:11
Ik deed ook meer een beroep op nour, danwel passanten. No offense :hihi:

Con amore.

Orakel
09-01-09, 18:27

Tis toch belhezj?

Kweenie zeker, maar denk Bel7ey net als in Ras el 7anoet want ze reageert net zo gekruid.
El 7hey = de levende maar dan manneluk. Dus zou eigenlijk El7heya moeten zijn.

mark61
09-01-09, 18:30
Kweenie zeker, maar denk Bel7ey net als in Ras el 7anoet want ze reageert net zo gekruid.
El 7hey = de levende maar dan manneluk. Dus zou eigenlijk El7heya moeten zijn.

Hoe komen ze dan op dat 'uij' ?

OK die 7 geloof ik zo, maar het zou voor het eerst zijn dat een Marokkaanse naam op zijn Nederlands wordt gespeld en j niet op zijn Frans voor zj zou staan, maar voor j hoelendi.

Orakel
09-01-09, 18:35
Hoe komen ze dan op dat 'uij' ?

Ei dont neu. Denk dat dat 'uij' een foneties afgeleide van d'r naam blijft, maar dorst het niet te zeggen.

OK die 7 geloof ik zo, maar het zou voor het eerst zijn dat een Marokkaanse naam op zijn Nederlands wordt gespeld en j niet op zijn Frans voor zj zou staan, maar voor j hoelendi.

Komt nog wel es voor geloof ik dat als je mensen in hun doopceel kijkt dat er daar een andere spelling gehanteerd wordt dan op de naamkaartjes en correspondentie.
Die Franse zj bedoel je waarschijnlijk de haji die dan uitgesproken de hadzji wordt?

mark61
09-01-09, 18:45
Ei dont neu. Denk dat dat 'uij' een foneties afgeleide van d'r naam blijft, maar dorst het niet te zeggen.

Komt nog wel es voor geloof ik dat als je mensen in hun doopceel kijkt dat er daar een andere spelling gehanteerd wordt dan op de naamkaartjes en correspondentie.
Die Franse zj bedoel je waarschijnlijk de haji die dan uitgesproken de hadzji wordt?

Ja precies. Gewoon de djim in Marokkaanse uitspraak. Wordt die d dan ooit uitgesproken? Nee toch? Tis toch lhezzji? En al schrijven ze in Franse transcriptie Djamal, je zegt toch Zjemmel?

Ik dacht dat Marokkanen, en anders de Hollo's in kwestie, altijd strak de hand houden aan de officiele Franse transcriptie in het paspoort.

Sinds wanneer zeggen Arabieren 'ui'? Als je een a schrijft ook nog. Bah, ik ga er nooit achter komen wie deze onzin bedacht. Ik zie Aboutaleb, daar heb je het al, Aboetaleb, echt geen ui zeggen. Dus.

Orakel
09-01-09, 18:48
Ja precies. Gewoon de djim in Marokkaanse uitspraak. Wordt die d dan ooit uitgesproken? Nee toch? Tis toch lhezzji? En al schrijven ze in Franse transcriptie Djamal, je zegt toch Zjemmel?

Ik dacht dat Marokkanen, en anders de Hollo's in kwestie, altijd strak de hand houden aan de officiele Franse transcriptie in het paspoort.

Sinds wanneer zeggen Arabieren 'ui'? Als je een a schrijft ook nog. Bah, ik ga er nooit achter komen wie deze onzin bedacht. Ik zie Aboutaleb, daar heb je het al, Aboetaleb, echt geen ui zeggen. Dus.

Misschien bedoelde Appie wel gewoon ui. Dat kind ziet er ook uit als een ui. Ga d'r accuut van janken. als ik dat zuinige hoofd zie.
Sjoh...weekend is weer begint, kewl.

mark61
09-01-09, 18:49
Misschien bedoelde Appie wel gewoon ui. Dat kind ziet er ook uit als een ui. Ga d'r accuut van janken. als ik dat zuinige hoofd zie.
Sjoh...weekend is weer begint, kewl.

Dat lijkt me de beste verklaring, verreweg.

Veel plezier! Trekt je allemaal niet zo aan will you?