PDA

Bekijk Volledige Versie : Israël moet gebruik witte fosfor stoppen



IbnRushd
11-01-09, 13:12
Israël moet gebruik witte fosfor stoppen

GAZA-STAD - Israël moet het gebruik van witte fosfor in militaire operaties in de dichtbevolkte gebieden in de Gazastrook staken. Dat heeft mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch gezegd.

Onderzoekers van HRW zeggen meerdere explosies te hebben gezien van witte fosforgranaten boven Gaza-stad. Israël lijkt de zelfontbrandbare stof in te zetten om militaire operaties te verbergen, aldus HRW. Dit is volgens internationaal oorlogsrecht toegestaan. Maar het gevaar voor burgers is te groot, omdat het boven een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld is afgestoken, vindt HRW.
,,Witte fosfor kan huizen in de as leggen en afschuwelijke brandwonden veroorzaken zodra het in contact komt met de huid'', aldus een militair analist van de mensenrechtenorganisatie.

Burgers
Volgens HRW schendt Israël internationaal humanitair recht door niet alle mogelijke voorzorgen te nemen om verwondingen en sterfgevallen onder burgers te voorkomen. Israël ontkent ten stelligste de gevaarlijke stof te gebruiken.
Volgens Palestijnse artsen in de Gazastrook is er wel degelijk witte fosfor ingezet. Tientallen mensen raakten zondagochtend gewond door tankbeschietingen in de plaats Khuzaa, ten oosten van de stad Khan Yunis. ,,Deze mensen zijn op een manier verbrand die alleen veroorzaakt kan zijn door witte fosfor'', aldus een Palestijnse medicus.

Witte fosfor wordt gebruikt in brandbommen en rookbommen. Bij contact met de huid reageert de stof met het water in de huid, waardoor zeer diepe en ernstige brandwonden ontstaan. Volgens internationaal recht mag de stof niet tegen burgers worden ingezet. Wel mag het worden gebruikt voor het leggen van rookgordijnen.

(ANP)

ad.nl

tanger'73
11-01-09, 13:14
Niemand hoeft het meer te ontkennen, want ook voor israël is tijdens oorlog alles geoorloofd.

Spoetnik
11-01-09, 18:39
Hier is duidelijk te zien dat Israel witte fosfor inzet tegen de burgerbevolking:

YouTube - Israel criticised over alleged use of white phosphorus - 11 Jan 09

Joesoef
11-01-09, 18:42
Sjonnie heeft er vast een geweldige verklaring voor.

John2
11-01-09, 20:05
Sjonnie heeft er vast een geweldige verklaring voor.

Is bij het zien van zoveel onzin als in dat filmpje nog een verklaring van mij nodig? Denk het niet!

Pak een ieder willekeurig militair handboek erbij over het afschieten van PH-rookgranaten en je weet genoeg.

Alleen vreemd dat in het filmpje word verteld dat Israel het gebruik van deze granaten ontkent?
En dat ouders kinderen toestaan met fosfor te spelen in dat filmpje?

Wizdom
11-01-09, 21:50
Is bij het zien van zoveel onzin als in dat filmpje nog een verklaring van mij nodig? Denk het niet!

Pak een ieder willekeurig militair handboek erbij over het afschieten van PH-rookgranaten en je weet genoeg.

Alleen vreemd dat in het filmpje word verteld dat Israel het gebruik van deze granaten ontkent?
En dat ouders kinderen toestaan met fosfor te spelen in dat filmpje?

Verlicht ons met je wijsheid Johnie... Wat is het dan? Het zijn geen sterretjes voor de kinderen...

John2
11-01-09, 22:34
Verlicht ons met je wijsheid Johnie... Wat is het dan? Het zijn geen sterretjes voor de kinderen...

Ik weet niet wat het is dat is zonder onderzoek niet te zeggen.

Wat ik alleen al eerder aangaf is dat kinderen er mee spelen en tegen aanschoppen is me vreemd want fosfor zou moeten achterblijven en spontaan moeten ontbranden op de schoenen van de kinderen.
Maar aan de andere kant is het zeker dat er iemand fosfor rook granaten heeft afgeschoten.