PDA

Bekijk Volledige Versie : Afrikaan van het jaar is seksueel terrorisme beu.



knuppeltje
16-01-09, 12:13
Edit: suspected copyright infringement

Bar
16-01-09, 14:15
Amsterdam. Na jarenlange noeste arbeid in de operatiekamer van zijn ziekenhuis in Bukavu in Oost-Congo, waar hij tamelijk anoniem slachtoffers van verkrachting iets terug gaf van hun waardigheid, volgde deze week de erkenning voor de Congolese gynaecoloog Denis Mukwege (53). Dinsdagavond ontving hij uit handen van de ex-premier van Tanzania Salim Ahmed Salim de prijs 'Afrikaan van het jaar', een intiatief van de Negeriaanse krant Daily Trust, waaraan hij 20.000 dollar overhoudt. En op 30 januari mag hij in het Zweedse parlement de Olof Palme-prijs ophalen, voor wegbereiders van de vrede, waaraan 75.000 dollar is verbonden.
Mukwege aanvaardde de prijs 'namens de vrouwen en kinderen die het slachtoffer zijn van de oorlog', zei hij bij de uitreiking in Nigeria bescheiden. Het prijzengeld wil hij, al even beschijden, besteden om de vrouwen te helpen bij hun terugkeer in de maatschappij.
Mukwege ging vroeger met zijn vader, een priester, mee op ziekenbezoek om te bidden voor patiënten, maar besloot dat hij als arts meer kon doen. Werkend in een ziekenhuis, na zijn studie, schrok hij van het aantal vrouwen dat stierf in het kraambed, waarop hij gynaecologie ging studeren in Frankrijk. In 1986 ging hij aan de slag in Bukavu, midden in door burgeroorlog geteisterd gebied. Door militiegeweld komen daar nog dagelijks tien slachtoffers van verkrachting binnen, vaak met zwaar verminkte geslachtsdelen.
Soms kan hij er niet meer tegen, zei hij vorig jaar tegen een verslaggever van Trouw.
'Slachtofferverhalen zijn zo afschuwelijk. Ik kan het niet meer aanhoren, ik opereer gewoon.' Maar een duidelijke mening heeft hij wel. 'Dit is seksueel terrorisme, puur om te vernietigen. Om je lust te bevredigen schiet je een magazijn niet leeg op geslachtsorganen en steek je geen stokken of messen in vagina's om vrouwen onvruchtbaar te maken.' Het ergste vindt hij dat de milities niet worden aangepakt. 'Ik kan niet beschrijven hoe het voelt kleine meisjes met verminkte vagina's te moeten uitleggen dat zij nooit kinderen zullen krijgen', zei hij in Trouw. 'Als dit in Nederland gebeurde, zou het dan ruim tien jaar doorgaan?
(Volkskrant van vandaag)

Als het hier net zo'n toestand als daar zou zijn, misschien ook wel. Maar die toestand hebben we niet hier, gelukkig. Maar waarom we wel naar Afganistan gaan, terwijl dat een volstrekt hopeloze zaak is - maar omdat grote broer het wilt - terwijl we in Afrika veel beter werk kunnen doen, maar niet gaan, zal ik nooit snappen.
Hopelijk blijft die Mukwege nog heel lang daar, maar hoe eerder hij normaal werk kan gaan doen hoe beter.
Ook daar lopen de echte helden op straat.
Mwa, in zijn geval, werkt ie ook nog in dat ziekenhuis.

Tja, waarom we niet naar Afrika gaan?
Misschien omdat het Afrikaanse moord- en verkrachtingstuig zich in ieder geval niet met vliegtuigen in onze gebouwen boort. Of omdat het milities in de rimboe bevechten duizenden van onze soldaten het leven gaat kosten, terwijl die luitjes, zoals gezegd, toch echt niet in onze contreien rotzooi zullen gaan trappen. De motivatie om te sterven is dan toch wel tamelijk laag.

En in Afghanistan en elders houden we de [...]boeven toch dusdanig bezig dat we de laatste jaren geen majeure aanslag hebben meegemaakt. Zo volstrekt hopeloos vind ik dat dan ook niet.

knuppeltje
16-01-09, 14:24
=Bar;3853386]Misschien omdat het Afrikaanse moord- en verkrachtingstuig zich in ieder geval niet met vliegtuigen in onze gebouwen boort.

Volgens mij kwamen daarvan de meesten uit SA, en niet uit Afganistan, laat staan Afrika.


Of omdat het milities in de rimboe bevechten duizenden van onze soldaten het leven gaat kosten, terwijl die luitjes, zoals gezegd, toch echt niet in onze contreien rotzooi zullen gaan trappen. De motivatie om te sterven is dan toch wel tamelijk laag.

Volgens mij zijn die vanuit de lucht makkelijker te bestrijden dan die in Afganistan.


In in Afghanistan en elders houden we de [...]boeven toch dusdanig bezig dat we de laatste jaren geen majeure aanslag hebben meegemaakt. Zo volstrekt hopeloos vind ik dat dan ook niet.

Schiet nogal op ja, de Taliban winnen met de dag meer terrein.

mark61
16-01-09, 14:31
Sommige mensen :duim:

mark61
16-01-09, 14:34
En in Afghanistan en elders houden we de [...]boeven toch dusdanig bezig dat we de laatste jaren geen majeure aanslag hebben meegemaakt. Zo volstrekt hopeloos vind ik dat dan ook niet.

Er is in het geheel geen verband tussen beide zaken. De Taliban hebben nooit aanslagen gepleegd in het westen.

Als er al een verband is, is dat omgekeerd. Hoe meer het westen zich gewelddadig bemoeit met andere landen, hoe groter de neiging hier aanslagen te plegen.

Wellicht handig je hoofd uit je reet te halen en even op te zoeken hoe dat ook al weer was begonnen, al-Qaeda enzo.

Naar wie of wat verwezen de aanslagplegers van Madrid en Londen ook al weer? Je 'laatste jaren' zijn wel errug laatst.

knuppeltje
16-01-09, 14:35
Sommige mensen :duim:

Yep, een vande weinige keren dat je even geen woorden hebt als je het leest.

Eke
16-01-09, 15:16
Dit totaal ontspoorde gedrag doet me denken aan de massale verkrachtingen/moordpartijen door de Russen bij/op Duitse vrouwen aan het eind van WO2.
Geen vrouw was veilig en als een vrouw kapot was werd zij op een van de stapels doden/stervenden gelegd. Verder scenes zal ik hier niet beschrijven, zo afschuwelijk.

Deze soldaten hadden dus jaren gevochten en alle gruwelijkheden van de oorlog aan den lijve meegemaakt. Normale jongens en mannen zijn door die waanzin verworden tot gestoorde beesten op het eind van de rit (aankomst Duitsland)

Deze arts en anderen (bv Artsen-zonder-Vakantie)...zij verdienen een standbeeld, bij wijze van spreken.

Maar het voorkomen van conflicten en /of (bijna)geweldloos oplossen..krijgt toch nog te weinig gerichte aandacht in de wereld.

knuppeltje
16-01-09, 15:22
Dit totaal ontspoorde gedrag doet me denken aan de massale verkrachtingen/moordpartijen door de Russen bij/op Duitse vrouwen aan het eind van WO2.
Geen vrouw was veilig en als een vrouw kapot was werd zij op een van de stapels doden/stervenden gelegd. Verder scenes zal ik hier niet beschrijven, zo afschuwelijk.

Die Russen zagen dat als vergelding voor wat hun jarenlang door de Duitsers was aangedaan.
Maar goed te praten valt het nooit, ook al is de situatie totaal verschillend.

mulan
16-01-09, 15:34
Afschuwelijk. Het is de meest primitieve maar effectieve manier om een maatschappij volledig te ontwrichten.

Eke
16-01-09, 15:37
, ook al is de situatie totaal verschillend.

wat hetzelfde is, is die totale afwezigheid van welke rem dan ook. al hun perverse impulsen worden gerealiseerd ....

bij 'terreur' denk je nog aan opzet. maar die beelden met stokken,messen, ect. kwamen dus ook voor in Berlijn e.o.

het is meer dan 'vernederen van hun meisjes/vrouwen'...

nou ja, laat maar zitten ook. ik wil niet doordenken. alleen maar hoe het te 'genezen' is(of voorkomen). de kinderen/vrouwen, het geweld..


Later toegevoegd :er doet een verhaal de ronde dat Lenin de opdracht had gegeven aan de leidinggevenden de soldaten maar even hun gang te laten gaan met vrouwen, ect. Maar ik heb een interview gezien met een Rus (officier)die zich dat helemaal niet kon herinneren.

mark61
16-01-09, 15:51
Later toegevoegd :er doet een verhaal de ronde dat Lenin de opdracht had gegeven aan de leidinggevenden de soldaten maar even hun gang te laten gaan met vrouwen, ect. Maar ik heb een interview gezien met een Rus (officier)die zich dat helemaal niet kon herinneren.

Dat doen alle leiders in alle tijden. Lenin was geen militair bevelhebber, dus dat lijkt me sterk. Zoiets gebeurt op generaalsniveau ofzo.

In Afrika en Joegoslavië kreeg het een nieuwe dimensie: massaverkrachting als wapen en oorlogsmisdaad. Daarvoor was het alleen een service voor de troepen.

Eke
16-01-09, 16:12
In Afrika en Joegoslavië kreeg het een nieuwe dimensie: massaverkrachting als wapen en oorlogsmisdaad. Daarvoor was het alleen een service voor de troepen.

Knuppeltje en Mark, jullie hebben gelijk. Het is een wapen geworden.En het wapen is gericht op de burgers...



Uit "New Killers: analysing the courses of conflict-related violence at the level of the individual" door Ruben Scholte:

“The main decisive conclusion, however, is that current motivations for conflict-related violence are various and complex and that there thus is no single motive, diminished inhibition or motivation, which on its own explains contemporary conflict related violence in general… Even in one conflict, people kill for multiple and diverse reasons”.

http://www.antenna.nl/nvmp/070405.htm

knuppeltje
16-01-09, 16:16
Knuppeltje en Mark, jullie hebben gelijk. Het is een wapen geworden.En het wapen is gericht op de burgers...

Hebben wij beiden heel veel de laatste tijd, maar helaas is het vechten tegen de bierkaai bij sommigen hier.

mark61
16-01-09, 16:17
Afschuwelijk. Het is de meest primitieve maar effectieve manier om een maatschappij volledig te ontwrichten.

Ja, vooral in Oost-Congo. Die vrouwen hebben geen leven meer. Ik mag aannemen dat de vrouwen van Joegoslavië voornamelijk een privé-probleem :cheefbek: hebben maar ze niet uit de maatschappij zijn gestoten. Ze zijn wel voor het leven getekend.

Eke
16-01-09, 16:30
Hebben wij beiden heel veel de laatste tijd, maar helaas is het vechten tegen de bierkaai bij sommigen hier.

Het eerste zou ik maar even afkloppen, Knuppeltje, en het tweede : ik ben verbaasd over sommigen hier. Wat is dat nou ? Is dat nou stijfkoppigheid ? Bij de een wel, bij de ander niet...die paling, die zo kronkelt en iedere kant op schiet en dan weer wegglipt..die zit er ook wel tussen. Het blijft me bezighouden/boeien :haha:

knuppeltje
16-01-09, 16:33
Het eerste zou ik maar even afkloppen, Knuppeltje, en het tweede : ik ben verbaasd over sommigen hier. Wat is dat nou ? Is dat nou stijfkoppigheid ? Bij de een wel, bij de ander niet...die paling, die zo kronkelt en iedere kant op schiet en dan weer wegglipt..die zit er ook wel tussen. Het blijft me bezighouden/boeien :haha:


Ik klop niks af, ik knuppel wel veel af, zou je denken, maar nee hoor, ze leren er niks van. :fpotver:

mark61
16-01-09, 16:34
Het eerste zou ik maar even afkloppen,

Wat lees ik, u wenst in discussie te gaan over den Palestijnschen kwestie? Komt u maar :haha:

Eke
16-01-09, 16:41
maar ze niet uit de maatschappij zijn gestoten
.

Das waar, dat komt er ook nog bij.
Maar dan..je weet het...maar wat moet je nou doen ? Er is zoveel om je heen..
maar wat moet je nu doen ?
M'n vader zei vroeger : bidden !
Maar de arts uit dit topic zegt : ik word gyneacoloog. Dat's gericht.
En intussen worden 10 meisjes/vrouwen per dag vernield.Alleen al bij hem in de buurt.

Nou ja, dit is geen topiconderwerp meer.
We komen terecht bij de politiek, denk je niet. Bij de keuzes die wij in Nederland,bv. maken. Bij Afrika,enz..Je moet je ook begrenzen, anders draai je door

knuppeltje
16-01-09, 16:44
Nou ja, dit is geen topiconderwerp meer.
We komen terecht bij de politiek, denk je niet. Bij de keuzes die wij in Nederland,bv. maken. Bij Afrika,enz..Je moet je ook begrenzen, anders draai je door [/SIZE]

Dame, alles is politiek, laat u dat gezegd zijn. :)

Eke
16-01-09, 16:44
:zwaai: tot.....uh....gauw

Bofko
16-01-09, 18:09
Dame, alles is politiek, laat u dat gezegd zijn. :)

:zozo: Hedy D'Ancona ?

mark61
16-01-09, 18:19
Das waar, dat komt er ook nog bij.
Maar dan..je weet het...maar wat moet je nou doen ? Er is zoveel om je heen..
maar wat moet je nu doen ?
M'n vader zei vroeger : bidden !
Maar de arts uit dit topic zegt : ik word gyneacoloog. Dat's gericht.
En intussen worden 10 meisjes/vrouwen per dag vernield.Alleen al bij hem in de buurt.

Nou ja, dit is geen topiconderwerp meer.
We komen terecht bij de politiek, denk je niet. Bij de keuzes die wij in Nederland,bv. maken. Bij Afrika,enz..Je moet je ook begrenzen, anders draai je door

Die keuzes worden dus gemaakt. Dus waarom zou je dat begrenzen? Stem op een partij die wapenhandel verbiedt, en producten uit Congo boycot.

Een mens kan inderdaad het wereldleed niet dragen. Maar met beperkte middelen zou een hoop kunnen. Als we niet slaafs op immorele partijen zouden stemmen. We hoeven geen slaaf van Bush premier te laten worden.

knuppeltje
17-01-09, 09:17
:zozo: Hedy D'Ancona ?

Zou kunnen, maar ik weet het niet.

Maryama_Me
17-01-09, 11:17
Dat noemt men dan "vredessoldaten", gewoon walgelijk!


Verkrachtingen door blauwhelmen in Congo.


De Verenigde Naties hebben in 2006 217 aangiftes van misbruik van vrouwen en meisjes door VN-vredestroepen in Oost-Congo onderzocht. Het onderzoek is vandaag uitgelekt.

"Veelvuldig en voortdurend seksueel misbruik"
Volgens het onderzoek, gedateerd op 30 januari 2007, gelden veel van de aangiftes als geloofwaardig. Bewijzen die werden verzameld geven de indruk van 'veelvuldig en voortdurend' seksueel misbruik in de regio. Toch kon maar één van de 75 zaken tegen VN-militairen hard worden gemaakt.

"Strikt vertrouwelijk"
Het onderzoek, dat teruggaat tot 2004, kreeg het predikaat 'strikt vertrouwelijk' mee en werd woensdag geplaatst op Wikileaks.org, een website waarop vaker vertrouwelijke informatie gelekt wordt. De echtheid van het rapport is bevestigd door medewerkers van de VN.
In het rapport wordt vermeld dat veel slachtoffers van misbruik waarschijnlijk zijn omgekocht of bedreigd om te voorkomen dat ze melding zouden maken van wat hen was aangedaan. "Een slachtoffer vertelde dat ze een boodschap had gekregen van een vredessoldaat dat hij haar 'kapot zou hakken' als hij haar ooit nog tegenkwam", staat in het rapport te lezen.

Tien tieners in bordeel
Het rapport maakt ook melding van een geval waarbij tien minderjarige meisjes woonden in een slijterij die tegelijkertijd dienstdeed als bordeel.

Beschuldigingen van verkrachting en seksuele misdragingen achtervolgen de VN al sinds de oprichting in 1948. Onlangs voerde de organisatie een 'zero tolerance'-beleid in.
De VN is sinds 1999 in Congo aanwezig. Het is de grootste vredesmissie van dit moment, bestaande uit 22.000 soldaten en politiemensen. (novum/mvl)
14/01/09 19u56

knuppeltje
17-01-09, 11:23
Dat noemt men dan "vredessoldaten", gewoon walgelijk!

Aanpakken die handel, liefst zo streng mogenlijk.

Maryama_Me
17-01-09, 11:57
Aanpakken die handel, liefst zo streng mogenlijk.

Tja Knuppeltje, we leven in een verotte wereld helaas.


Wat moeten die mensen eigenlijk nog ondergaan vooraleer ze hulp krijgen?

Misbruik v.vertrouwen omgezet in nog meer leed,verschrikkelijk!
Het is om in tranen uit te barsten!