PDA

Bekijk Volledige Versie : VN overwegen internationaal onderzoek naar burgerslachtoffers in Gaza



IbnRushd
16-01-09, 14:51
VN overwegen internationaal onderzoek naar burgerslachtoffers in Gaza

NEW YORK, 15 januari 2009 (IPS) - Sommige lidstaten van de VN en medewerkers van de internationale organisatie pleiten voor een onderzoek naar de dood van honderden burgers bij het Israëlische offensief in Gaza. De zaak wordt vandaag (15 januari) besproken op een speciale spoedzitting van Algemene Vergadering van de VN.

"Een aantal landen vindt dat Israël zich moet verantwoorden voor zijn oorlogsmisdaden in Gaza”, zegt een Aziatische diplomaat die anoniem wilt blijven. De meeste van die landen liggen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Volgens de diplomaat komt er tegenstand van sommige Europese landen en van Saoedi-Arabië, Jordanië en Egypte.

Diplomaten in het VN-hoofdkwartier in New York voerden gisteren (woensdag) intense discussies over de voorbereiding van een resolutie die ter stemming kan worden voorgelegd aan de Algemene Vergadering.

De spoedzitting werd bijeengeroepen door de voorzitter van de Algemene Vergadering, de Nicaraguaan Miguel d'Escoto. “Het aantal slachtoffers stijgt met de dag”, verklaarde die dinsdag in een interview met de Arabische nieuwszender Al Jazeera. “Het is genocide. Het is onvoorstelbaar dat een land dat zijn ontstaan dankt aan een resolutie van de Algemene Vergadering zo weinig respect toont voor de resoluties van de VN.” De Veiligheidsraad riep Israël en Hamas op 8 januari op een onmiddellijk staakt-het-vuren in te stellen. Beide kampen gaven daar geen gehoor aan.

In een reactie op het interview werd D’Escoto vanuit Israëlische hoek een “Israël-hater” genoemd. De Israëlische ambassadeur bij de VN, Gabriela Shalev, verklaarde in een brief aan VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon dat Hamas “alleen verantwoordelijk is voor de gevolgen van het huidige offensief”.

Volgens de woordvoerder van D'Escoto, Enrique Yeves, kwam de spoedvergadering er op aandringen van lidstaten die ontgoocheld zijn omdat Israël de resolutie van de VN-Veiligheidsraad naast zich neerlegt.
Verantwoording afleggen

De Mensenrechtenraad van de VN veroordeelde dinsdag in een resolutie de mensenrechtenschendingen die Israëlische soldaten volgens haar in Gaza begaan.

De Beweging van Niet-Gebonden landen, een groep van 118 ontwikkelingslanden die een meerderheid van de stemmen in de Algemene Vergadering vertegenwoordigen, sloot zich bij die inschatting aan. De Beweging wil dat er spoedig “een internationale en onafhankelijke onderzoeksmissie” op de been wordt gebracht.

Ook hooggeplaatste medewerkers van de VN vinden dat er een onderzoek moet komen naar de dood van vrouwen en kinderen in Gaza. VN-Mensenrechtencommissaris Navi Pillay verklaarde dinsdag dat de VN ervoor moeten zorgen dat er “verantwoording wordt afgelegd over schending van het internationaal recht.” Volgens haar moet de Veiligheidsraad een commissie opzetten die schendingen door beide kampen in het conflict nagaat.

Peter Hansen, het voormalige hoofd van de VN-hulpacties in Palestina, denkt er ook zo over. “De Israëli’s moeten verantwoording afleggen voor wat ze in Gaza doen.”
Hulpverlening blijft problematisch

Verscheidene VN-agentschappen en internationale hulporganisaties drukten hun bezorgdheid uit over de nog altijd verslechterende humanitaire situatie in Gaza. De UNRWA, het VN-hulpagentschap voor Palestina, zegt dat zijn gebouwen in Gaza-Stad vandaag (donderdag) vijf keer getroffen werden en in brand staan. Daardoor kunnen van die plaats vandaag geen vrachtwagens met hulpgoederen uitrijden.

Volgens Thoraya Ahmed Obaid, de directeur van het VN-Bevolkingsfonds, maakt de oorlog ook veel “stille slachtoffers”. Zwangere vrouwen en borelingen krijgen immers niet de nodige zorgen en lijden extra onder het gebrek aan voedsel.

De hulporganisaties Save the Children, Oxfam International, World Vision Jerusalem, Christian Aid en CARE International lieten in een gezamenlijk communiqué weten dat de dagelijkse staking van de vijandelijkheden voor drie uur om humanitaire hulp toe te laten, “de aandacht afleidt van de onmiddellijke nood om tot een staakt-het-vuren te komen. Opvangplaatsen zitten overvol, er is een tekort aan voedsel en de hulpinfrastructuur volstaat niet.” Ze zeggen ook dat drie uur per dag veel te weinig is om de hulpverlening goed te organiseren.

mo.be

knuppeltje
16-01-09, 15:41
VN overwegen internationaal onderzoek naar burgerslachtoffers in Gaza

Hoe eerder hoe liever!

mark61
16-01-09, 15:49
Dat onderzoek moet dan niet van islamitische landen komen, want dan zijn de conclusies van het onderzoek bij voorbaat al gediskwalificeerd, of die conclusies op zich nou correct zijn of niet.

Dan moet je landen als Chili of Argentinië nemen, of India wellicht, of Nigeria, Zuid-Afrika, Bhutan of Ivoorkust voor mijn part.

Landen die er of helemaal geen klap mee te maken hebben, of een soort van 'gemengde gevoelens' hebben.

knuppeltje
16-01-09, 16:17
Dan moet je landen als Chili of Argentinië nemen, of India wellicht, of Nigeria, Zuid-Afrika, Bhutan of Ivoorkust voor mijn part.


Daar zijn een paar bij met een bedenkele reputatie als het gaat over destijds opnemen van gevluchte nazies. Daar hebben ze ondertussen wel andere regimes, maar of Israël dat goed vindt?
Niet dat ik vind dat ze wat goed hebben te vinden trouwens.

mulan
16-01-09, 16:23
Dat onderzoek moet dan niet van islamitische landen komen, want dan zijn de conclusies van het onderzoek bij voorbaat al gediskwalificeerd, of die conclusies op zich nou correct zijn of niet.

Dan moet je landen als Chili of Argentinië nemen, of India wellicht, of Nigeria, Zuid-Afrika, Bhutan of Ivoorkust voor mijn part.

Landen die er of helemaal geen klap mee te maken hebben, of een soort van 'gemengde gevoelens' hebben.

Israel heeft altijd wat te klagen. Ze kunnen iedereen diskwalificeren. Als Europa iets te hard van stapel loopt zijn ze ook niet te beroerd over de tweede wereldoorlog te beginnen. Wat dat betreft is het altijd een win-win situatie voor ze zolang Amerika ze niet in de steek laat.

mark61
16-01-09, 16:48
Israel heeft altijd wat te klagen. Ze kunnen iedereen diskwalificeren. Als Europa iets te hard van stapel loopt zijn ze ook niet te beroerd over de tweede wereldoorlog te beginnen. Wat dat betreft is het altijd een win-win situatie voor ze zolang Amerika ze niet in de steek laat.

Ik dacht al dat je zo zou reageren :) Ik bedoelde dat het een politiek gekrakeel wordt, regardless. Maar je zou ze alvast de wind uit de zeilen kunnen nemen.

Maar het gaat zinloos worden inderdaad. Niemand wil de waarheid weten; iedereen wil dat zijn waarheid eruit komt. Die ligt een stuk dichter bij de Palestijnen dan bij de Israëli's, maar ook sommige Palestijnen(-aanhangers) kunnen het nooit laten om wat te liegen. Wat zo overbodig is...

mulan
16-01-09, 22:16
Ik dacht al dat je zo zou reageren :) Ik bedoelde dat het een politiek gekrakeel wordt, regardless. Maar je zou ze alvast de wind uit de zeilen kunnen nemen.

Maar het gaat zinloos worden inderdaad. Niemand wil de waarheid weten; iedereen wil dat zijn waarheid eruit komt. Die ligt een stuk dichter bij de Palestijnen dan bij de Israëli's, maar ook sommige Palestijnen(-aanhangers) kunnen het nooit laten om wat te liegen. Wat zo overbodig is...

Mooi dat ik zo voorspelbaar ben. Zo heb ik het graag. :zozo: Maar ik ben het met je eens dat je ze geen ammunitie moet geven maar ik verander net zo gemakkelijk van mening want ergens denk ik weer dat het echt niets uitmaakt. Ik proef geen oprechtheid bij Israel. Gewoon niet. Dat Palestijnen soms dom staan te liegen komt omdat ze niet gehoord worden. Blijft nog steeds dom want een beetje meer concentratie op de feiten en je punt is gemaakt. Maar om de een of andere reden lijken bijzaken deze kwestie te beheersen. En daar heeft maar 1 kant belang bij en we weten allemaal wie dat is.

mark61
16-01-09, 23:45
Mooi dat ik zo voorspelbaar ben. Zo heb ik het graag. :zozo: Maar ik ben het met je eens dat je ze geen ammunitie moet geven maar ik verander net zo gemakkelijk van mening want ergens denk ik weer dat het echt niets uitmaakt. Ik proef geen oprechtheid bij Israel. Gewoon niet. Dat Palestijnen soms dom staan te liegen komt omdat ze niet gehoord worden. Blijft nog steeds dom want een beetje meer concentratie op de feiten en je punt is gemaakt. Maar om de een of andere reden lijken bijzaken deze kwestie te beheersen. En daar heeft maar 1 kant belang bij en we weten allemaal wie dat is.

Israël gaat alles van iedereen afwijzen, al ikomt het van de joodse paus die niet bestaat. Je kent het al, das 'joodse zelfhaat'. Alleen als het uit Washington komt zijn ze misschien wel brutaal terug, maar daar kunnen ze niet onderuit. De enige hoop komt van Pennsylvania Ave., ben het nummer even kwijt, maar daar bij die witte suikertaart. Als Obama het niet doet doet niemand het, ben ik bang. Nou ja volgens Eddo Rosenthal wordt het vrede of Nakba II, maar ik weet niet waar hij het vandaan haalt. 60 jaar gruwelijke ellende, daar kan makkelijk nog een keer 60 jaar bij :(

Maar daarbuiten maakt het wel uit als er in de wereld een soort van consensus ontstaat. Dan maakt het niet uit wat ze in Tel Aviv roepen.

Nee joh oprecht en Israël, never nooit. Pas met het mes op de keel.

En de media. I wonder waarom Hanan Ashrawi of Saeb Erekat nooit meer met hun gezicht op tv komen. Zeker te beschaafd. Dat moeten we niet hebben. Straks gaat er nog iemand verklappen dat het geen moslims zijn ook. Brrr. Erg veel moeite om regelmatig even bij oom Khaled langs te gaan in Dimashq wordt er ook niet gedaan.