PDA

Bekijk Volledige Versie : Buitenlandse Zaken hield kritisch Irak-advies achter



Orakel
18-01-09, 19:32
Juridische onderbouwing van politieke steun aan Amerikaans-Britse inval zorgde in 2003 voor strijd op ministerie

Door onze redacteur Joost Oranje - nrc.nl
Den Haag, 17 jan. De ambtelijke top van het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft in 2003 een kritisch juridisch advies over de politieke steun aan de Irak-oorlog weggehouden bij de minister.

In een geheim memorandum van 29 april 2003 stelt de Directie Juridische Zaken (DJZ) van het departement dat de juridische onderbouwing van het standpunt van het toenmalige kabinet-Balkenende „zowel materieel als procedureel tekort” schiet (punt 16 in memorandum). De juristen schatten zelfs in „dat Nederland een eventuele procedure voor het Internationaal Gerechtshof hierover zou verliezen” (punt 9).

De toenmalige secretaris-generaal (SG) van het departement, Frank Majoor (tegenwoordig permanent vertegenwoordiger bij de Verenigde Naties), besloot de notitie niet door te sturen aan minister De Hoop Scheffer (CDA), aan wie deze gericht was. „Goed opbergen in de archieven voor het nageslacht, de discussie is hiermee voor dit moment gesloten!”, werd op het memo geschreven.

De juristen reageerden met de opmerking: „Het audite et alteram partem (hoor en wederhoor, red.) geldt hier kennelijk niet.” Het ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) wil niet ingaan op de vraag waarom de SG het memo niet doorstuurde en of De Hoop Scheffer destijds wellicht mondeling kennis heeft genomen van de inhoud van het memorandum.

Juridische basis

Eerder werd al bekend dat ambtenaren, voor het uitbreken van de oorlog, waarschuwende notities hadden gemaakt over de rechtmatigheid van de invasie. Nu blijkt dat er op het departement van BZ ook na de inval een ambtelijke strijd heeft gewoed over de juridische basis voor de politieke steun die Nederland aan de Amerikaans-Britse operatie had gegeven. Het kabinet, maar ook een deel van de ambtelijke top op BZ, vond dat de invasie kon worden gesteund zonder een specifieke resolutie van de VN Veiligheidsraad die geweld legitimeerde. Volgens Nederland was zo’n resolutie weliswaar „politiek wenselijk, maar niet noodzakelijk”. DJZ bestreed dat.

Uit gesprekken met betrokken bronnen en vertrouwelijke ambtelijke documenten blijkt dat de juristen vonden dat hun kritische mening over de rechtmatigheid van de politieke steun een te ondergeschoven rol speelde. Bovendien vond DJZ het bezwaarlijk dat zij moest zorgen voor voor „een zo goed mogelijke juridische onderbouwing van het Nederlandse standpunt” en dat haar niet een „objectieve volkenrechtelijke inschatting” werd gevraagd.

Onderbouwing was „vooral politiek getint”

Daarom nam DJZ daartoe zelf het initiatief, omdat de minister anders „onvoldoende geïnformeerd” zou zijn, zo blijkt uit het bewuste memorandum. De juristen vonden dat de toenmalige directeur-generaal politieke zaken zijn mening ten faveure van het kabinetsstandpunt niet met volkenrechtelijke argumenten staafde, maar dat zijn onderbouwing „vooral politiek getint” was (punt 6 in memorandum).

Buitenlandse Zaken wil niet inhoudelijk op de zaak ingaan: „Doorgaans gaan aan de vaststelling door ministers van substantiële teksten een of meer ambtelijke (deel-)suggesties, adviezen en tekstvoorstellen vooraf. Wat telt, is de door ministers uiteindelijk gekozen tekst”, aldus het departement.

Komende weken wordt duidelijk of de Eerste Kamer een onderzoek start naar de besluitvorming rond de Irak-oorlog. Het kabinet beantwoordde onlangs tientallen vragen uit de senaat, maar een meerderheid beoordeelde het resultaat als onbevredigend.

------------------

frappant dat dit nu uitlekt. Zou het echt gaan om de legitimiteit van de inval (het vergt geen atoomgeleerde om dat te weten) of vindt er weer een politieke afrekening plaats?
The plot thickens......

Goodnight
18-01-09, 19:37
Komt dit als een totale verrassing voor de meesten?

mulan
18-01-09, 19:40
Wat een nep gedoe weer. Wat voor debielen zitten er in de regering. Iedereen wist allang dat het een grap was behalve mensen die met andere belangen die oorlog zaten te pluggen. Dat dit nu naar buiten komt is omdat er een andere debielen zijn die hier weer belang bij hebben. Een greintje oprechtheid is teveel gevraagd.

Orakel
18-01-09, 19:53
Wat een nep gedoe weer. Wat voor debielen zitten er in de regering. Iedereen wist allang dat het een grap was behalve mensen die met andere belangen die oorlog zaten te pluggen. Dat dit nu naar buiten komt is omdat er een andere debielen zijn die hier weer belang bij hebben. Een greintje oprechtheid is teveel gevraagd.

Haal diep adem, wrijf met wijs- en middelvinger in cirkels over je beide slapen en geef trugggggg ie energie...
Als dat niet helpt....heb hier nog wel een Tibetaanse klankschaal voor je liggen....voor weinug en nauwelijks gebruikt.

:wink:

mulan
18-01-09, 19:58
Haal diep adem, wrijf met wijs- en middelvinger in cirkels over je beide slapen en geef trugggggg ie energie...
Als dat niet helpt....heb hier nog wel een Tibetaanse klankschaal voor je liggen....voor weinug en nauwelijks gebruikt.

:wink:

Ik ben iets anders van plan..Ik ga kaasknabbels eten. Don't ask.

mark61
18-01-09, 20:05
frappant dat dit nu uitlekt. Zou het echt gaan om de legitimiteit van de inval (het vergt geen atoomgeleerde om dat te weten) of vindt er weer een politieke afrekening plaats?
The plot thickens......

Ja dat vraagt een mens zich af. Omdat er dreigende taal uit de Eerste Kamer komt? Gaan hier een paar ambtenaren geofferd worden door hogepriester janpeter?

Orakel
18-01-09, 20:10
Ik ben iets anders van plan..Ik ga kaasknabbels eten. Don't ask.

Die met die lelijke tijger op de verpakking? Met dat spul wat zo aan je vingers blijf plakken en dat je dan maar aan je broek moet afvegen?
Zit nu lekker aan de marmita....lamsvlees, gekruid met qosbor en basilicum, verse doppertjes, gewelde pruimen zonder pit, zeytoun, warm geurig brood uit de oven, verse krokante frietjes ernaast...........heb ook zin in sjips

Orakel
18-01-09, 20:13
Ja dat vraagt een mens zich af. Omdat er dreigende taal uit de Eerste Kamer komt? Gaan hier een paar ambtenaren geofferd worden door hogepriester janpeter?

Something rotten smells indeed...
Vn doe Goof zou je het niet zeggen, maar hij is ertoe in staat. Meen me te herinneren dat hij destijds een soort machiavellistische coup heeft gepleegd op de positie van...Enneus Heerma was het geloof ik.
Als je die pik zo onbenullig ziet staan doen, dan heeft het iets guitigs en meewarigs tegelijk, maar onder dat rimpelloze oppervlak........

mark61
18-01-09, 20:15
Ik ben iets anders van plan..Ik ga kaasknabbels eten. Don't ask.

Jawel. Hoeveel kilo ben je aangekomen van de laatste drie weken Israel? :hihi:

mulan
18-01-09, 20:21
Die met die lelijke tijger op de verpakking? Met dat spul wat zo aan je vingers blijf plakken en dat je dan maar aan je broek moet afvegen?
Zit nu lekker aan de marmita....lamsvlees, gekruid met qosbor en basilicum, verse doppertjes, gewelde pruimen zonder pit, zeytoun, warm geurig brood uit de oven, verse krokante frietjes ernaast...........heb ook zin in sjips

Damn jij pakt uit. I am an embarrassment for womankind. Ik heb een liga gegeten als avondeten :slaap:

mulan
18-01-09, 20:22
Jawel. Hoeveel kilo ben je aangekomen van de laatste drie weken Israel? :hihi:

:hihi: ..Heey ik was daarvoor heel erg dun dus ik ben nu gewoon op gewicht ja! :ego:

mark61
18-01-09, 20:28
Something rotten smells indeed...
Vn doe Goof zou je het niet zeggen, maar hij is ertoe in staat. Meen me te herinneren dat hij destijds een soort machiavellistische coup heeft gepleegd op de positie van...Enneus Heerma was het geloof ik.
Als je die pik zo onbenullig ziet staan doen, dan heeft het iets guitigs en meewarigs tegelijk, maar onder dat rimpelloze oppervlak........

Ken je dat bloeddorstige konijn van Monty Python? :hihi: Dat zag er ook zo lief uit.

mark61
18-01-09, 20:29
:hihi: ..Heey ik was daarvoor heel erg dun dus ik ben nu gewoon op gewicht ja! :ego:

Oh nou dan heeft het nog iets positiefs opgeleverd. Een wandelende kaasbal. Brrr, ik vind kaas al zo vies.

Orakel
18-01-09, 20:33
Damn jij pakt uit. I am an embarrassment for womankind. Ik heb een liga gegeten als avondeten :slaap:

Naah, probeerde je lekker te maken, zit zelf an die zielloze witte druiven. Beats a liga though....jighh...met dat spul heb je gelijk de kieren tussen de tanden geplamuurd, daar kun je morgen nog op herkauwen.

mulan
18-01-09, 20:41
Naah, probeerde je lekker te maken, zit zelf an die zielloze witte druiven. Beats a liga though....jighh...met dat spul heb je gelijk de kieren tussen de tanden geplamuurd, daar kun je morgen nog op herkauwen.

Kan iedereen even ophouden alles af te zeiken wat ik eet ja! :fpuh:
Liga's zijn lekker. En ik ga zometeen een peer eten ..that will do the trick wat betreft de plamuur problematiek die je aanhaald.

mulan
18-01-09, 20:43
Oh nou dan heeft het nog iets positiefs opgeleverd. Een wandelende kaasbal. Brrr, ik vind kaas al zo vies.

Ja kaas heb ik persoonlijk altijd een dubbel gevoel bij. Het kan lekker zijn maar het heeft ook altijd iets viezigs. Maar dat hebben eieren eigenlijk ook. Alle zuivel for that matter. Of dat heb ik alleen.

mark61
18-01-09, 21:04
Ja kaas heb ik persoonlijk altijd een dubbel gevoel bij. Het kan lekker zijn maar het heeft ook altijd iets viezigs. Maar dat hebben eieren eigenlijk ook. Alle zuivel for that matter. Of dat heb ik alleen.

Nee das tricky inderdaad. Ik heb het vooral met melk. Van kaas ga ik kokhalzen. En ziek word ik er zeker van.

Over mijn avondeten zullen we het maar helemaal niet hebben.

Koala64
19-01-09, 00:33
Ik heb het gevoel dat het CDA hier potentieel schade door kan leiden. Nou maar hopen dat de VVD doorzet en samen met de SP het voor elkaar krijgt dat er een parlementaire enquete komt.

Zal wel niet maar wie weet.

knuppeltje
19-01-09, 13:14
Ik heb het gevoel dat het CDA hier potentieel schade door kan leiden. Nou maar hopen dat de VVD doorzet en samen met de SP het voor elkaar krijgt dat er een parlementaire enquete komt.

Zal wel niet maar wie weet.

Dat die van de PvdA maar eens doorzetten, van dat CDA weten we wel, die heb de prins carnaval en die laten ze voorlopig nog nie graag stuiteren.

Tomas
19-01-09, 13:44
Ongelovelijk hoe die JP het toch voor elkaar krijgt. Zelfs de meest kritische prikkers van dit forum weet ie na 2 of 3 reacties al weer over volstrekt onbenullige zaken te laten lullen. Pure massamanipulatie.

VerbalSmaeel
19-01-09, 13:58
Bovendien vond DJZ het bezwaarlijk dat zij moest zorgen voor voor „een zo goed mogelijke juridische onderbouwing van het Nederlandse standpunt” en dat haar niet een „objectieve volkenrechtelijke inschatting” werd gevraagd.

Onderbouwing was „vooral politiek getint”

Daarom nam DJZ daartoe zelf het initiatief, omdat de minister anders „onvoldoende geïnformeerd” zou zijn, zo blijkt uit het bewuste memorandum. De juristen vonden dat de toenmalige directeur-generaal politieke zaken zijn mening ten faveure van het kabinetsstandpunt niet met volkenrechtelijke argumenten staafde, maar dat zijn onderbouwing „vooral politiek getint” was (punt 6 in memorandum).

Buitenlandse Zaken wil niet inhoudelijk op de zaak ingaan: „Doorgaans gaan aan de vaststelling door ministers van substantiële teksten een of meer ambtelijke (deel-)suggesties, adviezen en tekstvoorstellen vooraf. Wat telt, is de door ministers uiteindelijk gekozen tekst”, aldus het departement.

Het is lulkoek dat ambtenaren informatie hebben achtergehouden voor de regering. Men wil het doen vóórkomen dat er daarom een besluit genomen kon worden dat op grond van de beschikbare informatie wél legitiem zou zijn. Balkenende en consorten wisten heel goed dat de juridische insteek van de invasie en de politieke steun daarop niet door één deur zouden kunnen. Wat verklaart anders de geheime militaire inzet van Nederland bij de invasie en oorlog in Irak? Bush' braafste bondgenoot wil nu anderen voor zijn politieke en militaire dienstbaarheid aan de VS laten opdraaien. Bovendien kan hiermee een onderzoek naar de geheime militaire inzet afgewend worden, terwijl de aandacht uitgaat naar de politieke/juridische kant van de zaak. Dat zou anders een regelrechte afgang voor deze regering zijn.