PDA

Bekijk Volledige Versie : Een leger van bloggers



IbnRushd
19-01-09, 15:27
maandag 19 januari 2009

Een leger van bloggers

Israel heeft er een mooi woord voor, hasbara. De kunst om propaganda te verspreiden zonder dat het er uit ziet als propaganda. Met instemming van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is het Ministerie van “Immigrant Absorption” bezig om een nieuwe actie op te zetten: om Israeli’s die een tweede taal spreken op te roepen toe te treden tot het ‘leger van bloggers’. Het Ministerie zorgt voor de adressen van websites en weblogs die zij ‘anti-zionistisch’ vinden en die bestookt moeten worden en ze bedienen de vrijwilligers ook met instructies en wat ze vinden moeten.

De website die de vrijwilligers moet bedienen is niet openbaar, mensen moeten hun email opgeven bij het ministerie en ontvangen dan hun instructies. Wat ze vinden moeten weten we al: Israel deed alleen aan zelfverdediging, Hamas is begonnen, Israel is er altijd heel zorgvuldig in om burgers te sparen, en dat er toch zoveel dood zijn ligt aan Hamas, die zich verstopte tussen de burgers, en hun kinderen als schild gebruikten etcetera. En een oud, en nu weer opgewarmd kliekje is dat Gaza door Israel toch was ‘ontruimd’ en wat doen die lui, ze schieten als dank raketten af.

Ik hoop dat ze de hun vrijwilligers ook goed instrueren dat het er uit moet zien alsof ze uit persoonlijke verontwaardiging en bezieling spreken, “in je eigen woorden dus”, want anders krijg je wat ik al vaker meemaakte, drie hasbara-klantjes op één dag die me kwamen verwijten dat ik me alleen bezig hield met Palestijnen terwijl het in Darfur toch veel erger was. Dan valt het wel erg op. Vooral omdat het zo duidelijk is dat de luitjes geen reet om Darfur geven en ook daar niks van af weten. Het valt trouwens toch wel op. Ze werken elke keer weer het vaste programmaatje af, en veel gedachten zitten er verder niet achter. Kan ik uit ervaring zeggen, want ik kan me toch op de borst kloppen dat ik als ‘anti-zionistische weblog’ al aardig bekend ben, en ze me zelden een dagje over zullen slaan.

Ha’aretz, hier (http://www.haaretz.com/hasen/spages/1056648.html). Met het email-adres van het ministerie, voor wie er niet al in een hasbara clubje zit en nu ook wel wat voor Israel wil doen. Waar steeds maar zulke lelijke dingen over gezegd worden.

-bron (http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2009/01/19/een-leger-van-bloggers/)-

Last update - 07:14 19/01/2009

Israel recruits 'army of bloggers' to combat anti-Zionist Web sites

By Cnaan Liphshiz

The Immigrant Absorption Ministry announced on Sunday it was setting up an "army of bloggers," to be made up of Israelis who speak a second language, to represent Israel in "anti-Zionist blogs" in English, French, Spanish and German.

The program's first volunteer was Sandrine Pitousi, 31, from Kfar Maimon, situated five kilometers from Gaza. "I heard about the project over the radio and decided to join because I'm living in the middle of the conflict," she said.

Before hanging up the phone prematurely following a Color Red rocket alert, Pitousi, who immigrated to Israel from France in 1993, said she had some experience with public relations from managing a production company.

"During the war, we looked for a way to contribute to the effort," the ministry's director general, Erez Halfon, told Haaretz. "We turned to this enormous reservoir of more than a million people with a second mother tongue." Other languages in which bloggers are sought include Russian and Portuguese.

Halfon said volunteers who send the Absorption Ministry their contact details by e-mail, at [email protected], will be registered according to language, and then passed on to the Foreign Ministry's media department, whose personnel will direct the volunteers to Web sites deemed "problematic."

Within 30 minutes of announcing the program, which was approved by the Foreign Ministry on Sunday, five volunteers were already in touch, Halfon said.

Bron: haaretz.com (http://www.haaretz.com/hasen/spages/1056648.html)


Hmm, zouden hier ook een aantal zitten?

IbnRushd
19-01-09, 15:31
Hasbara spam alert

With Israel's foreign ministry organising volunteers to flood news websites with pro-Israeli comments, Propaganda 2.0 is here

The hasbara brigade strikes again! You always hear about Israeli attempts at media manipulation. Everyone knows it's going on but usually the process happens through cyber insurgents like those involved with Giyus (and its media monitoring software, Megaphone). Now, we know that the Israeli foreign ministry itself is orchestrating propaganda efforts designed to flood news websites with pro-Israel arguments and information.

A reader of my blog has received the following email which documents both the efforts and the agency that originated them. The solicitation to become a pro-Israel "media volunteer" also includes a list of media links which the ministry would like addressed by pro-Israel comments:

Dear friends,

We hold the [sic] military supremacy, yet fail the battle over the international media. We need to buy time for the IDF to succeed, and the least we can do is spare some (additional) minutes on the net. The ministry of foreign affairs is putting great efforts in balancing the media, but we all know it's a battle of numbers. The more we post, blog, talkback, vote – the more likely we gain positive sentiment.

I was asked by the ministry of foreign affairs to arrange a network of volunteers, who are willing to contribute to this effort. If you're up to it you will receive a daily messages & media package as well as targets.

If you wish to participate, please respond to this email.


My friend did so and received this official communique from the ministry with talking points about Operation Cast Lead which s/he was to use in her/his propaganda efforts. Among the links was was a Peter Beaumont Cif piece. The following were identified as "target sites": the Times, the Guardian, Sky News, BBC, Yahoo!News, Huffington Post, and the Dutch Telegraaf. Also targeted were other media sites in Dutch, Spanish, German and French considered critical of the invasion.

Locally, here in Seattle, peace activists held a rally at our federal building attended by 500 protesters. In the foreign ministry communique issued the next day, activists were directed to comment in the Seattle Post Intelligencer's article about the demonstration. The comment thread for the article is riddled with clear hasbara "plants" who distort the balance and tone of the discussion with their programmed arguments, making it much more favorable than it otherwise would be.

Here the foreign ministry's coordinator describes a meeting he attended at the government's offical office:

Hi all,

I had a meeting in the ministry of foreign affairs today, and was very happy to hear that their metrics show that Israel's position in the internet is getting better every day. It means that you're doing a good job! MFA are concerned with the biased public opinion in Europe. So please focus your efforts on European media.

What can you do to help?

- Identify internet battle-grounds in different languages, and let me know
- Comment/post/vote in the listed links and others; you can use the material attached below
- Write letters to authors and editors. Identify yourself as a local resident
- Have your friends join this activity


This message was meant to encourage the pro-Israel activists in their work:

World governments are still patient with Israel's justified operation in Gaza. The [sic] public opinion, on the other hand, is impatient, to say the least. This gap will soon close – it always does.

It is our goal to shift the public opinion, as conveyed in the internet; avoiding, or at least minimising, sanctions by world leaders. We need to buy the IDF enough time to achieve its goals.


Besides the talking points provided by the foreign ministry to the pro-Israel web activists, they are offered online pro-Israel material to link to in their comments such as these:
Bicom.org.uk/

Aish HaTorah's What Really Happened in the Middle East

YouTube video: Amid Gaza violence, Israeli and Palestinian doctors save baby's life -

CNN's Amanpour interviews Tzipi Livni

Military incursion should be seen as part of War on Terror

Blog from Southern Israel, Morit Rozen

Remember when the defence department was paying public relations companies and Iraqi newspapers to insert articles praising the Iraq war? The companies also attempted to plant coverage favorable to the US military in US newspapers. There rightly was a media uproar about the manipulation. We'll see whether the same happens over this.

The foreign ministry shouldn't get a pass on this one. It may view such hasbara as maximising its efforts to "explain" Israel's position in the world media. I view it as a cynical attempt to flood the web and news media with favorable flackery in a vain attempt to tilt public opinion toward Israel. Not only does it do Israel a disservice, it stains every legitimate effort that the ministry might make to explain Israel to the world, since no one will believe a word it says knowing it engages in such outright propaganda.

Not to mention that this is such cheap pennyante stuff. What do they gain by this? How effective can it be and how many can be convinced? By the way, I've even noticed the hasbaraniks in my own blog. You can see them a mile away because they've never published a comment before yet write something like: "I've enjoyed your blog for a long time, but anyone with a brain in their head knows that Hamas is out to destroy Israel blah, blah blah." Pretty formulaic stuff. Also, you can Google a few phrases of the comment and if you find it appears elsewhere on the web you know you either have a hasbaranik or someone who has repetition compulsion.

In some instances, western media may intentionally or unintentionally fall victim to manipulation. Tony Karon points out that pro-Israel journalist-historian Michael Oren has published several stories since the Gaza incursion began in US media outlets like the New Republic and Los Angeles Times. He is also on active duty with the IDF in Gaza serving as a public affairs officer liasing with foreign media. You will find nothing noting this in the Los Angeles Times op ed. In effect, the media is allowing advocates like Oren to pass themselves off as disinterested experts when they are anything but. It behooves editors to do some due diligence when they publish any piece that advocates for one side or the other to determine whether there may be conflicts of interest or other unacknowledged factors influencing a commentator's judgment.

It seems we are now well and truly in the world of Propaganda 2.0.

Bron: guardian.co.uk (http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/jan/09/israel-foreign-ministry-media)


Voor de vele links (URL's) op dit artikel, klik hierboven op guardian.co.uk.

mulan
19-01-09, 15:48
maandag 19 januari 2009

Een leger van bloggers

Ik hoop dat ze de hun vrijwilligers ook goed instrueren dat het er uit moet zien alsof ze uit persoonlijke verontwaardiging en bezieling spreken, “in je eigen woorden dus”, want anders krijg je wat ik al vaker meemaakte, drie hasbara-klantjes op één dag die me kwamen verwijten dat ik me alleen bezig hield met Palestijnen terwijl het in Darfur toch veel erger was. Dan valt het wel erg op. Vooral omdat het zo duidelijk is dat de luitjes geen reet om Darfur geven en ook daar niks van af weten. Het valt trouwens toch wel op. Ze werken elke keer weer het vaste programmaatje af, en veel gedachten zitten er verder niet achter. Kan ik uit ervaring zeggen, want ik kan me toch op de borst kloppen dat ik als ‘anti-zionistische weblog’ al aardig bekend ben, en ze me zelden een dagje over zullen slaan.



Dat Darfur gedoe zie je all over the internet. En om de een of andere vage reden gebeurd het alleen bij dit conflict. Bij andere conflicten zie ik nu nooit iemand wijzen naar Darfur. Dat komt omdat die Israelische manipuleerders alleen maar de aandacht willen afleiden als zij misdaden aan het begaan zijn. Het feit dat ze nu weer stoppen vlak voor de inauguratie van Obama zegt al genoeg. Terwijl de Palestijnen lichamen uit de puinhopen aan het halen zijn is iedereen aan het praten over Obama. Slim en achterbaks.

tanger'73
19-01-09, 15:58
Dat Darfur gedoe zie je all over the internet. En om de een of andere vage reden gebeurd het alleen bij dit conflict. Bij andere conflicten zie ik nu nooit iemand wijzen op Darfur. Dat komt omdat die Israelische manipuleerders alleen maar de aandacht willen afleiden als zij misdaden aan het begaan zijn. Het feit dat ze nu weer stoppen vlak voor de inauguratie van Obama zegt al genoeg. Terwijl de Palestijnen lichamen uit de puinhopen aan het halen zijn is iedereen aan het praten over Obama. Slim en achterbaks.


Naast het feit dat al die conflicten elders wel degelijk in stand worden gehouden door israël en haar westerse alliantie inclusief Rusland, door het steeds maar sluiten en leveren van bewapening. Geen enkel Arabisch land of Sudan vervaardigd wapens, dus is de vraag waarmee al die arme mensen worden neergemaaid?

Soldim
19-01-09, 16:49
Naast het feit dat al die conflicten elders wel degelijk in stand worden gehouden door israël en haar westerse alliantie inclusief Rusland, door het steeds maar sluiten en leveren van bewapening.

Ach, het is weer eens allemaal de schuld van het Westen. Rusland voor het gemak ook maar tot het Westen rekenen ... en ik neem aan de Ukraine en China ook -- die leveren ook een flink aantal wapens namelijk.

En eh.... wie of wat worden er gesloten?

tanger'73
19-01-09, 16:53
Ach, het is weer eens allemaal de schuld van het Westen. Rusland voor het gemak ook maar tot het Westen rekenen ... en ik neem aan de Ukraine en China ook -- die leveren ook een flink aantal wapens namelijk.

En eh.... wie of wat worden er gesloten?


Het is gewoon zo, want nergens een wapentuig te bekennen van soedanese eigen makelij. Dus met medeweten van de wapenexporterende landen, worden dergelijke moordpartijen gesponserd. Bovendien worden er contracten gesloten, zoals onlangs die miljardencontract tussen Algerije en Rusland. Ook in de wapenindustrie heerst hevige concurentie en winstbejag.

Slinger
20-01-09, 08:26
Het is gewoon zo, want nergens een wapentuig te bekennen van soedanese eigen makelij. Dus met medeweten van de wapenexporterende landen, worden dergelijke moordpartijen gesponserd. Bovendien worden er contracten gesloten, zoals onlangs die miljardencontract tussen Algerije en Rusland. Ook in de wapenindustrie heerst hevige concurentie en winstbejag.

Wapens aan Soedan worden geleverd door Rusland en China.

Klik hier (http://www.mo.be/index.php?id=348&tx_uwnews_pi2%5Bart_id%5D=18490&cHash=b1440916ee) voor een onthullend artikel.

tanger'73
20-01-09, 13:21
Wapens aan Soedan worden geleverd door Rusland en China.

Klik hier (http://www.mo.be/index.php?id=348&tx_uwnews_pi2%5Bart_id%5D=18490&cHash=b1440916ee) voor een onthullend artikel.

Onder andere, maar er zijn meer kapers op de kust zoals de israëlische wapenhandel en uiteraard andere concurenten.

Slinger
21-01-09, 07:16
Onder andere, maar er zijn meer kapers op de kust zoals de israëlische wapenhandel en uiteraard andere concurenten.

Het draait allemaal om olie. De wapenleveranties van China en Rusland en hun steun aan de regering van Bashir zijn bedoeld om hun oliebelangen in Soedan veilig te stellen. In dat licht moet je ook hun steun aan de strijd tegen de opstandelingen in Zuid-Soedan en Darfur zien.

tanger'73
21-01-09, 10:16
Het draait allemaal om olie. De wapenleveranties van China en Rusland en hun steun aan de regering van Bashir zijn bedoeld om hun oliebelangen in Soedan veilig te stellen. In dat licht moet je ook hun steun aan de strijd tegen de opstandelingen in Zuid-Soedan en Darfur zien.


Ja alles draait om olie, maar ook om wapens en bovenal klein wapens die de meeste slachtoffers maken. Het leveren van wapens gebeurd ook volgens het vraag en aanbod principe. Ondanks het wapenembargo komt in Soedan allerhande wapentuig binnen, niet alleen van Chinezen en Russen, maar van vrijwel iedere leverancier. Natuurlijk niet direct, maar via tussenhandelaren en stromannen pikken ook de westerse wapenhandelaren een behoorlijke graantje mee. Zo werkt dat nu eenmaal in alle handel, dus ook de wapenhandel.

Slinger
21-01-09, 15:15
Ja alles draait om olie, maar ook om wapens en bovenal klein wapens die de meeste slachtoffers maken. Het leveren van wapens gebeurd ook volgens het vraag en aanbod principe. Ondanks het wapenembargo komt in Soedan allerhande wapentuig binnen, niet alleen van Chinezen en Russen, maar van vrijwel iedere leverancier. Natuurlijk niet direct, maar via tussenhandelaren en stromannen pikken ook de westerse wapenhandelaren een behoorlijke graantje mee. Zo werkt dat nu eenmaal in alle handel, dus ook de wapenhandel.


Dat ongeregelde goed dat binnenkomt is peanuts, vergeleken met de grote, georganiseerde wapenleveranties van China en Rusland aan de Soedansese regering. Daarbij gaat het om heel geavancerde wapens als helicopters waarmee onder de bevolking van Darfur dood en verderf wordt gezaaid. Die wapens worden bovendien ook nog weer eens doorgeleverd aan de de Janjahweedmilities, waardoor het conflict nog eens extra in stand word gehouden. D

De verzetsbewegingen proberen natuurlijk uit allerlei bronnen ook wapens binnen te krijgen, maar dat staat in geen verhouding tot het bovengenoemde. Het blijkt maar weer eens dat voor de buitenlandse politiek van veel landen, zoals bovengenoemde, hebzucht en de drang naar olie een zeer belangrijke drijfveer is.

tanger'73
21-01-09, 15:38
Dat ongeregelde goed dat binnenkomt is peanuts, vergeleken met de grote, georganiseerde wapenleveranties van China en Rusland aan de Soedansese regering. Daarbij gaat het om heel geavancerde wapens als helicopters waarmee onder de bevolking van Darfur dood en verderf wordt gezaaid. Die wapens worden bovendien ook nog weer eens doorgeleverd aan de de Janjahweedmilities, waardoor het conflict nog eens extra in stand word gehouden. D

De verzetsbewegingen proberen natuurlijk uit allerlei bronnen ook wapens binnen te krijgen, maar dat staat in geen verhouding tot het bovengenoemde. Het blijkt maar weer eens dat voor de buitenlandse politiek van veel landen, zoals bovengenoemde, hebzucht en de drang naar olie een zeer belangrijke drijfveer is.


Dat is wat jij peanuts noemt, maar er komt veel meer binnen dan je denkt en het zijn juist de kleine wapens in verkeerde handen die voor veel slachtoffers zorgen. Al om al is het aanzienlijk wat daar vanuit alle kanten binnenkomt.

Slinger
21-01-09, 15:43
Dat is wat jij peanuts noemt, maar er komt veel meer binnen dan je denkt en het zijn juist de kleine wapens in verkeerde handen die voor veel slachtoffers zorgen. Al om al is het aanzienlijk wat daar vanuit alle kanten binnenkomt.

Wie bedoel je met verkeerde handen?

tanger'73
21-01-09, 15:50
Wie bedoel je met verkeerde handen?

De machthebbers in Khartoem die verantwoordelijk zijn voor de slachtoffers in Darfur.

Slinger
21-01-09, 15:54
De machthebbers in Khartoem die verantwoordelijk zijn voor de slachtoffers in Darfur.

Ok :duim:

VerbalSmaeel
21-01-09, 18:57
Ok :duim:
:hihi:

Als je zelfs in een discussie over Hasbara-vriendjes, die het argument van Darfur gebruiken als stropop, de discussie toch weer richting die stropop kunt leiden, dan ben je goed. Ik denk dat je nu weer wat schouderklopjes verdient van je broodheer. Keep up the spirit.

mulan
21-01-09, 20:00
:hihi:

Als je zelfs in een discussie over Hasbara-vriendjes, die het argument van Darfur gebruiken als stropop, de discussie toch weer richting die stropop kunt leiden, dan ben je goed. Ik denk dat je nu weer wat schouderklopjes verdient van je broodheer. Keep up the spirit.

:hihi: