PDA

Bekijk Volledige Versie : Humanitaire hulp Gaza



Goodnight
19-01-09, 20:08
Nu ze met een soort van ( tijdelijke) wederopbouw gaan beginnen, wil ik eigenlijk geld doneren.
Welke organsitaties doen daar aan?

Ik hoop dat er heel veel mensen geld gaan doneren, het brengt diegenen niet terug die ze verloren hebben, maar wellicht kunnen ze in ieder geval de eerste basisbehoeften financieeren: huizen, kleding, medische zorg etc.

mulan
19-01-09, 20:22
Ik zag pas geleden iets over de Free Gaza Movement. Zij waren per boot tijdens de aanvallen richting de Gazastrook gegaan met artsen enzo. Overigens werden ze tijdens deze missie even aangereden door een Israelisch legerschip. Gewoon omdat ze het leuk vinden om hulpverleners te intimideren.

Ik weet alleen niet of zij ook iets doen met wederopbouw ofzo. Ik ga even googlen.

mark61
19-01-09, 20:24
Gaza wordt sowieso in leven gehouden door de EU, de VS, en Arabische landen. De VN geeft geld voor onderwijs en gezondheidszorg, Rode Kruis/Halve Maan ook, Islamic Relief. Uw sadaqa kunt u op vele mogelijke manieren over maken: via een overschrijving GIRO 2002

Giften onder vermelding van Gaza kunt u overmaken op Giro 667, Cordaid Mensen in Nood, Den Haag. Zijn wel katholieken woeha.

Of er iemand huizen van gaat bouwen weet ik niet.

mark61
19-01-09, 20:30
Ik zag pas geleden iets over de Free Gaza Movement. Zij waren per boot tijdens de aanvallen richting de Gazastrook gegaan met artsen enzo. Overigens werden ze tijdens deze missie even aangereden door een Israelisch legerschip. Gewoon omdat ze het leuk vinden om hulpverleners te intimideren.

Ik weet alleen niet of zij ook iets doen met wederopbouw ofzo. Ik ga even googlen.

Zo te zien is het alleen een actiegroep, zoiets als Greenpeace. Ze deden wel wat met hulpgoederen maar die komen er dus niet in. Dus helaas denk ik dat je beter iets aan de reguliere organisaties kan geven als je er zeker van wilt zijn dat er iets van in Gaza aankomt.

mulan
19-01-09, 20:32
Gaza wordt sowieso in leven gehouden door de EU, de VS, en Arabische landen. De VN geeft geld voor onderwijs en gezondheidszorg, Rode Kruis/Halve Maan ook, Islamic Relief. Uw sadaqa kunt u op vele mogelijke manieren over maken: via een overschrijving GIRO 2002

Giften onder vermelding van Gaza kunt u overmaken op Giro 667, Cordaid Mensen in Nood, Den Haag. Zijn wel katholieken woeha.

Of er iemand huizen van gaat bouwen weet ik niet.

Nou dat googlen hoeft dus ook niet meer :slaap: Heb je altijd alle info voorhanden?

mulan
19-01-09, 20:33
Zo te zien is het alleen een actiegroep, zoiets als Greenpeace. Ze deden wel wat met hulpgoederen maar die komen er dus niet in. Dus helaas denk ik dat je beter iets aan de reguliere organisaties kan geven als je er zeker van wilt zijn dat er iets van in Gaza aankomt.

Ja ik was net op de site aan het kijken. KRIJG JE DIT! Hahah maar je hebt gelijk. Is inderdaad meer een actiegroep.

mark61
19-01-09, 20:41
Nou dat googlen hoeft dus ook niet meer :slaap: Heb je altijd alle info voorhanden?

:hihi: Nee maar ik ben een snelle googelert.

Eke
19-01-09, 21:12
Op de radio was een interview met iemand van het Rode-Kruis uit Gaza.
Hij was vol lof over z'n collega's van De Halve Maan. Zij werkten zeer onverschrokken en doelgericht.
Zou er bij hen geld aan de strijkstok blijven hangen, zoals je wel eens hoort ? Ik denk het eigenlijk van niet. Ze zijn zo goed georganiseerd...



toegevoegd :

3 miljoen euro voor hulp in Gaza
Nieuwsbericht | 10-01-2009

Nederland stelt 3 miljoen euro beschikbaar voor humanitaire hulp in Gaza. De VN-hulporganisatie UNRWA en de Rode Halve Maan kunnen met het geld voedsel, dekens en medicijnen kopen.

Dit heeft minister Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) besloten na het besluit van de Verenigde Naties om de hulp aan Gaza te hervatten.

Aan voedsel, dekens en medicijnen is een groot tekort, aldus Koenders. Hij vindt dat Israël moet meewerken om de humanitaire toegang tot Gaza te vergroten. bron : regering.nl


Zie, de regering vertrouwt ook z'n geld toe aan Rode Halve Maan en UNRWA. Van de laatste weet ik trouwens niet of ze geld van particulieren willen ??????

mark61
19-01-09, 21:23
Op de radio was een interview met iemand van het Rode-Kruis uit Gaza.
Hij was vol lof over z'n collega's van De Halve Maan. Zij werkten zeer onverschrokken en doelgericht.
Zou er bij hen geld aan de strijkstok blijven hangen, zoals je wel eens hoort ? Ik denk het eigenlijk van niet. Ze zijn zo goed georganiseerd...

Ja en nee.

Bij westerse hulporganisaties kan je rekenen op 50% overhead. Organisaties geven schrikbarend veel uit aan adverteren, 10-20% dacht ik. Mja, dat moet ook gebeuren.

Die hypotheken van die lui moeten ook betaald. Westerse hulpverleners scheuren meestal rond in airco 4wd's, wonen in airco villa's met bendes 'inlands' personeel, de tuin moet tenslotte gesculptuurd, kokkie, wassen en strijken, daar hebben hulpverleners allemaal geen tijd voor want ze doen Belangrijk Werk :moe: Inboorlingen kunnen nl. alleen kuilen graven, die zijn te achterlijk voor Wit Denkwerk :zozo:

Ik heb ze gezien in Afrika. Bij bosjes.

Dus geef jij 20 euro, dan is er een vetklep met 10 euro vandoor.

Eke
19-01-09, 21:27
En de Rode halve Maan dan ? Is dat wat volgens jou ? En het Rode Kruis ? Ook zoveel overhead als in Afrika ?

mark61
19-01-09, 21:35
toegevoegd :

[I]3 miljoen euro voor hulp in Gaza
Nieuwsbericht | 10-01-2009

Nederland stelt 3 miljoen euro beschikbaar voor humanitaire hulp in Gaza. De VN-hulporganisatie UNRWA en de Rode Halve Maan kunnen met het geld voedsel, dekens en medicijnen kopen.

...


Zie, de regering vertrouwt ook z'n geld toe aan Rode Halve Maan en UNRWA. Van de laatste weet ik trouwens niet of ze geld van particulieren willen ??????

Ja hoor:

Donate to UNRWA Special Gaza Appeal
تبرعوا لنداء الاستغاثة الخاص بغزة

By credit cardAmount $(US Dollars)£(Pounds Sterling)Euros
E-mail Address

1. Arab Bank PLC
UNRWA USD Current account 100191-4-510
SWIFT Code: ARABPS22600
El-Rimal Branch Omar El-Mukhtar St, Gaza

2. HSBC Bank
UNRWA USD Current account 002/057511-185
Swift Code: BBMEJOAX
Amman, Jordan

Zo kijk die Koenders uitpakken met zijn 2 euro per Gazanees. Daar koop je nog es een baksteen voor. Balkenende heeft zijn handen weer in het sopje der onschuld gewassen.

mark61
19-01-09, 21:39
En de Rode halve Maan dan ? Is dat wat volgens jou ? En het Rode Kruis ? Ook zoveel overhead als in Afrika ?

De salarissen zullen bij RHM beslist een eind lager liggen. Ze wonen dan ook niet in villa's, schat ik zo.

Waarom het in het Nederlands halve maan heet is mij een raadsel. Even een taalkundige bedenking tussendoor. Tis een hilal, een crescent, een croissant een Wassende Maan. In main taid :opa:

UNRWA > Arab Bank in Gaza zelve lijkt me wel wat. Als het er ooit aankomt. Er was toch een financiële boycot? Of alleen van de overheid?

mark61
19-01-09, 21:40
UNRWA goedkoopste qua bankkosten:

2. AUSTRIA

Name of the bank: Bank Austria
Vienna International Centre
Wagramerstrasse 5
Vienna 1400, Austria
Account Number:
IBAN:
Swift code: 29-05735/00
AT391100000290573500
BKAUATWW

http://www.un.org/unrwa/images/logo.gif

Kijk dat Arabische logo. Er staat gewoon El-OEnrwa :moe:

Eke
19-01-09, 22:02
Waarom het in het Nederlands halve maan heet is mij een raadsel. Even een taalkundige bedenking tussendoor. Tis een hilal, een crescent, een croissant een Wassende Maan. In main taid :opa:

?

De Rode Wassende Maan klinkt nou weer Chinees, naar een klein wasserijtje :cheefbek:


Tjips, m'n was !!! Ik ga sluiten :zwaai:

mark61
19-01-09, 22:09
De Rode Wassende Maan klinkt nou weer Chinees, naar een klein wasserijtje :cheefbek:


Tjips, m'n was !!! Ik ga sluiten :zwaai:

:hihi: vooroordelen vooroordelen...

Aangekoekt zeker?

John2
19-01-09, 23:44
Ja hoor:

Donate to UNRWA Special Gaza Appeal
تبرعوا لنداء الاستغاثة الخاص بغزة

By credit cardAmount $(US Dollars)£(Pounds Sterling)Euros
E-mail Address

1. Arab Bank PLC
UNRWA USD Current account 100191-4-510
SWIFT Code: ARABPS22600
El-Rimal Branch Omar El-Mukhtar St, Gaza

2. HSBC Bank
UNRWA USD Current account 002/057511-185
Swift Code: BBMEJOAX
Amman, Jordan

Zo kijk die Koenders uitpakken met zijn 2 euro per Gazanees. Daar koop je nog es een baksteen voor. Balkenende heeft zijn handen weer in het sopje der onschuld gewassen.

Je kunt het zien als handenwassen in onschuld, maar wat als niemand geld beschikbaar stelt?


Waarom het in het Nederlands halve maan heet is mij een raadsel. Even een taalkundige bedenking tussendoor. Tis een hilal, een crescent, een croissant een Wassende Maan. In main taid :opa:

Omdat dit het het teken is van de Oosterse zuster vereniging van het Rode Kruis.

************************************************** ********

Voor de mensen die geld willen storten voor de mensen in de Gaza, kunnen het beste even contact opnemen met het Rode Kruis afd. Nederland of met het ministerie van buitenlandse zaken in den Haag.
Maar als je geld stort pasop naar wie je het stort want we hebben al meer dan 200 klachten binnen gekregen van mensen die een mail ontvingen met het verzoek geld over te maken voor Gaza.
Diverse organisatie's die momenteel werkzaam zijn in de Gaza en voor Gaza staan momenteel te wachten voor toestemming om met convooien het gebied binnen te mogen om de eerste nood te ledigen.
En nee dit keer is het niet de schuld van Israel maar administrative rompslomp zoals verzekeringen en veiligheid van onze mensen.

Spoetnik
20-01-09, 01:46
Zo te zien is het alleen een actiegroep,

Ze lkrijgen wel meer pr aandacht.

tr_imparator
20-01-09, 01:48
http://www.ihh.org.tr/Anasayfa.7.0.html?&L=1

Ik heb aan deze organisatie in Turkije gedoneerd, omdat ze bijna elka dag het publiek op de hoogte houden van hun doen en laten. Ook komen veel palestijnen aan het woord, bijvoorbeeld degene die naar Ankara zijn overgebracht voor therapie. Ze zenden ook uit vanuit de gazastrook.