PDA

Bekijk Volledige Versie : Borgloon 20/01 Kerk verbiedt vormsel 13-jarige Yannick



Marsipulami
20-01-09, 11:14
Borgloon 20/01 Kerk verbiedt vormsel 13-jarige Yannick


De zaal was al geregeld, het eten ook, nonkel Jos ging voor een keer niet naar Bujumbura en het springkasteel was besteld. En nu mag Yannick Odeurs (13) zijn plechtige communie niet doen. “Dat hebben we vorige maandag pas gehoord”, zegt zijn boze moeder. “Yannick volgt namelijk zedenleer en dat valt blijkbaar niet te rijmen met het vormsel.”


Corina Bierwerts, moeder van Yannick, heeft het nieuws over de afgelaste communie gehoord van deken Rouffa. “Hij heeft mij vorige maandag gebeld. Wat ik gezegd heb? Dat hij ook ferm op tijd was met zijn nieuws. Niemand heeft ons daar ook maar iets over gemeld. Yannicks zus volgt ook zedenleer en zij heeft een aantal jaren geleden haar communie wel mogen doen."

"Yannick is trouwens altijd naar een katholieke school gegaan en hij heeft ook alle catecheselessen die hem voorbereiden op zijn communie gevolgd. Nu zit hij in zijn eerste middelbaar in Tongeren. Bij de inschrijving vroegen ze ons of hij zedenleer of godsdienst wilde volgen. Kies maar, heb ik hem gezegd. Godsdienst vond hij maar saai, dus heeft hij zedenleer gekozen."

Rent-a-priest
"Dat heeft niets te maken met geloven of niet. Wij zijn 10 jaar na ons wettelijk huwelijk voor de kerk getrouwd en onze kinderen - toen hadden we er vier - waren daar allemaal bij. Zoiets doe je toch niet voor de show. Dat doe je omdat je gelooft."

"Yannick is ontgoocheld: nu zijn al die catecheselessen voor niets geweest, zegt hij. Mijn 30 euro voor die lessen hebben ze anders wel gehad. Maar goed, Yannick zal zijn communiefeest wel krijgen. Ik heb rent-a-priest gebeld en het feest gaat gewoon door.”

Kan Yannick nu niet snel gewoon naar de godsdienstles overstappen? “Dat hebben we aan de school gevraagd, maar na 1 oktober kun je niet meer wisselen. Dan zijn de leerlingen al geteld.”

printversie E-mail naar een kennis

knuppeltje
20-01-09, 13:53
Borgloon 20/01 Kerk verbiedt vormsel 13-jarige Yannick

Gadver, moet die arme jongen nu de rest voor zijn leven ongevormd blijven?
Hoe moet dat later op de arbeidsmarkt me hem, dat gaat helemaal niet goed komen denk, sakkerdenondeju!