PDA

Bekijk Volledige Versie : Inwoners Gaza leggen schuld niet bij Hamas



IbnRushd
20-01-09, 16:38
Inwoners Gaza leggen schuld niet bij Hamas

RAMALLAH, 20 januari 2009 (IPS) - Nu de bombardementen zijn stopgezet en humanitaire hulpgoederen de Gazastrook binnenstromen, probeert Hamas de controle over de zwaar geteisterde regio terug op te bouwen. In tegenstelling tot wat Israël had gehoopt, wordt de organisatie niet door de bevolking als schuldige aangewezen voor de oorlog.

Terwijl Israëlische spionagevliegtuigjes rondcirkelen in de lucht, komen de veiligheidsdiensten van Hamas opnieuw op straat om een indruk van veiligheid te scheppen. Politiemannen leiden het verkeer in goede banen en er zijn verschillende plunderaars gearresteerd.

“De mensen zijn verdwaasd en gedesoriënteerd door de oorlog”, zegt Abdallah Al-Agha in Khan Yunis in het zuiden van Gaza. “Ze proberen wanhopig hun familieleden en vrienden te bereiken via de paar telefoonverbindingen die nog werken om te zien of ze nog leven of gewond zijn.” Heel wat inwoners verlaten voor het eerst de VN-onderkomens om te zien wat er van hun huis is overgebleven.

Haat is extreem

Volgens Elena Qleibo, hulpverlener van Oxfam en de voormalige ambassadeur van Costa Rica in Israël, leken sommige delen van Gaza op de Apocalyps. “De vernieling is op sommige plaatsen enorm”, zegt Qleibo. “Elektriciteitsmasten, waterleiding en riolering, gemeentelijke gebouwen, hospitalen en huizen zijn er volledig met de grond gelijk gemaakt.”

Volgens eerste schattingen is 15 procent van de gebouwen in Gaza beschadigd en werden 30.000 inwoners gedwongen om te schuilen in gebouwen van de VN of bij familie. Bij het conflict vielen bijna 1.300 doden, waarvan meer dan de helft burgers. Het aantal gewonden loopt in de vierduizend.

“De mensen zijn bijzonder woedend en de haat voor Israël is extreem”, zegt Qleibo. “Ik woon en werk al jaren in deze regio en heb nooit zo’n intense haat van de bevolking gezien.”

Die bevolking legt de schuld voor het conflict dan ook helemaal niet bij Hamas, zoals Israël gehoopt had dat ze zou doen. “De mensen lachen met de beweringen van Israël dat dit een oorlog was tegen Hamas en niet tegen de burgers”, zegt Qleibo. “De bevolking ziet het als een oorlog tegen alle Palestijnen. Het aantal burgerdoden en de vernieling was veel te extreem.”

Open grenzen

“De schaal van dood en vernieling was absoluut contraproductief”, zegt ook Joh Ging, hoofd van VN-hulporganisatie UNRWA in Gaza. “Al jaren waarschuwen deskundigen en wereldleiders dat er geen militaire oplossing is voor dit conflict. Er is nood aan een politieke oplossing.”

Ging pleit ervoor dat de grenzen van Gaza worden opengesteld voor hulpgoederen, medische teams en journalisten. Er zijn al vijftig trucks met hulp toegelaten, maar dat is een fractie van de hulp die nodig is. “De noden groeien exponentieel, maar de pijplijn voor humanitaire hulp is erg smal. Op de markt is er niets te vinden en er is geen geld”, zegt hij. “De grenzen moeten opengesteld worden om een betere toekomst te verzekeren. De gewone mensen hier hebben de prijs betaald voor dit conflict. Voor hen is het allerbelangrijkste dat ze hun waardigheid herstellen. De sluiting van de grenzen heeft duizenden tegen hun wil afhankelijk gemaakt van hulpverlening. Er moet een oplossing gevonden worden die van de noden van de gewone bevolking een prioriteit maakt.”

De volledige schaal van de vernieling blijft inmiddels onbekend, omdat journalisten nog geen vrije toegang krijgen tot het gebied. Israël heeft Gaza voor bijna twee maanden tot verboden gebied uitgeroepen voor de media. Enkel een paar zorgvuldig uitgekozen journalisten werden “ingebed” bij de Israëlische troepen. “Professionele journalisten zouden toegang moeten krijgen”, zegt Glenys Sugarman van de Foreign Press Association. “Je kunt niet gewoon enkele journalisten aan sightseeing laten doen onder leiding van Israëlische troepen. Dat is geen onafhankelijke verslaggeving.”

Auteur: Mel Frykberg.

Bron: mo.be

Max Stirner
20-01-09, 17:22
Nu nog niet, is een logisch fenomeen. Één front tegen de vijand.

Uiteindelijk ligt het gebied wel volledig in puin en zal langzaam het besef doordringen dat het gooien met dartpijltjes op een dolle olifant - ook al heeft die olifant dat wellicht verdiend - vrij weinig zoden aan de dijk zet.


Ik zou de Palestijnen het recht op militair verzet zeker niet willen ontzeggen, vraag is echter of het slim is om de vijand x op x op diens sterkste terrein te willen bestrijden.

IbnRushd
20-01-09, 17:50
Nu nog niet, is een logisch fenomeen. Één front tegen de vijand.

Uiteindelijk ligt het gebied wel volledig in puin en zal langzaam het besef doordringen dat het gooien met dartpijltjes op een dolle olifant - ook al heeft die olifant dat wellicht verdiend - vrij weinig zoden aan de dijk zet.


Ik zou de Palestijnen het recht op militair verzet zeker niet willen ontzeggen, vraag is echter of het slim is om de vijand x op x op diens sterkste terrein te willen bestrijden.

Een terreurstaat als Israël behoort hard aangepakt worden door de internationale gemeenschap. Waarom denk je dat de VN en andere tig internationale organisaties bestaan?

tanger'73
20-01-09, 18:11
Een terreurstaat als Israël behoort hard aangepakt worden door de internationale gemeenschap. Waarom denk je dat de VN en andere tig internationale organisaties bestaan?


Bovendien zijn die ´dartpijltjes´ een wanhoopsdaad naar de internationale gemeenschap toe om de aandacht te vestigen op israel om haar verplichtingen na te leven en natuurlijk een teken dat het Palestijnse volk haar verlangen naar vrijheid niet heeft opgegeven.

Goodnight
20-01-09, 19:02
Ik denk met iedere uitroeiingsactie, dat de aanhang alleen maar zal toenemen.
Geef ze eens ongelijk.

tanger'73
20-01-09, 19:12
Ik denk met iedere uitroeiingsactie, dat de aanhang alleen maar zal toenemen.
Geef ze eens ongelijk.


Dat is juist, want bijvoorbeeld de Bosniërs hebben het de Serviërs en de Kroaten nog steeds niet vergeven en zullen het bovendien ook nooit vergeten. Samen met de westerse gemeenschap die het de Bosniërs middels een embargo destijds verbood om zich tegen haar moordenaars te verdedigen.

Max Stirner
21-01-09, 09:29
Dat is juist, want bijvoorbeeld de Bosniërs hebben het de Serviërs en de Kroaten nog steeds niet vergeven en zullen het bovendien ook nooit vergeten. Samen met de westerse gemeenschap die het de Bosniërs middels een embargo destijds verbood om zich tegen haar moordenaars te verdedigen.


Zonder de Westerse gemeenschap (lees: 'de Yanks') zou er geen Bosniër meer in leven zijn.

mark61
21-01-09, 09:50
De EU verbood wapenleveranties aan de staten waarvan ze net de onafhankelijkheid had erkend; de VS leverden wapens aan Bosnië.

Ja heus, ze deden aardig tegen moslims. Zonder de VS was Bosnië weggevaagd.

mark61
21-01-09, 09:51
Ik zou de Palestijnen het recht op militair verzet zeker niet willen ontzeggen, vraag is echter of het slim is om de vijand x op x op diens sterkste terrein te willen bestrijden.

Dat weten ze zelf ook wel. Het punt is, zonder geweld staan Palestijnen in het algemeen en Hamas in het bijzonder gewoon niet op de agenda.

Wie heeft er nou last van een onderdrukt volk dat zich laat onderdrukken en verder niet lastig is?

Max Stirner
21-01-09, 10:27
Dat weten ze zelf ook wel. Het punt is, zonder geweld staan Palestijnen in het algemeen en Hamas in het bijzonder gewoon niet op de agenda.

Wie heeft er nou last van een onderdrukt volk dat zich laat onderdrukken en verder niet lastig is?


China, de koloniale Britten in India, zelfs de junta in Burma.


Terecht of niet terecht, ruim 35 jaar na München kunnen we concluderen dat de geweldsstrategie funest heeft uitgepakt voor de Palestijnen.

nour_islam
21-01-09, 10:28
Dat weten ze zelf ook wel. Het punt is, zonder geweld staan Palestijnen in het algemeen en Hamas in het bijzonder gewoon niet op de agenda.

Wie heeft er nou last van een onderdrukt volk dat zich laat onderdrukken en verder niet lastig is?

Inderdaad. Iedere keer als er een periode is van relatieve rust is hoor je niks meer over de Palestijnse zaak terwijl het lijden er echt niet minder om is geworden.

mulan
21-01-09, 10:53
Nu nog niet, is een logisch fenomeen. Één front tegen de vijand.

Uiteindelijk ligt het gebied wel volledig in puin en zal langzaam het besef doordringen dat het gooien met dartpijltjes op een dolle olifant - ook al heeft die olifant dat wellicht verdiend - vrij weinig zoden aan de dijk zet.


Ik zou de Palestijnen het recht op militair verzet zeker niet willen ontzeggen, vraag is echter of het slim is om de vijand x op x op diens sterkste terrein te willen bestrijden.

Huh? Ik ben het gewoon met je eens. Maar ook weer niet want het feit dat Hamas niets afgevuurd heeft tijdens het staakt het vuren en Israel WEL heeft geen verontwaardiging opgeroepen. Sterker nog. Niemand die het wist. Vandaar dat Israel mooi kon verkopen aan de wereld dat Hamas het staakt het vuren geschonden had. De Palestijnen zijn met geweld nergens. En zonder ook niet. Nou ja met geweld krijgen ze tenminste nog wat aandacht. Ook al is het negatief.

Max Stirner
21-01-09, 11:24
Huh? Ik ben het gewoon met je eens. Maar ook weer niet want het feit dat Hamas niets afgevuurd heeft tijdens het staakt het vuren en Israel WEL heeft geen verontwaardiging opgeroepen. Sterker nog. Niemand die het wist. Vandaar dat Israel mooi kon verkopen aan de wereld dat Hamas het staakt het vuren geschonden had. De Palestijnen zijn met geweld nergens. En zonder ook niet. Nou ja met geweld krijgen ze tenminste nog wat aandacht. Ook al is het negatief.


Erg zorgwekkend dat mijn mening gedeeld wordt door aanhangsters van terroristische, vrouwenhatende & jodenbloed drinkende groeperingen .... ( :) )

Ben het trouwens met je eens dat de Palestijnen sowieso - geweld of geen geweld - de pineut zijn, direct slachtoffer bovendien van het wantrouwen tussen de Islamitische Wereld en de Westerse Wereld .... ze zitten helaas ook opgescheept met de verkeerde vrienden - van internationale paria's als Ahmadinejad en Chavez tot plunderende relmarokkaantjes in de Europese binnensteden. Tis vrij hopeloos allemaal.

mulan
21-01-09, 11:57
Erg zorgwekkend dat mijn mening gedeeld wordt door aanhangsters van terroristische, vrouwenhatende & jodenbloed drinkende groeperingen .... ( :) )


Enige bezinning lijkt me voor jou inderdaad geen overbodige luxe. Dit moet geen twee keer gebeuren.

Max Stirner
21-01-09, 12:39
Enige bezinning lijkt me voor jou inderdaad geen overbodige luxe. Dit moet geen twee keer gebeuren.


Dat zijn grote woorden voor iemand die zichzelf zojuist heeft ontmaskerd als verWesterde bounty.

mulan
21-01-09, 13:09
Dat zijn grote woorden voor iemand die zichzelf zojuist heeft ontmaskerd als verWesterde bounty.

Ons is beide enorme imago schade berokkent. Ik stel voor dat we doen alsof dit nooit gebeurd is.

mark61
21-01-09, 13:59
China, de koloniale Britten in India, zelfs de junta in Burma.

Terecht of niet terecht, ruim 35 jaar na München kunnen we concluderen dat de geweldsstrategie funest heeft uitgepakt voor de Palestijnen.

China heeft toch nergens last van? Birma heeft last van?

De Britten hadden er last van, ik vrees alleen omdat ze net te beschaafd waren, in 1946 dan, om er nog massaal op te schieten, zoals voorheen. Of eigenlijk waren ze gewoon oorlogsmoe.

Israel heeft die beschaving duidelijk niet.

Maar daar heb je gelijk in; wie had ook verwacht dat Israel er onbeperkt op los mag knallen.

Dus publicitair gaat geweldloos verzet beter werken. Meer doden zal het niet opleveren. Wel de zeehondjesfeelgoodsympathie.