PDA

Bekijk Volledige Versie : Obama vraagt Israël grenzen met Gaza te openen.



Maryama_Me
23-01-09, 10:27
Obama vraagt Israël grenzen met Gaza te openen.

ANP | Gepubliceerd op 22 januari 2009, 22:11
Laatst bijgewerkt op 22 januari 2009, 22:16
WASHINGTON -
De Amerikaanse president Barack Obama heeft Israël donderdag opgeroepen de grensovergangen met Gaza te openen voor hulpgoederen en handelswaar.

Verder drong hij er bij de Palestijnse beweging Hamas op aan geen raketten meer op Israël af te vuren. Obama sprak over de situatie tijdens een bezoek aan het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Tijdens dat bezoek werd bekendgemaakt dat de voormalig senator George Mitchell aan de slag gaat als de speciale Amerikaanse gezant voor het Midden-Oosten. Richard Holbrooke is benoemd tot gezant voor Afghanistan en Pakistan.

Obama zei dat het verlies aan mensenlevens in de Gazastrook hem grote zorgen baart. Hij maakte tevens duidelijk dat hij veel belang hecht aan de veiligheid van Israël. De president stuurt Mitchell zo snel mogelijk naar het Midden-Oosten om te werken aan vrede tussen de Palestijnen, Israël en de Arabische landen.

Een goede start van Obama.

mark61
23-01-09, 10:33
Hij had ze opdracht moeten geven.

Hij had in zijn telefoonronde Mashaal moeten bellen. Just for the heck of it.

Maryama_Me
23-01-09, 11:09
Hij had ze opdracht moeten geven.

Hij had in zijn telefoonronde Mashaal moeten bellen. Just for the heck of it.

Dat wordt vast zijn volgende stap.:wink:

Maar ff serieus, ik denk ook dat zolang men niet praat met Hamas dat er niets zal veranderen.....

nour_islam
23-01-09, 11:23
Geen goede start, althans voor de palestijnse zaak niet.
Hij veroordeeelt slechts de raketbeschietingen van Hamas en niet de immense misdaded van Israel. M.i. bekijkt hij de zaken vanuit Isrealisch perspectief. haalt oorzaak en gevolg door elkaar

mark61
23-01-09, 11:43
Dat wordt vast zijn volgende stap.:wink:

Maar ff serieus, ik denk ook dat zolang men niet praat met Hamas dat er niets zal veranderen.....

Nee, dat denk ik ook niet. Al denk ik dat het een groter probleem, of belangrijker kwestie is dat de PLO en Hamas hun verschillen overbruggen en als één man aan de onderhandelingstafel gaan zitten. Al was het maar omdat deze verdeeldheid precies is wat Israel wil. Na de oprichting van de Palestijnse staat kunnen ze weer ruzie gaan maken. Ik hoop, beschaafd, als verschillende partijen in een democratie, met een neutraal leger en politie. Enfin ik hoop zoveel.

John2
23-01-09, 12:24
Nee, dat denk ik ook niet. Al denk ik dat het een groter probleem, of belangrijker kwestie is dat de PLO en Hamas hun verschillen overbruggen en als één man aan de onderhandelingstafel gaan zitten. Al was het maar omdat deze verdeeldheid precies is wat Israel wil. Na de oprichting van de Palestijnse staat kunnen ze weer ruzie gaan maken. Ik hoop, beschaafd, als verschillende partijen in een democratie, met een neutraal leger en politie. Enfin ik hoop zoveel.

En hoop doet een mens leven Mark! :duim:

mark61
23-01-09, 12:45
En hoop doet een mens leven Mark! :duim:

Nee, 1300 kinderen vrouwen en mannen zijn alvast morsdood.

For nothing. Diende geen enkel 'nuttig' doel.

Gewoon een cynische en sadistische slachtpartij met racistische connotatie.

Maryama_Me
23-01-09, 13:43
Nee, dat denk ik ook niet. Al denk ik dat het een groter probleem, of belangrijker kwestie is dat de PLO en Hamas hun verschillen overbruggen en als één man aan de onderhandelingstafel gaan zitten. Al was het maar omdat deze verdeeldheid precies is wat Israel wil. Na de oprichting van de Palestijnse staat kunnen ze weer ruzie gaan maken. Ik hoop, beschaafd, als verschillende partijen in een democratie, met een neutraal leger en politie. Enfin ik hoop zoveel.

Dit conflict is één van de moeilijkste conflicten in de wereld, zo niet het gecompliceerdste.

Laten we hopen dat de PLO en Hamas in gaan zien dat het hoog tijd wordt om de strijdbijl te begraven.Ik denk dat het voor beide partijen en vooral voor de burgers nogal voor wat innerlijke rust kan zorgen.....

Maryama_Me
23-01-09, 14:06
Geen goede start, althans voor de palestijnse zaak niet.
Hij veroordeeelt slechts de raketbeschietingen van Hamas en niet de immense misdaded van Israel. M.i. bekijkt hij de zaken vanuit Isrealisch perspectief. haalt oorzaak en gevolg door elkaar

Die man is net een paar dagen bezig Nour, dit had Bush nooit zo gezegd.ik ben blij dat Bush tijdperk voorbij is.

mark61
23-01-09, 14:30
Dit conflict is één van de moeilijkste conflicten in de wereld, zo niet het gecompliceerdste.

Laten we hopen dat de PLO en Hamas in gaan zien dat het hoog tijd wordt om de strijdbijl te begraven.Ik denk dat het voor beide partijen en vooral voor de burgers nogal voor wat innerlijke rust kan zorgen.....

Persoonlijk vind ik er niks gecompliceerds aan. Naja, dat één partij uit psychopaten bestaat die blind gesteund worden door het machtigste land van de wereld, dat maakt het wel moelijk, maar niet gecompliceerd. :)

knuppeltje
23-01-09, 14:41
Die man is net een paar dagen bezig Nour, dit had Bush nooit zo gezegd.ik ben blij dat Bush tijdperk voorbij is.

Het zal geen fuck uithalen, niemand krijgt Israël zover dat ze echt een levensvatbare Palestijnse staat toelaten. Ook Obama niet, ook die kan niet om zijn eigen achterban om.
Slingeraap en Ronald hier weten dat ook, en daarom kunnen ze hier naar hartelust hun cinisme botvieren. Domme Johny papagaait hun ijverig na.

mulan
23-01-09, 20:13
Nee, dat denk ik ook niet. Al denk ik dat het een groter probleem, of belangrijker kwestie is dat de PLO en Hamas hun verschillen overbruggen en als één man aan de onderhandelingstafel gaan zitten. Al was het maar omdat deze verdeeldheid precies is wat Israel wil. Na de oprichting van de Palestijnse staat kunnen ze weer ruzie gaan maken. Ik hoop, beschaafd, als verschillende partijen in een democratie, met een neutraal leger en politie. Enfin ik hoop zoveel.

Fatah weet dat ze de steun heeft van het Westen. Ze verliezen er alleen maar mee als ze handjes gaan schudden met Hamas. Abbas loopt dan ook continue iedere onderhandeling met Hamas te ontwijken. Met de rest van de wereld kan meneer wel mooi aan tafel zitten.
En Obama..Tja. Hij is verplicht tot het lullen uit zijn nek. Hij weet namelijk beter. (als ik me niet vergis had hij zich voor zijn kandidaat stelling voor het presidentschap vaker positief uitgelaten over de Palestijnse zaak). Maar het is inderdaad (hoe tragisch ook) een stap vooruit dat hij het Palestijnse leed erkent.

Marsipulami
23-01-09, 20:37
Obama vraagt Israël grenzen met Gaza te openen.

ANP | Gepubliceerd op 22 januari 2009, 22:11
Laatst bijgewerkt op 22 januari 2009, 22:16
WASHINGTON -
De Amerikaanse president Barack Obama heeft Israël donderdag opgeroepen de grensovergangen met Gaza te openen voor hulpgoederen en handelswaar.

Verder drong hij er bij de Palestijnse beweging Hamas op aan geen raketten meer op Israël af te vuren. Obama sprak over de situatie tijdens een bezoek aan het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Tijdens dat bezoek werd bekendgemaakt dat de voormalig senator George Mitchell aan de slag gaat als de speciale Amerikaanse gezant voor het Midden-Oosten. Richard Holbrooke is benoemd tot gezant voor Afghanistan en Pakistan.

Obama zei dat het verlies aan mensenlevens in de Gazastrook hem grote zorgen baart. Hij maakte tevens duidelijk dat hij veel belang hecht aan de veiligheid van Israël. De president stuurt Mitchell zo snel mogelijk naar het Midden-Oosten om te werken aan vrede tussen de Palestijnen, Israël en de Arabische landen.

Een goede start van Obama.


Is maar wat slap politiek geklets, en dat voor een superpoliticus-halfgod. Ik had beter van hem verwacht.

mark61
24-01-09, 00:21
Fatah weet dat ze de steun heeft van het Westen. Ze verliezen er alleen maar mee als ze handjes gaan schudden met Hamas. Abbas loopt dan ook continue iedere onderhandeling met Hamas te ontwijken. Met de rest van de wereld kan meneer wel mooi aan tafel zitten.
En Obama..Tja. Hij is verplicht tot het lullen uit zijn nek. Hij weet namelijk beter. (als ik me niet vergis had hij zich voor zijn kandidaat stelling voor het presidentschap vaker positief uitgelaten over de Palestijnse zaak). Maar het is inderdaad (hoe tragisch ook) een stap vooruit dat hij het Palestijnse leed erkent.

Israel laat Fatah zo weer vallen als het zo uitkomt, tenslotte ruilden ze de PLO in voor Hamas toen dat zo uitkwam.

Maar ik denk dat Abbas' dagen sowieso geteld zijn. Hij weet precies hoe impopulair hij is, en wil daarom ook geen verkiezingen. Zelfs Israël kan wel bedenken dat onderhandelingen met Abbas geen zin hebben. Maar misschien zouden ze het daarom juist doen. Maar al met al leidt dat tot meer gedonder voor Israël schat ik. Ach, misschien denk ik wel verder dan zijzelf.

De enige serieuze Fatah-gesprekspartner / -leider is denk ik Barghouti. Die zit dan ook voor 30 jaar opgeborgen. Naar mijn bescheiden mening kunnen serieuze onderhandelingen pas beginnen nadat er verkiezingen zijn gehouden in Palestina.

Ik begrijp niks van Amerika's Israelloverdom, dus ook niet van wat Obama gaat doen. Pappen en nathouden, vrees ik. Maar who knows.

mark61
24-01-09, 00:24
superpoliticus-halfgod

In the eye of the beholder dan. Tis een gewoon mens, geen messias.

Slinger
24-01-09, 11:06
Obama vraagt Israël grenzen met Gaza te openen.

ANP | Gepubliceerd op 22 januari 2009, 22:11
Laatst bijgewerkt op 22 januari 2009, 22:16
WASHINGTON -
De Amerikaanse president Barack Obama heeft Israël donderdag opgeroepen de grensovergangen met Gaza te openen voor hulpgoederen en handelswaar.

Verder drong hij er bij de Palestijnse beweging Hamas op aan geen raketten meer op Israël af te vuren. Obama sprak over de situatie tijdens een bezoek aan het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Tijdens dat bezoek werd bekendgemaakt dat de voormalig senator George Mitchell aan de slag gaat als de speciale Amerikaanse gezant voor het Midden-Oosten. Richard Holbrooke is benoemd tot gezant voor Afghanistan en Pakistan.

Obama zei dat het verlies aan mensenlevens in de Gazastrook hem grote zorgen baart. Hij maakte tevens duidelijk dat hij veel belang hecht aan de veiligheid van Israël. De president stuurt Mitchell zo snel mogelijk naar het Midden-Oosten om te werken aan vrede tussen de Palestijnen, Israël en de Arabische landen.

Een goede start van Obama.

Helaas een minder gelukkige opmerking van Obama. Zo zie je maar dat hij geen genie is. Ik weet niet of Obama wel beseft dat dit nog meer mensenlevens kan kosten. Misschien had hij even wat moeten bedenken waarom deze grenzen gesloten werden. Als door dit initiatief de eerste zelfmoordaanslagen weer losbarsten heeft hij ook bloed aan zijn handen.

knuppeltje
24-01-09, 11:47
bedenken waarom deze grenzen gesloten werden. Als door dit initiatief de eerste zelfmoordaanslagen weer losbarsten heeft hij ook bloed aan zijn handen.

Jaja, waarom hield Israël die grenzen tijdens dat bestand dicht?
Dat was met Hamas afgesproken zeker?

Maryama_Me
24-01-09, 13:46
Persoonlijk vind ik er niks gecompliceerds aan. Naja, dat één partij uit psychopaten bestaat die blind gesteund worden door het machtigste land van de wereld, dat maakt het wel moelijk, maar niet gecompliceerd. :)

Die mening deel ik met jou, maar helaas telt ons mening niet.

Gecompliceerd in zoverre, dat dit conflict dusdanig complex en langdurig is....

mark61
24-01-09, 13:57
Heel interessante opmerking.

De afgelopen maanden vond ik het juist een eenvoudig op te lossen conflict. Ik dacht, de wereld moet gewoon "Palestina" als staat erkennen in de palestijnse gebieden en Israël met een economische boycot dwingen dat ook te doen.

Het helpt dat Israël geen failed state is.

Israël is wel een 'failed state'. Het is een volkenrechtelijk gedrocht, dat twijfelt tussen theocratie en moderne republiek, en daarom ook geen grondwet heeft, want niet kan hebben. Begrijp je dat? Het is illegaal gevestigd.


Ja, ontwapening van de milities is aangewezen middel, maar dat lukt juist niet.

Niemand die daar zelfs maar een poging toe doet, integendeel. Het is een lastige klus but can be done. Ik neem aan dat 90% van de wapens daar via Pakistan binnenkomt. Pakistan kan worden aangepakt, maar niemand heeft daar zin in. Kost geld, denk ik.

Met name de VS hebben Afghanistan volgestouwd met wapens. Rusland en Oezbekistan hebben daar geen enkel belang bij, nu niet en eerder niet. Iran maar flauwtjes, alleen om de ellende op een afstand te houden. Iran's eerste belang is bestrijding van de drugssmokkel; daar is het halve Iraanse leger momenteel mee bezig.


Kep nog eens naar de kaart van Israël gekeken, en het is een piepklein landje, op z'n smalst maar 15 km. En dan pal daarnaast een andere staat waarin machthebbers Israël uiterst vijandig gezind zijn - een soevereine staat die zich zwaar kan bewapenen?

Welke staat bedoel je precies? Egypte? Jordanië? Syrië? Libanon?


Stel, Hamas heeft meer dan raketjes en is zwaarbewapend. Arme mensen.

Waarom stel je onmogelijke en onrealistische hypotheses?

mark61
24-01-09, 13:58
Helaas een minder gelukkige opmerking van Obama. Zo zie je maar dat hij geen genie is. Ik weet niet of Obama wel beseft dat dit nog meer mensenlevens kan kosten. Misschien had hij even wat moeten bedenken waarom deze grenzen gesloten werden. Als door dit initiatief de eerste zelfmoordaanslagen weer losbarsten heeft hij ook bloed aan zijn handen.

Je bent een immorele imbeciel.

Maryama_Me
24-01-09, 14:23
Helaas een minder gelukkige opmerking van Obama. Zo zie je maar dat hij geen genie is.

Obama is een mens met het hart op de juiste plaats, daar heeft de wereld meer aan dan een genie die jij bedoelt.




Ik weet niet of Obama wel beseft dat dit nog meer mensenlevens kan kosten. Misschien had hij even wat moeten bedenken waarom deze grenzen gesloten werden. Als door dit initiatief de eerste zelfmoordaanslagen weer losbarsten heeft hij ook bloed aan zijn handen.

Ga dat maar aan Ehud Olmert vertellen.

Maryama_Me
24-01-09, 14:26
Is maar wat slap politiek geklets, en dat voor een superpoliticus-halfgod. Ik had beter van hem verwacht.

Wie Obama als een halfgod ziet moet zich na laten kijken.
Voor mij is Obama een mens.

Maryama_Me
24-01-09, 14:32
Het zal geen fuck uithalen, niemand krijgt Israël zover dat ze echt een levensvatbare Palestijnse staat toelaten. Ook Obama niet, ook die kan niet om zijn eigen achterban om.
Slingeraap en Ronald hier weten dat ook, en daarom kunnen ze hier naar hartelust hun cinisme botvieren. Domme Johny papagaait hun ijverig na.

Gezien de sterke en invloedrijke pro-Israel-lobby in de VS en het tarditionele Amerikaanse pro-Israelbeleid zal het zeker niet makkelijk zijn, al zou hij het graag anders willen.

Maryama_Me
24-01-09, 14:46
Heel interessante opmerking.

De afgelopen maanden vond ik het juist een eenvoudig op te lossen conflict. Ik dacht, de wereld moet gewoon "Palestina" als staat erkennen in de palestijnse gebieden en Israël met een economische boycot dwingen dat ook te doen.

Het helpt dat Israël geen failed state is. Somalië en Afghanistan zijn failed states, en de ellende daar is veel moeilijker op te lossen. Ja, ontwapening van de milities is aangewezen middel, maar dat lukt juist niet.

Maar ik ben daarop teruggekomen en naar mijn idee is het conflict moeilijk op te lossen.
Kep nog eens naar de kaart van Israël gekeken, en het is een piepklein landje, op z'n smalst maar 15 km. En dan pal daarnaast een andere staat waarin machthebbers Israël uiterst vijandig gezind zijn - een soevereine staat die zich zwaar kan bewapenen?

Israëls militaire overmacht belet Hamas niet raketjes af te vuren, en daarop reageert Israël meedogenloos. Stel, Hamas heeft meer dan raketjes en is zwaarbewapend. Arme mensen.

Israël viel de Gazastrook aan, wat het meest dichtbevolkte stuk land ter aarde is. Wanneer je dat doet, weet je zeker dat je burgerslachtoffers gaat maken. Dat druist dus, wederom, in tegen het internationaal recht.

Het internationaal recht is een belangrijke verworvenheid, het is tot stand gekomen door internationale samenwerking en internationaal overleg.

Individuele levens zijn belangrijker dan de macht van een regering.

Wanneer een land als Israël daarom op meerdere manieren het internationaal recht schendt, dient dat op zijn minst te worden veroordeeld door andere beschaafde landen.

Het conflict tussen Israël en de Palestijnen duurt al veel te lang en heeft al veel te veel slachtoffers gemaakt meid.En daarom moeten wij met z'n allen extra hard uit spreken tégen het gebruik van geweld en vóór de naleving van internationaal recht.