PDA

Bekijk Volledige Versie : Roken in poolbiljartcafé toegestaan



Marsipulami
28-01-09, 23:39
Roken in poolbiljartcafé Kortrijk toegestaan


Een rechter in Kortrijk heeft beslist dat een poolbiljartcafé in Roeselare niet onder het rookverbod valt.


De vraag was of poolbiljart een spel of een sport is. Als het een sport is, mag er niet gerookt worden, is het een spel dan wel. Een eenduidig antwoord is hier niet op te geven dus heeft de rechter besloten de cafébaas vrij te spreken. In geval van twijfel, mag er gerookt worden.

In het café staat maar één poolbiljarttafel. Als er drie of meer biljarttafels staan, oordeelt het ministerie van Volksgezondheid dat er sprake is van een sport. De rechter in Kortrijk heeft besloten zich hier niet over uit te spreken.

knuppeltje
29-01-09, 09:15
Roken in poolbiljartcafé Kortrijk toegestaan

Personele belangen doen blijkbaar niet ter zaken in België.

Marsipulami
29-01-09, 10:31
Personele belangen doen blijkbaar niet ter zaken in België.

Het personeel heeft de vrijheid om van werkgever te veranderen.

knuppeltje
29-01-09, 10:35
Het personeel heeft de vrijheid om van werkgever te veranderen.

Dat klopt, dat heeft iedereen. Maar de vraag is waarom personeel in de hereca niet een gezonde en veilige werkplek zou mogen eisen maar iedere andere werknemer wel?

Marsipulami
29-01-09, 10:41
Dat klopt, dat heeft iedereen. Maar de vraag is waarom personeel in de hereca niet een gezonde en veilige werkplek zou mogen eisen maar iedere andere werknemer wel?

Niemand is verplicht om in de Horeca te gaan werken, wie er solliciteert weet wat van hem of haar verwacht wordt. Iemand die in de bouw gaat werken moet ook niet klagen dat het 's winters koud is.

Witte78
29-01-09, 11:03
Ik ben fervent tegenstander van het rookverbod. Waar bemoeit de overheid zich mee. Als barmensen last hebben van rook dragen ze maar een masker, dat doet een lasser ook. Of anders zoeken ze lekker een andere baan.

Ik vind roken trouwens goor, en rookvrij uitgaan ideaal.

knuppeltje
29-01-09, 11:31
Niemand is verplicht om in de Horeca te gaan werken, wie er solliciteert weet wat van hem of haar verwacht wordt. Iemand die in de bouw gaat werken moet ook niet klagen dat het 's winters koud is.

Slap geleuter.

Roken en meeroken is bewezen zeer ongezond.
We sturen werknemers naar allerlei cursussen over gezondheid en veiligheid op de werkplek, we hebben er allerlei wetgeving op los gelaten etc etc.
Terwijl iedereen tegenwoordig het erkend recht heeft op een zo mogelijk veilige en gezonde werkplek zou dat voor personeel niet gelden.
We kunnen ook stellen dat er geen personeel in de horeca mag werken wegens gevaar voor hun gezondheid. Ik vrees alleen dat er dan weer een helehoop uitbaters gaan mekkeren dat ze daardoor maar een klein tentje kunnen runnen of zelf veel te hard moeten werken. Of dat ze het zelf koud krijgen omdat daarvan de schoorsteen niet kan roken.

knuppeltje
29-01-09, 11:42
Ik ben fervent tegenstander van het rookverbod. Waar bemoeit de overheid zich mee. Als barmensen last hebben van rook dragen ze maar een masker, dat doet een lasser ook. Of anders zoeken ze lekker een andere baan.

Ik vind roken trouwens goor, en rookvrij uitgaan ideaal.

Lijkt me ook wel aardig, barpersoneel met een gasmasker op. Gaat niet werken denk.
Magoe, het is de taak van de overheid om wetgeving te creëren, ook arbeidswetgeving voor iedereen, ook lassers.
Maar van lassers zijn er volgens mij geen aantallen bekend van mensen die er kanker door hebben gekregen.

Marsipulami
29-01-09, 11:55
Magoe, het is de taak van de overheid om wetgeving te creëren,

De overheid moet burgers niet als wilsonbekwame kinderen behandelen en allerlei bettuttelende wetten bedenken. De risico's i.v.m. roken zijn zoals jezelf zegt alom bekend. Of er al dan niet gerookt wordt in een café en onder welke voorwaarden, dat is een zaak die de cafébaas samen met zijn personeel en of klanten maar moet uitmaken.

knuppeltje
29-01-09, 12:10
De overheid moet burgers niet als wilsonbekwame kinderen behandelen en allerlei bettuttelende wetten bedenken. De risico's i.v.m. roken zijn zoals jezelf zegt alom bekend. Of er al dan niet gerookt wordt in een café en onder welke voorwaarden, dat is een zaak die de cafébaas samen met zijn personeel en of klanten maar moet uitmaken.

Tja, waarom mag dat dan niet met drugsgebruik van jou. De gevaren zijn bekend, iedereen met een beetje verstand weet dat tegenwoordig wel, dus als uitbaters, personeel en klanten het willen - waarom dan niet?
Of met het wapengebruik? De gevaren zijn bekend, dus als verkoper en zijn personeel en de klant het wilt - waarom dan niet? En zo kun je nog wel een tijdje doorgaan.
Raar hoe mensen soms als het ze zo uitkomt - beschermen betuttelen gaan noemen.