PDA

Bekijk Volledige Versie : Nog een voorbeeld van het menslievende karakter van het in NL bejubelde Boeddhisme



Marsipulami
30-01-09, 00:09
VN eist na gruwelverhalen toegang tot Rohingya in Thailand

Na de beschuldingingen zonder voorgaande over de brutale behandeling van vluchtelingen in Thailand heeft de VN-Vluchtelingenorganisatie UNHCR opnieuw toegang tot de daar gestrande Rohingya geëist. "Ik wacht nog op antwoord, maar ik ga ervan uit dat ik toestemming krijg", zei de regionale chef van de UNHCR, Raymond Hall, in Bangkok. Hij eiste tegelijkertijd een onopgesmukte opheldering van de aanklachten.

Achtergelaten
Deze week werden opnieuw 78 leden van de moslimminderheid Rohingya uit Myanmar in Thaise wateren opgepakt. De autoriteiten willen de meesten terug naar hun thuisland sturen, waar hen vervolging dreigt. De UNHCR maakt zich zorgen om hun veiligheid. De Thaise marine zou in december ongeveer duizend vluchtelingen gewoonweg terug naar volle zee gebracht hebben en hen daar zonder voldoende voedsel en drinkwater achtergelaten hebben. Dat zegden overlevenden, die weken later door de Indiase en Indonesische marine uitgemergeld in zeeonwaardige bootjes werden ontdekt. Honderden van hen zijn nog steeds vermist en wellicht omgekomen.

Onderzoek
De Thaise regering heeft beschuldigingen over schendingen van mensenrechten afgewezen. Premier Abhisit Vejjajiva beval wel een onderzoek. Dat zal in elk geval geleid worden door het leger, dat echter verantwoordelijk is voor de uitwijzingspolitiek van vluchtelingen. "We nemen dit zeer ernstig. Deze incidenten moeten op een heldere manier onderzocht worden", eiste Hall. (belga/kh)
30/01/09 00u35