PDA

Bekijk Volledige Versie : Doodsbang om een moslim te kwetsen - Rushdie nav nieuwe VN-resolutie.



Ron Haleber
30-01-09, 10:34
Edit: suspected copyright infringement

Joesoef
30-01-09, 11:13
Rushdie, wie?

VerbalSmaeel
30-01-09, 11:25
Rushdie, wie?
Gezien bovenstaand geniale betoog lijkt me dat we hier met een islamoloog te maken hebben.

Ron Haleber
30-01-09, 11:26
Rushdie, wie?

Ach, vergeten! :fpotver:
Die grote vriend van je Iraanse ex-president!

Lees hiertoe het speciale nummer van ZEM ZEM dat geheel aan de erfenis van die heer K. 1979-2009 gewijd is...:cola:

John2
30-01-09, 11:32
Een zeer goed geschreven stukje van deze man, ben dan ook wel benieuwd naar de reactie's van onze Moslim gemeenschap.

Sallahddin
30-01-09, 12:28
Gezien bovenstaand geniale betoog lijkt me dat we hier met een islamoloog te maken hebben.


da's onze bekend Islamo_leugenaar gefrustreerd Islamofoob flikker weer ! :lol:

who's gonna take him seriously ???

Joesoef
30-01-09, 12:35
Ach, vergeten! :fpotver:
Die grote vriend van je Iraanse ex-president!

Lees hiertoe het speciale nummer van ZEM ZEM dat geheel aan de erfenis van die heer K. 1979-2009 gewijd is...:cola:


Oh, die Rushdie. De schrijver van het ECI kroonboek!

Sallahddin
30-01-09, 12:36
Doodsbang om een moslim te kwetsen

Diederik van Hoogstraten, Bron: Volkskrant 27-01-2009 17:20
reageer (http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/2522/Doodsbang_om_een_moslim_te_kwetsen#reactieformmark er) 290 reacties (http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/2522/Doodsbang_om_een_moslim_te_kwetsen#reactiemarker)


http://images.volkskrant.com/volkskra/www/opinie/media/2009/01/rushdie2_300.jpg

Salman Rushdie maakt zich terecht zorgen over de angst die maakt dat ook westerlingen de islam niet meer durven kritiseren, zegt Diederik van Hoogstraten.

De romancier Salman Rushdie (http://nl.wikipedia.org/wiki/Salman_Rushdie) noemde Geert Wilders niet, toen hij kort geleden opdook in New York voor een zeldzaam openbaar optreden. Maar ook ongezegd paste de vervolging van Wilders naadloos in het betoog van Rushdie.

Ergernis en slachtofferschap

Elke vorm van correctheid, gevoed door angst en overgevoeligheid, is de schrijver een gruwel. De cultuur van het eeuwig beledigd zijn is gevaarlijk, vertelde hij deze winterse zondagavond. Het wordt riskant iets te zeggen; straks beledig je iemand en dat is de ergste overtreding geworden. ‘Wie ben je tegenwoordig als je niet meer ergens kwaad over bent?’ Identiteit lijkt te draaien om ergernis en slachtofferschap, zei Rushdie, die jarenlang is opgejaagd door beledigde moslims. Het was echt spijtig dat de Amsterdamse rechters die opdracht gaven tot Wilders’ vervolging er niet bij waren.

Op loopafstand van het gebouw van de Verenigde Naties vertelde Rushdie dat hij eens een mooie kreet op een T- shirt zag: ‘Godslastering is een misdaad zonder slachtoffers.’ Maar daar denken de 57 landen die samen de Organisation of the Islamic Conference (OIC) (http://www.oic-oci.org/) vormen anders over.

Eerder deze maand kreeg de OIC een resolutie tegen blasfemie door de Algemene Vergadering:

het te schande maken van ‘alle religies’ wordt daarin veroordeeld. Dit doen de landen al sinds 2005, toen de Deense spotprenten van de profeet Mohammed een golf van protest in de moslimwereld losmaakten.

Blasfemieresolutie

We kunnen gerust aannemen dat de VN-ambassadeurs van landen als Pakistan, Soedan en Syrië zich weinig zorgen maken over het lot van beledigde joden of christenen in hun midden. In ongesluierde zin betekent ‘alle religies’ hier ‘de islam’.

De blasfemieresolutie, waar de VS en Nederland tegen stemden, haalde vrijwel nergens het nieuws.

En consequent negeren is misschien de raadzame reactie op de talloze onzinnige verklaringen die uit de wolkenkrabber aan de East River komen. Maar het kan volgens Rushdie geen kwaad om nu en dan de aandacht te vestigen op dit soort gotspes.

In New York is hij niet de enige. Er heeft nooit onduidelijkheid bestaan over het doel van de resolutie, schreef de constitutionele rechtsgeleerde Floyd Abrams, een groot kenner van de Amerikaanse free speech-doctrine. Dat doel: ‘De intimidatie van hen die de islam zouden kunnen bekritiseren.’

Hypergevoeligheid

Het leveren van kritiek is echter essentieel, zei Rushdie. ‘Als je niet openlijk kunt praten over de fundamentele ideeën van een cultuur, dan kun je helemaal niet praten.’ De islamitische wereld wordt zo een ‘gesloten wereld’. Voor een wezenlijke hervorming, zei Rushdie, moet de Koran juist in de historische context worden gezien. Hij vertelde dat zijn vader en vele anderen halverwege de vorige eeuw de Koran ook op die manier lazen: vrijuit interpreterend en discussiërend.

Maar de hypergevoeligheid die ook uit de VN-resolutie – en de vervolging van Wilders – opstijgt, onderstreept dat de Koran heden ten dage alleen ‘binnen de geschiedenis’ bestaat, en onaanraakbaar is, aldus Rushdie.

Hij uitte zijn kritiek tijdens een gesprek met Irshad Manji. (http://www.irshadmanji.com/) Deze Canadese, in Oeganda geboren en in de VS woonachtige columniste doceert aan New York University en schrijft over de noodzaak tot radicale hervorming binnen de islam.

‘We moeten beseffen dat mensen gelijk zijn geboren, culturen niet’

Waar Rushdie zichzelf trots een atheïst noemt, is Manji – ondanks de vele pogingen haar het zwijgen op te leggen – een toegewijde moslima. Met een homoseksuele geaardheid en een scherpe tong, dat wel. Zij stemde met Rushdie in en beschreef ‘een nieuwe infrastructuur van angst’ binnen de islam, maar ook onder westerse buitenstaanders die letterlijk doodsbang zijn om een moslim te beledigen.

Rottingsproces

‘Mensen zijn gelijk geboren’, zei zij. ‘Maar culturen niet. Het is goed dat te beseffen.’ Ze schudde haar hoofd toen Rushdie betoogde dat de beledigingstrend ook in andere religies zichtbaar is. Manji, die net als Rushdie veelvuldig is bedreigd: ‘In het christendom en jodendom kun je zeggen wat je wilt, zonder voor je leven te hoeven vrezen.’

Zij en Rushdie waren het erover eens dat culturele gevoeligheid via een ‘rottingsproces’ is uitgemond in cultureel relativisme.

Zo kunnen juist de fanatici en extremisten ongestraft hameren op hun ‘culturele rechten’ – ook als die rechten leiden tot het vervolgen van schrijvers, het inperken van de meningsuiting of, noem eens wat, het stenigen van homo’s.

Vragen stellen

Het ergste is volgens Rushdie dat de oren van westerlingen tegenwoordig afgestemd zijn ‘op de mullah’s en andere klootzakken’, terwijl ook in de islamitische wereld tal van mensen worstelen om de macht van ‘de priesters en generaals’ te breken en een moderne samenleving op te bouwen. ‘Dat deden we in de tijd van de Sovjet-Unie niet.’ Destijds werden juist de dissidenten gehoord en gerespecteerd. Officiële stemmen werden niet serieus genomen.

De niet-moslim die nu vragen durft te stellen, ‘is een racist’, zei Rushdie. En dat, zo beseft iedereen die wel eens iets kritisch over de islam heeft durven zeggen, is het ultieme vonnis geworden. Rushdie weet dit als geen ander. De aanleiding voor het debat was de fatwa die de Iraanse ayatollah Khomeini in februari 1989, twintig jaar geleden, uitsprak vanwege de godslastering in Rushdies roman De Duivelsverzen.

Mond snoeren

De fatwa van toen is de VN-resolutie van nu.

Het doodvonnis van de ayatollah krijgt, geformuleerd in een formele verklaring tegen ‘belediging van alle religies’, een zweem van internationale rechtvaardiging. Het middel is anders, het doel hetzelfde: vrijdenkers als Rushdie en talloze minder bekende critici van de islam de mond snoeren.

Anders dan in Canada en Europa kunnen Rushdie en Manji in de VS, ook in deze tijd van ‘je mag mij niet beledigen’, zeggen én geloven wat ze willen, net als elke andere moslim, jood, christen of atheïst. Maar op basis van wat hij in New York opnieuw verkondigde over de Koran en de profeet, zou Rushdie in Nederland mogelijk voor de rechter worden gesleept.

'Chilling effect'

Het ‘chilling effect’ van VN-resoluties, fatwa’s en vervolgingen baart hem grote zorgen: angst en zelfcensuur volgen vanzelf op intimidatie. Rushdie zelf heeft hier nooit onder geleden en dat is reden voor een feestje op 14 februari. De geestelijk leider die de fatwa twintig jaar geleden uitsprak, is allang dood. Rushdie woont frank en vrij in New York en schrijft verder. Bovendien verlaat hij soms zijn studeerkamer om, vlakbij de VN, geluiden te laten horen die niet vaak genoeg kunnen klinken.

Rushdie klonk energiek toen hij vertelde dat de wereldwijde reacties op de fatwa hem hoop hebben gegeven: ‘Mensen reageerden op hun best. Als we dat doen, kunnen we de dreiging verslaan.’ Hij vertelde dat De Duivelsverzen (http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Duivelsverzen) in 43 landen is vertaald. ‘En de schrijver die dood moest, zit hier te praten. Dat is een kleine overwinning. Het is belangrijk om dat te beseffen.’

Daar kan ook de ongelovige maar één ding op zeggen: Amen.



Diederik van Hoogstraten is medewerker van de Volkskrant in de Verenigde Staten.

zionazis zijn zo bang om "moslims te kwetsen" dat die liever bommen & verboden phosphorus shells & ander op die bijna weerloze palestijns moslims afdropen ....safe from the sky :

ga weg, zeg , met jou hypocriet selectief moraal !!! :kotsen2:





het heel moreel verrot & moreel bankroet westen is "doodsbang om israel & joden te kwetsen " :

this criminal west that supports that israeli evil ....unconditionnally :

who's gonna believe in those hypocrit materialistic western human_rights_values anymore ???

no rational dog w'd do that anymore : no offense for dogs as animals indeed ! :lol:

how dare u lecture us 'bout human rights _values , u hypocrit bastard ! :lol:

after that shamefull western attitude & criminal silence & unconditional support for those israeli Gaza war crimes ....

!!!!

how 'bout that then ???

u're victimising the criminal & criminalising the victim, dummy ,with this bullshit rhetoric of urs yet again !

H.P.Pas
30-01-09, 12:39
who's gonna take him seriously ???

I do. Very much so.

H.P.Pas
30-01-09, 12:46
Gezien bovenstaand geniale betoog lijkt me dat we hier met een islamoloog te maken hebben.

Beledigd ?

Sallahddin
30-01-09, 12:52
I do. Very much so.

well, my heart goes to u indeed :

i do pity u ,thank u !

but that's ur own choice :


have fun with it indeed !:

ongenuanceerd irrationeel hysterisch religie _haters tussen elkaar:

pervers geestelijk_moreel_spiritueel_mentaal_psychologisch ....orgie :

moral_mental_spiritual prostitution _masturbation ! errr :kotsen2:

do not wanna make no part of it , thank u very much !

westerners are the last peopel on earth from now on to deliver any moral values_judgements or human rights_values :

Gaza is the evidence for that !

who's gonna take u seriously from now on ??? : speaking of morality !!!!! :lol:

H.P.Pas
30-01-09, 13:35
:kotsen2:

[/B]
Go ahead.
Feel free.

Sallahddin
31-01-09, 19:42
Go ahead.
Feel free.

I was generous with u : even the so_called great French poet Baudelaire had this definition of ...art :

art= mental prostitution !

deze pervers hypocriet orgie hier als mentaal ,ideologisch, moreel ...prostitutie,masturbatie of strip_tease noemen was toch gul van mij , gelet op de bovenstaand , vind je niet ???

Freud had wel ergens gelijk in !!! :lol:

maar niet toen pervers geniaal Freud het menselijk gedrag uitsluitend & materialistisch vanuit de sexueel sfeer had getracht te varklaren mede via het behulp van Griekse of andere zelfverzonen mythen die als "wetenschappelijke feiten" werden beschouwd helaas !

vandaar mijn boven geillustreerd afkeer ....

That's all, folks !

tanger'73
31-01-09, 21:33
Gut, best zielig hoor, doodsbang zijn om een moslim te kwetsen. Zou zeggen ga er lekker mee door, want sinds wanneer zijn 'ze' überhaupt opgehouden moslims te kwetsen?

John2
01-02-09, 00:43
Gut, best zielig hoor, doodsbang zijn om een moslim te kwetsen. Zou zeggen ga er lekker mee door, want sinds wanneer zijn 'ze' überhaupt opgehouden moslims te kwetsen?

Hoezo en waar kwetsen ze mee dan?

(Behalve de racisten)

tanger'73
01-02-09, 01:28
Hoezo en waar kwetsen ze mee dan?

(Behalve de racisten)


Met alles wat 'ze' over moslims en hun overtuiging in het openbaar uitlaten.

Sallahddin
01-02-09, 11:39
Gut, best zielig hoor, doodsbang zijn om een moslim te kwetsen. Zou zeggen ga er lekker mee door, want sinds wanneer zijn 'ze' überhaupt opgehouden moslims te kwetsen?

Precies : :lol:

ze zijn meer doodsbang om die verachtelijk zionazis te kwetsen ...

die gasten doen niets anders dan moslims_Islam met de voet trappen :

terwijl israel, joden,buddisten, hindoeisten, marsmannetjes ....helemaal met rust gelaten worden :

de "duivel" is altijd de ander : die gasten durven niet's te kijken naar hun eigen leijlijk westerse hypocriete gezichten met hun meten met twee maten hypocriet mentaliteit , selectief hypocriet moraal, onvoorwaardelijk steun aan zionazis , met hun materialistisch hypocriet westerse "waarden" ....

who's gonna take these western bastards seriously when they try to lecture others 'bout human rights _values ....when they try to lecture us 'bout morality !!!! :lol:

who's gonna believe in those materialistic hypocrit western "values" ???

they do nothing else than :

victimise the criminal & criminalise the victim : de wereld op zijn kop ,zeg ! :kotsen2:

Bart.NL
01-02-09, 14:03
Als mensen niet zo snel gekwetst waren, zouden we ons bezig kunnen houden met serieuze zaken.

Sallahddin
01-02-09, 16:14
Als mensen niet zo snel gekwetst waren, zouden we ons bezig kunnen houden met serieuze zaken.


"kwetsen" op zich is not the point, dummy :

maar die selectief hypocriet westerse moraal & "meten met twee maten" wel + die fundamenteel materialistisch westerse waarden ....materialistisch hypocriet westerse ziel !!!! :kotsen2:


ja, serieuze zaken zoals : waaroom zijn jullie zo doodsbang om israel , zionisten, joden .....te "kwetsen" dan , vuile hypocrieten ??? :huil: :lol:


Voel je je nu gekwetst ??? tja:

da's maar jou gevoel dan !!! :lol:

Koala64
01-02-09, 18:03
"kwetsen" op zich is not the point, dummy :

maar die selectief hypocriet westerse moraal & "meten met twee maten" wel + die fundamenteel materialistisch westerse waarden ....materialistisch hypocriet westerse ziel !!!! :kotsen2:


ja, serieuze zaken zoals : waaroom zijn jullie zo doodsbang om israel , zionisten, joden .....te "kwetsen" dan , vuile hypocrieten ??? :huil: :lol:


Voel je je nu gekwetst ??? tja:

da's maar jou gevoel dan !!! :lol:

Evengoed is het hypocriet dat men onder het mom van een religie alles meent te mogen zeggen over bijvoorbeeld homo's. Een El Moumni die homosexualiteit een ziekte noemde en vrijgesproken wordt omdat men oordeelt dat hij deze uitlatingen moet scharen onder religieuze vrijheid. Een Leen van Dijke die min of meer hetzelfde flikte en ook vrijgesproken werd om min of meer dezelfde reden.

Als je het hebt over ´meten met twee maten´ kun je hier ook niet omheen als weldenkend mens.

Sallahddin
01-02-09, 18:21
Evengoed is het hypocriet dat men onder het mom van een religie alles meent te mogen zeggen over bijvoorbeeld homo's. Een El Moumni die homosexualiteit een ziekte noemde en vrijgesproken wordt omdat men oordeelt dat hij deze uitlatingen moet scharen onder religieuze vrijheid. Een Leen van Dijke die min of meer hetzelfde flikte en ook vrijgesproken werd om min of meer dezelfde reden.

Als je het hebt over ´meten met twee maten´ kun je hier ook niet omheen als weldenkend mens.

dat valt onder de vrijheid van geloof & vrijheid van meningsuiting tegelijkertijd ,jongen :

ik vind homosexualiteit een verwerpelijk afwijking ....da's mijn eigen recht :

het "verlicht" westen vindt juist van niet :

dus ...wat maakt jou standpunt beter dan de mijne ???

sterker nog : waaroom moet ik die standpunt van je opgelegd krijgen ...???

ik vind bijv. ook dat er nog steeds serieuze vraagtekens worden gezet bij die historisch gebeurtenis = de Holocaust ...

die Holocaust mag ik ook betwisten ; da's mijn recht : freedom of speech :

Holocaust is slechts een historisch gebeurtenis : die mag betwist worden :

het westen tolereert dat niet terwijl deze zelfde westen an de lopend band schuldig wordt bevonden aan geschiedsvervalsing ....!!!!!!!!!!!!!!!

historie is geen exact wetenschap , historie is niet heilig , "niets is heilig " volgens het westen althans , dus ...

acceptatie van homosexualiteit als omgekeerd taboo heeft geen enkele rationele gronden ,vind ik ,dus ...


mijn bovenstaand posts hadden juist meer te maken met mijn terecht legetiem afkeer tegen die westerse hypocriet selectief moraal & meten met twee maten mentaliteit_logica ,dus ....

Koala64
01-02-09, 18:47
dat valt onder de vrijheid van geloof & vrijheid van meningsuiting tegelijkertijd ,jongen :

ik vind homosexualiteit een verwerpelijk afwijking ....da's mijn eigen recht

het "verlicht" westen vindt juist van niet :

dus ...wat maakt jou standpunt beter dan de mijne ???

sterker nog : waaroom moet ik die standpunt van je opgelegd krijgen ...???

ik vind bijv. ook dat er nog steeds serieuze vraagtekens worden gezet bij die historisch gebeurtenis = de Holocaust ...

die Holocaust mag ik ook betwisten ; da's mijn recht : freedom of speech :

Holocaust is slechts een historisch gebeurtenis : die mag betwist worden :

het westen tolereert dat niet terwijl deze zelfde westen an de lopend band schuldig wordt bevonden aan geschiedsvervalsing ....!!!!!!!!!!!!!!!

historie is geen exact wetenschap , historie is niet heilig , "niets is heilig " volgens het westen althans , dus ...

acceptatie van homosexualiteit als omgekeerd taboo heeft geen enkele rationele gronden ,vind ik ,dus ...


mijn bovenstaand posts hadden juist meer te maken met mijn terecht legetiem afkeer tegen die westerse hypocriet selectief moraal & meten met twee maten mentaliteit_logica ,dus ....

Jij gaat niet in op mijn vraag. Wat is de logica van het feit dat men overal mee weg komt zodra het valt 'onder vrijheid van religie' en niet als men zich niet kan beroepen op het belijden van een religie.

Is hier volgens jou nou wel of niet een schreefgegroeide situatie ontstaan.

Sallahddin
01-02-09, 19:38
Jij gaat niet in op mijn vraag. Wat is de logica van het feit dat men overal mee weg komt zodra het valt 'onder vrijheid van religie' en niet als men zich niet kan beroepen op het belijden van een religie.

Is hier volgens jou nou wel of niet een schreefgegroeide situatie ontstaan.

da's niet onze onderwerp hier althans !

tja, da's het algemeen bekend dilemaa : hoe kan je die freedom of speech in het breedste zin verenigen met het respect voor de vrijheid van geloof ??? & hoe kan je de vrijheid van geloof verenigen met de vrijheid van meningsuiting ...????



u tell me !

allemaal vrijheden die tegen elkaar opbotsen : tja, da's meer een kwestie van kunst & gevoel ...,geloof ik !

John2
01-02-09, 19:51
Met alles wat 'ze' over moslims en hun overtuiging in het openbaar uitlaten.

Komt dit niet door onwetenheid?

Stel jij zonderd je geheel af van alles wat te maken heeft met het Christelijk geloof en de Westerse samenleving, je leest en hoort alleen wat jij wenst te horen het slechte over Christenen/het Westen, en het goede over de Islam en de Islamitische landen, je ziet behalve de Moslims de rest niet als mensen want je wenst niet met ons om te gaan nadat je alle verhalen heb gelezen in de krant en op TV.
Dan is er maar weinig nodig om een mens in een hoekje te plaatsen en hun gedrag te veroordelen.

Het zijn vaak gevoelswaarden die oordelen over een ander en niet het leven.

Misschien een idee om een nationale feestdag in het leven te roepen die ligt tussen het suikerfeest en kerstmis om zo samen eens een feest te vieren als mens en niet als gelovige?

tanger'73
01-02-09, 23:06
Komt dit niet door onwetenheid?

Stel jij zonderd je geheel af van alles wat te maken heeft met het Christelijk geloof en de Westerse samenleving, je leest en hoort alleen wat jij wenst te horen het slechte over Christenen/het Westen, en het goede over de Islam en de Islamitische landen, je ziet behalve de Moslims de rest niet als mensen want je wenst niet met ons om te gaan nadat je alle verhalen heb gelezen in de krant en op TV.
Dan is er maar weinig nodig om een mens in een hoekje te plaatsen en hun gedrag te veroordelen.

Het zijn vaak gevoelswaarden die oordelen over een ander en niet het leven.

Misschien een idee om een nationale feestdag in het leven te roepen die ligt tussen het suikerfeest en kerstmis om zo samen eens een feest te vieren als mens en niet als gelovige?


Verlicht me eens zonder nadat je alle verhalen hebt gelezen in de krant en op TV? Denk dat dat je manco is, doordat je geen onderscheid kunt maken in al het nieuws dat op je afkomt.

Ron Haleber
01-02-09, 23:37
Evengoed is het hypocriet dat men onder het mom van een religie alles meent te mogen zeggen over bijvoorbeeld homo's. Een El Moumni die homosexualiteit een ziekte noemde en vrijgesproken wordt omdat men oordeelt dat hij deze uitlatingen moet scharen onder religieuze vrijheid. Een Leen van Dijke die min of meer hetzelfde flikte en ook vrijgesproken werd om min of meer dezelfde reden.

Als je het hebt over ´meten met twee maten´ kun je hier ook niet omheen als weldenkend mens.

Gerard Spong bracht deze zaak in de discussie bij P & W ook aan de orde. Men kan de ene partij niet kwalijk nemen en juridisch willen veroordelen als men de andere kant volle vrijheid geeft tot zelfs onsmakelijke grappen als het gooien van homo's van hoge torens...

Het schenden van mensenrechten en van de humaniteit als bij Gaza is een andere zaak. Dat moet door elk weldenkend mens veroordeeld worden.

Israel probeert momenteel zoete broodjes te bakken bij de EU. Maar het ziet er niet naar uit dat men er daar in zal trappen. :fuckit2: Men zal harde eisen stellen aan Israel en de status quo met dat land bevriezen als er geen verandering in komt... Het lijkt me een testcase... :fpotver:

John2
02-02-09, 00:29
Verlicht me eens zonder nadat je alle verhalen hebt gelezen in de krant en op TV? Denk dat dat je manco is, doordat je geen onderscheid kunt maken in al het nieuws dat op je afkomt.

Daar heb je misschien wel gelijk in, zeker nu het nieuws door internet je overspoelt met informatie.
Maar aan de andere kant denk ik dat het wel belangrijk is dat de mens een ander mens kent en hierdoor elkaar meer gaat waarderen als mens.
De mensen om mij heen zijn gelukkig allemaal gematigde mensen die elkaar respecteren om het mens zijn en niet kijken naar religie of herkomst.
En we komen ook regelmatig bij elkaar over de vloer.
Vermoedelijk speelt ook mee dat je vaak het land van herkomst kent en weet hoe de mensen daar leven.
Verder is natuurlijk een site zoals Maroc.nl een goed item om achter de gedachten van mensen te komen.

Tja en dan is het de vraag of je onderscheid wilt maken op al het nieuws dat op je afkomt?

sjaen
02-02-09, 00:56
ik vind homosexualiteit een verwerpelijk afwijking ....da's mijn eigen recht :

homosexualiteit een foutje van Allah!!!! Nou, nou jij durft.


ik vind bijv. ook dat er nog steeds serieuze vraagtekens worden gezet bij die historisch gebeurtenis = de Holocaust ...

die Holocaust mag ik ook betwisten ; da's mijn recht : freedom of speech :

Holocaust is slechts een historisch gebeurtenis : die mag betwist worden :

[/B]
Jammer voor jou dat de nazi's een nauwkeurige administratie bijhielden van de gevangenen in de kampen en de transporten die dagelijks aankwamen.

sjaen
02-02-09, 01:07
Misschien een idee om een nationale feestdag in het leven te roepen die ligt tussen het suikerfeest en kerstmis om zo samen eens een feest te vieren als mens en niet als gelovige?

Geen 'Kerstmis' maar 'winterlichtfestival'


Om Kerstmis multicultureler te maken heeft men in Oxford besloten het feest niet langer 'Kerstmis' maar 'winterlichtfestival' te noemen. De opvallende naamswijziging werd ingevoerd om de moslims niet voor het hoofd te stoten. De moslimgemeenschap laat weten dat zij het bizar vinden dat de naamswijziging er is gekomen: "Hier ben ik niet goed van. Christenen, moslims... We kijken net allemaal uit naar Kerstmis", aldus Sabir Hussain Mirza, voorzitter van de lokale moslimraad.

Mirza meent dat het juist heel belangrijk is om het traditionele kerstfeest in Groot-Brittanië te behouden. De traditionele kerstboom moet in Oxford ook plaats maken voor een groots lantaarnspektakel. Dit spektakel moet het zonnestelsel voorstellen. "Met de nieuwe naam willen we alle godsdiensten erbij betrekken. In deze periode van het jaar vinden verschillende feesten tegelijkertijd plaats, maar wij willen ze gewoon samen laten doorgaan. Ook al heeft het nu een andere naam, in mijn ogen zullen het nog altijd kerstlichtjes zijn", liet burgemeester Ed Turner weten.


Bron: FOK.nl/Beeld: redactie Maroc.NL

Bart.NL
02-02-09, 08:27
dat valt onder de vrijheid van geloof & vrijheid van meningsuiting tegelijkertijd ,jongen :

ik vind homosexualiteit een verwerpelijk afwijking ....da's mijn eigen recht :

het "verlicht" westen vindt juist van niet :

dus ...wat maakt jou standpunt beter dan de mijne ???

sterker nog : waaroom moet ik die standpunt van je opgelegd krijgen ...???

ik vind bijv. ook dat er nog steeds serieuze vraagtekens worden gezet bij die historisch gebeurtenis = de Holocaust ...

die Holocaust mag ik ook betwisten ; da's mijn recht : freedom of speech :

Holocaust is slechts een historisch gebeurtenis : die mag betwist worden :

het westen tolereert dat niet terwijl deze zelfde westen an de lopend band schuldig wordt bevonden aan geschiedsvervalsing ....!!!!!!!!!!!!!!!

historie is geen exact wetenschap , historie is niet heilig , "niets is heilig " volgens het westen althans , dus ...

acceptatie van homosexualiteit als omgekeerd taboo heeft geen enkele rationele gronden ,vind ik ,dus ...


mijn bovenstaand posts hadden juist meer te maken met mijn terecht legetiem afkeer tegen die westerse hypocriet selectief moraal & meten met twee maten mentaliteit_logica ,dus ....

Vrijheid van meningsuiting is ook de vrijheid om feiten te ontkennen.

Daarom zijn onze media ook niet betrouwbaar.

Bofko
02-02-09, 11:40
ik vind bijv. ook dat er nog steeds serieuze vraagtekens worden gezet bij die historisch gebeurtenis = de Holocaust ...

die Holocaust mag ik ook betwisten ; da's mijn recht : freedom of speech :[/B]

:student: "I've a right to say that Elvis lives, for I have a right of freedom of speech"

Meewarig knikken de toehoorders.....


Iedere nitwit mag alles zeggen. Hij mag zelfs denken dat er over feiten te onderhandelen valt en ze onderdeel maken van politiek denken. Ga eens heel eerlijk bij je zelf na Sallah: Als Israel in 1948 niet gesticht was en er nu dusgeen palestina-conflict was, had jij dan ook vraagtekens gezet bij de holocaust ?

Al Sawt
02-02-09, 11:53
Als mensen niet zo snel gekwetst waren, zouden we ons bezig kunnen houden met serieuze zaken.

Of:

Als mensen niet bezig zijn met andere te kwetsen, zouden we ons bezig kunnen houden met serieuze zaken.

Sallahddin
02-02-09, 12:11
Vrijheid van meningsuiting is ook de vrijheid om feiten te ontkennen.

Daarom zijn onze media ook niet betrouwbaar.

Precies : "iedereen heeft gelijk & niemand heeft gelijk" moreel,ideologisch...faillieet liberaal flauwekul :

de main stream media is de vijand van de waarheid geworden (ik dacht eerder dat juist & alleen totalitarisme & dictaturen de vijanden van de waarheid waren, ik zie tegenwoordig dat democratie ook de vijand van de waarheid kan zijn helaas !) : een gevaarlijk machiavellistisch manipulator & leugenaar die mensen misleidt ....

zie deze artikel van top journalist Chris Hedges die ik zo meteen ga plaatsten : "It's not going to be OK!" :

spreekt boekendelen : over de val van liberaal democratie & de rise van corporate state by subverting democratic institutions = inverted totalitarianism ....

Bart.NL
02-02-09, 12:14
Of:

Als mensen niet bezig zijn met andere te kwetsen, zouden we ons bezig kunnen houden met serieuze zaken.

Laat je in ieder geval niet afleiden van serieuze zaken.

Bart.NL
02-02-09, 12:18
Precies : "iedereen heeft gelijk & niemand heeft gelijk" moreel,ideologisch...faillieet liberaal flauwekul :

de main stream media is de vijand van de waarheid geworden (ik dacht eerder dat juist & alleen totalitarisme & dictaturen de vijanden van de waarheid waren, ik zie tegenwoordig dat democratie ook de vijand van de waarheid kan zijn helaas !) : een gevaarlijk machiavellistisch manipulator & leugenaar die mensen misleidt ....

zie deze artikel van top journalist Chris Hedges die ik zo meteen ga plaatsten : "It's not going to be OK!" :

spreekt boekendelen : over de val van liberaal democratie & de rise van corporate state by subverting democratic institutions = inverted totalitarianism ....

Ik ben bang dat je gelijk hebt.

Zolang we nog te eten hebben, zijn de meeste mensen tevreden.

Sallahddin
02-02-09, 12:20
homosexualiteit een foutje van Allah!!!! Nou, nou jij durft.


Jammer voor jou dat de nazi's een nauwkeurige administratie bijhielden van de gevangenen in de kampen en de transporten die dagelijks aankwamen.

Jij bepaalt niet wat mensen moeten denken :

main_stream denken of de meerderheid is niet per definitie wijs, of heeft absoluut gelijk :

ik zie weinig fundamenteel verschil tussen de new Roman empire die zijn laatste dagen an het tellen is (zie de artikel van top journalist Chris Hedges : " It's not going to be OK" die ik ga zo meteen plaatsten !) , & de oude Roman empire :

alles dat niet_ Romeins of afwijkend was , was per definitie barbaars , achterlijk ....

deze nieuwe inquisities modern stijl zijn juist gen argumenten voor mij :

so tell me again , what makes ur convinctions more valuable or more true than mine ???


als het westen zo zeker is van de waarheid rondom de Holocaust , waaroom wordt die Holocaust door zo veel mensen betwist & waaroom worden deze mensen gedemoniseerd ;in de gevangenis geplaatst ....als ze de Holocaust zouden betwisten ????

ik neig meer naar de officieel versie van die Holocaust verhaal , maar ik kan het niet helpen sceptisch te zijn daaromtrent ...

u tell me !

Sallahddin
02-02-09, 12:26
Ik ben bang dat je gelijk hebt.

Zolang we nog te eten hebben, zijn de meeste mensen tevreden.

even ur way of life is gonna suffer ,my friend , this economic crisis will have political & social implications : see those strikes around Europe : read that article :

social instability is coming,sorry :

onder dictaturen ; wordt de economisch macht door de politiek macht geabsorbeerd , in het westen is het wel andersom gaan worden :

de economisch macht gaat de politiek macht absorberen met alle gevolgen van dien :

oftewel : demoracy as a secondary product of the market :

economic crisis will create political extremism & give birth to the corporate state = inverted totlitarianism : Obama or others will not be able to do anything 'bout it !

naam
02-02-09, 12:27
Precies : "iedereen heeft gelijk & niemand heeft gelijk" moreel,ideologisch...faillieet liberaal flauwekul :
.

Nee, dat klopt niet, want ik heb altijd gelijk en niet jij.

John2
02-02-09, 12:58
Geen 'Kerstmis' maar 'winterlichtfestival'


Om Kerstmis multicultureler te maken heeft men in Oxford besloten het feest niet langer 'Kerstmis' maar 'winterlichtfestival' te noemen. De opvallende naamswijziging werd ingevoerd om de moslims niet voor het hoofd te stoten. De moslimgemeenschap laat weten dat zij het bizar vinden dat de naamswijziging er is gekomen: "Hier ben ik niet goed van. Christenen, moslims... We kijken net allemaal uit naar Kerstmis", aldus Sabir Hussain Mirza, voorzitter van de lokale moslimraad.

Mirza meent dat het juist heel belangrijk is om het traditionele kerstfeest in Groot-Brittanië te behouden. De traditionele kerstboom moet in Oxford ook plaats maken voor een groots lantaarnspektakel. Dit spektakel moet het zonnestelsel voorstellen. "Met de nieuwe naam willen we alle godsdiensten erbij betrekken. In deze periode van het jaar vinden verschillende feesten tegelijkertijd plaats, maar wij willen ze gewoon samen laten doorgaan. Ook al heeft het nu een andere naam, in mijn ogen zullen het nog altijd kerstlichtjes zijn", liet burgemeester Ed Turner weten.


Bron: FOK.nl/Beeld: redactie Maroc.NL

Terug naar het lichtfeest, zoals het heidens-feest vroeger was?
Denk niet dat je religie-feesten moet afschaffen om een ander feest in het leven te roepen, beide feesten zijn voor zowel Moslims als Christenen zeer belangrijk en word ook vaker samen gevierd.
En verder kunnen we ons dan afvragen wat onze "zonnestelsel" voorstelt in de grootheids van ons universum.


Nee, dat klopt niet, want ik heb altijd gelijk en niet jij.

Jij ook al ? :hihi:

Ik ook ! :ego: