PDA

Bekijk Volledige Versie : 12 inbraken in kerncentrale van Doel



Marsipulami
31-01-09, 12:08
Beveiliging Doel lekt

"Als zelfs ik met mijn verleden, daar ongestoord in en uit loop, dan is er toch wel een probleem, nee?"
Anja HermansE-ALF-terroriste Anja Hermans (29) heeft sinds de zomer van 2007 twaalf keer ingebroken in de kerncentrale van Doel. Ze naderde tot op enkele meters de nucleaire perimeter en fotografeerde geheime installaties.

"Het is dat ik niet wist op welke knopjes ik moest drukken, anders had ik een nucleaire ramp kunnen ontketenen", aldus Anja Hermans, die De Morgen een uitgebreid dossier vol foto's van normaliter top secret kerninstallaties bezorgde.

Aangekondigd
Volgens Hermans is de beveiliging van de centrale een lachertje. Ze ging binnen door de grote poort, door rioolpijpen, via de Schelde en via verschillende openingen in de omheining. Ze klom ook een paar keer gewoon over de omheining. "Vanuit mijn standpunt, ex-terroriste zijnde, is dit de naam omheining onwaardig."

Anja Hermans kondigde af en toe vooraf aan dat ze zou inbreken, en ook toen ging dat probleemloos. Meermaals verliet ze de centrale zonder dat de bewaking iets merkte, vier keer werd er een proces-verbaal opgesteld. "Maar ik liét met pakken, dat was juist de bedoeling", aldus Hermans. Ze zegt dat ze één keer een uur lang stond te dansen voor een bewakingscamera vooraleer een van de bewakers iets merkte op de monitor. Ze stelde uitbater Electrabel voor om in ruil voor straffeloosheid te bewijzen dat ook de controlekamer en de reactoren in een paar minuten door terroristen konden worden ingenomen, maar de energiereus weigerde en stapte naar het gerecht.

Straatverbod
Maandag moet Hermans zich voor de rechtbank in Dendermonde verantwoorden voor inbraak. Electrabel wil haar een straatverbod laten opleggen voor een zone van 500 meter rond de kerncentrale. Het eist ook een schadevergoeding voor schade die Hermans zou hebben veroorzaakt aan de omheining, iets wat de ALF-terroriste ontkent: "Ik beken dat ik over de omheining ben geklommen, niet dat ik die heb beschadigd. Dat was nergens voor nodig, want ze zat vol gaten en de grote poort staat altijd open."

Volgens woordvoerster Lut Vande Velde van Electrabel is de kerncentrale van Doel wel degelijk goed beveiligd: "Mevrouw Hermans is op geen enkel moment tot binnen de nucleaire perimter geraakt. Ze heeft wel een hoop onrust veroorzaakt voor het personeel. Wij konden niet anders dan juridische stappen zetten."

Hermans beaamt dat ze nooit over de nucleaire perimeter ging. "Ik had dat gekund, de foto's bewijzen het, maar ik ben niet gek. Had ik dat gedaan, dan vloog ik direct weer de gevangenis in." (Douglas De Coninck)
31/01/09 07u20