PDA

Bekijk Volledige Versie : Teleurgesteld in de Iraanse Revolutie



Slinger
01-02-09, 13:14
Teleurgesteld in de Iraanse Revolutie

Door Peter van Beem

01-02-2009

De euforie was groot. Niet alleen in Iran, maar ook in Nederland. De gehate sjah was verdreven. Van de nieuwe leider ayatollah Khomeini werd begin 1979 veel verwacht. Hij zou een gematigd geestelijk leider zijn die vrijheid en islamitische waarden predikte. Maar hoe was de werkelijkheid? Een persoonlijke impressie, dertig jaar na het begin van de Iraanse revolutie.

De teleurstelling is groot. Geen sprookjes uit 1001 Nacht, geen wilde revolutionaire tonelen. Teheran is een westerse stad met brede, door bomen omzoomde avenues. Het lijkt een beetje op Parijs in de lente. De mensen zien er ook al westers uit. De gehate sjah is verdreven, ayatollah Khomeini is aan de macht, de islamitische revolutie is begonnen. Maar waar dan?

Moordbrigade
Ik merk voor het eerst iets van spanning bij het inchecken in het Hilton Hotel aan de rand van de stad. Ik krijg een kamer op een van de bovenste verdiepingen, net als de andere gasten. Vanaf de weg is het namelijk mogelijk om het westerse/imperialistische/joodse hotel te beschieten. Kwajongenswerk van de Mujahedin Khalq. Marxistische jongeren die de islamitische revolutie steunen. Zoals Khomeini kan rekenen op steun uit alle lagen van de bevolking. Iedereen is blij dat de grote dictator sjah Mohammed Reza Pahlavi en diens gehate moordbrigade Savak zijn verdwenen.

Oplettende taxichauffeur
Ongevaarlijk is de situatie niet. Dat merk ik de volgende dag al. Ik heb mijn leven die dag te danken aan een oplettende taxichauffeur. Rijdend op een van de brede avenues trapt hij plotseling vol op de rem en schiet een zijstraatje in. Net op tijd, want dertig meter verderop is een schotenwisseling. Volgens de taxichauffeur worden er soms oude rekeningen vereffend. Een tijdige waarschuwing om alert te blijven.

Ondanks deze incidenten is het dagelijks leven in Teheran redelijk ontspannen. Er heerst een bijna euforische sfeer. Khomeini heeft tijdens zijn vijftien jaar durende ballingschap in Parijs de revolutie zorgvuldig voorbereid. Hij belooft de Iraniërs vrijheid en terugkeer naar de islamitische waarden. Twee zaken die de sjah helemaal heeft verkwanseld. Met gratis cassettebandjes en ansichtkaarten met zijn beeltenis verspreidt Khomeini zijn boodschap onder het volk.

Levi's
Toch heeft lang niet iedereen de spelregels van de islamitische revolutie in de gaten. Je ziet wel steeds meer gesluierde vrouwen met onder hun gewaden nog steeds Levi's spijkerbroeken en modieuze Italiaanse schoentjes. Steeds meer mannen houden hun armen bedekt.

Soms worden de islamitische regels hardhandig ingevoerd. Een beeld daarvan zal me altijd bijblijven. Een chique restaurant op de eerste verdieping. De eigenaar ervan wordt door gewapende militante jongeren gedwongen zijn complete drankvoorraad naar beneden te gooien. De stank is ondraaglijk, de berg scherven enorm. Nadat het restaurant alcoholvrij is gemaakt, moet de eigenaar zelf alle rotzooi opruimen.

Porseleinen theeservies
Het kan ook anders. Een uitnodiging van een medewerker van de Nederlandse ambassade om in een restaurant wat te gaan eten, leidt tot het bestellen van 'thee met een knipoog'. We krijgen een prachtig porseleinen theeservies gevuld met ... wijn.

Van de islamitische revolutie merk je op straat maar weinig. Het is een merkwaardige revolutie, waarbij de pragmatische, lichtvoetige Iraniërs bijna ongemerkt in de valkuil van het fundamentalisme worden gezogen en waar de geestelijkheid de klok geleidelijk een eeuw terugzet.

Ik ben dan allang weer terug in Nederland. Daar eist de situatie in het Midden-Oosten alle aandacht op. Maar ik denk nog regelmatig aan een jonge joodse Iraniër. Intelligent, met veel gevoel voor humor en een goed schaker, die mij in de lobby van het Hilton Hotel alle hoeken van het schaakbord heeft laten zien. Zo bijzonder is dat niet, want schaken is uitgevonden in Iran ('schaak' komt van het woord 'sjah' en dat betekent 'koning') en het is een nationale sport. Heeft hij de islamitische onderdrukking overleefd? Is hij gevlucht naar Israël? Ik wou dat ik het wist.

http://www.wereldomroep.nl/actua/middenoosten/iran_dertigjaar_revolutie

Joesoef
01-02-09, 13:24
Tja. Ik denk dat er hoop volken teleur gesteld zijn.

Gisteren in het nieuws, in China het toenemende aantal van afwijkingen tijdens de geboorte. Milieu vervuiling. Komt nog bij onderdrukking en uitbuiting. Opdat wij westerlingen goedkope korte-cyclus rotzooi kunnen kopen bij het kruidvat en de xenos.
Eerst de communisten die je het leven onmogelijk maken en 'gered' door het westen. Een verschil, wij zijn nu mede schuldig. Dat besef komt wel over een jaar of 10. Gelukkig is deze kolonie virtueel, voelen we ons minder schuldig.

Bar
01-02-09, 15:03
Tja. Ik denk dat er hoop volken teleur gesteld zijn.

Gisteren in het nieuws, in China het toenemende aantal van afwijkingen tijdens de geboorte. Milieu vervuiling. Komt nog bij onderdrukking en uitbuiting. Opdat wij westerlingen goedkope korte-cyclus rotzooi kunnen kopen bij het kruidvat en de xenos.
Eerst de communisten die je het leven onmogelijk maken en 'gered' door het westen. Een verschil, wij zijn nu mede schuldig. Dat besef komt wel over een jaar of 10. Gelukkig is deze kolonie virtueel, voelen we ons minder schuldig.

Ja hoor, het Westen heeft het weer gedaan.
Zullen we de Chinezen maar zelf even laten bepalen hoe ze tot welvaart willen komen?

Joesoef
01-02-09, 15:44
Ja hoor, het Westen heeft het weer gedaan.
Zullen we de Chinezen maar zelf even laten bepalen hoe ze tot welvaart willen komen?


De meeste chinezen hebben helemaal niets te kiezen, ze willen alleen maar overleven en iets te eten hebben.

naam
02-02-09, 09:43
De meeste chinezen hebben helemaal niets te kiezen, ze willen alleen maar overleven en iets te eten hebben.

En sommigen een Ferrari of een Rolls.


China Premium Lifestyle Enterprise, Inc. Opens New Ferrari and Maserati Center in Nanjing, China

Dec 1 2008

China Premium Lifestyle Enterprise, Inc. (OTC Bulletin Board: CPLY) today announced that its 49%-owned entity Technorient Ltd., through a wholly-owned subsidiary, opened its new Ferrari and Maserati 3S (Sales, Service and Spare Parts) Center in Nanjing, China, on November 22, 2008.

Nanjing, a city in the East of China, has a prominent place in Chinese history and culture, and is the capital of the Jiangsu Province. Located in the Yangtze River Delta Economic Zone, Nanjing has always been one of China's most important cities. Apart from having been the capital of China for six dynasties, Nanjing has also served as a national hub of education, research, transportation and tourism throughout history.

In recent years, Nanjing has been developing its economy, commerce, industry and city construction and since China's entry into the WTO, the city has received increasing attention from foreign investors; on average, two new foreign firms establish offices in the city every day. With an urban population of over five million, it is also the second largest commercial centre in the East China region, after Shanghai.

Following the successful opening of its Ferrari and Maserati facilities in Dalian in the North East of China in 2006, the opening of the Nanjing business now enables the Group to take advantage of certain economies of scale, as well as the rapidly developing economy, and creation of wealth, in much of East and North East China.

Richard Lee, Chairman and CEO of China Premium Lifestyle Enterprise, Inc., stated: "We are very pleased to have opened our new, state-of-the-art Ferrari and Maserati Center in Nanjing. This opening strategically places us in the second largest city in the East China region and in an area of very high economic growth. As the exclusive distributor for the brands in both Nanjing and the affluent Jiangsu Province, we expect this new business to further compliment and strengthen our recently reported revenue growth and profitability and enable us to continue to incorporate other high end brands into our platform."
About China Premium Lifestyle Enterprise, Inc.

China Premium Lifestyle Enterprise, Inc., through its 49%-owned entity, has established itself as a leading Ferrari and Maserati importer, distributor and dealer in Hong Kong and dealer in China, having been affiliated with Ferrari and Maserati since 1992 and 1994 respectively. The company is expanding its offerings to include other luxury brands and goods from around the world, such as the John Richmond fashion line from Italy, which the company markets to its already established customer base of high net worth Chinese individuals.

Al Sawt
02-02-09, 12:02
Een eenzijdige artikel.

Maar men vergeet toch te melden dat Iran op veel gebieden veel vooruitgang heeft geboekt.


analfabetisme is totaal uitgeroeid.
Welvaart is meer gelijkwaardig verdeeld dan onder de Sjah.
Er studeren meer vrouwen dan mannen in universiteiten.
Participatie van vrouwen in de samenleving is groter geworden.
Het land kent een redelijke levenstandaard.


Tuurlijk is Iran geen toonbeeld van vrijheid of modelstaat. Maar laten wij niet vergeten dat Iran 8 jr. een zware oorlog heeft gevochten en 30 jr. gebukt gaat onder een internationale boycot en agressie van een mogendheid.