PDA

Bekijk Volledige Versie : Ethicus Wils neemt afscheid van 'antimoderne en totalitaire katholieke kerk'



Marsipulami
01-02-09, 18:56
Ethicus Wils neemt afscheid van 'antimoderne en totalitaire kerk'

Hilversum (Van onze redactie) 31 januari 2009 - De Nijmeegse professor in de christelijke ethiek Jean-Pierre Wils heeft op 28 januari 'na een jarenlange intellectuele, emotionele en morele worsteling' zijn lidmaatschap van de Katholieke Kerk opgezegd. Hij wil zich niet langer met het 'anti-moderne, anti-plurale en totalitaire van de kerk associëren'.

Broederschap Pius X
Aanleiding voor zijn uittrede is de wederopname in de Kerk van vier bisschoppen van de Priesterbroederschap Sint Pius X (FSSPX) door paus Benedictus XVI. Volgens moraaltheoloog en -filosoof Wils is deze broederschap 'diep reactionair en antisemitisch’ en 'met sympathie voor dictators en rechtse extremisten en met een fundamentalistische signatuur'.

Holocaust-lezing
Op 27 januari hield Wils in de aula van de Radboud Universiteit een lezing ter gelegenheid van Holocaust Memorial Day. Na hem sprak een Joodse overlevende van de Holocaust. Wils realiseerde zich toen dat hij geen lid kon blijven van een Kerk waar plaats is voor een Holocaust-ontkenner, zoals de Britse FSSPX-bisschop Richard Williamson.

Woede en verdriet
"Ik wil en kan geen lid meer zijn van een instituut dat steeds meer totalitaire trekken vertoont en ten opzichte van wat mij lief en dierbaar is – de vrijheid van het denken, de moraal van de compassie en de naastenliefde, de liberale moderniteit – een contraire houding aanneemt. Het Vaticaan wist wat het deed wanneer het de antisemitische Richard Williamson omarmde. Met woede, verontwaardiging en verdriet heb ik dit ongeluk zien gebeuren", schrijft Wils aan zijn collega's van de Radboud Universiteit in een brief van 29 januari.

Duitse paus
Wils, woonachtig in Duitsland, is gehuwd met een Duitse protestantse vrouw. "Zij heeft de hele kwestie als een nachtmerrie beleefd. Eigenlijk nog veel sterker dan ik. Voor haar is het onbegrijpelijk dat uitgerekend een Duitse paus zoiets heeft kunnen doen. Hij zou toch zeker moeten weten welke schuld het Duitse volk op zich geladen heeft", zegt Wils in een telefoongesprek met katholieknederland.nl.

'Ratzinger geen groot intellectueel'
Waarom zou een als groot intellectueel bekend staande paus Ratzinger zich volgens Wils willen verzoenen met een ultraconservatief genootschap als de FSSPX. "Allereerst moet afgerekend worden met de mythe dat Ratzinger een groot intellectueel zou zijn. Laatst hoorde ik iemand zeggen dat Ratzinger [de huidige paus, red.] de Mozart van de theologie is. Wat een onzin. Toen ik in de jaren zeventig in Tübingen theologie studeerde was hij niet bepaald een referentie. En ook al zou hij een intellectueel van formaat geweest zijn, dan nog weerhoudt je dat niet van misstappen. Kijk maar naar Heidegger [beroemd Duits wijsgeer, die lid van de nazipartij was].

Fascistoïde
Het gaat er bij Wils niet in dat de opheffing van de excommunicatie van de FSSPX-bisschoppen enkel werd ingegeven door het verlangen naar eenheid in de Kerk. "Waarom zou je één willen zijn met een club die er een foute ideologie op na houdt. Zo beweren ze dat het Tweede Vaticaans Concilie is gemanipuleerd door joden en vrijmetselaars. Dat soort fascistoïde taal." In Wils ogen heeft de paus dit schismatieke gezelschap nu gerehabiliteerd. "En dat is een doodzonde."

Loket kerkuittreding
Wils' uittrede uit de Katholieke Kerk gebeurde niet op een pastorie of een ander kerkelijke instantie, maar bij de plaatselijke rechtbank. In Duitsland betaalt een ieder die lid wil zijn van een kerkgenootschap door de staat geïnde kerkbelasting. "Ik kwam op woensdagochtend aan bij het Amtsgericht Kleve en ging naar het loket Kirchenaustritte [kerkuittredingen]. Ik moest een formulier invullen, mijn paspoort laten zien en 30 euro betalen. En dat was het dan."

H.P.Pas
02-02-09, 00:06
[ "Ik kwam op woensdagochtend aan bij het Amtsgericht Kleve en ging naar het loket Kirchenaustritte [kerkuittredingen].

Ik vraag me af hoe lang de rij was.