PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerste openbare spijtoptant onder de Nederlandse coupplegers.



knuppeltje
06-02-09, 10:01
Slob (CU) betreurt afspraak coalitie over Irak.

Blokkade tegen parlemaimtair onderzoek kwam in Beesterzwaag niet op papier.

Sugestie van geheimzinnigheid bleef daardoor bestaan.

Den Haag. Fractievoorzitter Arie Slob (Christen Uni) heeft spijt dat hij bij de kabinetsformatie ermee heeft ingestemd dat er geen parlementair onderzoek naar Irak zou komen. 'Dat hadden we beter niet kunnen doen', zegt Slob in een interview met de Volkskrant.
De onderhandelaars Balkenende en Verhagen (CDA). Bos en Tichelaar (PvdA) en Rouvoet (ChristenUnie) maakten die afspraak mondelijn, dus buiten de formele tekst van het regeerakkoord. Dat gebeurde begin 2007 in Beesterzwaag. Het was het CDA die op die afspraak aandrong.
'In de loop van de tijd ben ik me daar steeds ongemakkelijker bij gaan voelen', zegt Slob. 'Als de afspraak al gemaakt had moeten worden, dan had hij gewoon op papier moeten staan. Want nu is de sugesti van geheimzinnigheid altijd blijven bestaan.'
Een principiëler bezwaar vindt Slob dat door de afspraak de 'sugesti wordt gewekt dat de parlementaire democratie haar werk niet mocht doen. Dat gevoel schuurt wel.'
Volgens Slob heeft de ChristenUnie er de afgelopen weken bij de premier op aangedrongen een of andere vorm van onderzoek mogelijk te maken. Maandag stelde Balkenende voor een onafhankele commissie in te stellen. Als die in november heeft gerapporteerd, kan het parlement al dan niet beslissen over vervolgstappen. Slob: 'De oude afspraak van de coalitie is weg. Er is een nieuwe voor in de plaats gekomen.'
(Volkskrant van vandaag)

Wat een schijnheilig stuk vreten.
Eerst er geheel vrijwillig meewerken om een van de grondbeginselen van onze parlementaire democratie - de volstrekt onbelemmerde vrije werking van de Tria's Politica door die staatsgreep om zeep te helpen, had ie veel beter omwille van zijn zogenaamde geplaagde geweten nu alsnog voor een parlementaire enquête kunnen pleiten tijdens het debat van afgelopen woensdag.

Hoe je het ook wen of keert, er is in Beesterzwaag - zoals Van Mierlo het zo mooi zei, en door Moscvich als juridisch juist geformuleerd: ietst wat niet van hen was toch door hen uitonderhandeld tijdens die formatie. Dat recht was nog veel minder een recht van een regering of van een samensteller ervan. Balkenende overtrad hiermee helemaal de grondwet volgens mij.

Hiermee is het parlement een van haar grondrechten ontnomen. Dat recht op parlementaire enquête is niet het eigendom van een of meerdere partijen, het is het grondrecht van de kamer, en niet anders.
Voor mij is het gebeurde niet meer of minder dan een staatsgreep. Ook al betreft dit dan maar een onderwerp, dit is voor mij juist het onderwerp - oorlog en vrede, waarbij dit never ever mag gebeuren. Sterker nog - ondanks dat ik niet verwacht dat de plegers ooit voor de rechter komen, het zou voor mij wel mogelijk moeten zijn.

reason
06-02-09, 15:12
Wat een schijnheilig stuk vreten.
Eerst er geheel vrijwillig meewerken om een van de grondbeginselen van onze parlementaire democratie - de volstrekt onbelemmerde vrije werking van de Tria's Politica door die staatsgreep om zeep te helpen, had ie veel beter omwille van zijn zogenaamde geplaagde geweten nu alsnog voor een parlementaire enquête kunnen pleiten tijdens het debat van afgelopen woensdag.

Hoe je het ook wen of keert, er is in Beesterzwaag - zoals Van Mierlo het zo mooi zei, en door Moscvich als juridisch juist geformuleerd: ietst wat niet van hen was toch door hen uitonderhandeld tijdens die formatie. Dat recht was nog veel minder een recht van een regering of van een samensteller ervan. Balkenende overtrad hiermee helemaal de grondwet volgens mij.

Hiermee is het parlement een van haar grondrechten ontnomen. Dat recht op parlementaire enquête is niet het eigendom van een of meerdere partijen, het is het grondrecht van de kamer, en niet anders.
Voor mij is het gebeurde niet meer of minder dan een staatsgreep. Ook al betreft dit dan maar een onderwerp, dit is voor mij juist het onderwerp - oorlog en vrede, waarbij dit never ever mag gebeuren. Sterker nog - ondanks dat ik niet verwacht dat de plegers ooit voor de rechter komen, het zou voor mij wel mogelijk moeten zijn.

Mooi dramatisch geformuleerd, zeg.
Maar al dat geklets over staatsgreep en coup is flauwekul.

De Tweede Kamer beslist zelf over het inzetten van het instrument van de parlementaire enquete.
Dat is ook nu het geval. De regeringscoalitie heeft een afspraak gemaakt over de wijze waarop zij met dit onderwerp omgaan; dus hoe de daarover in de Kamer zullen stemmen. Zoals ze dat met tal van onderwerpen hebben gedaan. Daar zitten allerlei onderwerpen bij waar niet alle coalitiepartijen het mee eens zijn; daarom is het een coalitie die een akkoord moet sluiten.
Per definitie zijn er onderwerpen waarvoor op zich in de Kamer een meerderheid te vinden zou zijn, die niet doorgaan omdat daarover nu eenmaal een afspraak is gemaakt in het regeerakkoord, dat nodig was om een coalitieregering te kunnen vormen.
Dat het om het instellen van een parlementaire enquete gaat, maakt dat niet anders.

Dus staatsrechtelijk is het er niets aan de hand.
Het onderwerp wordt ook in andere zin flink opgeklopt.
De enquete zou moeten gaan over het besluit van de regering om politieke steun te verlenen aan de Amerikaanse inval van Irak.
Als jij het hebt over "een onderwerp waar dit nooit zou mogen gebeuren, oorlog en vrede", dan is dat heel dramatisch, maar niet juist. Het zou nooit mogen gebeuren als Nederland ten strijde was getrokken en onze jongens zij aan zij met amerikanen en britten in Irak hadden gevochten, en onze f-16's Iraakse stellingen hadden gebombardeerd.
Dan heb je het over een Nederlandse zaak van oorlog en vrede.
De politieke steun is interessant (en onterecht, vind ik), en een debat waard, maar is niet zo ingrijpend voor ons land dat een parlementaire enquete een onontkoombare must zou zijn.
En kom niet aan met mogelijke stiekeme militaire steun die op piepkleine schaal verleend zou zijn; dat zit alleen in de geruchtensfeer, en daar is het nimmer om te doen geweest.

knuppeltje
06-02-09, 15:56
Mooi dramatisch geformuleerd, zeg.

Ja laat dat maar aan mij over, ben ik best goed in. :)

Het is inderdaad het recht van de kamer om tijdens een kabinetsperiode en tijdens een debat af te zien van een parlementaire enquête.
Maar het is geen een partij gerechtigd om dat recht van de hele kamer omwille van de mogelijkheid om later zelf met de dikke reet op het pluche te kunnen gaan zitten vooraf te verkwanselen - en dus later dat recht voor de kamer onmogelijk te maken, volgens mij.

Het is volgens mij ook voor een kabinetsformateur - die tevens de nieuwe premier wordt, nog minder gerechtigd om toekomstige coalitiepartijen zodanig onder druk te zetten dat die dat recht van de kamer verkwanselen.

Was dus best een staatsgreep te noemen, ook al kwam er geen bloed bij vloeien.
Mwa, behalve vanonder mijn nagels dan. :fpotver:

Zoals van Mierlo zei 'ze onderhandelde iets uit wat niet van hen was.' :fuckit2: