PDA

Bekijk Volledige Versie : Verpleegster geschorst om gebed voor patiënte



Marsipulami
06-02-09, 19:55
Verpleegster geschorst om gebed voor patiënte


Hilversum (Zenit/Van onze redactie) 6 februari 2009 - Een christelijke verpleegster uit het Engelse North Somerset, die geschorst werd omdat ze in december vorig jaar had aangeboden om voor een patiënte te bidden, is overladen met steunbetuigingen van medische en religieuze organisaties. De Britse krant Daily Mail meldde deze week dat Caroline Petrie ook gesteund wordt door patiënten en geestelijk verzorgers van de zorgorganisatie waarvoor zij werkt.

Discriminatie
De geestelijk verzorgers hebben gevraagd om nieuwe richtlijnen voor de geestelijke verzorging van patiënten. Het Christian Medical Fellowship gaat verder en is van mening dat de schorsing van Petrie opgevat kan worden als ‘godsdienstige discriminatie’.

Tuchtmaatregelen
De 45-jarige verpleegster, baptist en moeder van twee kinderen, hangen tuchtmaatregelen boven het hoofd omdat zij tekort zou zijn geschoten in haar toewijding aan gelijkheid en diversiteit. Zij zou ontslagen kunnen worden voor haar aanbod aan een oudere patiënt om samen met haar te bidden.

Niet beledigd
De patiënte in kwestie, May Phippen (79) verklaarde dat zij zich niet beledigd had gevoeld, maar dat ze terloops tegen een andere verpleegster had opgemerkt dat ze het vreemd vond en dat het beledigend zou kunnen zijn voor andere patiënten.

‘Beterschap’
Volgens Petrie was haar aanbod haar manier om ‘beterschap’ te zeggen. “Volgens mij heb ik niets verkeerd gedaan. Ik wil mijn patiënten gewoon laten weten dat ik aan ze denk. Dit is mijn manier om dat te zeggen.”