PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims willen moskee in kasteel



Marsipulami
18-02-09, 15:00
Moslims willen moskee in kasteel

http://www.hbvl.be/imgpath/assets_img_hbvl/2009/02/17/420094/moslims-willen-moskee-in-kasteel_7_235x280.jpg

09:25 Update Moslims willen het kasteel van Binderveld in Nieuwerkerken kopen om er een moskee - mét drie minaretten - van te maken.

“Twee kleine en één grote, want zonder minaretten geen moskee”, zegt Hashmi Rafiq Ahmad van de ahmadiyya- moslims. “Maar het is niet zeker of we toelating zullen krijgen.”

Het 13de-eeuwse waterkasteel staat te koop voor 1 miljoen euro. Het gaat niet om een beschermd gebouw.

JCr/LC

knuppeltje
18-02-09, 15:04
Het 13de-eeuwse waterkasteel

Het water staat ze tot aan de lippen zeker.

Eke
18-02-09, 15:40
Ziet er spannend uit..een waterkasteel :haha:

Ik ben dol op gebouwen en restauraties vind ik geweldig, maar 3 minaretten op dat ouwe kasteeltje...de kans is heel groot dat het namaak (kitsch) wordt.

Ik zie graag dat moskeeën door moderne ontwerpers neergezet worden : een eigen stijl anno 2009.
Liefst nog een prachtige tuin er omheen waar je mag wandelen.

tanger'73
18-02-09, 16:43
Eigenlijk nog geen slecht idee, kunnen die moslims zich bij een eventuele kristalnacht en bestorming prima weren, met hete pek en olie bijvoorbeeld.

Joesoef
18-02-09, 17:45
Een boerenerf met een torentje, geen kasteel. Die drie torens, schande dat zulk soort dingen in België mogelijk zijn. Zelfs de moslims daar hebben een baksteen in hun maag. Trouwens, ahmadiyya's zijn geen echte moslims :zegniets:

tanger'73
18-02-09, 17:49
Een boerenerf met een torentje, geen kasteel. Die drie torens, schande dat zulk soort dingen in België mogelijk zijn. Zelfs de moslims daar hebben een baksteen in hun maag. Trouwens, ahmadiyya's zijn geen echte moslims :zegniets:

Nu je het zegt, dat geval kan je echt geen kasteel noemen en dat voor een miljoen pietmannen nog wel. Het lijkt meer op een gesticht voor de gemoedelozen.

Joesoef
18-02-09, 17:51
http://users.telenet.be/familie-kempeneers/beeldmateriaal/Binderveld%20kasteel.jpg

tanger'73
18-02-09, 17:57
http://users.telenet.be/familie-kempeneers/beeldmateriaal/Binderveld%20kasteel.jpg


Totaal geen spoor van een kasteel, wat verstaan belgen überhaupt van een kasteel?

H.P.Pas
18-02-09, 18:10
Het 13de-eeuwse waterkasteel staat te koop voor 1 miljoen euro.
JCr/LC


Totaal geen spoor van een kasteel, wat verstaan belgen überhaupt van een kasteel?

't Is een waterkasteel. Net iets concreter dan een luchtkasteel.

tanger'73
18-02-09, 18:13
't Is een waterkasteel. Net iets concreter dan een luchtkasteel.


Echte kastelen staan bekent als onneembare vesting en strategische objecten. Dit geval heb je met een kattepul tegen de vlakte.

tanger'73
18-02-09, 18:17
Dit zijn kastelen en kijk eens naar Burcht Hohenzollern en uiteraard El castillo de la Mota.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel

Marsipulami
18-02-09, 18:28
Een kasteel is de woning van een persoon van adel. Een burcht is een versterkte woning. Kastelen hoeven niet mooi of groot te zijn. In dit geval kost het gedoe slechts 1000 000 euro. Dat is een habbekrats een gewoon boerderijtje haalt meestal hogere prijzen.

tanger'73
18-02-09, 18:33
Een kasteel is de woning van een persoon van adel. Een burcht is een versterkte woning. Kastelen hoeven niet mooi of groot te zijn. In dit geval kost het gedoe slechts 1000 000 euro. Dat is een habbekrats een gewoon boerderijtje haalt meestal hogere prijzen.

Een boerderij is tenminste functioneel en kan zelfs waterkers verbouwen. Dit geval ziet er niet uit en is totaal de naam kasteel onwaardig. Maar ik begrijp dat de toevoeging kasteel meer opleverd.

Marsipulami
19-02-09, 11:01
Plan voor moskee in kasteel verdeelt inwoners Nieuwerkerken


06:14 Als het van Hashmi Rafiq Ahmad afhangt, zal de skyline van Nieuwerkerken volledig veranderen. Zijn geloofsgemeenschap wil het kasteel van Binderveld kopen en het omvormen tot moskee. “We willen drie minaretten op het dak plaatsen”, legt hij uit. De bewoners reageren verdeeld, de burgemeester sust. “De kans dat dit dossier erdoor raakt, is klein.”


1 miljoen euro. Zoveel hebben de ahmadiyya-moslims veil voor het 18de eeuwse waterkasteel aan de Molenstraat in Nieuwerkerken. Geld dat ze samen maandelijks afgedragen hebben om hun eerste moskee in België te bouwen. “We hebben wel al gebedshuizen in Brussel, Antwerpen en Hasselt, maar nog geen eigen moskee”, vertelt hun voorzitter Hashmi Rafiq Ahmad in zijn huis langs de Rozenbosstraat in Nieuwerkerken.

“Dat is nodig omdat onze kinderen er nu nog nooit eentje gezien hebben. Dat vinden wij heel erg.” Op het dak van het kasteel moeten minaretten komen. “Eén grotere en twee kleintjes”, aldus Hashmi. “Want zonder minaretten geen moskee.” Z’n dochter lacht vriendelijk en wijst naar het bosje medailles dat aan de muur van de woonkamer prijkt. “Gewonnen op tornooien over ons geloof”, zegt ze.

Gebrul
In het centrum van Nieuwerkerken hebben ze zo hun gedacht over de plannen van de ahmadiyya-voorzitter. In Café Sportwereld zit een groepje mannen te lachen en te dollen, maar als het over de moskee- kwestie gaat, worden ze bloedserieus. “Het kasteel moet blijven zoals het is”, vindt Ludo Morren. “Er zijn al genoeg moskeeën in België.

Wij gaan toch ook niet naar hun land om er kerken neer te poten?” De cafébaas en zijn echtgenote behoren ook tot het anti-kamp. “Wie moskees wil bouwen, moet maar terugkeren. Want trop is te veel.” De bouwplannen van de ahmadiyya kunnen bij Paul Reekmans, alias Pol de facteur, op meer begrip rekenen. Hij is tenslotte een ervaren Turkije-reiziger.

“Ik ben er al zeker 10 keer geweest. Ik heb dus al veel moskeën gezien. En ik hou wel van het gebrul dat de muezzin vanaf die torentjes naar buiten stuurt. Ook op een vroeg uur, ja. Als postbode moet ik toch om halfvier al opstaan (lacht).” Romain Sax knikt. “We maken ons druk om niks. Dat ze die mensen toch laten doen.”

Vissers
Bij de vissers van Nieuwerkerken en omstreken is het bericht ingeslagen als een bom. “Ik vis hier al zolang ik me kan herinneren”, vertelt Ivan Machiels aan de rand van de kasteelvijver. “We zijn bang dat we niet meer welkom zijn als dat hier een moskee wordt. Ook het prachtige uitzicht op de toegangspoort en de achterliggende gebouwen zou wel eens verloren kunnen gaan als ze die minaretten plaatsen...”

1 miljoen
Voor kasteelheer Laurent Ballet (60) maakt het niet uit wie zijn eigendom koopt. Hij wil er 1 miljoen euro voor krijgen. Wat er uiteindelijk met het gebouw gebeurt, zal hem worst wezen. “Er zijn al een paar biedingen gekomen, onder andere van een industrieel en iemand die er een manege van wil maken, maar de ahmadiyya menen het echt. Ze zijn hier ook al vaak geweest.

Kirsten Bertrand

tanger'73
19-02-09, 17:44
Wat constateer ik nou, zijn Belgen net zo roomboterbabbelaars als hollanders? Gewoon wie 1 miljoen euro over heeft voor dat krot mag het overnemen en daar desnoods een bordeel van maken. Who cares.

Slinger
19-02-09, 18:09
Kasteel

http://www.af.ca/halifax/certifications/delfdalf/chambord.jpg