PDA

Bekijk Volledige Versie : Israël zet zich schrap voor golf van rechtszaken



IbnRushd
18-02-09, 16:48
Israël zet zich schrap voor golf van rechtszaken

RAMALLAH, 18 februari 2009 (IPS) - Israël zet zich schrap voor een golf van rechtszaken na talrijke beschuldigingen van mensenrechtenschendingen tijdens het 22 dagen durende offensief in de Gazastrook, waarbij meer dan 1.300 Palestijnse doden en bijna vijfduizend gewonden vielen.

Zowel het Internationale Rode kruis als Amnesty International (AI) en Human Rights Watch (HRW) hebben bevestigd dat het Israëlische leger fosforbommen gebruikt heeft tijdens het voorbije offensief in de Gazastrook. Daarmee schond Israël het internationaal recht, dat het gebruik van dergelijke wapens in een dichtbevolkte regio verbiedt. Volgens Amnesty vuurde Israël in burgerwijken ook bommen af die een gebied van honderden vierkante meter bestoken met duizenden kleine metalen pijltjes.

Ook de Internationale Federatie voor de Mensenrechten (FIDH), het Europees-Mediterraan Mensenrechtennetwerk (EMHRN) en de Internationale Vereniging van Juristen (ICJ) halen uit naar Israël. De verschillende organisaties hadden eigen monitors in de regio tijdens de Israëlische campagne. “We zijn ontzet door de verschrikkingen van de oorlog in Gaza, het enorme verlies van burgerlevens en de grootschalige vernieling van burgereigendommen en infrastructuur in de context van de operatie”, zeggen de organisaties in een gemeenschappelijke verklaring.

Meer rechtszaken

Israël moet zich al verdedigen in meerdere internationale rechtszaken voor eerdere vermeende mensenrechtenschendingen. Het land heeft pas beroep aangetekend bij de beslissing van een Spaanse rechter om een onderzoek in te stellen naar een Israëlisch bombardement uit 2002. De Israëlische luchtmacht dropte toen een duizend kilo zware bom op een appartementsgebouw waar een Hamasleider woonde. Naast het doelwit van de aanval stierven veertien burgers waarvan negen kinderen en vielen 77 gewonden. Zeven huizen werden compleet vernietigd en 32 andere woningen beschadigd. Ook in het Groot-Brittannië loopt inmiddels een onderzoek naar nog een ander Israëlisch bombardement.

Maar Israël kijkt niet alleen in het buitenland aan tegen rechtszaken. Ook de linkerzijde in Israël zelf plant juridische stappen. Een groep Israëlische activisten heeft een lijst van negen commandanten opgesteld die naar hun mening schuld hebben aan oorlogsmisdaden tijdens het laatste offensief. Het Israëlische ministerie van Defensie vreest dat buitenlandse organisaties die lijst zullen gebruiken om veel uitgebreidere lijsten op te stellen waar ook lagere officieren en piloten opgenomen zijn. Om de identificatie van soldaten tegen te gaan, is het voor journalisten verboden om hun namen of herkenbare foto’s te publiceren.

Ondervraging

Zeven lokale mensenrechtenorganisaties hebben het leger nu ook beschuldigd van de mishandeling van honderden Palestijnen die uit hun huizen gelicht en voor ondervraging naar Israël gebracht werden.

De verenigingen dringen aan op een onderzoek van het Israëlische leger naar de behandeling van de gevangen Palestijnen. Volgens hun getuigenissen werden ze uren, soms dagenlang geboeid en geblinddoekt vastgehouden in putten zonder eten of drinken. Vervolgens moesten ze volgens de organisaties een hele nacht geboeid in een vrachtwagen doorbrengen met één deken per twee personen. Ze zouden ook blootgesteld zijn aan herhaald geweld en vernederingen door Israëlische soldaten.

bron: mo.be

tanger'73
18-02-09, 16:50
Ze zouden israël in het strafhof moeten aanklagen. Een tijdje geleden stelde België dat voor dacht ik en werd toen finaal uitgelachen.

IbnRushd
18-02-09, 16:54
Volgens Verhagen houdt Israël zich aan het oorlogsrecht.

Progressieve pro-zionisten op dit forum, o.m. Slinger en John2, beweren ook dat Israël absoluut geen mensenrechten noch het Internationaal Recht schendt.

knuppeltje
18-02-09, 17:02
Ze zouden israël in het strafhof moeten aanklagen. Een tijdje geleden stelde België dat voor dacht ik en werd toen finaal uitgelachen.

Moeten ze dat hof eerst wel erkennen natuurlijk. De Palestijnse autoriteit heeft dat al wel gedaan.

Maar net zoals Israël samen met Amerika het verdrag op uitbanning van de clustermunitie niet willen ondertekenen, erkennen Israël en Amerika ook niet dat dat strafhof gerechtigd om zich over hen te oordelen.

tanger'73
18-02-09, 17:07
Moeten ze dat hof eerst wel erkennen natuurlijk. De Palestijnse autoriteit heeft dat al wel gedaan.

Maar net zoals Israël samen met Amerika het verdrag op uitbanning van de clustermunitie niet willen ondertekenen, erkennen Israël en Amerika ook niet dat dat strafhof gerechtigd om zich over hen te oordelen.


Er zijn ook staten zoals verscheidene afrikaanse, die het strafhof ook niet erkennen, waar sommige dictators in de ogen van het Westen alsnog worden aangeklaagd. Maar dat israël en Amerika voorop het strafhof zelf niet erkennen, zegt al genoeg over hun integriteit.

tanger'73
18-02-09, 17:11
Volgens Verhagen houdt Israël zich aan het oorlogsrecht.

Progressieve pro-zionisten op dit forum, o.m. Slinger en John2, beweren ook dat Israël absoluut geen mensenrechten noch het Internationaal Recht schendt.

Het is en was voor iedereen zichtbaar dat israël in haar laatste campagne een hermetisch afgesloten gebied, waar de inwoners als ratten in de val zaten, vanuit de lucht, zee en land met zware wapentuig bestookten. Je moet echt een mongool en debiel tegelijk wezen, als je daarin niks misdadigs ziet.

knuppeltje
19-02-09, 09:35
Er zijn ook staten zoals verscheidene afrikaanse, die het strafhof ook niet erkennen, waar sommige dictators in de ogen van het Westen alsnog worden aangeklaagd. Maar dat israël en Amerika voorop het strafhof zelf niet erkennen, zegt al genoeg over hun integriteit.

Een paar van die Afrikaaanse slechterikken zijn naar Den Haag gestuurd.
Maar Israël noch Amerika zal dat ooit doen. Sterker nog in Amerika bestaat er een wet die het voor hun theoretisch mogenlijk maakt om met militaire middelen Amerikanen ook hier uit de gevangenis te komen halen. Zover zal het wel niet komen, we sturen ze meteen die kant op als er om gevraagd wordt.

John2
19-02-09, 11:31
Volgens Verhagen houdt Israël zich aan het oorlogsrecht.

Progressieve pro-zionisten op dit forum, o.m. Slinger en John2, beweren ook dat Israël absoluut geen mensenrechten noch het Internationaal Recht schendt.

Eigelijk vreemd dat juist jij komt met deze topic, nadat jij en personen zoals Tanger en All Saw riepen dat de internationale organisatie's niets deden

John2
19-02-09, 11:45
De Palestijnse autoriteit heeft dat al wel gedaan.
Dan heb je alleen nog de vraag of de Palestijnen het strafhof kunnen en mogen erkennen, omdat de Palestijnse gebieden niet worden gezien als soevereine staat zoals Moreno verklaarde.


Moreno-Ocampo zei dat hij 150 afzonderlijke meldingen van oorlogsmisdaden heeft ontvangen die tijdens het conflict in Gaza zouden zijn gepleegd. Hij voegde hieraan toe dat er voor hem drie kwesties spelen. Ten eerste of de Palestijnse Autoriteit in staat is het hof te erkennen. Ten tweede of er oorlogsmisdaden zijn gepleegd die onder de rechtsbevoegdheid van het hof vallen. Ten derde of de strijdende partijen zelf mogelijke misdaden onderzoeken.

Maar laten we ervan uit gaan dat ze worden erkend zouden ze dan ook de personen uitleveren die door het zelfde strafhof worden gezocht?
Want het mes moet dan ook snijden aan twee kanten, je kunt je niet beroepen op het internationaal recht als het je uitkomt en aan de andere kant dit zelfde recht met voeten treden.

Verder hoeft Israel of welk land dan ook geen lid te zijn van het strafhof als één der leden een zaak aanspande.
Er volgt dan een veroordeling bij verstek en personen kunnen worden gearresteerd indien deze een lidstaat bezoeken.:)

knuppeltje
19-02-09, 12:55
gearresteerd indien deze een lidstaat bezoeken.:)

Vertel eens iets wat ik nog niet weet.

IbnRushd
19-02-09, 13:14
Eigelijk vreemd dat juist jij komt met deze topic, nadat jij en personen zoals Tanger en All Saw riepen dat de internationale organisatie's niets deden

Je blijft maar liegen he? Ik zei internationale gemeenschap a la westerse/arabische landen. Je weet wel, militair ingrijp e.d. Jij bent er natuurlijk fel tegen dat die organisaties, o.m. Rode Kruis, Israël gaan aanklagen?

tanger'73
19-02-09, 16:56
Je blijft maar liegen he? Ik zei internationale gemeenschap a la westerse/arabische landen. Je weet wel, militair ingrijp e.d. Jij bent er natuurlijk fel tegen dat die organisaties, o.m. Rode Kruis, Israël gaan aanklagen?


Liegen tot dusver aan toe, hij is meer verdwaast en debiel tegelijk door zich hier onder legio persoonlijkheden voor te doen. De ene keer is hij een hulpverlener, de andere keer is hij een verzetsstrijder, dan is hij weer een zeeman, dan is hij weer een Midden-Oosten expert, komt uit 1938 en heeft de holocaust persoonlijk meegemaakt. Tegelijkertijd heeft hij geen enkel benul waarover hij het heeft en zijn zijn geografische tekortkomingen en feitenkennis levensgroot. Wie nog op zo iemand verder ingaat verdoet zijn tijd. Hij hoort meer thuis bij de uitgerangeerde debielen van Maroc.nl, waar hij zonder enige twijfel koning is.

tanger'73
19-02-09, 16:59
Vertel eens iets wat ik nog niet weet.

Daar kan je bij hem tot in eeuwigheid op wachten.

John2
21-02-09, 00:25
Je blijft maar liegen he? Ik zei internationale gemeenschap a la westerse/arabische landen. Je weet wel, militair ingrijp e.d. Jij bent er natuurlijk fel tegen dat die organisaties, o.m. Rode Kruis, Israël gaan aanklagen?

Het rode kruis/ halve maan zal nooit officieel een aanklacht indienen of een rechtzaak beginnen, het zijn hulpverleners die neutraal zijn en wensen te blijven, gezien het aantal vrijwilligers die nu nog werkzaam zijn in conflict gebieden en daarvoor hun onafhankelijkheid gegarandeerd moet blijven voor nu en in de toekomst om hun werk te kunnen blijven uitvoeren.


Liegen tot dusver aan toe, hij is meer verdwaast en debiel tegelijk door zich hier onder legio persoonlijkheden voor te doen. De ene keer is hij een hulpverlener, de andere keer is hij een verzetsstrijder, dan is hij weer een zeeman, dan is hij weer een Midden-Oosten expert, komt uit 1938 en heeft de holocaust persoonlijk meegemaakt. Tegelijkertijd heeft hij geen enkel benul waarover hij het heeft en zijn zijn geografische tekortkomingen en feitenkennis levensgroot. Wie nog op zo iemand verder ingaat verdoet zijn tijd. Hij hoort meer thuis bij de uitgerangeerde debielen van Maroc.nl, waar hij zonder enige twijfel koning is.

Misschien kan één van de moderators jou uit je nachtmerrie halen door het IP adres van mijn computer en die van fishermen even te vergelijken voor jou.
Verder ben ik in mijn beroep een expert en misschien geen expert in het MO, maar als ik met eigen ogen ziet dat burgers in elkaar word geslagen en worden afgevoerd, met mijn eigen oren hoort hoeveel mensen er worden vermist en zelf heb ondervonden hoe er word omgegaan met mensen die hulp bieden dan kan ik ook zonder een expert te zijn in het recht mijn conclusie trekken en dan mag jij doorgaan met het spelen op de man en mij proberen onderuit te halen, daar heb ik totaal geen probleem me.
Ik weet wie ik ben en waar ik voor sta en zou één beschuldiging van één van mijn medewerkers erger vinden dan een beschuldiging van alle mensen hier die 180 graden verschillen met de mensen waar ik mee omgaat.
En dan prijs ik me gelukkig dat iedereen om mij heen me vertrouwd en blindelings mij volgt in iets wat door de jaren heen is gegroeid en jij vermoedelijk nooit zal meemaken in je leven en wantrouwen in de mensheid.

tanger'73
21-02-09, 00:29
Het rode kruis/ halve maan zal nooit officieel een aanklacht indienen of een rechtzaak beginnen, het zijn hulpverleners die neutraal zijn en wensen te blijven, gezien het aantal vrijwilligers die nu nog werkzaam zijn in conflict gebieden en daarvoor hun onafhankelijkheid gegarandeerd moet blijven voor nu en in de toekomst om hun werk te kunnen blijven uitvoeren.



Misschien kan één van de moderators jou uit je nachtmerrie halen door het IP adres van mijn computer en die van fishermen even te vergelijken voor jou.
Verder ben ik in mijn beroep een expert en misschien geen expert in het MO, maar als ik met eigen ogen ziet dat burgers in elkaar word geslagen en worden afgevoerd, met mijn eigen oren hoort hoeveel mensen er worden vermist en zelf heb ondervonden hoe er word omgegaan met mensen die hulp bieden dan kan ik ook zonder een expert te zijn in het recht mijn conclusie trekken en dan mag jij doorgaan met het spelen op de man en mij proberen onderuit te halen, daar heb ik totaal geen probleem me.
Ik weet wie ik ben en waar ik voor sta en zou één beschuldiging van één van mijn medewerkers erger vinden dan een beschuldiging van alle mensen hier die 180 graden verschillen met de mensen waar ik mee omgaat.
En dan prijs ik me gelukkig dat iedereen om mij heen me vertrouwd en blindelings mij volgt in iets wat door de jaren heen is gegroeid en jij vermoedelijk nooit zal meemaken in je leven en wantrouwen in de mensheid.


Ja, ja, het is goed met je. Veel succes met je IP-routers verder.