PDA

Bekijk Volledige Versie : Discussie in Iran: mag politicus hand schudden van vrouw?



Marsipulami
20-02-09, 15:07
Discussie in Iran: mag politicus hand schudden van vrouw?

Ahmadinejad kuste twee jaar geleden de hand van zijn vroegere schooljuf.

Khatami schudde een Europese vrouw de hand.Eén vraag beheerst het begin van de campagne voor de presidentsverkiezingen in Iran: mag een Iraniër op bezoek in het westen de hand schudden van een vrouw? Volgens het agentschap Fars verdeelt die kwestie momenteel de geesten van de hardliners en de hervormers.

Khatami
Aanleiding voor de (hernieuwde) discussie is een op het internet opgedoken foto, waarop te zien is hoe 'hervormer' Mohammed Khatami een Europese vrouw de hand schudt. Khatami wordt een, zoniet dé tegenkandidaat van de conservatief Mahmud Ahmadinejad, die naar herverkiezing streeft.

Heet campagnemateriaal?
Het Khatamikamp vreest dat het twee jaar oude, in Italië genomen kiekje heet campagnemateriaal wordt. Immers: volgens de strikte interpretatie van de sharia, de islamitische wet, mogen mannen in Iran in het openbaar geen vreemde vrouwen aanraken. Zeker overheidsfunctionarissen en politici niet.

Uitzonderingen
Er zijn, stelt Mostafa Koakabian van een kleine hervormingsgezinde partij, wel uitzonderingen te maken, zo bijvoorbeeld wanneer er enig 'nationaal belang' gemoeid is met het handjesgeschud - zeg maar bij een momenteel nog uiterst hypothetisch bezoek van Hillary Clinton of, Allah betert, Tzipi Livni. In dat geval, stelt Koakabian, zien zelfs de Wachters van de Revolutie de vrouwenhand door de vingers. De man geeft ook een gouden tip voor Iraniërs op bezoek in het decadente Westen: "Als zeg maar de Duitse bondskanselier Angela Merkel de hand reikt, mag die niet geweigerd worden, want hier gaat het wel degelijk om nationaal belang". Paris Hilton, daarentegen, is andere koek.

Ahmadinejad ook in de fout
Of het conservatieve kamp de foto van Khatami in de campagne gaat gebruiken, mag evenwel betwijfeld worden. Ahmadinejad zelf haalde zich twee jaar geleden de banbliksems op het ultraconservatieve hoofd door - voor draaiende camera's nog wel - de hand te kussen van zijn voormalige schooljuffrouw. (belga/bf)
19/02/09 14u28

tanger'73
20-02-09, 15:22
In iran mag je zelfs chirurgisch aan gender sekse doen, daar valt een hand geven in het niets bij.

The_Grand_Wazoo
20-02-09, 15:25
In iran mag je zelfs chirurgisch aan gender sekse doen, daar valt een hand geven in het niets bij.

... chirurgisch aan gender sekse doen ...

Wat doe je dan precies?

En als ik goed begrijp wat je bedoeld, dan vraag ik mij af of je ook een andere manier kent om daaraan te doen.

tanger'73
20-02-09, 15:31
... chirurgisch aan gender sekse doen ...

Wat doe je dan precies?

En als ik goed begrijp wat je bedoeld, dan vraag ik mij af of je ook een andere manier kent om daaraan te doen.


Weet ik veel, laat ik het dan maar op z'n bargoens uiten: je laten ombouwen tot vrouw en vice versa.

Victory
21-02-09, 15:49
In iran mag je zelfs chirurgisch aan gender sekse doen, daar valt een hand geven in het niets bij.
Dit is voor mensen die transgender zijn en heeft niets met het geven van een hand te maken.

Victory
21-02-09, 15:57
Dit is overigens de foto waar het om gaat:

http://cache.daylife.com/imageserve/02WV7d468V6KN/610x.jpg

http://3.bp.blogspot.com/_PkRgLnShQx8/RjyMzkfquzI/AAAAAAAAAiA/8Xyxr8pzKTY/s320/gentleman.jpg

Dit was overigens voor de staatstelevisie tijdens een bijeenkomst waar iedereen bij was. Ik denk dat hij het deed omdat zij ten eerste handschoenen aan heeft en ten tweede heel oud is.

Eke
21-02-09, 17:06
Dit was overigens voor de staatstelevisie tijdens een bijeenkomst waar iedereen bij was. Ik denk dat hij het deed omdat zij ten eerste handschoenen aan heeft en ten tweede heel oud is.

Victory, hier in Nederland zou hij punten scoren met deze warme, hartelijke ontmoeting met z'n oude schooljuf. :blij:

Mss dat mensen meer gaan kijken naar de fijne gevoelens die de foto's oproepen dan het feit dat hij z'n genegenheid uit door haar op haar hand te kussen, wat blijkbaar not done is sinds Khomeiny.

Zijn er niet veel mensen die denken : duhhhhh, weg met die onschuldige 'regeltjes'. Affectie uiten komt uit je hart en is dus Goddelijk ? Offe denken ze ECHT.....de eerste stap naar zonde .....???

Kun je dan beter op Khatami stemmen, trouwens, van de zomer ?

tanger'73
21-02-09, 17:42
Dit is voor mensen die transgender zijn en heeft niets met het geven van een hand te maken.


Ja dat bedoel ik, ze zijn daar toch al progressief bezig. Dan kan een hand geven er toch wel van af?

knuppeltje
22-02-09, 09:10
http://cache.daylife.com/imageserve/02WV7d468V6KN/610x.jpg

http://3.bp.blogspot.com/_PkRgLnShQx8/RjyMzkfquzI/AAAAAAAAAiA/8Xyxr8pzKTY/s320/gentleman.jpg

Dit was overigens voor de staatstelevisie tijdens een bijeenkomst waar iedereen bij was. Ik denk dat hij het deed omdat zij ten eerste handschoenen aan heeft en ten tweede heel oud is.

Inderdaad, kan me voorstellen dat ie wel heel erg ver van het padje moet zijn om daar een stijve van te krijgen. En besmettelijke ziektes zal ie zo ook minder makkelijk krijgen. Maar eigenlijk had ze voor de veiligheid van die pief minstens een mondkapje moeten dragen denk. Een flinke dikke burka was nisschien nog beter.
Stelletje schijnheilige patjepeeërs!

Victory
22-02-09, 09:38
Ja dat bedoel ik, ze zijn daar toch al progressief bezig. Dan kan een hand geven er toch wel van af?
"progressief" zijn heeft er ook niets mee te maken. Alles wat mag, mag, en alles wat niet mag, mag niet. Het aanraken van het ander geslacht mag niet. Zo is er ook bepaald dat transgendere mensen omgebouwd mogen worden. Dit heeft niets met homoseksualiteit te maken, wat veel mensen toch nog wel denken. Deze keuzes worden niet gemaakt aan de hand van wat mensen leuk vinden, maar door het afleiden van wetgeving uit gezegden en de qor'aan.

Victory
22-02-09, 09:43
Victory, hier in Nederland zou hij punten scoren met deze warme, hartelijke ontmoeting met z'n oude schooljuf. :blij:

Mss dat mensen meer gaan kijken naar de fijne gevoelens die de foto's oproepen dan het feit dat hij z'n genegenheid uit door haar op haar hand te kussen, wat blijkbaar not done is sinds Khomeiny.

Zijn er niet veel mensen die denken : duhhhhh, weg met die onschuldige 'regeltjes'. Affectie uiten komt uit je hart en is dus Goddelijk ? Offe denken ze ECHT.....de eerste stap naar zonde .....???

Kun je dan beter op Khatami stemmen, trouwens, van de zomer ?
Ik denk dat sommigen het in het geval van president Ahmadinejad, hoe onschuldig ook, niet goed vinden omdat het een slecht voorbeeld geeft. Ook al is het een oude dame en heeft ze handschoenen. In het geval van Khatami zijn er foto's (gemaakt met de mobiel) dat hij handjes geeft aan aan dames in italie ofzo. Volgens hem zelf is het gefabriceerd.

De verkiezingen nemen plaats in juni, en nee ik ga niet stemmen op Khatami.

tanger'73
22-02-09, 11:20
"progressief" zijn heeft er ook niets mee te maken. Alles wat mag, mag, en alles wat niet mag, mag niet. Het aanraken van het ander geslacht mag niet. Zo is er ook bepaald dat transgendere mensen omgebouwd mogen worden. Dit heeft niets met homoseksualiteit te maken, wat veel mensen toch nog wel denken. Deze keuzes worden niet gemaakt aan de hand van wat mensen leuk vinden, maar door het afleiden van wetgeving uit gezegden en de qor'aan.

Die gezegende Koran verplicht toch ook mensen in iran om te accepteren hoe Allah hun heeft geschapen? Het aanraken van een ander geslacht mag niet, wel het transformeren daartoe?

knuppeltje
22-02-09, 11:44
. Zo is er ook bepaald dat transgendere mensen omgebouwd mogen worden.

Lijkt me een interessante questie. Want wie moet die operatie gaan uitvoeren? Stel een man wit een ombouwoperatie. Dan zou je dus geneigd zijn om zeggen - tis een man, dus dat gebeurt door een man. Maar dan? Tijdens dat ombouwen verandert die man in een vrouw, moet die mannelijke chirurg dan halverwege de operatie zeggen - tot hier en niet verder, want ik mag geen andere vouw dan mijn eigenste aanraken, stoppen en de boel de boel laten? Wie werkt dat dan af? Die vragen gelden natuurlijk ook als een vrouw omgebouwd wilt worden. En hoe zit het dan verder, mogen mannen in ziekenhuizen vrouwen verplegen en of opereren, of andersom?
Volgens mij kunnen ze daar allemaal met al die spagaten wereldkampioen turnen worden.

tanger'73
22-02-09, 13:22
Lijkt me een interessante questie. Want wie moet die operatie gaan uitvoeren? Stel een man wit een ombouwoperatie. Dan zou je dus geneigd zijn om zeggen - tis een man, dus dat gebeurt door een man. Maar dan? Tijdens dat ombouwen verandert die man in een vrouw, moet die mannelijke chirurg dan halverwege de operatie zeggen - tot hier en niet verder, want ik mag geen andere vouw dan mijn eigenste aanraken, stoppen en de boel de boel laten? Wie werkt dat dan af? Die vragen gelden natuurlijk ook als een vrouw omgebouwd wilt worden. En hoe zit het dan verder, mogen mannen in ziekenhuizen vrouwen verplegen en of opereren, of andersom?
Volgens mij kunnen ze daar allemaal met al die spagaten wereldkampioen turnen worden.


Dat wordt allemaal inderdaad moeilijk als men op de een of andere manier het aanraken van het andere geslacht verboden heeft.

The_Grand_Wazoo
22-02-09, 14:51
Je zou toch denken dat er wel prangender thema's zijn.

Victory
22-02-09, 16:42
Die gezegende Koran verplicht toch ook mensen in iran om te accepteren hoe Allah hun heeft geschapen? Het aanraken van een ander geslacht mag niet, wel het transformeren daartoe?
Gehandicapte mensen moeten accepteren dat ze gehandicapt zijn omdat Allah hen zo heeft geschapen? Vertel dat eens aan iemand die gehandicapt is en lees dan zijn gezicht af.

Victory
22-02-09, 16:52
Lijkt me een interessante questie. Want wie moet die operatie gaan uitvoeren? Stel een man wit een ombouwoperatie. Dan zou je dus geneigd zijn om zeggen - tis een man, dus dat gebeurt door een man. Maar dan? Tijdens dat ombouwen verandert die man in een vrouw, moet die mannelijke chirurg dan halverwege de operatie zeggen - tot hier en niet verder, want ik mag geen andere vouw dan mijn eigenste aanraken, stoppen en de boel de boel laten? Wie werkt dat dan af? Die vragen gelden natuurlijk ook als een vrouw omgebouwd wilt worden. En hoe zit het dan verder, mogen mannen in ziekenhuizen vrouwen verplegen en of opereren, of andersom?
Volgens mij kunnen ze daar allemaal met al die spagaten wereldkampioen turnen worden.
De medische team in Iran bestaat voor 55% uit vrouwen. Voor wat betreft wie wie mag verplegen en behandelen, zijn er regels waar iedereen zich aan houdt. Iran heeft behoorlijke inkomsten aan het behandelen van Arabische vrouwen uit Perzische Golf landen omdat deze landen zelf geen vrouwelijke artsen hebben.

Wat betreft het behandelen van iemand die omgebouwd gaat worden, zou ik zeggen dat het gedaan moet worden door iemand met het eindgeslacht van de patient. In ieder geval zijn dit kwesties waar de artsen en patienten zelf van goed op de hoogte zijn.

tanger'73
22-02-09, 16:55
Gehandicapte mensen moeten accepteren dat ze gehandicapt zijn omdat Allah hen zo heeft geschapen? Vertel dat eens aan iemand die gehandicapt is en lees dan zijn gezicht af.


Dus jij vergelijkt een gehandicapte, met iemand die willens en wetens zich wenst om te bouwen tot het ander geslacht? Dus mensen die zich in een verkeerde lijf geboren voelen, zijn conform de iraanse maatstaven gehandicapt.

knuppeltje
22-02-09, 17:43
Wat betreft het behandelen van iemand die omgebouwd gaat worden, zou ik zeggen dat het gedaan moet worden door iemand met het eindgeslacht van de patient.

Dus ingeval die chirurg dan een vrouw is, wier hand door anderen dan haar familie niet gedrukt mag worden, en die vooral geen andere man dan haar eigen man of van haar direkte familie mag aanraken, die mag dan wel met haar handen aan dat blote geslachtsopgaan van die man op de operatitafel zitten frummelen en snijden? :schreeuw:
Wie garandeert dat ze bij de aanblik van dat mogelijk gigantisch lid geen zondige gedachten krijgt, of zorgt Allah ervoor dat dat niet gebeurt? :student:
Ze zijn bij jullie wel wereldkampioen in spagaat geloof ik. :haha:

Victory
22-02-09, 17:46
Dus jij vergelijkt een gehandicapte, met iemand die willens en wetens zich wenst om te bouwen tot het ander geslacht? Dus mensen die zich in een verkeerde lijf geboren voelen, zijn conform de iraanse maatstaven gehandicapt.
Dit zijn mensen met een lichamelijke afwijking, dit is ook hoe zij zichzelf beschrijven. Een "handicap" is een persoon met lichamelijke of geestelijke afwijking of belemmering. Je kunt twee dingen doen, je kunt ontkennen dat deze mensen bestaan en hen hierdoor dwingen haram te doen zoals alle Arabische landen, of je kunt ze helpen te veranderen in wat ze zijn om een normaal leven te leiden.

Of Allah (swt) hen opzettelijk zo heeft gecreerd of dat zij zo zijn door genetica of door het levenswijze van hun ouders voor tijdens en na het geboorte of door het leven van het persoon zelf, is een ander discussie.

Victory
22-02-09, 17:54
Dus ingeval die chirurg dan een vrouw is, wier hand door anderen dan haar familie niet gedrukt mag worden, en die vooral geen andere man dan haar eigen man of van haar direkte familie mag aanraken, die mag dan wel met haar handen aan dat blote geslachtsopgaan van die man op de operatitafel zitten frummelen en snijden? :schreeuw:
Wie garandeert dat ze bij de aanblik van dat mogelijk gigantisch lid geen zondige gedachten krijgt, of zorgt Allah ervoor dat dat niet gebeurt? :student:
Ze zijn bij jullie wel wereldkampioen in spagaat geloof ik. :haha:
Laaggeschoold zeker? Deze artsen voeren hun werk serieus en met professionaliteit uit. Hou je rare sexuele fantasien maar voor je vrouwelijke familieleden.

knuppeltje
22-02-09, 17:58
Laaggeschoold zeker? Deze artsen voeren hun werk serieus en met professionaliteit uit. Hou je rare sexuele fantasien maar voor je vrouwelijke familieleden.

Oeps, we zijn boos geloof ik. :haha:

tanger'73
23-02-09, 00:51
Dit zijn mensen met een lichamelijke afwijking, dit is ook hoe zij zichzelf beschrijven. Een "handicap" is een persoon met lichamelijke of geestelijke afwijking of belemmering. Je kunt twee dingen doen, je kunt ontkennen dat deze mensen bestaan en hen hierdoor dwingen haram te doen zoals alle Arabische landen, of je kunt ze helpen te veranderen in wat ze zijn om een normaal leven te leiden.

Of Allah (swt) hen opzettelijk zo heeft gecreerd of dat zij zo zijn door genetica of door het levenswijze van hun ouders voor tijdens en na het geboorte of door het leven van het persoon zelf, is een ander discussie.

Meestal kan je bij een omgebouwde persoon het geslacht van voorheen nog steeds zien. Mag dan bijvoorbeeld een omgebouwde man tot vrouw gerust met een man trouwen en zo een normaal leven leiden, zonder aangeklaagd te worden voor homofilie en dan opgeknoopt worden?

tanger'73
23-02-09, 01:04
Dus ingeval die chirurg dan een vrouw is, wier hand door anderen dan haar familie niet gedrukt mag worden, en die vooral geen andere man dan haar eigen man of van haar direkte familie mag aanraken, die mag dan wel met haar handen aan dat blote geslachtsopgaan van die man op de operatitafel zitten frummelen en snijden? :schreeuw:
Wie garandeert dat ze bij de aanblik van dat mogelijk gigantisch lid geen zondige gedachten krijgt, of zorgt Allah ervoor dat dat niet gebeurt? :student:
Ze zijn bij jullie wel wereldkampioen in spagaat geloof ik. :haha:

Het is gewoon toegestaan om niet verwante leden van het andere geslacht te behandelen. Er is zelfs een overlevering van de profeet dat zegt: "En hij vertelde dat het voor een arts halal is om vrouwen te onderzoeken, zelfs de geslachtsorganen, maar alleen als dat echt nodig is."

Dat geldt ook voor de vrouw, mits er geen man of vrouw van haar familie in de buurt is. Want zonder deze toegeefelijkheden wordt het voor vrouwen haast onmogelijk om als chirurg, danwel in de zorg te werken. Een vrouw mag zelfs een overleden man ritueel wassen, maar dan wel strikt alleen in gezelschap van vrouwen.

mark61
23-02-09, 07:16
door het levenswijze van hun ouders voor tijdens en na het geboorte

:confused: Transsexualiteit ten gevolge van de levensstijl van de ouders voor en tijdens de geboorte. Een boeiend inzicht.

Is dat je IQ van 148 of de koran waar je zulke onzin uithaalt?

mark61
23-02-09, 07:17
Laaggeschoold zeker? Deze artsen voeren hun werk serieus en met professionaliteit uit. Hou je rare sexuele fantasien maar voor je vrouwelijke familieleden.

Je bedoelt, Khatami zijn sexuele fantasieën. En die van ouwe vieze mannetjes.

Je schijnt te vergeten waar dit topic over ging. Het is niet Knuppeltje die raar doet, maar zekere Iraniërs.

mark61
23-02-09, 07:18
Kun je dan beter op Khatami stemmen, trouwens, van de zomer ?

Dat maakt geen klap uit, de president heeft in Iran niets te vertellen. Iran wordt bestuurd door de Opperste Leider Ali Khamenei en een schimmig college van andere kleinere dictatortjes.

Victory
23-02-09, 14:46
Meestal kan je bij een omgebouwde persoon het geslacht van voorheen nog steeds zien. Mag dan bijvoorbeeld een omgebouwde man tot vrouw gerust met een man trouwen en zo een normaal leven leiden, zonder aangeklaagd te worden voor homofilie en dan opgeknoopt worden?
Eenmaal als de persoon omgebouwd is, is diegene verplicht door het leven te gaan met het nieuw geslacht. De persoon is niet verplicht te melden aan haar toekomstige man of vrouw dat hij/zij ooit omgebouwd is. Ze kunnen ook niet aangeklaagd worden. Het is de bedoeling dat ze na de hele procedure als normale moslims door het leven gaan. Hun officiele status wordt volledig aangepast.

De personen hier die een verbouwing ondergaan doen het meestal gedeeltelijk of wachten vele jaren voordat ze andere gedeelten laten verbouwen en hormoon therapie wordt meestal ver voor de operatie begonnen. Daarom kun je vaak iets mannelijks aan hen herkennen hier. In Iran gaat het om volledige verbouwingen en ik heb eens een Iraanse arts horen beloven dat als men een van zijn patienten op straat zou zien, je nooit van je leven zou zeggen dat ze ooit van een ander geslacht waren. De personen in kwestie wilden zelf ook niet herkenbaar op tv, maar zeiden dat ze blij waren met het resultaat.

Charlus
23-02-09, 15:20
Wel, hiermee lijken mij alle praktische knelpunten opgelost.
Benieuwd wat de profeet van geslachtsoperaties zou hebben gevonden, alhoewel: een profeet vindt van zichzelf natuurlijk niks. Hij profeteert.
Allah heeft sommigen in het verkeerde lichaam gestopt, maar plastische chirurgie laten uitvinden om eea. recht te trekken. Voorheen moest men zich maar behelpen. Waar worden in de koran geslachtsoperaties beschreven als een toegestane techniek?

Bart.NL
23-02-09, 16:25
Je zou toch denken dat er wel prangender thema's zijn.

Het is inderdaad lachwekkend.

T.z.t. zullen ze hier in Iran ook hartelijk om kunnen lachen.