PDA

Bekijk Volledige Versie : Aidspatiënten krijgen patroonheilige op 11 oktober 2009



Marsipulami
21-02-09, 13:48
Damiaan heilig op 11 oktober


Het consistorie in Rome heeft vanochtend de datum vastgelegd voor de heiligverklaring van pater Damiaan. Het wordt zondag 11 oktober

Dat is een week eerder dan algemeen gedacht. De verwachting was namelijk dat het Vaticaan Damiaan zou heilig verklaren op missiezondag, dat is dit jaar op 18 oktober.

De paters van de Heilige Harten in Leuven, de orde van Damiaan, zijn opgelucht dat er nu eindelijk een datum is vastgelegd. ‘Eindelijk’, zegt pater Frits Gorissen. ‘Nu kunnen we plannen beginnen maken voor de festiviteiten.’

Pater Damiaan, geboren in 1840 in Tremelo als Jozef De Veuster, zette zich tijdens zijn leven in voor de lepralijders. Hij overleed in Molokaï aan lepra in 1889. (dim)

_______________

Kardinaal Danneels trots en verheugd

Kardinaal Danneels reageert met trots en vreugde op de bekendmaking dat pater Damiaan op 11 oktober heilig wordt verklaard. De kardinaal wil er zeker bij zijn als pater Damiaan op het Sint-Pietersplein heilig wordt verklaard. Dat meldt de persdienst van de Bisschoppenconferentie van België.

Omdat Tremelo, waar Jozef Deveuster geboren werd, deel uitmaakt van het aartsbisdom, vindt Danneels het vanzelfsprekend om erbij te zijn als Damiaan heilig wordt verklaard.

Die gebeurtenis is volgens de kardinaal om minstens twee redenen belangrijk. 'Eerst en vooral omdat pater Damiaan de eerste heilige is die afkomstig is uit ons bisdom sinds Sint-Jan Berchmans in de 16de eeuw. En ten tweede omdat de aanstaande heilige een meer dan uitzonderlijke persoonlijkheid is.'

De Paters van de Heilige Harten en de medewerkers van het project Damiaan Vandaag reageren blij op het nieuws. 'De heiligverklaring in Rome is de bevestiging van wat velen reeds aanvoelen of weten, namelijk dat Damiaan een inspirerende figuur kan zijn voor onze tijd en onze wereld van vandaag', luidt het in een mededeling van het Damiaancentrum.

Het Vaticaan maakte zaterdag bekend dat Pater Damiaan op zondag 11 oktober heilig wordt verklaard. Pater Damiaan, geboren in 1840 in Tremelo als Jozef De Veuster, zette zich tijdens zijn leven in voor de lepralijders. Hij overleed in Molokaï aan lepra in 1889. hrt

______________

Pater Damiaan wordt patroon aidspatiënten

MECHELEN (ANP) - De Vlaamse pater Damiaan wordt patroonheilige van de aidspatiënten. Dat heeft de woordvoerder van kardinaal Godfried Danneels laten weten op gezag van de Vaticaanse Congregatie voor de Zalig- en Heiligverklaringen.

Paus Benedictus XVI ondertekende vorige maand het document voor de heiligverklaring van de Vlaming (1840-1889), die bekend werd door zijn werk onder de melaatsen op Molokai, een van de eilanden van Hawaii. De datum van de heiligverklaring is nog niet bekend, maar wel staat vast dat de paus haar in Rome zal uitspreken.

Damiaan zal niet alleen beschermheilige van de aidspatiënten, maar ook van de melaatsen worden.

Marsipulami
21-02-09, 13:50
Toch wel opvallend dat het nooit atheïsten zijn die zo'n indrukwekkend levensgetuigenis geven van inzet voor hun medemens in nood. :fpiraat:

knuppeltje
22-02-09, 10:20
Toch wel opvallend dat het nooit atheïsten zijn die zo'n indrukwekkend levensgetuigenis geven van inzet voor hun medemens in nood. :fpiraat:

Toch wel opvallend dat er veel gelovigen zijn geweest die stuk voor stuk tig keer meer mensenlevens op hun geweten hebben, dan dat er door een brave gelovige is gered.

The_Grand_Wazoo
22-02-09, 10:39
Toch wel opvallend dat het nooit atheïsten zijn die zo'n indrukwekkend levensgetuigenis geven van inzet voor hun medemens in nood. :fpiraat:

Is dt werkelijk zo? Of bedoel je eigenlijk te zeggen dat het opvallend is dat er geen centraal orgaan is dat atheisten eert die zich op een dergelijke manier inzet voor de medemens. Hm ... hoe komt dat toch allemaal, dacht de mol, zich verbazend over de blauwe hemel en het ontbreken van wormen in de lucht. Vol onbegrip groef hij zich weer een weg naar de hem bekende duisternis en zag dat daar tenmisnte alles goed was.

Marsipulami
22-02-09, 10:47
Toch wel opvallend dat er veel gelovigen zijn geweest die stuk voor stuk tig keer meer mensenlevens op hun geweten hebben, dan dat er door een brave gelovige is gered.

Ja, dat is het gekende atheïstische discours nl.: steeds inhakken op echte of vermeende fouten die men aan gelovigen toeschrijft. Echter zelf met een inhoudelijk positief verhaal komen dat lukt niet.

Marsipulami
22-02-09, 10:56
Is dt werkelijk zo? Of bedoel je eigenlijk te zeggen dat het opvallend is dat er geen centraal orgaan is dat atheisten eert die zich op een dergelijke manier inzet voor de medemens.

Het staat je vrij om voorbeelden bij te brengen van atheïsten die de vergelijking met Damiaan aankunnen. Daar is geen centraal orgaan voor nodig.



Hm ... hoe komt dat toch allemaal, dacht de mol, zich verbazend over de blauwe hemel en het ontbreken van wormen in de lucht. Vol onbegrip groef hij zich weer een weg naar de hem bekende duisternis en zag dat daar tenmisnte alles goed was.

Dit is inderdaad een mooi beeld om de gedachtengang van atheïsten te verduidelijken. Zich vastgraven in het eigen gelijk en dagblind voor alle goeds dat gelovigen in de loop der eeuwen hebben gerealiseerd.

The_Grand_Wazoo
22-02-09, 11:12
Het staat je vrij om voorbeelden bij te brengen van atheïsten die de vergelijking met Damiaan aankunnen. Daar is geen centraal orgaan voor nodig.




Dit is inderdaad een mooi beeld om de gedachtengang van atheïsten te verduidelijken. Zich vastgraven in het eigen gelijk en dagblind voor alle goeds dat gelovigen in de loop der eeuwen hebben gerealiseerd.


Er zijn voldoende meensen, al dan niet atheist, die zich uit medemenselijkheid hebben ingezet voor de medemens, los van het geloof. Het staat mij niet bij dat mensen als Mandela of Ghandi zich ooit op hun geloof hebben beroepen. Je stelt creeert valse tegenstellingen.
Vervolgens blijk je zelfs niet in staat om zelf enige moeite te stoppen in het bedenken van eigen analogietjes of parabels, maar beperk jij je tot goedkoop kopieren, alles in lijn met de intellectuele traditie van de moederkerk: nietszeggend herkauwen.

knuppeltje
22-02-09, 11:49
Ja, dat is het gekende atheïstische discours nl.

Ach, meneer de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet. Meneer doet zelf hier niet anders dan als bezeten alsmaar de vermeende fouten van de atheisten aanklagen.

Marsipulami
22-02-09, 12:05
Het staat mij niet bij dat mensen als Mandela of Ghandi zich ooit op hun geloof hebben beroepen.


Nelson Mandela sprak op 10 mei 1994 om 11.20 uur in Pretoria zijn inaugurale rede uit als president van Zuid-Afrika. Hij gebruikte de onderstaande woorden:

"We are the captains of our soul.
Our deepest fear is not that we are inadequate.
Our deepest fear is that we are powerful beyond measure.
It is our light, not our darkness, that frightens us.
We ask ourselves, who am I to be brilliant, gorgeous, talented and fabulous?
Actually, who are you not to be?
You are a child of God. Your playing small doesn't serve the world.
There is nothing enlightening about shrinking so that other people won't feel insecure around you.
We are born to make manifest the glory of God that is within us. It's not just in some of us, it's in everyone.
And as we let our light shine, we unconsciously give other people permission to do the same."

_____________

MK Gandhi (1869 - 1948), India’s “Father of the Nation,” who spearheaded the country’s Freedom Movement for Independence from British Rule is known for his famous words of wisdom on God, life and religion.


Seeking God: "I worship God as Truth only. I have not yet found Him, but I am seeking after Him. I am prepared to sacrifice the things dearest to me in pursuit of this quest. Even if the sacrifice demanded my very life, I hope I may be prepared to give it.

Faith in God: "Everyone has faith in God though everyone does not know it. For everyone has faith in himself and that multiplied to the nth degree is God. The sum total of all that lives is God. We may not be God, but we are of God, even as a little drop of water is of the ocean."

God is Strength: "Who am I? I have no strength save what God gives me. I have no authority over my countrymen save the pure moral. If He holds me to be a pure instrument for the spread of non-violence in place of the awful violence now ruling the earth, He will give me the strength and show me the way. My greatest weapon is mute prayer. The cause of peace is therefore, in God's good hands."

Christ - a Great Teacher: "I regard Jesus as a great teacher of humanity, but I do not regard him as the only begotten son of God. That epithet in its material interpretation is quite unacceptable. Metaphorically we are all sons of God, but for each of us there may be different sons of God in a special sense. Thus for me Chaitanya may be the only begotten son of God … God cannot be the exclusive Father and I cannot ascribe exclusive divinity to Jesus." (Harijan: June 3, 1937)

Witte78
22-02-09, 12:23
Mijn cluppie is beter dan jouw cluppie, lekker puh. Lijkt soms wel de kleuterschool hier.

H.P.Pas
22-02-09, 12:27
Mijn cluppie is beter dan jouw cluppie, lekker puh. Lijkt soms wel de kleuterschool hier.


So wie sich der kleine Moritz die Welt vorstellt..,
so ist sie auch. --Tucholsky

The_Grand_Wazoo
22-02-09, 15:15
Nelson Mandela sprak op 10 mei 1994 om 11.20 uur in Pretoria zijn inaugurale rede uit als president van Zuid-Afrika. Hij gebruikte de onderstaande woorden:

"We are the captains of our soul.
Our deepest fear is not that we are inadequate.
Our deepest fear is that we are powerful beyond measure.
It is our light, not our darkness, that frightens us.
We ask ourselves, who am I to be brilliant, gorgeous, talented and fabulous?
Actually, who are you not to be?
You are a child of God. Your playing small doesn't serve the world.
There is nothing enlightening about shrinking so that other people won't feel insecure around you.
We are born to make manifest the glory of God that is within us. It's not just in some of us, it's in everyone.
And as we let our light shine, we unconsciously give other people permission to do the same."

_____________

MK Gandhi (1869 - 1948), India’s “Father of the Nation,” who spearheaded the country’s Freedom Movement for Independence from British Rule is known for his famous words of wisdom on God, life and religion.


Seeking God: "I worship God as Truth only. I have not yet found Him, but I am seeking after Him. I am prepared to sacrifice the things dearest to me in pursuit of this quest. Even if the sacrifice demanded my very life, I hope I may be prepared to give it.

Faith in God: "Everyone has faith in God though everyone does not know it. For everyone has faith in himself and that multiplied to the nth degree is God. The sum total of all that lives is God. We may not be God, but we are of God, even as a little drop of water is of the ocean."

God is Strength: "Who am I? I have no strength save what God gives me. I have no authority over my countrymen save the pure moral. If He holds me to be a pure instrument for the spread of non-violence in place of the awful violence now ruling the earth, He will give me the strength and show me the way. My greatest weapon is mute prayer. The cause of peace is therefore, in God's good hands."

Christ - a Great Teacher: "I regard Jesus as a great teacher of humanity, but I do not regard him as the only begotten son of God. That epithet in its material interpretation is quite unacceptable. Metaphorically we are all sons of God, but for each of us there may be different sons of God in a special sense. Thus for me Chaitanya may be the only begotten son of God … God cannot be the exclusive Father and I cannot ascribe exclusive divinity to Jesus." (Harijan: June 3, 1937)


Komisch dat je niet op de inhoud van mijn opmerking ingaat, maar alleen op de vorm. Is dat nou iets dat de moederkerk typeert?

Witte78
22-02-09, 15:22
So wie sich der kleine Moritz die Welt vorstellt..,
so ist sie auch. --Tucholsky

Mijn duits is te slecht om hier iets van te maken.

Marsipulami
22-02-09, 15:26
Komisch dat je niet op de inhoud van mijn opmerking ingaat, maar alleen op de vorm. Is dat nou iets dat de moederkerk typeert?

Je poging om Nelson Mandela en MK Gandhi te recupereren voor het ongelovige kamp, die claim wordt blijkens citaten van genoemde personen tegengesproken. Daarmee zijn jouw opmerkingen zowel vormelijk als inhoudelijk weerlegd en zonder waarde gebleken.

The_Grand_Wazoo
22-02-09, 15:48
Je poging om Nelson Mandela en MK Gandhi te recupereren voor het ongelovige kamp, die claim wordt blijkens citaten van genoemde personen tegengesproken. Daarmee zijn jouw opmerkingen zowel vormelijk als inhoudelijk weerlegd en zonder waarde gebleken.

Fout, ik recupereerde ze niet voor het ongelovige kamp. Ik stelde vraagtekens bij de door jou opgevoerde drijfveer voor filantropie. Welbeschouwd bij jij degene die iedereen die gelovig is voor jouw karretje spant, goede werken worden niet noodzakelijk verricht vanuit een godsdienstige overtuiging.

The_Grand_Wazoo
22-02-09, 15:49
Mijn duits is te slecht om hier iets van te maken.

Vrij vertaald voor jou: je wereld is maar zo groot als je talenkennis.

Witte78
22-02-09, 15:59
Vrij vertaald voor jou: je wereld is maar zo groot als je talenkennis.

Ok, al mis ik het punt van Pas. Lijkt me duidelijk dat mijn opmerking satirisch was.

tanger'73
22-02-09, 16:27
Wat betekent dat heilig verklaart worden, dat men de persoon in kwestie dient te vereren en de paus zijn toegang tot de hemel heeft verzekerd?

Marsipulami
22-02-09, 16:33
Wat betekent dat heilig verklaart worden, dat men de persoon in kwestie dient te vereren en de paus zijn toegang tot de hemel heeft verzekerd?

Heilig verklaard worden betekent dat een persoon en zijn levenswandel door de kerk tot voorbeeld gesteld wordt aan alle gelovigen als inspiratiebron en identificatiemodel. Soort religieuze nobelprijs.

tanger'73
22-02-09, 16:38
Heilig verklaard worden betekent dat een persoon en zijn levenswandel door de kerk tot voorbeeld gesteld wordt aan alle gelovigen als inspiratiebron en identificatiemodel. Soort religieuze nobelprijs.

Ah thanks, dus aidspatiënten kunnen zich aan hem identificeren en hebben aan hem een rolmodel?

Marsipulami
22-02-09, 16:47
Ah thanks, dus aidspatiënten kunnen zich aan hem identificeren en hebben aan hem een rolmodel?

Ik zei dat een heilge inspiratiebron is voor alle gelovigen dus niet alleen de aidspatiënten.

Aidspatiënten kunnen troost en inspiratie vinden in een voorbeeld als dat van Damiaan in de zin dat er altijd mensen zijn die hun lijden verstaan en zich tegen hun maatschappelijke uitsluiting zullen verzetten. Dat hun leven dus de moeite is en waardevol blijft, ondanks de ziekte waaraan ze lijden en de (relatieve) marginalisering die hun ziekte meebrengt.

tanger'73
22-02-09, 16:53
Ik zei dat een heilge inspiratiebron is voor alle gelovigen dus niet alleen de aidspatiënten.

Aidspatiënten kunnen troost en inspiratie vinden in een voorbeeld als dat van Damiaan in de zin dat er altijd mensen zijn die hun lijden verstaan en zich tegen hun maatschappelijke uitsluiting zullen verzetten. Dat hun leven dus de moeite is en waardevol blijft, ondanks de ziekte waaraan ze lijden en de (relatieve) marginalisering die hun ziekte meebrengt.


Dus aidspatiënten worden niet op een hoop gegooid met melaatsen, waar Damiaan patroonheilige van gaat worden?

H.P.Pas
22-02-09, 17:42
Toch wel opvallend dat het nooit atheïsten zijn die zo'n indrukwekkend levensgetuigenis geven van inzet voor hun medemens in nood. :fpiraat:

't Is inderdaad opvallend, dat heiligen altijd katholiek zijn.
Hierin is voorzeker een teken voor hen, die geloven.
En voor hen, die niet geloven.

knuppeltje
22-02-09, 18:49
Toch wel opvallend dat het nooit atheïsten zijn die zo'n indrukwekkend levensgetuigenis geven van inzet voor hun medemens in nood. :fpiraat:

Die denken gewoon doen en niet lullen.

Marsipulami
22-02-09, 19:07
Dus aidspatiënten worden niet op een hoop gegooid met melaatsen, waar Damiaan patroonheilige van gaat worden?

Het is altijd mogelijk dat er melaatsen zullen zijn die het beledigend vinden om op één hoop gegooid te worden met aidspatiënten. Dat zou natuurlijk jammer zijn. Immers, de boodschap van het levensgetuigenis van Damiaan leert dat geen enkele mens -omwille van welke ziekte dan ook- mag uitgesloten worden. Dat ook zieke mensen kostbaar zijn in Gods' ogen en dat het een opdracht is voor alle gelovigen om solidair te zijn met mensen die in de marge van de samenleving dreigen terecht te komen.

Marsipulami
22-02-09, 19:10
't Is inderdaad opvallend, dat heiligen altijd katholiek zijn.
Hierin is voorzeker een teken voor hen, die geloven.
En voor hen, die niet geloven.

Het zijn inderdaad enkel katholieken die door de katholieke kerk worden heilig verklaard. Moest men atheïsten, moslims of joden heilig verklaren dan denk ik dat dit niet altijd gewaardeerd zou worden door de respectievelijke (on-) gelovigen.

H.P.Pas
22-02-09, 19:21
Het zijn inderdaad enkel katholieken die door de katholieke kerk worden heilig verklaard. Moest men atheïsten, moslims of joden heilig verklaren dan denk ik dat dit niet altijd gewaardeerd zou worden door de respectievelijke (on-) gelovigen.


Heel attent, dat daar rekening mee gehouden wordt.

tanger'73
22-02-09, 23:54
Het is altijd mogelijk dat er melaatsen zullen zijn die het beledigend vinden om op één hoop gegooid te worden met aidspatiënten. Dat zou natuurlijk jammer zijn. Immers, de boodschap van het levensgetuigenis van Damiaan leert dat geen enkele mens -omwille van welke ziekte dan ook- mag uitgesloten worden. Dat ook zieke mensen kostbaar zijn in Gods' ogen en dat het een opdracht is voor alle gelovigen om solidair te zijn met mensen die in de marge van de samenleving dreigen terecht te komen.

Uiteraard, maar omdat melaatsheid in België en West Europa haast niet meer voorkomt, ging de nadruk uit naar aidspatiënten. Maar dat geldt uiteraard vice versa. Maar hoe komt de katholieke kerk er überhaupt dan bij om personen die dan heilig worden verklaard, dienst gaan doen als beschermheilige bij een bepaalde ziekte, als je de indruk wekt dat er geen onderscheidt in ziektes wordt gemaakt? Vanwaar dan patroonheilige voor aidspatiënten en niet voor lijders aan ziekten in het algemeen?

Marsipulami
23-02-09, 00:30
Uiteraard, maar omdat melaatsheid in België en West Europa haast niet meer voorkomt, ging de nadruk uit naar aidspatiënten.

Een heilige is een persoon die als voorbeeld gesteld wordt voor de hele wereldkerk. Een minderheid van de katholieken woont in West-Europa. Er zijn nog wel degelijk tal van plaatsen op de wereld waar lepra bestaat en waar leprapatiënten uit de maatschappij gesloten worden. Damiaan heeft een boodschap zowel voor leprapatiënten als de mensen die met hen te maken krijgen. De katholieke wereldkerk ondersteunt die boodschap van Damiaan expliciet door de heiligverklaring van Damiaan.



Vanwaar dan patroonheilige voor aidspatiënten en niet voor lijders aan ziekten in het algemeen ?

Heiligen -hoewel voorbeeld van allen - worden meestal gelinkt aan bepaalde categoriën van mensen waarvan ze de patroonheilige kunnen worden. De groep van mensen waarvoor ze iets betekenen hoeven niet noodzakelijk zieke mensen te zijn. Sint-Elooi was een smid en werd de patroonheilige van de smeden. Sint Isodorus was de eerste schrijver van een encyclopedie en wordt actueel afgebeeld met een pc en is de patroonheilige van de internetgebruikers. Heiligen worden dikwijls de patroonheilige van mensen die een vergelijkbare levenssituatie doorworstelen.

Er zijn belangrijke vergelijkingspunten tussen melaatsen en aidspatiënten. Het gaat in beide gevallen om een mogelijks dodelijke besmettelijke ziekte waarvoor geen geneesmiddel bestaat/bestond. Lijders aan zo'n ziekte worden formeel (cfr. eiland Molokaï in de tijd van Damiaan -cfr. weigering tot opname van aidspatiënten in ziekenhuizen in de 80'er jaren van de vorige eeuw ) of informeel verbannen uit de reguliere samenleving (cfr. allerlei informele uitsluitingsmechanismen waar aidspatiënten ook vandaag nog slachtoffer van zijn. bv. verlies vroegere vrienden / ontslag op werk om onduidelijke redenen, enz.)

Ik zou er kunnen inkomen als aidspatiënten zich beledigd zouden voelen als ze op één hoop gegooid werden met mensen die aan een verkoudheid lijden. Dat zou immers betekenen dat men hen (en hun noodsituatie) onvoldoende ernstig neemt. Er is dus niks mis met het onderscheid maken tussen verschillende ziektes waaraan mensen kunnen lijden.

tanger'73
23-02-09, 00:50
Een heilige is een persoon die als voorbeeld gesteld wordt voor de hele wereldkerk. Een minderheid van de katholieken woont in West-Europa. Er zijn nog wel degelijk tal van plaatsen op de wereld waar lepra bestaat en waar leprapatiënten uit de maatschappij gesloten worden. Damiaan heeft een boodschap zowel voor leprapatiënten als de mensen die met hen te maken krijgen. De katholieke wereldkerk ondersteunt die boodschap van Damiaan expliciet door de heiligverklaring van Damiaan.




Heiligen -hoewel voorbeeld van allen - worden meestal gelinkt aan bepaalde categoriën van mensen waarvan ze de patroonheilige kunnen worden. De groep van mensen waarvoor ze iets betekenen hoeven niet noodzakelijk zieke mensen te zijn. Sint-Elooi was een smid en werd de patroonheilige van de smeden. Sint Isodorus was de eerste schrijver van een encyclopedie en wordt actueel afgebeeld met een pc en is de patroonheilige van de internetgebruikers. Heiligen worden dikwijls de patroonheilige van mensen die een vergelijkbare levenssituatie doorworstelen.

Er zijn belangrijke vergelijkingspunten tussen melaatsen en aidspatiënten. Het gaat in beide gevallen om een mogelijks dodelijke besmettelijke ziekte waarvoor geen geneesmiddel bestaat/bestond. Lijders aan zo'n ziekte worden formeel (cfr. eiland Molokaï in de tijd van Damiaan -cfr. weigering tot opname van aidspatiënten in ziekenhuizen in de 80'er jaren van de vorige eeuw ) of informeel verbannen uit de reguliere samenleving (cfr. allerlei informele uitsluitingsmechanismen waar aidspatiënten ook vandaag nog slachtoffer van zijn. bv. verlies vroegere vrienden / ontslag op werk om onduidelijke redenen, enz.)

Ik zou er kunnen inkomen als aidspatiënten zich beledigd zouden voelen als ze op één hoop gegooid werden met mensen die aan een verkoudheid lijden. Dat zou immers betekenen dat men hen (en hun noodsituatie) onvoldoende ernstig neemt.

Duidelijk, in de islam wordt ziekte meer gezien als een beproeving, een verbinding tussen jou en Hem. Geen tussenkomst van een beschermheilige, maar ik zie de positiviteit die daarvan uitgaat wel in.

Marsipulami
23-02-09, 01:11
Duidelijk, in de islam wordt ziekte meer gezien als een beproeving, een verbinding tussen jou en Hem. Geen tussenkomst van een beschermheilige, maar ik zie de positiviteit die daarvan uitgaat wel in.


De mensheid worstelt al duizenden jaren lang met de vraag hoe het komt dat God toelaat dat mensen lijden. Hoe kan een goede, rechtvaardige en almachtige God het lijden van mensen toelaten ? Sommige -al te menselijke zienswijzen- verklaren het lijden als een test of beproeving van God, anderen zien lijden als een straf van God.

Zulke zienswijzen doen echter geen recht aan de situatie van zovele onschuldigen (vaak diepgelovige en etisch hoogstaande mensen) die lijden. In de christelijke geschriften verklaart God zich solidair/ sterker identificeert God zich met de onschuldige mens die zoals Jezus lijdt, wordt gefolterd en vermoord.

tanger'73
23-02-09, 01:37
De mensheid worstelt al duizenden jaren lang met de vraag hoe het komt dat God toelaat dat mensen lijden. Hoe kan een goede, rechtvaardige en almachtige God het lijden van mensen toelaten ? Sommige -al te menselijke zienswijzen- verklaren het lijden als een test of beproeving van God, anderen zien lijden als een straf van God.

Zulke zienswijzen doen echter geen recht aan de situatie van zovele onschuldigen (vaak diepgelovige en etisch hoogstaande mensen) die lijden. In de christelijke geschriften verklaart God zich solidair/ sterker identificeert God zich met de onschuldige mens die zoals Jezus lijdt, wordt gefolterd en vermoord.


"De mensen die het meeste lijden zijn de profeten van Allah en dan de awliya en dan de salihin. Een wordt getroffen in overeenstemming met de liefde voor zijn geloof. De kwelling verdwijnt niet voor de awliya zolang zij op deze aarde rondlopen tot zij van elke slechte daad gereinigd zijn." (tirmidhi)

De moslim wordt opgedragen niet bevreesd te zijn voor ziekten, want er kan goeds van uitkomen.

knuppeltje
23-02-09, 08:40
In de christelijke geschriften verklaart God zich solidair/ sterker identificeert God zich met de onschuldige mens die lijdt, wordt gefolterd en vermoord.

Een soort spijtbetuiging dus omdat ie alles maar even in zes dagen in elkaar heeft geflanst om op de zevende dag te kunnen gaan vissen. Nu gun ik hem dat vissen wel, als ie de maandag daarop gewoon verder was gegaan met z'n werk totdat ie het ook echt af had, en wij nu niet met alle ellende die daarna kwam waren blijven zitten.

Charlus
23-02-09, 11:25
<...>De mensheid worstelt al duizenden jaren lang met de vraag hoe het komt dat God toelaat dat mensen lijden. Hoe kan een goede, rechtvaardige en almachtige God het lijden van mensen toelaten ? Sommige -al te menselijke zienswijzen- verklaren het lijden als een test of beproeving van God, anderen zien lijden als een straf van God.
Er is een afdoende verklaring die tegelijkertijd bevrijdend werkt want de worsteling opheft: God bestaat niet.

Zulke zienswijzen doen echter geen recht aan de situatie van zovele onschuldigen (vaak diepgelovige en etisch hoogstaande mensen) die lijden. In de christelijke geschriften verklaart God zich solidair/ sterker identificeert God zich met de onschuldige mens die zoals Jezus lijdt, wordt gefolterd en vermoord.
In deze optiek manifesteert God zich als een ruggegraatloze schlemiel, want hij kan, als hij dan toch zo solidair is met de onschuldig lijdende mens, met zijn almacht moeiteloos Orde Op Zaken stellen. De conclusie luidt dat hij niet solidair is met de lijdende mens (of dat hij voornoemde schlemiel is).