PDA

Bekijk Volledige Versie : De heropbouw van Gaza kan niet zonder goede fundamenten



IbnRushd
03-03-09, 17:53
De heropbouw van Gaza kan niet zonder goede fundamenten

Internationale Donorconferentie voor Gaza

SHARM EL-SHEIKH, 3 maart 2009 (MO) - De internationale donorconferentie in het Egyptische Sharm el-Sheikh voor de wederopbouw van Gaza, na Israëls aanval, bracht 4,5 miljard dollar internationale steun op. Aan die steun zijn wel voorwaarden verbonden: het geld mag niet in handen van Hamas komen en de grenzen naar en van Gaza moeten open.

Het totaalbedrag overschrijdt ruimschoots de vraag van het Palestijns herstel- en heropbouwplan voor 2009-2010 dat de Palestijnse premier Salam Fayyad voorlegde. Volgens dat plan vraagt de Palestijnse Autoriteit 2,7 miljard dollar. Daarvan dient 1,326 miljard voor de reconstructie van Gaza en 1,415 miljard gaat naar de versterking van de Palestijnse Autoriteit (PA).

De grootste donors zijn Saoedi-Arabië dat 1 miljard dollar belooft en de VS die 900 miljoen dollar steun toezeggen. Europa kwam met 436 miljoen euro over de brug.

Goed besteden

België geeft 6 miljoen dollar, bovenop de 43 miljoen dat het reeds vastlegde voor dit jaar. De Belgische buitenlandminister Karel De Gucht, die de conferentie bijwoonde, liet weten dat België nu zal onderzoeken hoe dat geld op een efficiënte manier, ten voordele van de Palestijnen in Gaza besteed zal worden.

‘Geld geven is één ding’, liet De Gucht weten, ‘nu moeten we onderzoeken welke kanalen het meest geschikt zijn voor de besteding.’ Daarbij zal vooral worden gekeken naar bestaande kanalen zoals het PEGASE-mechanisme van de Europese Commissie, dat fondsen van de helft van de Europese lidstaten doorsluist naar de PA.

Andere kanalen die op de conferentie genoemd werden, zijn fondsen via de Wereldbank (PRDP) en de Verenigde Naties (CAP), of het Islamitisch Ontwikkelingsfonds.

De Gucht herhaalde dat wederopbouw van Gaza alleen mogelijk is door de opheffing van de blokkade door Israël van Gaza, en dat het politieke klimaat nu moet keren.

Duurzame fundamenten

Zonder een vredesplan tussen Israël en de Palestijnen, is wederopbouw van Gaza niet duurzaam, zelfs onbegonnen werk. Die verzuchting was een van de twee rode draden op de conferentie. Alle deelnemers onderstreepten ook het belang van het onmiddellijk, onvoorwaardelijk openstellen van de grensovergangen tussen Israël en Gaza.

‘De situatie aan de grensovergangen kunnen we niet tolereren’, zei VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon. ‘Als we het over heropbouw van Gaza hebben, moeten we het hele plaatje bekijken. Als je een huis bouwt, moet je beginnen bij de fundamenten. Het eerste doel moet dus zijn om de grenzen open te maken. Een duurzaam staakt-het-vuren is daarbij een essentiële voorwaarde: de grensovergangen moeten open voor hulpgoederen en constructiemateriaal, en toe voor illegale wapentrafiek.’

Op dit moment is er slechts één grensovergang gedeeltelijk geopend en geraken noch humanitaire hulp of goederen als beton en staal –nodig voor de reconstructie van infrastructuur- Gaza binnen.

Niet via Hamas

De andere rode draad die vooral door westerse delegaties werd aangehaald was de vrees dat het geld op een of andere manier naar Hamas zou gaan. De Franse en Italiaanse regeringsleiders, Sarkozy en Berlusconi, en de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Hillary Clinton, beklemtoonden dat het geld in geen geval naar Hamas –nog steeds op de zwarte lijst van de VS en Europa- mag gaan.

Zolang Hamas niet stopt met het afvuren van raketten op Israëlisch grondgebied en de Israëlische staat niet erkent, is praten onmogelijk, aldus Europa en de VS.

Hamas was niet uitgenodigd voor de conferentie. Vanuit Gaza, liet Hamas-woordvoerder Fawzi Barhoum weten “not amused” te zijn. ‘Het negeren van de legitieme Palestijnse bestuurders in Gaza, is een stap in de verkeerde richting en ondermijnt zonder twijfel de heropbouw van Gaza.’

Meer dan ooit is een Palestijnse eenheidsregering nodig, zei Ban Ki-Moon in zijn toespraak. Hij beklemtoonde dat de heropbouw van Gaza niet kan zonder een Palestijns verzoeningsplan en politieke vooruitgang binnen de verdeelde Palestijnse rangen. De rol die Egypte daarbij speelt, is cruciaal, vindt Ban Ki-Moon.

Het blijft alvast een heikel punt en een kopzorg voor het Westen dat Hamas boycot. Hoe kan het geld voor de wederopbouw van Gaza, gecontroleerd en bestuurd door Hamas, besteed worden zonder dialoog met de politieke vleugel van Hamas?

Auteur: Tine Danckaers.

Bron: mo.be


Het volk van Gaza krijgt geen cent van het voor het geteisterde volk (Gaza) geld te zien. Laat ze maar creperen, zo denkt waarschijnlijk H. Clinton. Westerse leiders, zoals de fascistische Berlusconi, kunnen dan gerust op hun schouder kloppen en zeggen dat ze ten minste gul zijn voor de Gazanen en met hen meeleven. Een grote farce natuurlijk, want Israël gaat echt niet de blokkade opheffen, en binnenkort zullen de joodse terroristen weer Gaza in puin schieten met ditmaal hoogstwaarschijnlijk meer dan 1300 doden. Een deel van het geld gaat naar de corrupte Abbas, waarvan een deel in zijn zak belandt.

IbnRushd
03-03-09, 17:54
Geld voor Gaza is vooral voor Abbas

Door: Redactie buitenland
Gepubliceerd: vandaag 01:35
Update: vandaag 01:36

De 3,5 miljard euro internationale steun die de Palestijnse president Abbas is toegezegd op de donorconferentie in Egypte is vooral politiek. Wie geld krijgt van Abbas, steunt Hamas niet, is de theorie.

Het is een feestje waarop de jarige zelf niet is uitgenodigd: de top voor de wederopbouw van Gaza. In de Egyptische badplaats Sharm el-Sheikh discussieerden gisteren tientallen wereldleiders over financiële hulp aan de Gazastrook. De belangrijkste politieke speler ontbrak op het toneel: Hamas. De orthodox-islamitische heersers van Gaza en personae non gratae, waren niet uitgenodigd.

De grootste toezegging voor de wederopbouw van Gaza, na de verwoestende oorlog met Israël in december, kwam gisteren van de VS: 900 miljoen dollar. Minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton gaf meteen aan waar de steun feitelijk voor is bedoeld: ‘Hamas krijgt geen cent’.

Populariteit

Slechts eenderde van het Amerikaanse geld is bestemd voor de wederopbouw van Gaza, via de VN. De rest wordt gestort op de rekening van de zelfbenoemde, door het Westen gesteunde regering van president Mahmoud Abbas die op de Westelijke Jordaanoever hof houdt. Met het geld kan Abbas de getroffen Palestijnen helpen, wat zijn populariteit in Gaza ten goede moet komen ten koste van die van Hamas.

Hoe de hulp precies in zijn werk moet gaan, zei Abbas niet. Maar hoe kan hij vanaf de Westelijke Jordaanoever in de Gazastrook huizen bouwen en humanitaire hulp leveren zonder dat de plaatselijke overheid daar bij betrokken wordt? Hoe krijgt Abbas zijn noodhulp überhaupt bij de in steeds diepere armoede wegzinkende Gazanen als Israël de grenzen met de Gazastrook gesloten houdt?

Vanuit Gazastad becommentarieert Hamas-woordvoerder Fawzi Barhoum het nieuws telefonisch met een verbitterd lachje. ‘De Gazanen zullen niets zien van het geld, deze top is nu al een mislukking. Waar het hier om moet gaan is een snelle aanpak van de door Israël aangerichte ellende. Door de Israëlische blokkade niet te benoemen en al het geld aan één partij te geven hebben ze er een politiek circus van gemaakt.’

Lippendienst

Aan dat ‘circus’ doen ook alle stuk voor stuk dictatoriale Arabische regimes mee. Ze bewijzen zo lippendienst aan hun voetvolk, dat de Palestijnen veelal steunt in hun strijd tegen het Westen en de ‘zionisten’. Bovendien hopen ze aartsvijand Iran, de hoofdsponsor van Hamas, wind uit de zeilen te nemen.

Wie hoopte dat president Obama een ander beleid zou voeren dan zijn voorganger, zal teleurgesteld zijn. De top in Sharm el-Sheikh doet sterk denken aan die in Libanon twee jaar geleden. De Arabische wereld en het Westen zegden toen de pro-westerse regering in Beiroet een zelfde miljoenensteun toe, opdat die het puin kon ruimen van de oorlog tussen Hezbollah en Israël in Zuid-Libanon. Want net als toen moest worden voorkomen dat de bad guys de wederopbouw zouden leiden. Zuid-Libanon ligt nog altijd in puin.

Bron: depers.nl

tanger'73
03-03-09, 18:03
Nederland geeft liever een deel van haar nationaal bruto inkomen aan israël i.p.v. aan de onderdrukten, die door israël als derderangsburgers behandeld worden en nergens recht op hebben, dan op stokslagen, echte kogels met een rubber coating (die doorgaan als rubber kogels) en het regelmatig breken van de botten, bij verzet en opstand tegen de erbarmelijke omstandigheden waarin moet worden voortgeleefd.

tanger'73
03-03-09, 18:08
Notabene hebben de Palestijnen geen valse beloften voor geld nodig, maar aan daadkracht van de internationale gemeenschap om een einde te maken aan de israëlische occupatie en oorzaak en gevolg van alle ellende.

mark61
03-03-09, 19:53
Het ongehoorde cynisme. Onwerkelijk bijna. Obama is al weer op.

Slinger
03-03-09, 20:33
Ik gun de Palestijnen het beste, maar de leiders moeten eerst zorgen dat er vrede komt met Israël. Zo niet, dan is is elke cent die je er naar toe brengt weggegooid.

tanger'73
03-03-09, 20:52
Ik gun de Palestijnen het beste, maar de leiders moeten eerst zorgen dat er vrede komt met Israël. Zo niet, dan is is elke cent die je er naar toe brengt weggegooid.


Vrede met een partij die bezet en onderdrukt? Dat geld is inderdaad zinloos, want geld zal de israëlische occupatie niet opheffen. Een bezetter en onderdrukker die tussen het martelen door om vrede vraagt, is blijkbaar een nieuw concept?

fisherman1969
04-03-09, 02:14
Nederland geeft liever een deel van haar nationaal bruto inkomen aan israël i.p.v. aan de onderdrukten, die door israël als derderangsburgers behandeld worden en nergens recht op hebben, dan op stokslagen, echte kogels met een rubber coating (die doorgaan als rubber kogels) en het regelmatig breken van de botten, bij verzet en opstand tegen de erbarmelijke omstandigheden waarin moet worden voortgeleefd.


Ja hoor natuurlijk geeft Nederland weer niks !! snap je nu waarom WILDERS stijgt met stip ??
Dankzij de ,rattenkankeraars, zoals jij die alles wat Nederland doet al bijvoorbaat afkeurt en er een andere wending aan geeft .

Goed zo bedankt namens ....WILDERS hij :love: kan je wel zoenen :)

tanger'73
04-03-09, 02:30
Ja hoor natuurlijk geeft Nederland weer niks !! snap je nu waarom WILDERS stijgt met stip ??
Dankzij de ,rattenkankeraars, zoals jij die alles wat Nederland doet al bijvoorbaat afkeurt en er een andere wending aan geeft .

Goed zo bedankt namens ....WILDERS hij :love: kan je wel zoenen :)

Denk je zeker met Wilders op mij indruk te maken? Je doet er goed aan om je ook eens geestelijk te laten onderzoeken, alsof Wilders mij iets in de weg zou leggen. Fuck één end heen met je idool.

fisherman1969
04-03-09, 03:02
Denk je zeker met Wilders op mij indruk te maken? Je doet er goed aan om je ook eens geestelijk te laten onderzoeken, alsof Wilders mij iets in de weg zou leggen. Fuck één end heen met je idool.

idool??mongool ??spoor je wel ??ga lekker door met kankeren op Nederland
dan help jij je mongolen broeder meer in het zadel !Ben je nu zo stom of heb je je uitkering niet op tijd gehad ??of bevalt je huis je niet ?? dat je kankert op Nederland ?
GEK JOU SOORT HELPT WILDERS JUIST!
Laat je zelf ff onderzoeken met je in gekankerde blinde haat tegen alles Nederlands is !

tanger'73
04-03-09, 03:10
idool??mongool ??spoor je wel ??ga lekker door met kankeren op Nederland
dan help jij je mongolen broeder meer in het zadel !Ben je nu zo stom of heb je je uitkering niet op tijd gehad ??of bevalt je huis je niet ?? dat je kankert op Nederland ?
GEK JOU SOORT HELPT WILDERS JUIST!
Laat je zelf ff onderzoeken met je in gekankerde blinde haat tegen alles Nederlands is !


Voor iemand die beweerd een bepaalde ziekte te hebben, kanker je wel vaak. Dat jezelf bent getroffen verbaasd me dan ook niet. Echter te meer wel het feit dat iemand die hier te koop loopt met een dergelijke ziekte, op een forum hoogstwaarschijnlijk zijn laatste ademtocht zal uitblazen, maakt het geheel diep triest. Verder doe geen moeite om te lezen of proberen te discussiëren, want dat kan je toch niet. Je komt over als een kleuter en een verstrooid iemand.

knuppeltje
04-03-09, 10:10
Ik gun de Palestijnen het beste, maar de leiders moeten eerst zorgen dat er vrede komt met Israël.

Daaraan hoeft Israël niets te doen neem ik aan?

Witte78
04-03-09, 10:25
Nederland geeft liever een deel van haar nationaal bruto inkomen aan israël i.p.v. aan de onderdrukten, die door israël als derderangsburgers behandeld worden en nergens recht op hebben, dan op stokslagen, echte kogels met een rubber coating (die doorgaan als rubber kogels) en het regelmatig breken van de botten, bij verzet en opstand tegen de erbarmelijke omstandigheden waarin moet worden voortgeleefd.

Volgens mij geeft Nederland geen cent aan Israel.

knuppeltje
04-03-09, 10:57
Volgens mij geeft Nederland geen cent aan Israel.

We hebben een speciaal handelsverdrag met Israël, waardoor er hier voor het citrusfruit uit Israël - alhoewel een niet EEG land, toch geen importheffingen hoeven te worden afgedragen. Dat is alles bij elkaar nog een heel bedrag denk. Israél besodemieterd de zaak daar ook nog mee door fruit van Palestijnse fruittelers in de West Bank tegen wurgprijzen op te kopen en naar hier te exporteren. Dat was niet de bedoeling van die regeling.

John2
04-03-09, 11:16
We hebben een speciaal handelsverdrag met Israël, waardoor er hier voor het citrusfruit uit Israël - alhoewel een niet EEG land, toch geen importheffingen hoeven te worden afgedragen. Dat is alles bij elkaar nog een heel bedrag denk. Israél besodemieterd de zaak daar ook nog mee door fruit van Palestijnse fruittelers in de West Bank tegen wurgprijzen op te kopen en naar hier te exporteren. Dat was niet de bedoeling van die regeling.

Dus als je handel drijft met het land geef je geld weg???

knuppeltje
04-03-09, 11:26
Dus als je handel drijft met het land geef je geld weg???

Ontstellende mafkees. Op producten uit een niet EEG land worden normaliter importheffingen geheven. Voor producten uit Israël is daarvoor een uitzondering gemaakt. Zonder dat had Israël met dat fruit nooit kunnen concureren met EEG landen, en hadden we misschien dat fruit hier nooit in de winkels gezien. We subsidieren dus gewoon die handel.

Witte78
04-03-09, 11:39
Ontstellende mafkees. Op producten uit een niet EEG land worden normaliter importheffingen geheven. Voor producten uit Israël is daarvoor een uitzondering gemaakt. Zonder dat had Israël met dat fruit nooit kunnen concureren met EEG landen, en hadden we misschien dat fruit hier nooit in de winkels gezien. We subsidieren dus gewoon die handel.

En dat doet de EU uit liefdadigheid denk je? Dit is gewoon business. Buiten dat is dit gewoon onderdeel van de Euro-Mediterranean free trade area, waarvan bijvoorbeeld Marokko ook deel uitmaakt (die bezetten ook een gebied). Zo bijzonder is de positie van Israel niet.

Het is wel een interessante vraag of we handel met dit soort landen moeten toestaan.

knuppeltje
04-03-09, 11:54
=Witte78;3902017]En dat doet de EU uit liefdadigheid denk je? Dit is gewoon business. Buiten dat is dit gewoon onderdeel van de Euro-Mediterranean free trade area, waarvan bijvoorbeeld Marokko ook deel uitmaakt (die bezetten ook een gebied). Zo bijzonder is de positie van Israel niet.

Misplaatst gevoel van sympatie denk, want dat Mediterranean gebeuren gaat werken met ingang van 2010 toch, althans dat is de bedoeling. Die handelsovereenkomst met Israël geld al jaaaaaaaaren. Die positie is dus wel degelijk uitzonderlijk.


Het is wel een interessante vraag of we handel met dit soort landen moeten toestaan.

Ik denk van niet, die overeenkomst met Israël moet wat mij betreft meteen de prullenbak in, zeker omdat ze de boel belazeren met dat fruit van de West Bank.

Witte78
04-03-09, 12:02
Misplaatst gevoel van sympatie denk, want dat Mediterranean gebeuren gaat werken met ingang van 2010 toch, althans dat is de bedoeling. Die handelsovereenkomst met Israël geld al jaaaaaaaaren. Die positie is dus wel degelijk uitzonderlijk.


Ok dat wist ik niet, toch denk ik dat de EU gewoon uit eigenbelang opereert hier.



Ik denk van niet, die overeenkomst met Israël moet wat mij betreft meteen de prullenbak in, zeker omdat ze de boel belazeren met dat fruit van de West Bank.

Dit heeft wel verregaande gevolgen. Moeten we handel met China ook stopzetten?

mark61
04-03-09, 12:05
We hebben een speciaal handelsverdrag met Israël, waardoor er hier voor het citrusfruit uit Israël - alhoewel een niet EEG land, toch geen importheffingen hoeven te worden afgedragen. Dat is alles bij elkaar nog een heel bedrag denk. Israél besodemieterd de zaak daar ook nog mee door fruit van Palestijnse fruittelers in de West Bank tegen wurgprijzen op te kopen en naar hier te exporteren. Dat was niet de bedoeling van die regeling.

Alleen de kanttekening dat die regeling niet speciaal met Israël bestaat maar met allerlei landen:

Sinds 1 januari 1973 is tussen de Europese Gemeenschap (EG) en de EVA-landen een overeenkomst van kracht over preferentiële behandeling van elkaars producten. Op grond hiervan heeft Zwitserland zijn invoerrechten voor alle industriële producten van EU-oorsprong afgeschaft. Zwitserland heeft handelsakkoorden gesloten met Roemenië en Bulgarije. Ook zijn bilaterale akkoorden gesloten met Turkije, Israël, de Faeröereilanden en met de landen die onder het Algemeen Preferentieel Systeem (APS) vallen. [dat zijn vnl. ex-kolonies]

mark61
04-03-09, 12:23
Dit heeft wel verregaande gevolgen. Moeten we handel met China ook stopzetten?

Er is een verschil tussen gewoon handel en voorkeursstatus.

Eke
04-03-09, 12:40
Toch even een reaktie.
Het gaat er niet om om elkaar de zwarte piet toe te spelen. Het gaat puur om de bevolking, die aan het lijden is met hoofdletters ! Hebben jullie ze zien zitten in witte tentjes met grote waterplassen ervoor ? o.a. Lekker wakker worden zo en je tent uitrollen. En in de tent iemand die stuk ligt en niet kan slapen met de familie over 'm heen.

En dan dondert het momenteel heel even niet wie de baas is (Isr of Ham of Fat of wie dan ook) )in dit conflict. Dat moet uitgemaakt worden voor een vreedzame toekomst, snap ik,maar NUMERO UNO is de bevolking. Verzorging van de kapotte mensen,de kapotte gezinnen, van de kapotte huizen,de ziekenhuizen, de kapotte straten, de scholen, de winkels ect..Desnoods alleen onder gezag van de professionele hulpverleners (VN).

Als het geld en de goederen maar hun plek bereiken !!!!!

Daarnaast moet het politieke macho-gedoe verder gaan ----->opheffen afsluitingen EN stoppen met raketjes.

Sorry, ik word wat emotioneel door het gehakketak op elkaar door sommigen hier.Ik lees nl. net dit topic.Snappen jullie niet dat jullie dit allemaal willen ? Die mensen helpen opkrabbelen !

knuppeltje
04-03-09, 12:51
Ok dat wist ik niet, toch denk ik dat de EU gewoon uit eigenbelang opereert hier.

Dit heeft wel verregaande gevolgen. Moeten we handel met China ook stopzetten?

Ik denk toch meer uit sympatie voor Israël, die regeling met Israël bestaat al jaren. Dat Mediterranean van je gaat als ik het goed gezien heb pas in in 2010.

Het blijft wikken en wegen. Maarwat Israël betreft mag dat handelsverdrag van mij de prullenbak in, minsten totdat blijkt dat ze echt actief meewerken aan een echte oplossing voor het probleem van de Palestijnen.

Aït Ayt
04-03-09, 13:33
humanitaire hulp misbruiken als chantage middel om je eigen politieke spelletjes te spelen..
het westen zakt steeds dieper en dieper door de stront..

eerst werden ze in gaza kapot gebombardeerd en nou worden ze ook nog eens als speelbal gebruikt.. en die smeerlap van een abbas speelt het spelletje mee.. dit is nu al de tweede keer in korte tijd dat hij de burgers in gaza laat vallen als een baksteen..

mark61
04-03-09, 13:47
Toch even een reaktie.
Het gaat er niet om om elkaar de zwarte piet toe te spelen. Het gaat puur om de bevolking, die aan het lijden is met hoofdletters ! Hebben jullie ze zien zitten in witte tentjes met grote waterplassen ervoor ? o.a. Lekker wakker worden zo en je tent uitrollen. En in de tent iemand die stuk ligt en niet kan slapen met de familie over 'm heen.

En dan dondert het momenteel heel even niet wie de baas is (Isr of Ham of Fat of wie dan ook) )in dit conflict. Dat moet uitgemaakt worden voor een vreedzame toekomst, snap ik,maar NUMERO UNO is de bevolking.

Wat bedoel je precies? Het is Israël dat Gaza hermetisch afgesloten heeft van de buitenwereld. Egypte doet mee. Niemand in de wereld is bereid Israël te dwingen de grenzen open te doen.

Israël is zó heilig dat zelfs de enige supermacht dat niet durft. Wie het snapt mag het zeggen.

mark61
04-03-09, 13:48
humanitaire hulp misbruiken als chantage middel om je eigen politieke spelletjes te spelen..
het westen zakt steeds dieper en dieper door de stront..

Ik ben het helemaal met je eens. Het is bizar.

Eke
04-03-09, 14:02
humanitaire hulp misbruiken als chantage middel om je eigen politieke spelletjes te spelen..
het westen zakt steeds dieper en dieper door de stront..

eerst werden ze in gaza kapot gebombardeerd en nou worden ze ook nog eens als speelbal gebruikt.. en die smeerlap van een abbas speelt het spelletje mee.. dit is nu al de tweede keer in korte tijd dat hij de burgers in gaza laat vallen als een baksteen..


.citaat openingsartikel :" Aan die steun zijn wel voorwaarden verbonden: het geld mag niet in handen van Hamas komen en de grenzen naar en van Gaza moeten open."

Aiit, het schoonst zou zijn als er geen voorwaarden tot hulp zouden worden gesteld, maar de realiteit is dat dit wel gebeurd. Er wordt zowel aan Hamas als aan Israël een eis gesteld.
Terwijl Hamas democratisch gekozen is en Israël de Palestijnen/de Arabieren als het Grote Gevaar ervaart.

Nou kunnen 'we' wel weer blijven staan met de koppen tegen elkaar,en met wijzende vingers :'je deugt niet' of het klopt niet wat je denkt !!!!!,en je hoort hier eigenlijk niet !

maar ik ben voor pragmatisme. Dat geld is hard nodig, snap je. Elk uur dat er gekissebist wordt is een uur teveel.
We realiseren toch allemaal wat voor een ellende er is onder de bevolking !!! NU.

En wijs geworden, mag er op toegezien worden dat het belastingsgeld van hulpgevende landen niet in de gretige zakken van Zakken verdwijnt....en je weet niet wie dat zijn , ze lopen niet met een stickertje op hun voorhoofd.
Het geld is puur voor de getroffen bevolking.

Witte78
04-03-09, 14:03
Ik denk toch meer uit sympatie voor Israël, die regeling met Israël bestaat al jaren. Dat Mediterranean van je gaat als ik het goed gezien heb pas in in 2010.


Wellicht speelt het mee, maar volgens wikipedia is de handelsbalans met Israel positief. Het lijkt me dat de EU dan meer baat heeft bij vrije handel.



Het blijft wikken en wegen. Maarwat Israël betreft mag dat handelsverdrag van mij de prullenbak in, minsten totdat blijkt dat ze echt actief meewerken aan een echte oplossing voor het probleem van de Palestijnen.

Ben het met je eens dat de EU wel eens wat meer politieke druk mag uitoevenen.

Witte78
04-03-09, 14:06
Mij lijkt de beste oplossing dat het geld naar een onafhankelijke (palestijnse) organisatie gaat, die in opdracht van oa hamas de werkzaamheden uitvoert. Ik kan het wel begrijpen dat men liever niet heeft dat het geld direct naar hamas gaat.

Eke
04-03-09, 14:22
Wat bedoel je precies? Het is Israël dat Gaza hermetisch afgesloten heeft van de buitenwereld. Egypte doet mee. Niemand in de wereld is bereid Israël te dwingen de grenzen open te doen.

Israël is zó heilig dat zelfs de enige supermacht dat niet durft. Wie het snapt mag het zeggen.

Mark, ik kan geen helder idee hebben hoe hard er achter de schermen druk uitgeoefend wordt en door welke grootmachten (?) en hoe die druk in de komende tijd opgevoerd gaat worden.
Ik zou het zo bizar vinden als jij gelijk mocht hebben. Dat er geen moer verandert in de wereld. Zelfs macht is organisch (het groeit en het krimpt en het groeit weer en verdwijnt soms, ect.).

Maar ik heb op TV een vrouw gehoord, uit Gaza. En ik begreep haar heeeeel goed. Ze heeft gewoon hulp nodig voor haar familie. NU.
Geen discussies.



Toegevoegd : Hamas kan door de hulp door bv. de VN te laten coordineren (en dus bescheidenheid te tonen, ipv z'n recht op te eisen) aan de wereld laten zien hoe bereidwillig Israël is....gaan de grenzen open ?

En toegevoegd PS. het lijkt me heel ongewenst dat zolang Hamas en Fatah nog geen eenheid zijn het geld aan Fatah te geven....dat werkt contraproduktief en strijd bevorderend....:haha: wat een aantrekkingskracht heeft dit forum...ga ik toch weer nadenken en meepraten ...:zwaai: )

Aït Ayt
05-03-09, 13:09
maar ik ben voor pragmatisme. Dat geld is hard nodig, snap je. Elk uur dat er gekissebist wordt is een uur teveel.
We realiseren toch allemaal wat voor een ellende er is onder de bevolking !!! NU.

inderdaad.. geen tijd voor gezeur.. over de brug komen met dat geld en hulp aanbieden maar zoals je ziet blijven de grenzen dicht en gaat het geld naar de verkeerde partij..



En wijs geworden, mag er op toegezien worden dat het belastingsgeld van hulpgevende landen niet in de gretige zakken van Zakken verdwijnt....en je weet niet wie dat zijn , ze lopen niet met een stickertje op hun voorhoofd.
Het geld is puur voor de getroffen bevolking.

blijkbaar zijn europa en de vs niet wijs geworden want ze geven liever geld aan fatah waarvan ze weten dat die lui corrupt zijn en dat ze niks in te brengen hebben in gaza.. terwijl hamas niet corrupt is en hamas de touwtjes in handen heeft in gaza..
de gekte regeert bij de eu en de vs.. onvoorstelbaar..

Aït Ayt
05-03-09, 13:11
Ik ben het helemaal met je eens. Het is bizar.

het is ook bizar dat je het helemaal met me eens bent :hihi: