PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Kerkelijk standpunt abortus 9-jarige extreem en inadequaat’



Marsipulami
06-03-09, 10:49
'Kerkelijk standpunt abortus 9-jarige extreem en inadequaat’

Hilversum (Reuters/Van onze redactie) 6 maart 2009 - De Braziliaanse minister van Volksgezondheid, Jose Gomes Temporao, heeft het verzet van de Braziliaanse Rooms Katholieke Kerk tegen de zwangerschapsafbreking van een negenjarig meisje gisteren ‘extreem’ en ‘inadequaat’ genoemd.

Tweeling
De doktoren voerden de abortus eergisteren uit omdat zij van mening waren dat het meisje gevaar liep te sterven als zij de zwangerschap van een tweeling zou voldragen. Volgens de media was het meisje bijna vier maanden zwanger.

Excommunicatie
De aartsbisschop van het bisdom Olinda en Recife, Jose Cardoso Sobrinho, bekritiseerde het besluit als een beslissing tegen ‘de wet van God’ en bevestigde de excommunicatie van de moeder van het meisje, de dokteren en andere mensen die bij de abortus betrokken waren.

Radicaal
“Ik vind het standpunt van de kerk extreem, radicaal en inadequaat,” zei minister Jose Gomes Temporao op een radioprogramma. “Ik ben geschokt door het radicale standpunt van deze godsdienst, die ten onrechte beweert levens te beschermen maar daarvoor een ander leven, dat even belangrijk is, in gevaar brengt.”

‘Binnen grenzen wet’
Temporao verdedigde de beslissing van de doktoren. Volgens hem handelden zij ‘strikt binnen de grenzen van de wet’. Temporao heeft de Kerk in het verleden vaker bekritiseerd om haar standpunt over abortus en haar verzet tegen gratis condoomverstrekking door de staat.

Uitzonderingen
Abortus is illegaal in Brazilië, maar er bestaan uitzonderingen voor de gevallen van verkrachting, incest en levensgevaar voor de moeder.

Joesoef
06-03-09, 11:03
Gelukkig heeft de minister van Volksgezondheid wel verstand en gevoel in tegenstelling tot de aartsbisschop. Al is daar maar weinig voor nodig. Dat de kerkgangers dergelijke onzin accepteren.

Marsipulami
06-03-09, 11:26
Gelukkig heeft de minister van Volksgezondheid wel verstand en gevoel in tegenstelling tot de aartsbisschop. Al is daar maar weinig voor nodig. Dat de kerkgangers dergelijke onzin accepteren.

Het aantal geregistreerde abortussen in Nederland betreft jaarlijks 33.342 (cijfers 2004). De voornaamste "noodsituatie" die wordt aangehaald betreft "geen kinderwens". Dat is ongeveer net zo extreem maar dan omgekeerd.

Joesoef
06-03-09, 11:34
Het aantal geregistreerde abortussen in Nederland betreft jaarlijks 33.342 (cijfers 2004). De voornaamste "noodsituatie" die wordt aangehaald betreft "geen kinderwens". Dat is ongeveer net zo extreem maar dan omgekeerd.


Mijn Vlaams is niet zo goed, u bedoeld?

mark61
06-03-09, 11:38
Het aantal geregistreerde abortussen in Nederland betreft jaarlijks 33.342 (cijfers 2004). De voornaamste "noodsituatie" die wordt aangehaald betreft "geen kinderwens". Dat is ongeveer net zo extreem maar dan omgekeerd.

Tot de massale immigratie had NL het laagst abortuscijfer van alle landen in de wereld. Y compris landen waar abortus verboden is, daar ligt het aantal abortussen astronomisch hoog. Tsjeef :cheefbek:

Iemand excommuniceren wegens weigering een 9-jarig meisje te 'vermoorden' vind jij dan weer niet gek zekers? Ik kan ook goed rabiate katholiekentaal doen, zie je dat?

Ik ziet dat de kerruk ook de sjaria heeft ingevoerd :duim:

reason
06-03-09, 12:24
Iemand excommuniceren wegens weigering een 9-jarig meisje te 'vermoorden' vind jij dan weer niet gek zekers? Ik kan ook goed rabiate katholiekentaal doen, zie je dat?

Als je goed leest, zie je dat Marsipulami dit verhaal extreem noemt
( " Dat is ongeveer net zo extreem maar dan omgekeerd ")

Als katholiek zeg ik: erg triest, deze gang van zaken.
De kerk in Brazilië maakt zich hiermee te schande. In Nederland zou zoiets niet kunnen gebeuren.


Ik ziet dat de kerruk ook de sjaria heeft ingevoerd :duim:

Bedoel je die excommunicatie?
Je zou moeten weten dat dat fundamenteel iets anders is dan de sjaria.
Het is vergelijkbaar met de interne regels van de voetbalclub; die kan ook een lid uit de club verwijderen als diegene iets doet wat in strijd is met de clubregels.

Morosian
06-03-09, 12:39
Het aantal geregistreerde abortussen in Nederland betreft jaarlijks 33.342 (cijfers 2004). De voornaamste "noodsituatie" die wordt aangehaald betreft "geen kinderwens".

Is er wel eens onderzoek gedaan naar de achtergrond van dit soort sukkels? Zo ingewikkeld is anticonceptie toch niet zou je denken.

Marsipulami
06-03-09, 13:06
Mijn Vlaams is niet zo goed, u bedoeld?

Dat je voor het tegenovergestelde extremisme niet in Brazilië maar in Nederland moet zijn.

mark61
06-03-09, 13:08
Als je goed leest, zie je dat Marsipulami dit verhaal extreem noemt
( " Dat is ongeveer net zo extreem maar dan omgekeerd ")

Als je iets beter leest zie je dat Mars abortus 'extreem' noemt.

Ik dacht trouwens dat alleen de paus kon excommuniceren, maar dat is blijkbaar gedelegeerd tegenwoordig.


Bedoel je die excommunicatie?

Nee, de 'Wet van God'. Das een bijna letterlijke vertaling van sjari`a.

mark61
06-03-09, 13:09
Dat je voor het tegenovergestelde extremisme niet in Brazilië maar in Nederland moet zijn.

Klinkklaar gelul. Het tegenovergestelde is gedwongen abortus. Dat komt in NL niet voor.

Je blijft een achterbakse, draaikonterige tsjeef.

Marsipulami
06-03-09, 13:39
Tot de massale immigratie had NL het laagst abortuscijfer van alle landen in de wereld. Y compris landen waar abortus verboden is, daar ligt het aantal abortussen astronomisch hoog.

Het is onmogelijk om iets wetenschappelijks te zeggen over abortuscijfers in landen waar abortus illegaal is. Dat soort cijfers komt dan ook uit de propagandatrommel van de pro-abortusactivisten die hun gelijk proberen te bewijzen met verzinsels.



Iemand excommuniceren wegens weigering een 9-jarig meisje te 'vermoorden' vind jij dan weer niet gek zekers? Ik kan ook goed rabiate katholiekentaal doen, zie je dat?

Het gaat hier om ex-communicatie van rechtswege door een daad van ongeloof. Dat betekent dat er niemand iets hoeft te beslissen daarover. Dergelijke excommunicaties vloeien voort uit de toepassing van het kerkelijk recht en kunnen hooguit geconstateerd worden. Dat betekent ook dat alle artsen in Nederland en alle andere betrokkenen die meewerken aan abortus de status van ge-excommuniceerde hebben (maar meestal weten ze dat niet eens).

Slinger
06-03-09, 13:48
Het is onmogelijk om iets wetenschappelijks te zeggen over abortuscijfers in landen waar abortus illegaal is. Dat soort cijfers komt dan ook uit de propagandatrommel van de pro-abortusactivisten die hun gelijk proberen te bewijzen met verzinsels.




Het gaat hier om ex-communicatie van rechtswege door een daad van ongeloof. Dat betekent dat er niemand iets hoeft te beslissen daarover. Dergelijke excommunicaties vloeien voort uit de toepassing van het kerkelijk recht en kunnen hooguit geconstateerd worden. Dat betekent ook dat alle artsen in Nederland en alle andere betrokkenen die meewerken aan abortus de status van ge-excommuniceerde hebben (maar meestal weten ze dat niet eens).

Nee, en dat interesseert ook niemand.

mark61
06-03-09, 14:41
Het is onmogelijk om iets wetenschappelijks te zeggen over abortuscijfers in landen waar abortus illegaal is.

Nee, dat is het niet. Het is hoogstens wat moeilijker. Nou niet nog meer onzin uitslaan.

reason
06-03-09, 15:26
Als je iets beter leest zie je dat Mars abortus 'extreem' noemt.

Je begrijpt het niet. Ik maakte duidelijk dat hij de handelwijze van de braziliaanse kerk richting dat meisje c.q. haar moeder extreem noemt.


Ik dacht trouwens dat alleen de paus kon excommuniceren, maar dat is blijkbaar gedelegeerd tegenwoordig.

Ik weet niet precies hoe dat zit.
Maar ik ben voorzichtig over wat er nu precies aan de hand is; zo'n bericht is daarvoor totaal niet betrouwbaar.


Nee, de 'Wet van God'. Das een bijna letterlijke vertaling van sjari`a.

Je reageert niet op mijn punt.

mark61
06-03-09, 23:59
Je reageert niet op mijn punt.

Huh? Je vroeg me iets, ik gaf antwoord. Dat bevalt je kennelijk niet. Pech, dan moet je in Brazilië wezen met je klachten.