PDA

Bekijk Volledige Versie : Het Vaticaan hemelt de wasmachine op



Marsipulami
08-03-09, 01:42
Het Vaticaan hemelt de wasmachine op

(Belga)

za 07/03/09 23:41 - Meer dan de pil heeft de wasmachine in de 20ste eeuw bijgedragen tot de emancipatie van de vrouw. Dat schrijft l'Osservatore Romano, de krant van het Vaticaan, die de wasmachine ophemelt ter gelegenheid van de Internationale Vrouwendag op 8 maart.
In zijn editie van zaterdagavond brengt l'Osservatore Romano een artikel onder de titel "De wasmachine en de emancipatie van de vrouw - stop de was erin, doe de machine dicht en ontspan je".

De krant verwijst hiermee naar de handleiding van een van de eerste modellen.

"Wat heeft in de 20ste eeuw het meest bijgedragen tot de emancipatie van de vrouw?", vraagt journaliste Giulia Galeotti zich af.

"Het debat is nog open. Sommigen zeggen dat het de pil is, anderen de legalisering van abortus of de kans om buitenshuis te werken. Anderen gaan nog verder met: de wasmachine", schrijft ze.

De krant gaat tot de oorsprong terug - een rudimentair model dat in 1767 door de Duitse theoloog Jacob Christian Schaffern uitgevonden werd - om de wasmachine te bewieroken en de Amerikaanse feministe Betty Friedan te citeren die het volgens de krant had over "de sublieme mystiek om de lakens twee keer per week te kunnen verversen in plaats van één keer".

knuppeltje
08-03-09, 08:44
Het Vaticaan hemelt de wasmachine op

Dat ze daar veel van witwasmachines houden weten we allang.

Joesoef
08-03-09, 09:17
Is dit artikel serieus? Als dat zo is en het is niet de mening van de een of ander schrijvertje maar het varticaan dan zijn ze daar in Rome echt geschift.

Hoe bedenk je het :moe:

fisherman1969
08-03-09, 12:25
Is dit artikel serieus? Als dat zo is en het is niet de mening van de een of ander schrijvertje maar het varticaan dan zijn ze daar in Rome echt geschift.

Hoe bedenk je het :moe:

toevallig was er deze week optv ,,andere tijden ,,een stukje over de,,was , doen rond 1900 het was een zeer zware tijdrovende klus eerst moest er zeep geraspst worden ,gesmolten,, en dan ingekookt de was een water erbij 1dag laten ,,weken ,, dan er uit op het bleekveld daarna uit spoelen en werd het sop opgevangen o zo zuinig! en vervolgens hing dan 2dagen later de was eindelijk aan de drooglijn ,gebroken zijn sommige vrouwen die het nog konden vertellen zwanger en al werd dit loodzware werk gedaan te beseffen dat haar eigen gezin vaak al uit 10 of meer personnen bestond en ze ook meteen ff de was eerst deed voor (rijke dames) scheelde zeep snap je ?dan kan ik me enigsins voorstellen dat de uitvinding van Mielle een belangrijke stap was die de nodige impact had op had op het GEZINSLEVEN en aangezien de Katholieken nu niet bepaald aan beboorte beperking deden kan ik met hET VATICAAN *) goed voorstellen indd ze waren erg MOE VRESELIJK MOE die huisslavinnnen destijds ,maar ja heden ten dagen zijn deze gezinnen over het algemeen wat ingekrompen en moet je echt naar een ,,VER,,land om nog gezelligge grote gezinnnen te vinden met 14 of meer kotertjes !!!
*) wat het vaticaan bewoog weet ik ook niet maar ik het me wel voorstellen
het was in kombinatie met de stoommachine (wasserijen) letterlijk voor veel vrouwen een pak van hun hart :)