PDA

Bekijk Volledige Versie : vraagje aan abdelwahid van bommel

nouel84
07-06-02, 13:49
asalam aleikom Abdelwahid van Bommel

laatst had ik een meningsverschil met iemand, omdat die meende dat er in de koran staat dat een man het recht heeft zijn vrouw te slaan als zij iets doet wat hem niet bevalt.

Ik geloof het dus niet. Met betrekking tot het meningsverschil heb ik een aantal vragen, omdat ik denk dat u over veel kennis met betrekking tot de islam bezit.

vraag 1: Mag een man zijn vrouw slaan?
vraag 2: Zo ja, wat zou voor een man een reden zijn om zijn
vrouw te mogen slaan?
vraag 3: Mag ook een vrouw haar man slaan?

Graag zie ik uw reactie en dat van anderen tegenmoet.

nouel

nouel84
12-06-02, 22:01
is er dan helemaal niemand die hierop een antwoord weet?

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

nouel84
17-06-02, 20:42
Hallo

Nee, ik mag mijn vader niet slaan, maar hij mag mij ook niet slaan. (k ben 17 en volgens de regels van de koran mag je je kind niet meer slaan nadat het de leeftijd van 14 heeft bereikt)

Maar wat wil ongehoorzaamheid nou concreet zeggen???

Als ze tajin kookt in plaats van couscous?????????????

nouel

ahmedmaskin
18-06-02, 16:54
Geplaatst door nouel84
Hallo

Nee, ik mag mijn vader niet slaan, maar hij mag mij ook niet slaan. (k ben 17 en volgens de regels van de koran mag je je kind niet meer slaan nadat het de leeftijd van 14 heeft bereikt)

Maar wat wil ongehoorzaamheid nou concreet zeggen???

Als ze tajin kookt in plaats van couscous?????????????

nouel

Het zijn dwaze woorden die van de ene onwetende worden doorgegeven aan de volgende onwetende. Hoe kom je erbij dat volgens de koran je een kind boven de 14 niet mag slaan, of een kind onder de 14 wel? Zonder het zelf te hebben gezien moet je niks van mensen aannemen.

4:34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.

Uitleg:

"En wat betreft hen (echtgenotes) waarvan jullie ongehoorzaamheid vrezen: vermaant hen, (als dat niet helpt) negeert hen in bed en (als dat niet helpt) slaan hen (licht, als er enig nut uit voort kan komen). Indien zij jullie dan gehoorzamen; zoek dan geen voorwendsel (om hen lastig te vallen. Voorwaar, Allah is Verheven, Groots." (Soerat an-Nisaa, 4:34)

fatiha elg...
06-10-02, 21:59
Geplaatst door ahmedmaskin

Het zijn dwaze woorden die van de ene onwetende worden doorgegeven aan de volgende onwetende. Hoe kom je erbij dat volgens de koran je een kind boven de 14 niet mag slaan, of een kind onder de 14 wel? Zonder het zelf te hebben gezien moet je niks van mensen aannemen.

4:34. Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.

Uitleg:

"En wat betreft hen (echtgenotes) waarvan jullie ongehoorzaamheid vrezen: vermaant hen, (als dat niet helpt) negeert hen in bed en (als dat niet helpt) slaan hen (licht, als er enig nut uit voort kan komen). Indien zij jullie dan gehoorzamen; zoek dan geen voorwendsel (om hen lastig te vallen. Voorwaar, Allah is Verheven, Groots." (Soerat an-Nisaa, 4:34)

Ja dat klopt. Maar met gehoorzaamheid, bedoelt Allah gehoorzaam zijn aan Hem, zo heb ik gehoord.
En niet aan die van een man. Ja okee ook. Maar als een man zijn vrouw aanspoort tot dingen doen die haram zijn, dan moet zij dus Allah gehoorzamen en Hij zegt verbreek met de onrechtplegers.

Chatoloog
05-11-02, 01:19
Geplaatst door fatiha elg...

Ja dat klopt. Maar met gehoorzaamheid, bedoelt Allah gehoorzaam zijn aan Hem, zo heb ik gehoord.
En niet aan die van een man. Ja okee ook. Maar als een man zijn vrouw aanspoort tot dingen doen die haram zijn, dan moet zij dus Allah gehoorzamen en Hij zegt verbreek met de onrechtplegers.

Als gehoorzaamheid aan de man direkt ongehoorzaamheid aan Allah betekent wordt het door Allah verboden

logischer kan ik het me niet bedenken

MadMan
07-11-02, 08:26

Ja, de man mag de vrouw slaan.
zo staat het daar in het stukje van text, de man hoeft alleen maar een excuus te bedenken...

"licht, als er enig nut uit voort kan komen", hahaha, dat staat daar nou weer niet, dr staat dat je je vrouw mag slaan.
dat van dat 'licht slaan' en dat van dat 'nut uit voortkomen' staat er nou weer niet, dat is verzonnen
het word nu alleen zo verdraaid om de boel niet in een kwaad dachtlicht te stellen, waar het eigelijk wel thuishoort....

en nu op je vraag of de vrouw har man mag slaan;
als de vrouw heer man slaat heeft deze (weer) een uitreden om zijn vrouw in elkaar te rossen, dus.....

tis dus eigelijk maar een vrouw onvriendelijke boel die koran...