PDA

Bekijk Volledige Versie : Vaticaanse topman kritiseert excommunicatie na abortus in Brazilië



reason
16-03-09, 13:13
Vaticaanse topman kritiseert excommunicatie na abortus in Brazilië

Hilversum (AFP/ANP/Van onze redactie) 15 maart 2009 - De president van de Pauselijke Academie voor het Leven, aartsbisschop Rino Fisichella, heeft de excommunicatie van een Braziliaanse vrouw, wier negenjarige dochter een abortus had ondergaan, bekritiseerd.
Andere prioriteit
'Mannen van de Kerk' moeten niet eerst denken aan een excommunicatie, maar aan het veilig stellen van onschuldig menselijk leven. Juist daarin zijn zij deskundig, schrijft Fisichella vandaag in de Vaticaanse krant L'Osservatore Romano.
Schade aan geloofwaardigheid
Fisichella meent dat de Braziliaanse aartsbisschop Jose Cardoso Sobrinho, die de moeder en haar dochter uit de Kerk zette, de geloofwaardigheid van de kerkelijke leer schade heeft toegebracht, doordat zijn besluit velen "ongevoelig, onbegrijpelijk en onbarmhartig" voorkomt.
Verkracht door stiefvader
Nadat ze door haar stiefvader was verkracht, was het negenjarige meisje zwanger van een tweeling geraakt. Het meisje zou vrijwel zeker zijn gestorven, als ze de zwangerschap had voldragen.

Carmen, we zijn met jou
Fisichella richt zich aan het slot van zijn betoog tot het meisje, dat hij Carmen noemt. "Carmen, we staan aan jouw zijde. We delen in het lijden dat jou is overkomen. We zouden alles willen doen om jou de waardigheid terug te geven waarvan je bent beroofd en de liefde waarvan je nog meer nodig zult hebben. Het zijn andere personen die excommunicatie en onze vergiffenis verdienen, niet zij die het jou vergunden om te leven en die jou hielpen om de hoop en het vertrouwen terug te vinden."
Bisschop De Korte
Ook Braziliaanse bisschoppen hebben de verbanning van de vrouw en ook haar dochter uit de kerk bekritiseerd. De bisschop van Groningen-Leeuwarden, Gerard de Korte, zei eergisteren grote moeite met het besluit van Sobrinho te hebben. "Hier had barmhartigheid boven het recht moeten gaan. Ik denk dat wij als kerk in eerste instantie een heel pastorale houding moeten aannemen naar een 9-jarig meisje dat nog helemaal niet in staat is om moeder te worden en naar de anderen die daarbij betrokken zijn'', zei de bisschop in het KRO-tv-programma Goedemorgen Nederland.
Onenigheid in Vaticaan
De kritiek van Fisichella wijst op onenigheid binnen het Vaticaan. Eerder verdedigde de prefect van de Romeinse Congregatie voor de Bisschoppen, kardinaal Giovanni Battista Re, de excommunicatie.

http://www.katholieknederland.nl/actualiteit/2009/detail_objectID686055_FJaar2009.html

mark61
16-03-09, 14:30
Dat automatische is blijkbaar toch iets te automatisch.

reason
16-03-09, 16:28
Dat automatische is blijkbaar toch iets te automatisch.

Misschien.
Maar ik vraag me af hoe dat zit, met dat 'automatische'.
Voorlopig vind ik de berichten die ik daarover lees niet helder, en tegenstrijdig.

Soldim
16-03-09, 16:38
Voorlopig vind ik de berichten die ik daarover lees niet helder, en tegenstrijdig.

Religie in een notendop.

mark61
16-03-09, 18:26
Misschien.
Maar ik vraag me af hoe dat zit, met dat 'automatische'.
Voorlopig vind ik de berichten die ik daarover lees niet helder, en tegenstrijdig.

Jij en mars waren zo vol van dat automatische. Twijfel aan de leer?

reason
16-03-09, 19:03
Jij en mars waren zo vol van dat automatische. Twijfel aan de leer?

Dat is nou al de tweede keer dat jij me die woorden in de mond legt.
Hoewel ik heb tegengesproken dat ik dat heb gezegd, herhaal je dat nu.
Hou daar eens mee op.

Marsipulami
17-03-09, 11:20
Dat automatische is blijkbaar toch iets te automatisch.


Op kruispunten en langs autowegen staan ook flitspalen waardoor je automatisch een boete in de bus krijgt. Het kan altijd zijn dat je geflitst wordt onderweg naar het ziekenhuis met een passagier die dreigt dood te bloeden. Maar aan dat soort uitzonderingssituaties zou men best het verkeersreglement niet aanpassen. Wie zich onheus behandeld voelt door het verkeersreglement kan nog altijd in beroep gaan bij de politierechtbank.

Marsipulami
17-03-09, 11:24
Voorlopig vind ik de berichten die ik daarover lees niet helder, en tegenstrijdig.


Religie in een notendop.



Over helderheid en religie: Van pompwater is geweten dat het helderder is dan groentensoep. Van groentensoep is echter geweten dat ze voedzamer is dan helder pompwater.

Aït Ayt
17-03-09, 11:40
De Paus gaf een reactie :

Rome, vrijdag de 13e maart

Heeft u zich ook zo geërgerd aan dat negenjarige meisje uit Brazilië dat zich liet aborteren? Zwanger van een tweeling, de kleine sloerie. Goed, ze was schijnbaar tegen haar zin bevrucht door haar stiefvader. En het lichaam van een negenjarige schijnt niet goed tegen de bevalling van een tweeling te kunnen. Maar abortus! Elke vrome katholiek zou toch een moord plegen -nou ja, moord: veel kaarsjes branden- voor een tweeling? Onze lijfspreuk is niet voor niets: ‘Gaat heen en vermenigvuldigt u’. Het leven staat boven alles, mensen. Ook een hondenleven, is nog altijd een leven. Als het meisje zou sterven bij de geboorte van haar kinderen, dan is dat de wil Gods. Ik zeg: daar ga ik niet over.

Goed plan, van de Braziliaanse bisschoppen, om die duivelse artsen die het meisje aborteerden te excommuniceren. Dat deze kwakzalvers zich nog artsen mogen noemen is al een schande. Ik heb sowieso al niets met die medici, die denken dat ze maar op de troon van God kunnen plaatsnemen. En dan die moeder van het meisje, die haar dochter waarschijnlijk met vileine tong heeft omgepraat om haar zwangerschap te laten afbreken! Gelukkig ook uit de Kerk gegooid. Dat arme meisje had waarschijnlijk al ontzettend naar het moederschap uitgekeken. En haar stiefvader was vast een lieve vader geweest. Nou, hij mag blijven hoor, arme man. Mijn zegen heeft hij: keertje biechten, honderd weesgegroetjes en Petrus zal hem met open armen ontvangen aan de hemelpoort. Dat verkrachten was vast een ongelukje, of weet ik veel hoe dat gaat, met copuleren. Misschien heeft het meisje het wel uitgelokt. De jongetjes bij mij in de seminarie zitten ook altijd zo te lonken. Niet iedereen heeft de kracht van een Paus om dat te weerstaan.

Het zijn altijd die vrouwen. Hoe kan ik ze nog vertrouwen, sinds Eva’s zonde? Immorele wezens zijn het, die denken dat ze over hun eigen lichaam kunnen beschikken. Seks voor het plezier in plaats van de voortplanting, dat kan niet anders dan leiden tot bandeloosheid en prostitutie! En zo kan ik nog wel even doorgaan. Neem de condoompropaganda in Afrika, zogenaamd tegen aids maar ook een eindeloze verspilling van gezonde zaadcellen, in potentie allemaal mini-katholiekjes. Als iedereen seks nu eens slechts binnen het huwelijk zou consumeren, dan was het probleem nooit ontstaan. Ik persoonlijk ben bijvoorbeeld heel trouw aan God. Zegt u mij eens: heb ik aids? Maar goed, dit lijkt allemaal tegen dovemansoren gezegd. Het lijkt wel of niemand God meer vertrouwt.

Brazilië had ik hoog zitten, het was zo’n prettig land waar missionarissen met succes massa’s wilden bekeerden tot vrome katholieken. Maar de huidige, afvallige regering kan dus mooi op de Zwarte Lijst. Die stiefvader arresteren en de abortus toestaan omdat het meisje verkracht zou zijn en er een gezondheidsrisico zou bestaan. Ik zeg: had dat eerst afgewacht. Nu moeten míjn mensen weer uitleggen dat die tweeling net zo goed als ieder ander het recht had om te leven. Gods wet staat boven de wet van welk land dan ook. Ik zeg: excommuniceren dat meisje, haar moeder en de artsen. Wat mij betreft de hele Braziliaanse regering. Ik zeg: ‘Leven en laten leven’. Geloof mij maar, ik ben ten slotte niet voor niets Paus geworden.

Ach vergeef mij, vader. Ik ben wat moedeloos vandaag. Het dode zaad in mijn schoot maakt dat ik soms in verwarring word gebracht. Dat ik zo weinig van het voortplanten begrijp. Maar ik houd van u en daarom prevel ik tegen de mensen: Gaat Heen En Vermenigvuldigt U. Ja vrome lezers van mijn blog, u heeft mijn zegen. Trekt u vanavond massaal terug in uw slaapkamers. En heeft uw vrouw -of stiefdochter- vanavond hoofdpijn: denk aan het leven. Het doel heiligt in dit geval de middelen. Amen.

www.pluspunt.nl

reason
17-03-09, 12:16
Kwaadaardige laster en leugens.
Jij doet daar dus aan mee, terwijl je hebt eerder hebt meegedaan aan deze topic - http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=267698- waarin duidelijk wordt hoe onzinnig en kwaadaardig jouw verhaal is. Zoals ook uit de topic-opening blijkt.
Die andere topic startte ook al met leugens, van super ick in dat geval.

Het stuk is zogenaamd leuk, maar is dat niet.
Overdrijving kan leuk zijn, om iets duidelijk en/of belachelijk te maken.
Maar omdat hier zaken worden gezegd die zonder meer in strijd met de waarheid zijn, is het kwaadaardige laster. Kerk-bashen, katholieken-bashen, inderdaad.

Aït Ayt
17-03-09, 12:36
Kwaadaardige laster en leugens.

waarin duidelijk wordt hoe onzinnig en kwaadaardig jouw verhaal is.

kwaadaardige laster. Kerk-bashen, katholieken-bashen,

sa·ti·re : hekelende voorstelling, spottend geschrift
:)

reason
17-03-09, 13:27
sa·ti·re : hekelende voorstelling, spottend geschrift
:)

je hebt hekelen en hekelen,
zoals ik al schreef:



Overdrijving kan leuk zijn, om iets duidelijk en/of belachelijk te maken.
Maar omdat hier zaken worden gezegd die zonder meer in strijd met de waarheid zijn, is het kwaadaardige laster.

Aït Ayt
17-03-09, 14:00
zoals ik al schreef:

als je niet eens satire begrijpt en er dan bloedserieus over gaat staan roepen dat het kwaadaardig lasteren is dan zit er iets niet helemaal goed tussen je oren..

reason
17-03-09, 15:54
als je niet eens satire begrijpt en er dan bloedserieus over gaat staan roepen dat het kwaadaardig lasteren is dan zit er iets niet helemaal goed tussen je oren..

Ik begrijp heel goed wat satire is, en heb er in beginsel niets op tegen als er satirisch wordt geschreven over de katholieke kerk of over de paus.
Maar ik heb er wel de pest aan als iemand laster verspreidt onder het mom van satire.
Helaas is dat iets wat ik juist richting rk kerk en paus veel tegenkom.

Een satiricus zou een situatie die zijn ongenoegen wekt, moeten hekelen of bespotten door de zaak (sterk) te overdrijven en/of van een andere kant te belichten. Maar als hij de situatie principieel in strijd met de waarheid benadert, en mensen daarmee in een slecht daglicht stelt, is sprake van laster, van kwalijke leugens.
Je kunt het dan misschien nog steeds satire noemen, maar dat maakt het er niet beter op.
Kortom, zeggen dat het bij niet helemaal goed tussen mijn oren zit, omdat ik het verhaaltje niet pruim, dat slaat helemaal nergens op.

Aït Ayt
18-03-09, 22:19
Ik begrijp heel goed wat satire is, en heb er in beginsel niets op tegen als er satirisch wordt geschreven over de katholieke kerk of over de paus.
Maar ik heb er wel de pest aan als iemand laster verspreidt onder het mom van satire.
Helaas is dat iets wat ik juist richting rk kerk en paus veel tegenkom.

Een satiricus zou een situatie die zijn ongenoegen wekt, moeten hekelen of bespotten door de zaak (sterk) te overdrijven en/of van een andere kant te belichten. Maar als hij de situatie principieel in strijd met de waarheid benadert, en mensen daarmee in een slecht daglicht stelt, is sprake van laster, van kwalijke leugens.
Je kunt het dan misschien nog steeds satire noemen, maar dat maakt het er niet beter op.
Kortom, zeggen dat het bij niet helemaal goed tussen mijn oren zit, omdat ik het verhaaltje niet pruim, dat slaat helemaal nergens op.

je behandeld een stuk satire als een nieuwsbericht of opiniestuk.. dat moet je niet doen.. dat jij dan bloedserieus gaat analyseren dat in de satire over de paus feitelijke onjuistheden staan vermeld waardoor de paus in een slecht daglicht komt te staan en er daarom sprake is van kwaadaarig lasteren is echt onzinnig..
dat je het niet grappig vindt is een ander verhaal maar verschuil je dan niet achter een dom argument dat satire geen feitelijke onjuistheden mag bevatten..

Julien
18-03-09, 23:08
je behandeld een stuk satire als een nieuwsbericht of opiniestuk.. dat moet je niet doen.. dat jij dan bloedserieus gaat analyseren dat in de satire over de paus feitelijke onjuistheden staan vermeld waardoor de paus in een slecht daglicht komt te staan en er daarom sprake is van kwaadaarig lasteren is echt onzinnig..
dat je het niet grappig vindt is een ander verhaal maar verschuil je dan niet achter een dom argument dat satire geen feitelijke onjuistheden mag bevatten..

Ik wist niet dat jij voorstander was van het kwetsen van gelovigen/religies?