PDA

Bekijk Volledige Versie : Katholieke kerk wijst evolutieleer niet af



reason
16-03-09, 12:20
‘Creationisme is heidens’

De folder Evolutie of schepping: wat geloof jij? lokt felle discussies uit over schepping (creationisme, Intelligent Design) versus evolutieleer. Helaas ontstaat de indruk dat alle christenen in dit debat hetzelfde denken, en komt het standpunt van de katholieke Kerk weinig ter sprake. Tijd voor tegengas.
Christfried Rodeyns

De hele scheppingsdiscussie gaat over de tekst in het eerste hoofdstuk van de bijbel, het eerste scheppingsverhaal (Gen. 1 - 2,4a). Dit vertelt ons over de schepping van de wereld in zeven dagen. Maar er is ook nog een tweede scheppingsverhaal (Gen. 2, 4b - 25) in de bijbel te vinden. Helaas gaat heel de discussie rond creationisme enkel over het eerste. Ik vraag mij dan ook af hoe onze protestantse broeders en zusters met dat verhaal omgaan, waarin de volgorde van de schepping zelfs anders vermeld staat.

Zinvraag
Beide verhalen wijken qua taalgebruik en volgorde misschien wel af, maar ze zijn in hun geloof in God als Schepper volledig in overeenstemming. Ze gebruiken beide andere beelden om dit feit duidelijk te maken. Beide scheppingsverhalen spreken de taal van hun tijd en maken gebruik van de voorstellingen uit de toenmalige cultuur. Er is wel een groot verschil met de omringende culturen: het beeld van God als bovennatuurlijk wijkt enorm af van de culturen waarin elke godheid voor een bepaald natuurfenomeen staat.
Het geloof dat God de Schepper is, geeft aan dat de oorsprong, het centrum en het einddoel van de wereld bij God liggen. Het gaat Hem niet om de wetenschappelijke (men spreekt dan van een ‘empirische’) verklaring, waarin staat hoe alles exact is gebeurd. Het is eerder in de strekking van een geloofsbelijdenis te verstaan. De centrale vraag die bij de scheppingsverhalen wordt beantwoord is eigenlijk een zinvraag: ‘Waarom zijn wij hier? Waar hebben we alles aan te danken? Waar gaan wij heen?’ Je kan zeggen dat het een ‘verticale’ vraagstelling is.

Wetenschap
De wetenschap gaat empirisch te werk, dat wil zeggen dat ze met harde bewijzen op tafel moet komen wil iets ‘rechtsgeldig’ zijn. Zij drukt zich altijd uit in ruimte en tijd, in maten en gewichten, golven en deeltjes. Het ontstaan van de evolutietheorie van Darwin is daar een prachtvoorbeeld van.
Darwin komt tot de observatie dat er van een diersoort verschillende varianten zijn, qua grootte, kleur en zelfs bouw. Een observatie die iedereen kan doen! Kijk maar naar de diverse soorten meesjes in je tuin. Hij vroeg zich dan ook af hoe dat kon. Het heeft zeker twintig jaar of meer geduurd voordat hij zijn boek On the origin of species uitbracht. In die tijd was hij haast constant met zijn onderzoek bezig, omdat hij zeker wilde zijn dat zijn intuïtie juist was, namelijk dat er een evolutie kan zijn.

In de wetenschap stelt men altijd dingen vast, men observeert. En men stelt dan vragen over de observatie: ‘Hoe komt het dat het zo is?’ Daar kan men verschillende theorieën op baseren. Het wil niet zeggen dat iedere theorie klopt. Zo zijn er ook een hoop theorieën afgewezen, omdat men die niet hard kon maken met feiten. Maar de theorie van Darwin heeft Darwin zelf met feiten kunnen onderbouwen, en is naderhand ook wetenschappelijk keer op keer bewezen.

In gesprek
Het conflict tussen natuurwetenschap en theologie heeft in de katholieke Kerk veel van zijn scherpe kantjes verloren. Grotendeels komt het doordat de natuurwetenschap haar grenzen heeft afgebakend, net als de theologie. In de natuurwetenschap is men zich ervan bewust dat zij de werkelijkheid slechts vanuit een bepaald standpunt kan bekijken. Het moet meetbaar zijn in ruimte en tijd. Bij microstructuren gebruikt men dan golven en deeltje als referentie. De wetenschap is in de loop der jaren ook bescheidener geworden bij de interpretatie van de werkelijkheid. Ze geeft ook wel eens aan dat ze niet alwetend is.
In de theologie is men zich ervan bewust dat de bijbel (dé bron voor theologie) een eigen uitdrukkings- en voorstellingswijze hanteert van het toenmalige wereldbeeld. De bijbel wil dan ook geen empirische weergave zijn, maar een boodschap meegeven: dat God Schepper en Heil van de wereld is. Het is daarom geen bestanddeel van het geloof dat de wereld in zes dagen geschapen is.

Schepping en evolutie moeten dus op verschillende niveaus worden gesitueerd. De vragen van de wetenschap bevinden zich op ‘horizontaal’ niveau: ‘Hoe zijn de schepselen ontstaan in het verloop van tijd en ruimte?’ Scheppingsverhaal en theologie gaan uit van een ‘verticaal’ niveau: ‘Wat is de reden van het bestaan van de werkelijkheid?’ Schepping en evolutie zijn principieel dus niet met elkaar in strijd, ze geven alleen antwoord op andere vragen op een ander niveau. En zijn dus ook twee verschillende vormen van kennen die naast elkaar kunnen bestaan.

Destructieve mythe
Dan blijft ons nog de vraag hoe de Kerk zich verhoudt tot het creationisme. Verschillende personen, onder wie ook kardinaal Danneels, staan er afwijzend tegenover. Pater Guy Consolmagno s.j. (Vaticaans astronoom in het observatorium te Arizona) noemt het creationisme zelfs “een vorm van heidendom” (Kath.net, 8 mei 2008). Hij argumenteert dat het creationisme uitgaat van een haast heidens godsbeeld, namelijk dat God verantwoordelijk is voor alle natuurfenomenen. Het ‘verlaagt’ God tot een natuurgod, een godsbeeld dat eerder bij de heidenen gebruikelijk is. De consequentie van dit godsbeeld is echter dat God ook verantwoordelijk zou zijn voor onweer of hagel. God is echter bovennatuurlijk. God houdt de werkelijkheid voortdurend in het zijn en Hij draagt en begeleidt die ook in haar wording.

Ook wijst pater Consolmagno op de ‘destructieve mythe’ dat religie en wetenschap met elkaar op gespannen voet staan. Ze staan helemaal niet op gespannen voet. Ze kunnen gerust naast elkaar bestaan, en zelfs elkaar ondersteunen. “Religie heeft de wetenschap nodig om zich verre te houden van bijgeloof, zich te richten op de realiteit en zich te beschermen tegen het creationisme dat uiteindelijk een vorm van heidendom is – en van God een natuurgod maakt. De wetenschap heeft de religie nodig omwille van het geweten.”

Als katholieke Kerk kijken we totaal anders tegen het scheppingsverhaal aan dan opstellers van de folder Evolutie of schepping: wat geloof jij?. De Kerk maakt een duidelijk onderscheid tussen de vragen van wetenschap en theologie en heeft daarom geen moeite met het ‘naast elkaar bestaan’ van zowel het scheppingsverhaal als de evolutietheorie.

Christfried Rodeyns is kapelaan te Wanroij.

http://www.katholieknieuwsblad.nl/

reason
16-03-09, 18:06
Vooral deze vond ik wel aardig:

Dan blijft ons nog de vraag hoe de Kerk zich verhoudt tot het creationisme. Verschillende personen, onder wie ook kardinaal Danneels, staan er afwijzend tegenover. Pater Guy Consolmagno s.j. (Vaticaans astronoom in het observatorium te Arizona) noemt het creationisme zelfs “een vorm van heidendom” (Kath.net, 8 mei 2008). Hij argumenteert dat het creationisme uitgaat van een haast heidens godsbeeld, namelijk dat God verantwoordelijk is voor alle natuurfenomenen. Het ‘verlaagt’ God tot een natuurgod, een godsbeeld dat eerder bij de heidenen gebruikelijk is. De consequentie van dit godsbeeld is echter dat God ook verantwoordelijk zou zijn voor onweer of hagel.

Bofko
17-03-09, 14:02
dat het creationisme uitgaat van een haast heidens godsbeeld, namelijk dat God verantwoordelijk is voor alle natuurfenomenen. Het ‘verlaagt’ God tot een natuurgod, een godsbeeld dat eerder bij de heidenen gebruikelijk is. De consequentie van dit godsbeeld is echter dat God ook verantwoordelijk zou zijn voor onweer of hagel.

:zozo:. Godsbeeld ja.
Maar ja , zo'n heidens godbeeld geeft je wel in 1 keer antwoord op alle levensvragen.Da's natuurlijk wel prettig.

mark61
17-03-09, 14:11
:zozo:. Godsbeeld ja.
Maar ja , zo'n heidens godbeeld geeft je wel in 1 keer antwoord op alle levensvragen.Da's natuurlijk wel prettig.

Het is alleen een leugen. Het zijn juist katholieken die voor elk wissewasje een beroep doen op god. Zogeheten 'natuurgoden' zijn over het algemeen goden die de aarde hebben geschapen, en zich er vervolgens niet meer mee bemoeien, uit desinteresse, teleurstelling, of nog wat anders.

Tis een beetje racistisch, enfin, ik zal wel weer overdrijven, om 'primitieve' godseigenschappen op 'primitieve' mensen af te schuiven, terwijl Lourdes, bloedende beelden etc. toch echt net zo 'primitief' zijn.

'84
17-03-09, 14:17
De evolutieleer wijst de katholieke kerk wel af, toch. (<--kijk, geen vraagteken)

Bofko
17-03-09, 14:36
Het is alleen een leugen. Het zijn juist katholieken die voor elk wissewasje een beroep doen op god. Zogeheten 'natuurgoden' zijn over het algemeen goden die de aarde hebben geschapen, en zich er vervolgens niet meer mee bemoeien, uit desinteresse, teleurstelling, of nog wat anders.

Tis een beetje racistisch, enfin, ik zal wel weer overdrijven, om 'primitieve' godseigenschappen op 'primitieve' mensen af te schuiven, terwijl Lourdes, bloedende beelden etc. toch echt net zo 'primitief' zijn.

Voor mijzelf is 'heidens godbeeld' niet primitiever dan monotheistische godsbeelden. Soms/vaak zelfs minder!
Het was mijn idee om creationisten -die heidenen primitief vinden- te prikkelen met genoemde sarcastische oomerking.

H.P.Pas
17-03-09, 14:56
Voor mijzelf is 'heidens godbeeld' niet primitiever dan monotheistische godsbeelden. Soms/vaak zelfs minder!
Het was mijn idee om creationisten -die heidenen primitief vinden- te prikkelen met genoemde sarcastische oomerking.


Ik citeer nog maar eens uit eigen werk (http://www.maroc.nl/forums/showpost.php?p=3526880&postcount=616):


Complexe systemen onstaan daar waar twee of meer krachten tegen elkaar in werken en een (dynamisch of statisch) evenwicht onstaat.
Je kunt denken aan een kathedraal, die (be)staat bij de gratie van de zwaartekracht enerzijds en de onsamendrukbaarheid van de stenen , die een tegenkracht opwekt. Of aan een gebergte, waar een dynamisch evenwicht bestaat tussen erosie en tektonische opstuwing. Of aan de Veluwse hei gevormd door plantegroei en begrazing of aan .. pak maar wat.
Traditioneel polytheïsme probeert de krachten elk voor zich te benoemen, abstract polytheïsme (Hindoeïsme bv), reduceert ze op hun systeemtheoretische funkties: creatie (Brahma,) stabilisering (Visnhu) en afbraak (Shiwa).
Beide invalshoeken getuigen van een helderder kijk op de wereld dan het monotheïsme. Eén kracht zonder tegenkracht resulteert in een zwart gat en niets meer.
Alle monotheïsmen zijn in de kern absurd.

reason
17-03-09, 15:29
Ik citeer nog maar eens uit eigen werk (http://www.maroc.nl/forums/showpost.php?p=3526880&postcount=616):
Complexe systemen onstaan daar waar twee of meer krachten tegen elkaar in werken en een (dynamisch of statisch) evenwicht onstaat.
Je kunt denken aan een kathedraal, die (be)staat bij de gratie van de zwaartekracht enerzijds en de onsamendrukbaarheid van de stenen , die een tegenkracht opwekt. Of aan een gebergte, waar een dynamisch evenwicht bestaat tussen erosie en tektonische opstuwing. Of aan de Veluwse hei gevormd door plantegroei en begrazing of aan .. pak maar wat.
Traditioneel polytheïsme probeert de krachten elk voor zich te benoemen, abstract polytheïsme (Hindoeïsme bv), reduceert ze op hun systeemtheoretische funkties: creatie (Brahma,) stabilisering (Visnhu) en afbraak (Shiwa).
Beide invalshoeken getuigen van een helderder kijk op de wereld dan het monotheïsme. Eén kracht zonder tegenkracht resulteert in een zwart gat en niets meer.
Alle monotheïsmen zijn in de kern absurd.

Geinig.
Maar om het gevaar te bezweren dat een onschuldige naïeveling dit serieus zou nemen:
Religie is geen natuurkunde (los van het feit dat volgens mij jouw tekst gigantisch rammelt, natuurkundig gezien).
Juist als er aan materie goddelijke kracht wordt toegedicht, zoals in polytheïsme vaak gebeurt, wordt het natuurkundig nogal absurd.
Verder; het is niet zo dat er in het monotheïsme geen sprake is van kracht en tegenkracht, omdat er één God wordt verondersteld.
Heel fundamenteel is het goede en het kwade; twee krachten die continu tegen elkaar in werken.
Dan kom je op een vlak waar de natuurkunde niets mee kan. Maar dat wel degelijk bestaat.

Bofko
17-03-09, 16:05
Heel fundamenteel is het goede en het kwade; twee krachten die continu tegen elkaar in werken.
Dan kom je op een vlak waar de natuurkunde niets mee kan. Maar dat wel degelijk bestaat.

Hmm. In monotheistiche godsdiensten komt de kwade kracht (Satan) toch nogal gekunsteld over. Hij is zeker niet gelijkwaardig aan de goede kracht (God). Deze laatste is zo alomvattend en zo almachtig dat de duivel geluk heeft nog te bestaan denk ik dan wel eens.Het is een soort behoefte het kwade te benoemen zonder de almachtige God (die verder alles geschapen heeft) voor het hoofd te stoten.

Het is iig zeker niet de uitdrukking van een yin- en yang- harmonie.

H.P.Pas
17-03-09, 16:18
Heel fundamenteel is het goede en het kwade; twee krachten die continu tegen elkaar in werken.


Als God Goed is, is hij dus één van twee.

Slinger
17-03-09, 17:01
Als God Goed is, is hij dus één van twee.

Hetgeen niet het geval is...

mark61
17-03-09, 18:39
Voor mijzelf is 'heidens godbeeld' niet primitiever dan monotheistische godsbeelden. Soms/vaak zelfs minder!
Het was mijn idee om creationisten -die heidenen primitief vinden- te prikkelen met genoemde sarcastische oomerking.

Ik reageerde ook niet op jou hoor maar op reason's verhaaltje :).

In dat verhaaltje wordt toch wel gesuggereeerd dat 'natuur' minder is? Het is juist een argument tegen het creationisme. Ik mag aannemen dat de term 'heidens' voor een katholiek pejoratief is.

Maar naar een grot gaan en dan verwachten dat je ziekte geneest, uh, hoe 'natuur' is dat? De katholieke kerk neemt wel eens afstand van al te dolle verhalen, maar je kan niet zeggen dat het Lourdes etc. bestrijdt. Evenmin als lijkwades, bloedende beelden en naar boven kijkende voetballers :hihi:

Nou doe ik het weer :(

mark61
17-03-09, 18:43
Juist als er aan materie goddelijke kracht wordt toegedicht, zoals in polytheïsme vaak gebeurt, wordt het natuurkundig nogal absurd.

Weer zo'n woestijner die denkt dat zijn godsdienst het monopolie op monotheïsme heeft, of het zelfs maar heeft uitgevonden. Nyame en Tengri zijn ook monotheo's.

In die godsdiensten wordt bovendien in het geheel geen goddelijke kracht aan materie toegekend, dat is typisch iets katholieks. Vereren van relikwieën, come on, primitiever en heidenser :lachu: kan niet. Tis nog polytheïstisch ook.


Heel fundamenteel is het goede en het kwade; twee krachten die continu tegen elkaar in werken.

Opeens gaan we abstraheren. Het christendom heeft alleen Iraanse dualistische voorstellingen overgenomen, zodat het nu een duotheïstische godsdienst is: we hebben de eeuwige strijd tussen god en de duivel. Lastig voor iemand die beweert mono te zijn.

Rommeliger kan je het haast niet bedenken. Je snapt niet dat heldere mensen zo een brij kunnen 'aanhangen'.

reason
17-03-09, 19:33
Hmm. In monotheistiche godsdiensten komt de kwade kracht (Satan) toch nogal gekunsteld over. Hij is zeker niet gelijkwaardig aan de goede kracht (God). Deze laatste is zo alomvattend en zo almachtig dat de duivel geluk heeft nog te bestaan denk ik dan wel eens.Het is een soort behoefte het kwade te benoemen zonder de almachtige God (die verder alles geschapen heeft) voor het hoofd te stoten.

Het is iig zeker niet de uitdrukking van een yin- en yang- harmonie.

Dat laatste ben ik met je eens.
Over goed en kwaad in het christendom wordt nogal eens simplistisch gedacht, zowel door niet-christenen als door christenen zelf overigens.
In ieder geval bestaat het kwaad, en is het de uitdaging voor de mens om dat te overwinnen, en voor het goede te kiezen.
We worden bij het maken van de juiste keuzes geholpen door de boodschap van Christus in het evangelie.

reason
17-03-09, 19:34
Als God Goed is, is hij dus één van twee.

Ja.
En er is een tegenkracht, het kwade.

reason
17-03-09, 19:41
Weer zo'n woestijner die denkt dat zijn godsdienst het monopolie op monotheïsme heeft, of het zelfs maar heeft uitgevonden. Nyame en Tengri zijn ook monotheo's.

Hoe kom je daar nou weer bij? Nergens beweer ik zoiets.


In die godsdiensten wordt bovendien in het geheel geen goddelijke kracht aan materie toegekend, dat is typisch iets katholieks. Vereren van relikwieën, come on, primitiever en heidenser :lachu: kan niet. Tis nog polytheïstisch ook.

Nee hoor. Aan die materie wordt geen goddelijke kracht toegekend.
Lees de cathechismus van de katholieke kerk maar. :)



Opeens gaan we abstraheren. Het christendom heeft alleen Iraanse dualistische voorstellingen overgenomen, zodat het nu een duotheïstische godsdienst is: we hebben de eeuwige strijd tussen god en de duivel. Lastig voor iemand die beweert mono te zijn.

Rommeliger kan je het haast niet bedenken. Je snapt niet dat heldere mensen zo een brij kunnen 'aanhangen'.

Het kwaad is een realiteit voor een christen, en voor de meeste mensen denk ik.
God staat voor het goede, verheven boven dat kwaad.
De duivel? het kwaad.

ronald
17-03-09, 21:00
Vooral deze vond ik wel aardig:

Dan blijft ons nog de vraag hoe de Kerk zich verhoudt tot het creationisme. Verschillende personen, onder wie ook kardinaal Danneels, staan er afwijzend tegenover. Pater Guy Consolmagno s.j. (Vaticaans astronoom in het observatorium te Arizona) noemt het creationisme zelfs “een vorm van heidendom” (Kath.net, 8 mei 2008). Hij argumenteert dat het creationisme uitgaat van een haast heidens godsbeeld, namelijk dat God verantwoordelijk is voor alle natuurfenomenen. Het ‘verlaagt’ God tot een natuurgod, een godsbeeld dat eerder bij de heidenen gebruikelijk is. De consequentie van dit godsbeeld is echter dat God ook verantwoordelijk zou zijn voor onweer of hagel.

Nou...die heeft er ook weinig van begrepen. En die is ook pater? Typisch vanuit een instituut gedacht en weinig vanuit Gdsbegrip.

Tomas
17-03-09, 22:02
Typisch vanuit een instituut gedacht en weinig vanuit Gdsbegrip.

Dacht ik ook.

ronald
18-03-09, 02:34
Dacht ik ook.

Dat krijg je al je fundament uit zo veel gemaakte dogma's bestaat.

Wortel
18-03-09, 07:54
Als God Goed is, is hij dus één van twee.

So hab ich endlich von Dir erharrt
In allen Elementen Gottes Gegenwart.
Der kleine Finger seiner linken Hand
wird Pan genannt.

H.P.Pas
18-03-09, 09:14
Nou...die heeft er ook weinig van begrepen.



The more I study religions the more I am convinced that man never worshipped anything but himself.

mark61
18-03-09, 09:18
Hoe kom je daar nou weer bij? Nergens beweer ik zoiets.

Ik zag jou het alleen over polytheïsme hebben.


Nee hoor. Aan die materie wordt geen goddelijke kracht toegekend.
Lees de cathechismus van de katholieke kerk maar. :)

Aan materie worden dan in andere godsdiensten ook geen goddelijke krachten toegekend. Het vermeende onderscheid vervalt dus.

Voor mij als ongelovige is het allemaal één pot nat: 'bijzondere' of 'goddelijke' krachten toekennen aan materie, maakt het uit. Relikwieënverering is dus gewoon 'heidens'.


God staat voor het goede, verheven boven dat kwaad.
De duivel? het kwaad.

Zeg ik. Duotheïsme, geen monotheïsme.

reason
18-03-09, 09:28
Nou...die heeft er ook weinig van begrepen. En die is ook pater? Typisch vanuit een instituut gedacht en weinig vanuit Gdsbegrip.

Leg dat eens uit.

reason
18-03-09, 09:28
Dat krijg je al je fundament uit zo veel gemaakte dogma's bestaat.

Ook dat behoeft toelichting.

reason
18-03-09, 09:34
Ik zag jou het alleen over polytheïsme hebben.

Dan zag je slecht.


Zeg ik. Duotheïsme, geen monotheïsme.

Zeg jij, ja.
Daarmee noem je het kwaad God. Waarom zou dat zo zijn?

H.P.Pas
18-03-09, 09:46
Zeg jij, ja.
Daarmee noem je het kwaad God. Waarom zou dat zo zijn?

Geen kwaad, geen schepping.


FAUST:
Nun gut, wer bist du denn?
MEPHISTOPHELES:
Ein Teil von jener Kraft, Die stets das Böse will und stets das Gute schafft.
FAUST:
Was ist mit diesem Rätselwort gemeint?
MEPHISTOPHELES:
Ich bin der Geist, der stets verneint!
Und das mit Recht; denn alles, was entsteht,
Ist wert, daß es zugrunde geht;
Drum besser wär's, daß nichts entstünde.
So ist denn alles, was ihr Sünde,
Zerstörung, kurz, das Böse nennt,
Mein eigentliches Element.

mark61
18-03-09, 10:30
Dan zag je slecht.



Zeg jij, ja.
Daarmee noem je het kwaad God. Waarom zou dat zo zijn?

Religieuze draaikonterij. Dodelijk vermoeiend, gaat nergens heen. Voor de laatste keer: Iraans dualisme, God <> Duivel. Simpel. Waarom jij vaag gaat lopen doen beats me.

reason
18-03-09, 11:07
Religieuze draaikonterij. Dodelijk vermoeiend, gaat nergens heen. Voor de laatste keer: Iraans dualisme, God <> Duivel. Simpel. Waarom jij vaag gaat lopen doen beats me.

1. Je verwijt van draaikonterij slaat nergens op.
2. Als hier iemand vaag loopt te doen, ben jij het wel.
En, eerlijk gezegd, ook nogal draaikonterig, door mij verwijten te maken die nergens op zijn gebaseerd (inzake polytheïsme), en daar vervolgens over heen te praten. Dat deed je in een andere topic deze week ook al, toen je mij ten onrechte beweringen in de schoenen schoof, en dat zelfs herhaalde toen ik ontkende dat geschreven te hebben. http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=267764(link)

Nogmaals: jij noemt het kwaad of de duivel God in jouw uitleg van een geloof dat het jouwe niet is. En misschien deden de oude Perzen dat ook, daar heb ik geen idee van.
Maar christenen doen dat niet. Niks duo-theïsme.

H.P.Pas
18-03-09, 11:11
Hetgeen niet het geval is...

Calvinisme is consistent.
En onverteerbaar.

Wortel
18-03-09, 11:48
Calvinisme is consistent.
En onverteerbaar.

Correctie: Dit onverteerbare "Calvinisme" is Voetianisme. De Nederlandse variant van het Calvinisme. Beticht Calvijn niet waarvan je Voetius zou moeten betichten.

H.P.Pas
18-03-09, 12:01
Correctie: Dit onverteerbare "Calvinisme" is Voetianisme. De Nederlandse variant van het Calvinisme. Beticht Calvijn niet waarvan je Voetius zou moeten betichten.


Hoe dichter bij Dordt
hoe rotter het wordt


Die Nederlandse variant heeft als 'TULIP- (http://www.crivoice.org/tulip_D.html)Calvinism' wel diepe internationale sporen nagelaten. Met name in de USA.

Wortel
18-03-09, 13:50
Hoe dichter bij Dordt
hoe rotter het wordt


Die Nederlandse variant heeft als 'TULIP- (http://www.crivoice.org/tulip_D.html)Calvinism' wel diepe internationale sporen nagelaten. Met name in de USA.

Deze interpretatie van de leer van de calvinistische uitverkiezing is helaas aantoonbaar onjuist. Die predestinatieleer gaat over het geloof van de mens en niet over zijn uiteindelijke zieleheil.

Overigens al gelezen over Gods linkerpink die Pan wordt genoemd? Dit naar aanleiding van die discussie over Goed en Kwaad.

'84
18-03-09, 14:11
Die atheïsten ook, ze zouden een eigen kerk moeten hebben..

reason
18-03-09, 14:29
Overigens al gelezen over Gods linkerpink die Pan wordt genoemd? Dit naar aanleiding van die discussie over Goed en Kwaad.

Ik las het gedicht.
Hoe moet ik dat begrijpen? Het kwaad als een klein stukje van God?
Dat zou ik discutabel vinden.

H.P.Pas
18-03-09, 14:56
Overigens al gelezen over Gods linkerpink die Pan wordt genoemd?

Weet de rechterpink daarvan ?

mark61
18-03-09, 15:30
1. Je verwijt van draaikonterij slaat nergens op.
2. Als hier iemand vaag loopt te doen, ben jij het wel.

Je volhardt in je gelul. Da-hag. En dan topics openen over dat je zo moe wordt van Palestina. Ik word moe van jouw gedraai.

reason
18-03-09, 19:30
Je volhardt in je gelul. Da-hag. En dan topics openen over dat je zo moe wordt van Palestina. Ik word moe van jouw gedraai.

Je bijdrages worden per reactie laffer en zwakker.