PDA

Bekijk Volledige Versie : Frankrijk wordt lid van de Navo



Julien
17-03-09, 22:07
(Novum/AP) - Het Franse parlement heeft zijn vertrouwen uitgesproken in het buitenlands beleid naar aanleiding van het omstreden besluit om Frankrijk na 43 jaar weer te laten toetreden tot de militaire structuur van de NAVO. De vertrouwensmotie werd na een debat in de Nationale Assemblee met 329 tegen 238 stemmen aangenomen.

Veel parlementsleden, zowel ter linker- als ter rechterzijde, zagen het door president Nicolas Sarkozy doorgedrukte besluit als een aantasting van de onafhankelijkheid van Frankrijk. Voor de centrumrechtse premier was dat aanleiding om het vertrouwen van het parlement te vragen.

Het was Charles de Gaulle die Frankrijk in 1966 uit de militaire vleugel van het Atlantisch bondgenootschap terugtrok omdat hij in de Koude Oorlog geen partij wilde kiezen voor de Verenigde Staten. Sarkozy zegt dat de tijden zijn veranderd en dat het moment is gekomen om weer toe te treden.

De Franse minister van defensie Hervé Morin zei in een interview met Associated Press dat Frankrijk aan de militaire vleugel van de NAVO wil deelnemen omdat het betrokken wil zijn bij de beleidsvorming binnen het bondgenootschap. "Wij zijn acteurs en willen het script schrijven."

Morin zei ook dat Frankrijk Europa een grotere rol wil geven in het besluitvormingsproces en de idee van tafel wil hebben dat een krachtiger Europese defensie ten nadele zou zijn van de NAVO. Hij verklaarde dat Moskou behoort te worden geconsulteerd bij uitbreiding van het bondgenootschap in oostelijke richting. Verder heeft Frankrijk geen plannen meer militairen naar Afghanistan te sturen dan de huidige 3300, aldus Morin.

www.msn.nl

--

Jammer. Daar gaat toch een stuk Franse onafhankelijkheid :(

Al Sawt
17-03-09, 23:35
Mooi zo. Hopelijk zal Frankrijk worden ondergesneeuwd door de Turkse, Poolse en andere Oost-Europese Navolanden.

En dat Frankrijk uiteraard veel invloed zal verliezen.

John2
17-03-09, 23:58
Mooi zo. Hopelijk zal Frankrijk worden ondergesneeuwd door de Turkse, Poolse en andere Oost-Europese Navolanden.

En dat Frankrijk uiteraard veel invloed zal verliezen.

Waarom zou frankrijk worden ondergesneeuwd door andere landen?
Waaruit leid jij dat dit binnen de NAVO mogelijk zou wezen?
En Waarom moet Frankrijk van u worden ondergesneeuwd, heeft Frankrijk u benadeeld, of is het gewoon nijd dat europa dank zij de NAVO al jaren leeft in vrede?:wat?!:

Julien
18-03-09, 01:40
Mooi zo. Hopelijk zal Frankrijk worden ondergesneeuwd door de Turkse, Poolse en andere Oost-Europese Navolanden.

En dat Frankrijk uiteraard veel invloed zal verliezen.

:maf2: Wat is er positief aan meer Poolse, Turkse, Oost-Europese invloed? Terwijl Frankrijk op veel punten een eigen mening heeft en minder Atlantisch stemt, lopen die andere landen vaak juist blindelings achter de VS en Israel aan.

mark61
18-03-09, 08:09
Frankrijk was altijd al lid van de NAVO, maar maakte geen deel uit van CentCom, of hoe dat heet. Het is al een van de grotere bijdragers aan NAVO-acties, dus het is allemaal symboolgedoe. Sarkozy die denkt dat ie invloed op Obama heeft, ofzo.

John2
18-03-09, 08:50
Frankrijk was altijd al lid van de NAVO, maar maakte geen deel uit van CentCom, of hoe dat heet. Het is al een van de grotere bijdragers aan NAVO-acties, dus het is allemaal symboolgedoe. Sarkozy die denkt dat ie invloed op Obama heeft, ofzo.

Ik denk dat je de NRR bedoeld die is opgericht in mei 2002 als onderdeel van de NAVO in de strijd tegen terroristme waarbij Rusland en Frankrijk deelnemen in het NAVO-verband in een uitzonderingspositie.
Of het allemaal symbolisch gedoe is, denk het niet, het is wederom een signaal naar zowel Rusland als Amerika dat de gelederen binnen europa allen één kant opwijzen.

mark61
18-03-09, 09:23
Ik denk

Ik heb je al vaak dringend geadviseerd daar niet meer aan te beginnen.

SHAPE bedoelde ik.

Max Stirner
18-03-09, 09:35
Jammer. Daar gaat toch een stuk Franse onafhankelijkheid :(


Ja maar ja:


Wanneer heeft Frankrijk eigenlijk, 'onafhankelijk', voor het laatst een oorlog gewonnen ?
(De heldhaftige verovering van Muruoa even niet meegerekend ...)


1810 of zo ?

John2
18-03-09, 10:18
Ik heb je al vaak dringend geadviseerd daar niet meer aan te beginnen.

SHAPE bedoelde ik.

Ben ik dan een uitzondering die jou advies in de wind slaat?

mark61
18-03-09, 10:31
Ja maar ja:


Wanneer heeft Frankrijk eigenlijk, 'onafhankelijk', voor het laatst een oorlog gewonnen ?
(De heldhaftige verovering van Muruoa even niet meegerekend ...)


1810 of zo ?

1830. Eénderde van de bevolking van Algerije uitgeroeid :ego:

mark61
18-03-09, 10:32
Ben ik dan een uitzondering die jou advies in de wind slaat?

Ik heb het nog niemand anders geadviseerd.

Julien
18-03-09, 11:45
Frankrijk was altijd al lid van de NAVO, maar maakte geen deel uit van CentCom, of hoe dat heet. Het is al een van de grotere bijdragers aan NAVO-acties, dus het is allemaal symboolgedoe. Sarkozy die denkt dat ie invloed op Obama heeft, ofzo.

Frankrijk deed alleen mee in overleg met andere Navolanden, samen met Rusland inderdaad, maar is dankzij De Gaulle nooit lid geweest van de militaire Navo, waar het allemaal om draait natuurlijk.


Ja maar ja:


Wanneer heeft Frankrijk eigenlijk, 'onafhankelijk', voor het laatst een oorlog gewonnen ?
(De heldhaftige verovering van Muruoa even niet meegerekend ...)


1810 of zo ?

Frankrijk heeft WO2 samen met de andere Geallieerden gewonnen. Maar ook de Eerste Wereldoorlog. Maar je bedoelt een oorlog die het onafhankelijk van anderen gewonnen heeft? Dan moet je teruggaan tot Napoleon ofzo. Maar ja, tijden veranderen en oorlogen worden niet meer door een individueel land gewonnen of verloren. Er zijn nu altijd coalities nodig. Alleen toetreden tot de Navo is toch echt een heel ander verhaal. Je verliest dan toch echt een groot deel van je onafhankelijkheid.


1830. Eénderde van de bevolking van Algerije uitgeroeid :ego:
Welk Europees land, dat de mogelijkheid had, voerde destijds geen kolonisatieoorlogen? Laten we het maar niet over Nederland hebben. Als je de moralist wil uithangen, ga in een tijdmachine en vertel het aan de 19e eeuwse Fransman. Ben benieuwd of je er destijds hetzelfde over dacht als nu?

Soldim
18-03-09, 12:06
Als je de moralist wil uithangen, ga in een tijdmachine en vertel het aan de 19e eeuwse Fransman.

Dat is niet nodig; de huidige Fransmanne krijg je met die opmerking al op de kast :D

mark61
18-03-09, 13:22
Welk Europees land, dat de mogelijkheid had, voerde destijds geen kolonisatieoorlogen? Laten we het maar niet over Nederland hebben. Als je de moralist wil uithangen, ga in een tijdmachine en vertel het aan de 19e eeuwse Fransman. Ben benieuwd of je er destijds hetzelfde over dacht als nu?

Ik weet van geen land dat een koloniale uitroeiingspolitiek voerde, m.u.v. Duitsland wellicht.

Ik zie dat je er jeuk van krijgt; bij een vorige gelegenheid wist je nog van niets, ik gaf je een Franse bron, dus dat was lastig ontkennen.

Ik weet niet wat je bedoelt eigenlijk. Uitroeien was toen ook al niet netjes.

Julien
18-03-09, 22:01
Ik weet van geen land dat een koloniale uitroeiingspolitiek voerde, m.u.v. Duitsland wellicht.
Uitroeiingspolitiek is erg overdreven. Geen enkele onafhankelijke bron zal bevestigen dat Frankrijk dat van plan was wat betreft Algerije. Van Marokko en Tunesië weet ik bijvoorbeeld dat Frankrijk de plaatselijke elite ook macht gaf. Voorbeeld het huidige Marokkaanse koningshuis. Ik praat hiermee niet de kolonisatie goed, want daar ben ik uiteraard tegenstander van. Maar ik betwijfel of Frankrijk zoveel erger was dan Nederland, Belgie, Engeland, Spanje of Italië.


Ik zie dat je er jeuk van krijgt; bij een vorige gelegenheid wist je nog van niets, ik gaf je een Franse bron, dus dat was lastig ontkennen.

Ik weet niet wat je bedoelt eigenlijk. Uitroeien was toen ook al niet netjes.

Ik bedoel dat de tijdsgeest steeds verandert. Het feit dat Frankrijk koloniseerde was doodnormaal in de 19e eeuw. Dat had ook jij doodnormaal gevonden als jij in die tijd zou leven. Een historicus doet niet aan waardeoordelen over de geschiedenis. De massamoorden in Algerije zijn niet stereotype voor de Franse koloniale geschiedenis.

tanger'73
18-03-09, 22:47
Nou weer wat geleerd, ik dacht dat frankrijk altijd al lid was van de Navo? Weet ik dat ook weer.

tanger'73
18-03-09, 22:51
Frankrijk was altijd al lid van de NAVO, maar maakte geen deel uit van CentCom, of hoe dat heet. Het is al een van de grotere bijdragers aan NAVO-acties, dus het is allemaal symboolgedoe. Sarkozy die denkt dat ie invloed op Obama heeft, ofzo.


Misschien is dat het wel, maar ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat frankrijk gewoon lid was van de Navo en dat artikel 5 van de Navo ook op frankrijk van toepassing was?