PDA

Bekijk Volledige Versie : Vandaag vrijgelaten Brit zat 27 jaar onterecht in de cel



Marsipulami
18-03-09, 17:10
Brit zat 27 jaar onterecht in de cel(AP)


wo 18/03/09 16:30 - Een onschuldige Brit die 27 jaar vastzat voor de verkrachting van en moord op een 22-jarige klerk is vandaag vrijgelaten. De zaak-Hodgson is een van de grootste fouten in de Britse geschiedenis van juridische dwalingen.

Sean Hodgson, 57, verscheen kort na het middaguur als vrij man op de trappen van het statige, Londense gerechtsgebouw. Even daarvoor was zijn veroordeling teniet verklaard.

(AP) Met rechts zijn broer en links zijn advocaat zwaaide hij naar pers en belangstellenden. Gekleed in een kostuum en stropdas had hij minuten eerder zijn advocaat vragend aangekeken, nadat rechters hun oordeel hadden uitgesproken.

"Supernerveus"

Zijn advocate zou later tegen de media zeggen dat Hodgson tot het laatste moment "supernerveus" geweest was, "omdat hij niet durfde hopen eindelijk vrijgelaten te worden".

Gevraagd hoe hij zich voelde, zei hij : "extatisch". Zijn broer Peter zei: "Ik wil namens mijn broer de advocaat een miljoen, miljoen keer bedanken. Wat ik wil zeggen is: ik heb 27 jaar lang een droom gehad. Ik weet dat dat een verdomde lange tijd is. Maar het is eindelijk bewaarheid".

Hogdson, die een groot deel van zijn detentie in psychiatrische gevangenisafdelingen doorbracht, heeft zijn vrijheid aan DNA te danken. Het sperma op het lichaam van het slachtoffer, bleek vorige week, kwam niet overeen met dat van Hodgson.

Hodgson werd in 1982 tot levenslang veroordeeld voor de moord op Teresa de Simone. Het gedeeltelijk ontklede lichaam van de Simone werd achterin haar auto gevonden, buiten de pub waar ze parttime werkte. Ze was verkracht en met haar gouden halsketting gewurgd.

Pathologische leugenaar

Na zijn arrestatie had Hodgson verschillende keren tegen de politie de moord bekend. Maar tijdens de rechtszaak pleitte hij onschuldig.

Volgens zijn verdedigers was Hodgson, die mentale problemen heeft, een pathologische leugenaar. Hij werd veroordeeld op basis van zijn bekentenissen en omdat zijn bloedtype overeen kwam met bloedsporen bij de plaats van de moord. (Eenderde van de Britse mannelijke bevolking deelt overigens hetzelfde bloedtype).

Hodgons mentale gezondheid werd niet onderzocht, noch zijn obsessie met het bekennen van misdaden die hij niet gepleegd had.

De moord zelf blijft onopgelost

Hodgson was een van Engelands langstzittende gedetineerden. Er zijn maar negen gevangenen, waaronder de Yorkshire Ripper Peter Suttcliffe, die langer vastgezeten hebben.

Hodgson had, bleek vandaag, elf jaar eerder vrijgelaten kunnen worden, toen zijn verdedigers vroegen het bewijsmateriaal opnieuw te mogen onderzoeken. Er werd hen, onterecht bleek later, verteld dat alle bewijs vernietigd was.

"De zaak", had een van de rechters tijdens de opsomming geconcludeerd, "laat een aantal belangrijke vragen onbeantwoord. De belangrijkste is misschien wel dat we niet weten wie het dode meisje verkrachte en doodde".

Hodgson heeft recht op compensatie. Geschat wordt dat hij een vergoeding van rond de 500.000 euro kan verwachten.

Bofko
18-03-09, 17:37
De combinatie 'verdachte' en 'pathologisch leugenaar' is natuurlijk killing.