PDA

Bekijk Volledige Versie : Politie, justitie én de pers reageerden overhaast op ‘terreurdreiging’



IbnRushd
19-03-09, 11:06
Politie, justitie én de pers reageerden overhaast op ‘terreurdreiging’

Gepubliceerd: 18 maart 2009 09:29 | Gewijzigd: 18 maart 2009 09:50

De beslissing het gebied rond de Arena Boulevard te ontruimen, was begrijpelijk. De arrestatie van vermeende verdachten en de reactie van de media zijn dat niet.

Door Britta Böhler

Niets is zo oud als het nieuws van gisteren en soms duurt het niet eens vierentwintig uur voordat een nieuwsbericht achterhaald is. Was Amsterdam vrijdagochtend nog „aan een aanslag ontsnapt”, amper tien uur later werd duidelijk dat er van dat bericht niets klopte. De zeven ‘terroristen’ zijn vrij en van een geplande aanslag op winkels in Amsterdam-Zuidoost was geen sprake. Nederland kan opgelucht ademhalen, maar desondanks heeft de affaire een rare bijsmaak.

Om te beginnen de handelwijze van de Amsterdamse driehoek (burgemeester Cohen, korpschef Welten en hoofdofficier Bolhaar). De beslissing van afgelopen donderdag het gebied rond de Arena Boulevard te ontruimen is begrijpelijk, ook al was toen nog niet duidelijk of het tiptelefoontje serieus was. Jammer voor de mensen die rustig voor één euro wilden ontbijten in het Ikea-restaurant en vervelend voor de concertbezoekers die op weg waren naar het optreden van The Killers. De veiligheid van burgers dient op zo’n moment voorop te staan. Als er bij de politie een anonieme tip binnenkomt dat er een bom ligt op bijvoorbeeld het Centraal Station, wordt het station ontruimd.

Veel minder begrijpelijk is de overhaaste arrestatie van de vermeende verdachten. Had het niet meer voor de hand gelegen eerst nog even ‘door te rechercheren’, zoals dat in politietermen heet? De dreiging was door de ontruiming van de winkels niet meer acuut en dus had men ook kunnen besluiten de verdachten te observeren of hun telefoons te tappen. Dat is veel minder ingrijpend dan een aanhouding. Waarom heeft men uitsluitend op basis van de anonieme tipgever meteen voor het zwaarste middel gekozen en arrestatieteams op hen afgestuurd? Dat is nogal wat, vooral als later blijkt dat de aanhouding onterecht was. In een rechtsstaat dienen maatregelen die ingrijpen in de levenssfeer van burgers te voldoen aan de eis van proportionaliteit en hierbij mogen ook de mogelijke gevolgen van een onterechte arrestatie niet uit het oog worden verloren.

Er is kennelijk geen les getrokken uit bijvoorbeeld de gebeurtenissen in Utrecht een tijd geleden, waarbij de politie na een anonieme tip met veel tamtam een onschuldig gezin uit zijn huis haalde. Hopelijk zijn de verantwoordelijken in Amsterdam, anders dan in Utrecht, zonder morren bereid alle schade die de zeven personen hebben geleden te vergoeden.

Veel vraagtekens kunnen ook worden geplaatst bij de informatieverstrekking van de driehoek op de persconferentie donderdagavond. Enige voorzichtigheid ten opzichte van de validiteit van de dreiging was op zijn plaats geweest. Waarom werd er bijvoorbeeld niet gezegd dat de ontruiming een voorzorgsmaatregel was en dat er vervolgens goed zal worden uitgezocht of er daadwerkelijk sprake was van een geplande aanslag? Nee, de driehoek concludeerde dat „alles klopte” en dus was de dreiging een feit. Ja, alles leek te kloppen, behalve het belangrijkste, de dreiging zelf.

Kwam dan bij géén van de betrokkenen de gedachte op dat het wellicht om een misplaatste grap zou kunnen gaan of om een wraakactie van een gebrouilleerd familielid? Herinnerde zich niemand een incident een half jaar geleden, waarbij een Transavia-toestel na een dreigtelefoontje aan de grond werd gehouden en waarbij bleek dat de vermeende kaping verzonnen was door een jaloerse minnaar van één van de passagiers?

Dat de tipgeefster namen correct heeft gespeld en juiste adressen heeft opgegeven, betekent namelijk nog niet dat datgene wat zij over die personen beweert correct is.

Kennelijk werd het vermogen ook in een crisissituatie kalmte te bewaren, vertroebeld door de relatie die de driehoek legde met de aanslagen in Madrid. Op de persconferentie werd bekendgemaakt dat één van de Amsterdamse verdachten familie is van één van de daders van Madrid en „daarmee” was er volgens de driehoek „een link met Madrid”. Pardon? Sinds wanneer gelden familiebanden als bewijs voor criminele plannen? Zal de politie nu dus ook het aangetrouwde achternichtje van een drugsverdachte aanhouden omwille van haar familierelatie met de verdachte?

Maar eerlijk is eerlijk, de driehoek had makkelijk spel. Want degenen die beroepsmatig de taak hebben de bovengenoemde en vele andere vragen te stellen, bleven stil. Dat geldt niet alleen voor de krant van wakker Nederland, maar ook voor de kwaliteitspers.

Er was geen journalist te bekennen die de echtheid van de dreiging in twijfel trok. Op de persconferentie en ook daarna werd niet doorgevraagd over de validiteit van het tiptelefoontje en dus werd de dreiging in de kranten van vrijdagochtend alom als feit gepresenteerd.

Pas op vrijdagavond vroeg Nova aan Bolhaar of de driehoek niet beter een slag om de arm had kunnen houden. Helaas, die vraag kwam een dag te laat. Dankbaar grepen tv-zenders de beweerde ‘link met Madrid’ aan om beelden van de aanslagen van vijf jaar geleden te tonen. Ook de kranten schreven volgzaam en zonder enige kritische kanttekening over de familiebanden, zelfs nadat bekend was dat de verdenkingen onjuist waren.

Voor het overige waren de journalisten vooral bezig om gewillige politici en andere vermeende deskundigen op te trommelen die commentaar wilden geven op de gebeurtenissen. Dat dit commentaar gebaseerd was op veronderstellingen, waarvan de juistheid nog helemaal niet vaststond, deed er niet toe.

Journalistieke onafhankelijkheid en een kritische houding ten opzichte van ‘het nieuws’ waren ver te zoeken. Het is te hopen dat de pers voldoende reflectief vermogen bezit om zich te bezinnen op de basisvoorwaarden voor goede berichtgeving: professionaliteit, zelfbeheersing en een flinke dosis eigenzinnigheid.


Britta Böhler is advocaat en lid van de Eerste Kamer voor GroenLinks.
Advocaat Britta Böhler betoogt dat journalistieke onafhankelijkheid en een kritische houding ten opzichte van nieuws ver te zoeken waren bij de verslaggeving rond de vermeende terreurdreiging in Amsterdam.

Dit waren de koppen in de landelijke ochtendkranten op vrijdag 13 maart, de ochtend na de vermeende dreiging op 12 maart: ‘Amsterdam ontsnapt aan aanslag’ (de Volkskrant), ‘Ontsnapt aan bomaanslag’ (De Telegraaf), ‘Terreurdreiging terug’ (AD) en ‘Arrestaties na terreurdreiging’ (Trouw).

En hoe berichtte nrc.next? De kop op pagina 3, op vrijdagochtend, luidde: ‘Terreurgevaar in Amsterdam’. In het bericht zelf werd verslag gedaan van een persconferentie van burgemeester Cohen, korpschef Welten en hoofdofficier Bolhaar. „De dreiging is nog niet voorbij,” zei de burgemeester tijdens de conferentie. Een dag later, op zaterdag 14 maart, waren de krantenkoppen: ’Terreurgevaar is loos alarm’ (De Telegraaf), ‘Verdachten terreurdreiging vrij’ (Trouw) en ‘Alles klopte’, dus werd dreiging 'reëel’ (de Volkskrant). nrc.next publiceerde maandag het artikel ‘Het zekere voor ’t onzekere’, over de kritiek op de snelle aanhouding van de verdachten.

Bron: nrc.nl

John2
19-03-09, 11:25
Die kut van een Bóhler van groenlinks, kan beter met die andere van Gr.Links op de wallen achter het raam gaan zitten want dan levert ze nog wat op voor de maatschappij.

Wat een onzin schrijft deze muts.

De gehele arrestatie is gedaan door een arrestatie team, die niets anders hebben gedaan wat ze altijd doen bij het arresteren van criminelen die vuurwapen gevaarlijk kunnen zijn.
Dagelijks worden deze teams ingezet voor mij en uw veiligheid jaren gaat het bijna altijd goed en horen we er niets over, maar nu het gaat om een paar buitenlanders, want fatsoenlijk nederlands spraken ze nog niet word dit opgeblazen als iets crimineels.

Ik vergelijk het met destijds het geval met dat marokkaantje dat werd klemgereden, of werd doodgeschoten ook toen stond de gehele marokkaanse en moslim wereld op zijn kop, zelfs rellen braken eruit.
Terwijl dit regelmatig gebeurd onder de Nederlandse bevolking dat iemand word opgepakt met grof geweld en soms nog wel met grover geweld als ik terug denk aan de jaren 80-90.

Dus Jank niet accepteer dat ook de overheid mensen zijn en dus fouten kunnen maken.
Maar in dit geval hadden ze groot gelijk er was een serieuse dreiging en dan mogen alle mogelijke middelen worden gebruikt.

IbnRushd
19-03-09, 12:07
Dagelijks worden deze teams ingezet voor mij en uw veiligheid jaren gaat het bijna altijd goed en horen we er niets over, maar nu het gaat om een paar buitenlanders, want fatsoenlijk nederlands spraken ze nog niet word dit opgeblazen als iets crimineels.

Het ging om Nederlanders, van Marokkaanse origine. Dus de term 'buitenlanders' is m.i. beladen.

Jij schrijft overigens ook niet fatsoenlijk Nederlands. Dat je het maar weet.



Ik vergelijk het met destijds het geval met dat marokkaantje dat werd klemgereden, of werd doodgeschoten ook toen stond de gehele marokkaanse en moslim wereld op zijn kop, zelfs rellen braken eruit.
Terwijl dit regelmatig gebeurd onder de Nederlandse bevolking dat iemand word opgepakt met grof geweld en soms nog wel met grover geweld als ik terug denk aan de jaren 80-90.

Dom argument. Wat is je punt eigenlijk? Of beter gezegd, wat wil je recht praten?



Dus Jank niet accepteer dat ook de overheid mensen zijn en dus fouten kunnen maken.
Maar in dit geval hadden ze groot gelijk er was een serieuse dreiging en dan mogen alle mogelijke middelen worden gebruikt.

Yeps, ze mogen hen tanden uitslaan, huis overhoop gooien, enzovoort, alleen omdat er een gefrustreerde vrouw telefoontje pleegt met de mededeling dat er een aantal terroristen vrijlopen en van plan zijn om een aanslag te plegen.

Handig. Kan ook ik doen tegen mensen die ik niet mag.

Soldim
19-03-09, 12:46
Politie, justitie én de pers reageerden overhaast op ‘terreurdreiging’


Veel minder begrijpelijk is de overhaaste arrestatie van de vermeende verdachten. Had het niet meer voor de hand gelegen eerst nog even ‘door te rechercheren’, zoals dat in politietermen heet? De dreiging was door de ontruiming van de winkels niet meer acuut en dus had men ook kunnen besluiten de verdachten te observeren of hun telefoons te tappen. Dat is veel minder ingrijpend dan een aanhouding.

Dat is een nogal stomzinnig argument ... als ik als terrorist een aanslag wil plegen op een object en verneem dat het object in kwestie plotseling ontruimt wordt zou ik niet rustig blijven zitten om met mijn mede religieuze gekken te vergaderen over een alternatieve locatie om gezellig op te blazen. Ik zou mijn snor drukken, zo snel en effectief mogelijk.... Lijkt me sterk dat ik mijn mobieltje zou blijven gebruiken.

fisherman1969
19-03-09, 14:36
Dat is een nogal stomzinnig argument ... als ik als terrorist een aanslag wil plegen op een object en verneem dat het object in kwestie plotseling ontruimt wordt zou ik niet rustig blijven zitten om met mijn mede religieuze gekken te vergaderen over een alternatieve locatie om gezellig op te blazen. Ik zou mijn snor drukken, zo snel en effectief mogelijk.... Lijkt me sterk dat ik mijn mobieltje zou blijven gebruiken.

Voorlopig kunnen we het volgende vast stellen :
De hele ,,ZAAK,, wordt nu nog meer opgeblazen en uit gebuit als het
Oorsprongkelijke ARTIKEL en dat gaat nog wel ff door !
Mogelijk gevolg is dat bij een evt echte en serieuze AANSLAG er niet meer DIRECT in gegrepen durft te worden ,zodat de aanslagplegers alle tijd hebben om hun plan ten uitvoer te brengen en ook alle gelegenheid hebben om tijdig zelf de aftocht te blazen de ,,Hollandse
hermandad,, zijn toch van die doetjes die durven zich echt geen tweede miskleun te veroorloven !:lole:

Soldim
19-03-09, 14:44
,,Hollandse
hermandad,, zijn toch van die doetjes die durven zich echt geen tweede miskleun te veroorloven

Rechts gelul wat op net zo weinig doordachte argumenten gebaseerd is als het gezeik van die Böhler.

mark61
19-03-09, 19:42
Die kut van een Bóhler van groenlinks, kan beter met die andere van Gr.Links op de wallen achter het raam gaan zitten want dan levert ze nog wat op voor de maatschappij.

Gedraag jij je eens, imbeciel. Behalve stompzinnig ben je nu ook nog elk fatsoen kwijt met smerige scheldwoorden, terwijl je blijkens je reactie te stom bent om ook maar iets van wat ze schrijft te begrijpen.

Spoetnik
19-03-09, 20:28
Rechts gelul wat op net zo weinig doordachte argumenten gebaseerd is als het gezeik van die Böhler.

Wat betreft de media heeft ze wel gelijk. Een simpele vraag als, stond de hoofdverdachte in direct contact met de dader in madrid...

John2
20-03-09, 00:37
=IbnRushd;3917951]Het ging om Nederlanders, van Marokkaanse origine. Dus de term 'buitenlanders' is m.i. beladen.
Het onderscheid word door de personen zelf aangegeven, immers ze verklaarden zelf dat ze als Marokkaanse achtergrond de oorzaak was van hun arrestatie, want waren ze hollander geweest of blank was dit niet gebeurd.
Althans dit verklaarde de jongen voor de regionale omroep van Amsterdam.



Jij schrijft overigens ook niet fatsoenlijk Nederlands. Dat je het maar weet.
Klopt is ook niet de bedoeling, want ook ik ben niet ras-zuiver als Nederlander.




Dom argument. Wat is je punt eigenlijk? Of beter gezegd, wat wil je recht praten?
Ik wil niets recht praten, maar dagelijks vallen er slachtoffers door het ingrijpen van de Overheid, gisteren nog in Amsterdam toen er rellen uitbraken tussen supportes en twee jongens van 14 jaar die niets met het voetbal van doen hadden belande in het ziekenhuis, een met een gebroken hand en een met een gebroken enkel.
Maar het valt me op zo snel het gaat om iemand die maar een beetje een andere kleur heeft het word opgeblazen tot alles en nog wat.
Zelfs voor een mogelijke terreur aanslag zou de overheid nog rekening moeten houden als het gaat om allochtonen of Moslims, althans zo komt het tot mij en velen over.
En dan praat ik niets recht, maar maak ik een punt dat veiligheid boven de persoon staat.


Yeps, ze mogen hen tanden uitslaan, huis overhoop gooien, enzovoort, alleen omdat er een gefrustreerde vrouw telefoontje pleegt met de mededeling dat er een aantal terroristen vrijlopen en van plan zijn om een aanslag te plegen.
Je denkt toch niet dat de persoon die zijn tanden heeft verloren, zonder enige aanleiding zijn twee tanden heeft verloren?
Ik denk eerder dat het persoontje stoer heef willen doen en hierdoor met gepaste dwang is overmeesterd.
Zo niet, hij was aangehouden en dan word er altijd door een arts een rapport opgemaakt van verwondingen en staat hem niets in de weg om via het gerecht zijn gram te halen.


Handig. Kan ook ik doen tegen mensen die ik niet mag.

Probeer het, maar ik neem aan dat jij geen enkele opsporingsbevoegheden bezit, laat staan enige kennis van gepaste dwang.

John2
20-03-09, 00:41
Gedraag jij je eens, imbeciel. Behalve stompzinnig ben je nu ook nog elk fatsoen kwijt met smerige scheldwoorden, terwijl je blijkens je reactie te stom bent om ook maar iets van wat ze schrijft te begrijpen.

Waarom mag zij wel publiceren wat zij denkt over andere personen en zou ik dit niet mogen?
En hoezo smerige scheldwoorden, ik schold niet, ik heb geen smerig woord in de mond genomen en alleen gezegt dat ze meer opbrachten achter de ramen dan nu, want nu kosten ze alleen maar geld en roepen ze maar onzin.

De enigste die scheld, ben jij Mark.

fisherman1969
20-03-09, 02:32
Het ging om Nederlanders, van Marokkaanse origine. Dus de term 'buitenlanders' is m.i. beladen.

Jij schrijft overigens ook niet fatsoenlijk Nederlands. Dat je het maar weet.



Dom argument. Wat is je punt eigenlijk? Of beter gezegd, wat wil je recht praten?



Yeps, ze mogen hen tanden uitslaan, huis overhoop gooien, enzovoort, alleen omdat er een gefrustreerde vrouw telefoontje pleegt met de mededeling dat er een aantal terroristen vrijlopen en van plan zijn om een aanslag te plegen.

Handig. Kan ook ik doen tegen mensen die ik niet mag.


Kijk daT je stelt dat deze mensen ongeacht hun afkomst inschuldig zijn aangehouden staat als een PAAL boven water !
Dat dergelijke aanhoudingen er als regel niet zachtzinnig aan toe gaan is ook bekend ,er wordt geen enkel ricico genomen !
Ook zijn deze mensen zo gauw bleek dat ze onschuldig waren in vrijheid gestelt ,ook hebben zij recht op schade vergoeding , dehoogte wordt door de rechter bepaald en ik denk in dit geval dat de rechter wel degelijk rekening mee houd ,over de impact die vooral de oudse man heeft ondergaan ,dus zal een redelijke schadevergoeding op zijn plaats zijn !
Ook gezien de enorme aandacht en het begrip alom zullen hun echt niet tot eeuwige verdachten maken .
Het gekke is nu al dat alles eigen lijk om een persoon draaid ,de man die ook al last had van zijn hart en tevens de oudse arrestant was ,want van de andere hoorje hast niks meer .
FEIT IS OOKDAT ER HIER vreselijk op in gegaan is en het liefst loopt dit nog maanden door ,want het kan niet genoeg uitgebuit worden hoe slecht de Nederlandse overheid met zijn burgers omgaat !
Gemaks halve wordt dan ff vergeten dat de hele arrestatie er juist op gericht was om de burgers te beschermen .

mark61
20-03-09, 11:19
De enigste die scheld, ben jij Mark.

Die kut van een Bóhler van groenlinks, kan beter met die andere van Gr.Links op de wallen achter het raam gaan zitten

Je bent een pathologische leugenaar.

John2
20-03-09, 13:43
Die kut van een Bóhler van groenlinks, kan beter met die andere van Gr.Links op de wallen achter het raam gaan zitten

Je bent een pathologische leugenaar.

Natuurlijk Mark, omdat ik niet vind dat de overheid mag verslappen als het gaat om de veiligheid voor hun burgers, ben ik een leugenaar en omdat ik vind dat deze muts van groenlinks probeerd stemmetjes te winnen, door deze uitspraken te doen en te stellen dat de overheid overhaast reageerden op een terreur dreiging ben ik een pathologische leugenaar.
Ben dan ook benieuwd hoe jou reactie zou zijn als familie en vrienden omkomen omdat de overheid te laat of laks is en een aanslag kan worden uitgevoerd.
Neem van mij aan dat als er een aanslag zou lukken in Nederland dat dan het land te klein is en overal in het land grote onrust ontstaat en de NL jeugd waar ook veel extremisten onder zitten, niet stil zitten en mogelijk wraak acties ondernemen op onschuldige burgers met Moslim achtergronden.
En ik denk dat daar niemand op zit te wachten.

Dus ga jij nu maar eerst eens uitzoeken hoe het zit met jou LPG tanks.

IbnRushd
20-03-09, 19:14
Natuurlijk Mark, omdat ik niet vind dat de overheid mag verslappen als het gaat om de veiligheid voor hun burgers, ben ik een leugenaar en omdat ik vind dat deze muts van groenlinks probeerd stemmetjes te winnen, door deze uitspraken te doen en te stellen dat de overheid overhaast reageerden op een terreur dreiging ben ik een pathologische leugenaar.
Ben dan ook benieuwd hoe jou reactie zou zijn als familie en vrienden omkomen omdat de overheid te laat of laks is en een aanslag kan worden uitgevoerd.
Neem van mij aan dat als er een aanslag zou lukken in Nederland dat dan het land te klein is en overal in het land grote onrust ontstaat en de NL jeugd waar ook veel extremisten onder zitten, niet stil zitten en mogelijk wraak acties ondernemen op onschuldige burgers met Moslim achtergronden.
En ik denk dat daar niemand op zit te wachten.

Dus ga jij nu maar eerst eens uitzoeken hoe het zit met jou LPG tanks.

Hij had het over je gescheld en je grove belediging. Normaliter verwijder ik onbetamelijk gekanker, echter, wil ik je nu confronteren met je zichtbare leugens. Er zijn twee opties: je erkent dat je liegt, en je neemt voor je eigen veiligheid en voor je naasten, een therapie, of je ontkent, en neemt, of je wilt of niet, een risico voor je eigen dierbaren en derden, plus de consequentie dat je verbannen wordt. No offense.

John2
20-03-09, 22:58
Hij had het over je gescheld en je grove belediging. Normaliter verwijder ik onbetamelijk gekanker, echter, wil ik je nu confronteren met je zichtbare leugens. Er zijn twee opties: je erkent dat je liegt, en je neemt voor je eigen veiligheid en voor je naasten, een therapie, of je ontkent, en neemt, of je wilt of niet, een risico voor je eigen dierbaren en derden, plus de consequentie dat je verbannen wordt. No offense.

En ik had het over zijn gescheld die volgens mij niet onderdoen voor mijn mening omtrent deze partij en deze vrouw.

Maar als het uw wens is als moderator van deze site, wil ik wel iedere onterechte uitspraak naar mij toe melden bij u of uw bestuur.

En dan is een dreigement van een eventuele ban omdat ik voor een mening uitkomt toch wel vergezocht.

IbnRushd
20-03-09, 23:27
En ik had het over zijn gescheld die volgens mij niet onderdoen voor mijn mening omtrent deze partij en deze vrouw.

Maar als het uw wens is als moderator van deze site, wil ik wel iedere onterechte uitspraak naar mij toe melden bij u of uw bestuur.

En dan is een dreigement van een eventuele ban omdat ik voor een mening uitkomt toch wel vergezocht.

Waarom doe je dat nou? Volgens mij is dit echt jouw citaat: De enigste die scheld, ben jij Mark. M61 is echt niet de enige die scheldt. Jij begon zomaar erg grof Britta Böhler te beledigen, te schelden welteverstaan. M61 reageerde daarop. Je was echt onbeschoft bezig.

Ik zeg overigens niet dat je altijd liegt. Ik zeg, en anderen zeggen dat ook, dat je niet wilt toegeven dat je loog. Dat doe je doorgaans door te serpenteren. En dat is kwaardaardig. Kijk, John2, iedereen heeft wel eens gelogen, bewust of onbewust, en dat is opzich niet zo erg, zolang men maar erkent dat hij/zij bij het verkeerde eind zat. Ook jij moet dat een keer doen. Dat maakt je meteen een beter mens, en word je ook serieus genomen.

H.P.Pas
20-03-09, 23:49
Normaliter verwijder ik onbetamelijk gekanker,

:wtf:

IbnRushd
21-03-09, 00:04
:wtf:

Althans, hoe ik het definieer(, en indien er een klacht over komt). Maar ik begrijp je wel dat sommige leden er in alle vrijheid los lopen te schelden, zonder dat er ingegrepen wordt. Het blijft soms wikken en wegen. En uiteraard ben ik niet altijd op tijd, of niet altijd aanwezig.

John2
21-03-09, 00:14
Waarom doe je dat nou? Volgens mij is dit echt jouw citaat: De enigste die scheld, ben jij Mark. M61 is echt niet de enige die scheldt. Jij begon zomaar erg grof Britta Böhler te beledigen, te schelden welteverstaan. M61 reageerde daarop. Je was echt onbeschoft bezig.

Ik zeg overigens niet dat je altijd liegt. Ik zeg, en anderen zeggen dat ook, dat je niet wilt toegeven dat je loog. Dat doe je doorgaans door te serpenteren. En dat is kwaardaardig. Kijk, John2, iedereen heeft wel eens gelogen, bewust of onbewust, en dat is opzich niet zo erg, zolang men maar erkent dat hij/zij bij het verkeerde eind zat. Ook jij moet dat een keer doen. Dat maakt je meteen een beter mens, en word je ook serieus genomen.

Beste IbnRushd,

Vaak word er hier gespeeld op het scherps van de snede en word er in een beleving onwaarheden verteld.
Als ik een fout maak in mijn drift om iets op te schrijven ben ik de laatste die dit ontkend, ik ben samen met Tanger één van de weinigen op deze site die als we de volgende dag het stukje opnieuw lezen ons excusses aanbieden.
En ik weet van mijzelf dat ik ook niet alles wetende ben, gelukkig niet denk ik dan vaak.
Maar bepaalde stukjes op deze site word er wel eens heel erg tegen de haren ingestreken zeker als het gaat om de veiligheid van het land en de burgers.
Als ik dan de topic opening leest gaan mijn haren overeind staan, want namelijk het gehele nederlandse gebeuren om een aanslag tegen te gaan is gebasseerd op snel reageren van Politie, Overheid en Media en als er dan een mevrouw Britta Böhler komt die zelf actief is in de politiek en dan hierin een voorbeeld functie moet vervullen, komt met een uitspraak dat het terreur draaiboek niet werkt en dat we misschien daarvan wel moeten afwijken, zeg ik never, want alles liever dan dat er doden vallen door een aanslag.
Nu zijn er helaas 7 mensen opgepakt met achtergronden van Marokkaanse afkomst, hierbij had ik eeen twee zijdig gevoel, mijn eerste gevoel was dat Marokkanen niet iets van doen konden hebben met een aanslag en mijn ander gevoel was laat dit aub niet waar zijn, want stel je voor!!!

Ik weet nog de reactie van mijn (Moslim) vrienden destijds tijdens de aanslag op van Gogh, de angst die de eerste dagen heerste, de vraag van mijn ouwe buren of ze nog wel welkom waren in mijn huis, de vraag of ik met hun boodschappen wilde doen uit angst voor de Nederlandse jongeren.
En zij waren niet de enigste die een bepaalde druk voelden.
Dus wat denk je als een aanslag zou gebeuren hier in Nederland en wat voor een impact dit zou hebben op onze samenleving.
Nee Ibn dan vind ik dat elk middel mag worden gebruikt om dit tegen te gaan, ondanks dat er dan misschien mensen worden opgepakt die er niets mee te maken hebben en dan kunnen en mogen we alleen hopen dat deze mensen ondanks het leed wat hun is aangedaan toch zoiets hebben net als ik "Jammer maar misschien heb ik hierdoor meerdere levens gered en onze samenleving behoed voor het ergste wat een samenleving kan overkomen" , deze mensen moeten dan ook geen excusses krijgen, maar een lintje van eer.
Tja en als dan die Britta Böhler verklaard dat alles anders moet, terwijl zij weet en geinformeerd is als politicus wat er aanhangt aan deze acties, durf ik te zeggen dat ik vind dat zij achter een raam meer succes heeft dan in de politiek en zeker wat betreft veiligheid van het land.
Want wij hebben het recht om in Nederland veilig te kunnen leven, ondanks wat er gebeurd buiten onze landsgrenzen en is het de plicht voor de overheid om hier zorg voor te dragen.

John2
21-03-09, 00:26
Althans, hoe ik het definieer(, en indien er een klacht over komt). Maar ik begrijp je wel dat sommige leden er in alle vrijheid los lopen te schelden, zonder dat er ingegrepen wordt. Het blijft soms wikken en wegen. En uiteraard ben ik niet altijd op tijd, of niet altijd aanwezig.

Helemaal met je eens, sinds het laatste Palesteinse/Joodse treffen word er op grote schaal op elkaar maar ook naar buiten woorden gebruikt die volgens de regelementen niet door de beugel kunnen.
Je kunt spreken dat dit de laatste maanden erin is geslopen en je afvragen of dit wenselijk is.
Misschien is het een idee om alle leden van dit forum erop te wijzen door middel van een mail dat de regels weer worden gerespecteerd en de drie waarschuwingen (die ik al twee keer heb gehad) met strenge hand te handhaven.
Het zal zeker de discussies ten goede komen op maroc.nl, discussies die ik graag aangaat, maar steeds minder omdat er te veel word gescholden op elkaar zonder enig respect voor je medemens.
En ja ook ik heb me hieraan schuldig gemaakt, door me te laten meeslepen in diverse discussies.

Misschien moet er eens gedacht worden om twee moderators meer aan te nemen?

Dan draag ik Tanger en Slinger voor, twee tegenpolen die allebei het hart op de juiste plaats hebben.
Al zou Ronald als Joodse vertegenwoordiger ook geen gek figuur slaan als mod op een site die is gestoeld op de Islam.
Het zou in de gedachten van de site goede ogen scoren.

IbnRushd
21-03-09, 00:32
Beste IbnRushd,

[...]

Je reageert niet inhoudelijk op mijn quote. Laat verder maar. Ik heb al spijt dat ik op je heb gereageerd. :jammer:

John2
21-03-09, 00:35
Je reageert niet inhoudelijk op mijn quote. Laat verder maar. Ik heb al spijt dat ik op je heb gereageerd. :jammer:

Huh?

IbnRushd
21-03-09, 00:38
Huh?

Doe niet alsof je neus bloedt. Erken nou gewoon dat je gelogen hebt. Dan kunnen we allemaal gaan slapen.

John2
21-03-09, 02:28
Doe niet alsof je neus bloedt. Erken nou gewoon dat je gelogen hebt. Dan kunnen we allemaal gaan slapen.

Leg me dan maar eens eerst uit waar ik volgens jou gelogen zou hebben?

Want eerste instantie ging het over schelden wat ik gedaan zou hebben?

En maak je niet druk, ik slaap er wel om!

fisherman1969
21-03-09, 02:50
Beste IbnRushd,

Vaak word er hier gespeeld op het scherps van de snede en word er in een beleving onwaarheden verteld.
Als ik een fout maak in mijn drift om iets op te schrijven ben ik de laatste die dit ontkend, ik ben samen met Tanger één van de weinigen op deze site die als we de volgende dag het stukje opnieuw lezen ons excusses aanbieden.
En ik weet van mijzelf dat ik ook niet alles wetende ben, gelukkig niet denk ik dan vaak.
Maar bepaalde stukjes op deze site word er wel eens heel erg tegen de haren ingestreken zeker als het gaat om de veiligheid van het land en de burgers.
Als ik dan de topic opening leest gaan mijn haren overeind staan, want namelijk het gehele nederlandse gebeuren om een aanslag tegen te gaan is gebasseerd op snel reageren van Politie, Overheid en Media en als er dan een mevrouw Britta Böhler komt die zelf actief is in de politiek en dan hierin een voorbeeld functie moet vervullen, komt met een uitspraak dat het terreur draaiboek niet werkt en dat we misschien daarvan wel moeten afwijken, zeg ik never, want alles liever dan dat er doden vallen door een aanslag.
Nu zijn er helaas 7 mensen opgepakt met achtergronden van Marokkaanse afkomst, hierbij had ik eeen twee zijdig gevoel, mijn eerste gevoel was dat Marokkanen niet iets van doen konden hebben met een aanslag en mijn ander gevoel was laat dit aub niet waar zijn, want stel je voor!!!

Ik weet nog de reactie van mijn (Moslim) vrienden destijds tijdens de aanslag op van Gogh, de angst die de eerste dagen heerste, de vraag van mijn ouwe buren of ze nog wel welkom waren in mijn huis, de vraag of ik met hun boodschappen wilde doen uit angst voor de Nederlandse jongeren.
En zij waren niet de enigste die een bepaalde druk voelden.
Dus wat denk je als een aanslag zou gebeuren hier in Nederland en wat voor een impact dit zou hebben op onze samenleving.
Nee Ibn dan vind ik dat elk middel mag worden gebruikt om dit tegen te gaan, ondanks dat er dan misschien mensen worden opgepakt die er niets mee te maken hebben en dan kunnen en mogen we alleen hopen dat deze mensen ondanks het leed wat hun is aangedaan toch zoiets hebben net als ik "Jammer maar misschien heb ik hierdoor meerdere levens gered en onze samenleving behoed voor het ergste wat een samenleving kan overkomen" , deze mensen moeten dan ook geen excusses krijgen, maar een lintje van eer.
Tja en als dan die Britta Böhler verklaard dat alles anders moet, terwijl zij weet en geinformeerd is als politicus wat er aanhangt aan deze acties, durf ik te zeggen dat ik vind dat zij achter een raam meer succes heeft dan in de politiek en zeker wat betreft veiligheid van het land.
Want wij hebben het recht om in Nederland veilig te kunnen leven, ondanks wat er gebeurd buiten onze landsgrenzen en is het de plicht voor de overheid om hier zorg voor te dragen.

Vooral onderstaand stukje spreekt me erg aan :

Ik weet nog de reactie van mijn (Moslim) vrienden destijds tijdens de aanslag op van Gogh, de angst die de eerste dagen heerste, de vraag van mijn ouwe buren of ze nog wel welkom waren in mijn huis, de vraag of ik met hun boodschappen wilde doen uit angst voor de Nederlandse jongeren.
En zij waren niet de enigste die een bepaalde druk voelden.
Dus wat denk je als een aanslag zou gebeuren hier in Nederland en wat voor een impact dit zou hebben op onze samenleving.

Mijn REACTIE:
Heb het zelfde meegemaakt met mijn Marokkaanse buurtgenoten ,deze mensen wisten zich geen raad en voelden zich schuldig!
Nou gelukkig viel het hier mee ,al blijven er altijd mensen die vol achterdocht blijven ,gelukkig was er nu niks aan de hand en werden de (verdachten) gauw vrij gelaten !!
Ik was net zo opgelucht als mijn vrienden , een ,,pleister krijg je maar al te gauw op je reet gedrukt maar er af halen is een zaak die ook snel moet gebeuren,, gelukkig is dat nu gebeurt.

Morosian
24-03-09, 09:22
De geschiedenis leert dat er op twee manieren gereageerd wordt op terroristische dreigingen; te vroeg of te laat. Mijn voorkeur gaat uit naar te vroeg.

fisherman1969
24-03-09, 14:09
De geschiedenis leert dat er op twee manieren gereageerd wordt op terroristische dreigingen; te vroeg of te laat. Mijn voorkeur gaat uit naar te vroeg.

Ja daar geef ik je groot gelijk in !!

super ick
27-03-09, 10:05
Tja wrang als je onterrecht van je bed gelicht wordt. Nog wranger als er een vliegtuig naar beneden komt en achteraf blijkt dat een dreigtelefoontje niet serieus genomen is.
Geen risico nemen is het devies en zo moet het ook blijven.

Indien een AT binnen valt is er geen enkele ruimte voor discussie of verzet van welke aard dan ook. Weillicht hebben de onschuldigen zich hier een beetje verkeken?

fisherman1969
27-03-09, 21:52
Tja wrang als je onterrecht van je bed gelicht wordt. Nog wranger als er een vliegtuig naar beneden komt en achteraf blijkt dat een dreigtelefoontje niet serieus genomen is.
Geen risico nemen is het devies en zo moet het ook blijven.

Indien een AT binnen valt is er geen enkele ruimte voor discussie of verzet van welke aard dan ook. Weillicht hebben de onschuldigen zich hier een beetje verkeken?

Helemaal mee eens .

super ick
29-03-09, 19:29
Helemaal mee eens .


Bovendien worden de fouten onmiddelijk toegegeven. Alle media hebben daar keurig verhaal over gedaan. Tot Pauw en Wittenman aan toe.

De burgermeester, officier van justitie en politiecommisaris zijn zelfs langs geweest.
Ik vraag mij af of er niet een beetje overtrokken gereageerd is op deze actie nav de overdreven aandacht die deze zaak in de pers heeft gekregen.
Het begint er sterk op te lijken dat iedere jankende Marokkaan een podium geboden wordt.
Als het de familie Jansen uit Goes was geweest had er geen Haan naar gekraaid en was er zeker niet zo'n zware delegatie op bezoek gegaan. Nederland slaat door.

mulan
29-03-09, 19:33
Bovendien worden de fouten onmiddelijk toegegeven. Alle media hebben daar keurig verhaal over gedaan. Tot Pauw en Wittenman aan toe.

De burgermeester, officier van justitie en politiecommisaris zijn zelfs langs geweest.
Ik vraag mij af of er niet een beetje overtrokken gereageerd is op deze actie nav de overdreven aandacht die deze zaak in de pers heeft gekregen.
Het begint er sterk op te lijken dat iedere jankende Marokkaan een podium geboden wordt.
Als het de familie Jansen uit Goes was geweest had er geen Haan naar gekraaid en was er zeker niet zo'n zware delegatie op bezoek gegaan. Nederland slaat door.

Tuurlijk. Ga jij de fictieve familie Jansen uit Goes maar verdedigen.

super ick
30-03-09, 16:00
Tuurlijk. Ga jij de fictieve familie Jansen uit Goes maar verdedigen.

Nee deze Marokaanse Nederlanders moeten aan alle kanten nieuws worden en bezocht worden door zware delegaties.
Intussen worden er aan de lopende band mensen slachtoffer van veel zwaarder geweld.
Slaap lekker.