PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlander zit 15 jaar ten onrechte in psychiatrische kliniek



Marsipulami
20-03-09, 21:57
Nederlander zit 15 jaar ten onrechte in psychiatrische kliniek


Een 65-jarige man uit het Nederlandse Tilburg heeft vijftien jaar onterecht vastgezeten in een psychiatrische inrichting in Nijmegen. De rechtbank in Breda heeft vandaag ingestemd met het verzoek van het Openbaar Ministerie (OM) om de terbeschikkingstelling van de man niet te verlengen.

Uit onderzoek is onlangs vast komen te staan dat B.N. geen psychische stoornis heeft, ook niet toen hij vijftien jaar geleden werd veroordeeld. Het oordeel van de rechtbank in Breda houdt in dat de man al die tijd ten onrechte heeft vastgezeten.

Transculturele psychiater
De man van Marokkaanse afkomst wilde lange tijd niet aan een onderzoek meewerken omdat hij geen vertrouwen had in de reguliere psychologen. Die zouden onvoldoende rekening houden met zijn culturele achtergrond. In 2007 spande hij met succes een kort geding aan om te bereiken dat hij door een transculturele psychiater onderzocht zou worden.

Vrouw met bijl te lijf gegaan
In 1994 werd N. veroordeeld tot een jaar cel voor poging tot doodslag op zijn vrouw. Hij sloeg haar destijds met een bijl op het hoofd. Op advies van psychologen en psychiaters legde de rechter de man toen ook dwangverpleging op. (belga/eb)
20/03/09 18u04

knuppeltje
21-03-09, 14:24
Nederlander zit 15 jaar ten onrechte in psychiatrische kliniek

Moet iemand mij toch eens uitleggen waarom iemand die zijn vrouw met een bijk op haar kop ramt, niet psichisch gestoord is.

Victory
21-03-09, 22:09
Moet iemand mij toch eens uitleggen waarom iemand die zijn vrouw met een bijk op haar kop ramt, niet psichisch gestoord is.

Iemand kan met logica gegronde redenen een ander in tweeën hakken met een bijl. Daarnaast kan men ook iemand doden in een moment van woede. Er zijn wel meer mensen die hun emoties niet onder controle kunnen houden, sommigen reageren dan ook heftiger dan anderen. Die sluit je toch ook niet op?

knuppeltje
22-03-09, 10:26
Iemand kan met logica gegronde redenen een ander in tweeën hakken met een bijl. Daarnaast kan men ook iemand doden in een moment van woede. Er zijn wel meer mensen die hun emoties niet onder controle kunnen houden, sommigen reageren dan ook heftiger dan anderen. Die sluit je toch ook niet op?

Tja, er zijn honderden redenen waarom mensen elkaar de hersens inslaan.
Maar als je iemand in een vlaag van woede met een bijl op de harses ramt, dan ben je niet gestoord? Ok, als die eerst ook met een bijl begint te zwaaien, dan kan ik me daar nog iets bij voorstellen.
Maar iemand die zijn vrouw, zonder dat die gewapend is - althans ik heb nergens gelezen dat ze dat wel was en ook met dat wapen levensgevaarlijk dreigde, met een bijl op haar harses ramt, die is niet gestoord en die sluiten we niet voor bepaalde tijd op? Voor mij is iedereen die zoiets doet totaal gestoord.
Dat heel die TBS aan revisie toe is, wil ik best aannemen, maar dat is weer een andere discussie.

Slinger
22-03-09, 11:01
Iemand kan met logica gegronde redenen een ander in tweeën hakken met een bijl. Daarnaast kan men ook iemand doden in een moment van woede. Er zijn wel meer mensen die hun emoties niet onder controle kunnen houden, sommigen reageren dan ook heftiger dan anderen. Die sluit je toch ook niet op?

Van mij mogen ze iemand die zijn vrouw afmaakt met een bijl veel langer opsluiten dan vijftien jaar. Of hij gestoord is of niet, maakt me niets uit.

Victory
22-03-09, 15:19
Ik vindt zelfs dat moordenaars geëxecuteerd moeten worden, maar daar gaat dit topic niet over. Een man heeft volgens Nederlandse standaarden zijn straf uitgezeten en is daarna ten onrechte debiel verklaard waarna hij 15 jaar lang tussen geestelijke gestoorde mensen zijn tijd heeft moeten doorbrengen.

Joesoef
22-03-09, 15:26
Moet iemand mij toch eens uitleggen waarom iemand die zijn vrouw met een bijk op haar kop ramt, niet psichisch gestoord is.

Die rechter mogen ze ook nakijken met zijn een jaar.

mark61
22-03-09, 15:33
Iemand kan met logica gegronde redenen een ander in tweeën hakken met een bijl.

Nee, dat kan niet. Alleen als ie zo geschift is als jij blijkbaar bent.

tanger'73
22-03-09, 23:02
ten onrechte vast nadat hij destijds zijn vrouw met een bijl heeft omgebracht? Het is gewoon moord, dan wel niet met voorbedachte rade en dan is 15 jaar met of zonder dwangverpleging volkomen terecht. Die omgekomen vrouw heeft ook nabestaanden. Je zit pas ten onrechte vast als nader onderzoek heeft uitgewezen dat je geen dader bent.

mark61
22-03-09, 23:16
ten onrechte vast nadat hij destijds zijn vrouw met een bijl heeft omgebracht? Het is gewoon moord, dan wel niet met voorbedachte rade en dan is 15 jaar met of zonder dwangverpleging volkomen terecht. Die omgekomen vrouw heeft ook nabestaanden. Je zit pas ten onrechte vast als nader onderzoek heeft uitgewezen dat je geen dader bent.

Euh, ze schijnt nog te leven, lees ik in het artikeltje.

tanger'73
22-03-09, 23:18
Euh, ze schijnt nog te leven, lees ik in het artikeltje.


15 jaar voor poging tot moord is wat mij betreft ook terecht.

knuppeltje
23-03-09, 09:00
Een man heeft volgens Nederlandse standaarden zijn straf uitgezeten en is daarna ten onrechte debiel verklaard waarna hij 15 jaar lang tussen geestelijke gestoorde mensen zijn tijd heeft moeten doorbrengen.

Onjuist. Die TBS was een onderdeel van de straf, en hij is dus niet na het uitzitten van een straf debiel verklaard. Hij is dan ook helemaal nooit debiel verklaard, maar zijnde iemand met een stoornis. Van dat laatste zijn er tig van als ik het goed heb.
Maar daarmee geef je nog steeds geen antwoord op mijn vraag, namelijk, of iemand die zijn vrouw met een bijl op haar hoofd ramt niet gestoord is.

mark61
23-03-09, 09:28
Maar daarmee geef je nog steeds geen antwoord op mijn vraag, namelijk, of iemand die zijn vrouw met een bijl op haar hoofd ramt niet gestoord is.

Dat heeft ie toch al gezegd:

Iemand kan met logica gegronde redenen een ander in tweeën hakken met een bijl.

Vicky is dus net zo gestoord als de man in het artikeltje. Dus waarom vraag je het hem? :hihi:

Slinger
23-03-09, 12:18
Euh, ze schijnt nog te leven, lees ik in het artikeltje.

Dus met een bijl kan hij ook al niet omgaan...

knuppeltje
23-03-09, 12:21
Vicky is dus net zo gestoord als de man in het artikeltje. Dus waarom vraag je het hem? :hihi:

Had het kunnen weten, alle hoop is ijdel. :fpotver: