PDA

Bekijk Volledige Versie : Dokter Beaucourt 'schaamt zich diep'



Marsipulami
21-03-09, 11:49
Dokter Beaucourt 'schaamt zich diep'

Moraalridder tegen weekendongevallen gepakt tegen 186 km per uur


LILLE - Spoedarts Luc Beaucourt is op de E34 in het Kempense Lille betrapt terwijl hij 186 kilometer per uur reed. Hij is zijn rijbewijs voor twee weken kwijt. 'Ik heb een fout gemaakt, maar ik ben Superman niet', zegt de dokter.

De Antwerpse spoedarts vloog woensdagochtend rond halftwee tegen de lamp. Een politiepatrouille had gezien hoe een BMW X5 met hoge snelheid oprit 23 van de E34 in Vosselaar nam en richting Antwerpen stoof. De agenten, die zich verplaatsten in een anonieme wagen, zetten de achtervolging in. Twee kilometer verderop, in Lille, werd de bestuurder aan de kant gezet.

Beaucourt bekent dat hij het gaspedaal te diep had ingedrukt. 'Aanvankelijk was sprake van 186 km per uur, maar op het proces-verbaal dat ik vandaag ( vrijdag, nvdr. ) in mijn bus vond, is de snelheid - na correctie - teruggebracht tot 174 km per uur', zegt de arts. 'Ik schaam me diep, maar ik kan de klok niet terugdraaien. Ik was me er niet van bewust dat ik zo snel reed.'

De arts was niet op weg naar een interventie. 'Ik had de avond doorgebracht met manager Piet Roelen. Komende vrijdag geef ik een benefiet voor mijn hulpproject in Myanmar, maar de actie vlot niet zo best. We zochten samen naar een oplossing', zegt Beaucourt. 'Voor ik het goed en wel besefte, was het kwart na één. Ik wilde zo snel mogelijk thuis zijn, want om zeven uur moest ik opnieuw uit de veren.'

Beaucourt had gedronken, maar had niet te diep in het glas gekeken. 'Tijdens het etentje met Roelen had ik twee glazen witte wijn gedronken. Dat was voor twaalf uur. Nadien heb ik alleen nog koffie gedronken. Mocht er ook nog overmatig drankgebruik in het spel zijn geweest, dan was de combinatie helemaal vreselijk geweest', zegt hij. 'Het was pikdonker en er was weinig verkeer. Eigenlijk heb ik alleen mezelf in gevaar gebracht.'

De dokter gaf in zijn leven meer dan achtduizend voordrachten waarbij hij gruwelijke foto's van verkeersslachtoffers toonde. Vorige maand zette hij daar een punt achter. Heeft hij te weinig naar zijn eigen presentaties gekeken? 'Er zullen mensen zijn die het plezierig vinden dat ze dé moraalridder te pakken hebben. Dat is de tol die ik al zeker moet betalen', zegt Beaucourt. 'Wat erger is: ik kan mezelf niet meer verplaatsen. Als er een ramp gebeurt, dan moeten mijn verpleegkundigen me komen oppikken. Ze doen dat met de glimlach, maar toch.'

Beaucourt zal het later mogen uitleggen voor de politierechtbank in Turnhout. 'Ik heb me de voorbije twee dagen rot gevoeld. Ik heb gefaald en moet de gevolgen dragen', zegt hij. 'Vorige week heb ik mijn vader verloren. Ik heb amper afscheid van hem kunnen nemen. Ik wil me niet verstoppen achter excuses. Ik leef te intens, te snel. Ik heb uren te kort, maar ik ben niet van plan mijn ritme aan te passen.'


Ivo Meulemans