PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Jullie zwarte prinses'



VerbalSmaeel
25-03-09, 19:02
Jullie zwarte prinses


Waarom wordt Ayaan Hirsi Ali niet als feministische heldin omarmd? is de vraag die politicoloog Meindert Fennema zich stelt, in een correspondentie met een jongere, vrouwelijke collega, Sjoerdje van Heerden (in De Groene Amsterdammer van 13 maart). Het lijkt mij niet moeilijk om die vraag te beantwoorden, omdat er vreselijk veel over is geschreven, onder anderen door mij. Maar wat ik daarover op mijn weblog heb gemeld, vond Fennema kennelijk niet interessant. Heeft hij wel al leren googelen?



DOOR Anja Meulenbelt


Wat Fennema wél doet: hij vergelijkt de bestseller van Hirsi Ali, Mijn vrijheid, met mijn boek van meer dan dertig jaar geleden, De schaamte voorbij. En constateert dat er overeenkomsten zijn. Terecht: beide boeken zijn een variant op het klassieke feministische Bildungs-verhaal: van slachtoffer tot heldin. Na veel onderdrukking neemt een vrouw haar leven in eigen handen. Zou het toevallig zijn dat beiden als kind slachtoffer waren van huiselijk geweld? vraagt Fennema zich af. Nou, nee, natuurlijk, aangezien één op de vijf vrouwen te maken krijgt met geweld ligt dat nogal voor de hand. Hij heeft het alleen mis als hij het heeft over mishandeling in de jeugd. Ik had een mishandelende echtgenoot, mijn ouders sloegen en verwaarloosden me niet. Niet de enige misser van Fennema: mijn boek speelt zich niet af in een ‘progressief milieu waarin gelijkheid tussen man en vrouw volkomen geaccepteerd waren’ – er zou anders weinig reden zijn geweest om me bij de vrouwenbeweging aan te sluiten. Ook is het uiteraard onzin om te beweren dat ik mij kosmopoliet zou noemen op basis van het feit dat ik (dertig jaar geleden!) wel eens in Duitsland en Londen was geweest, alsof ik in die jaren erna niets anders zou hebben gedaan dan ‘met een spiegel naar mijn eigen geslacht te kijken’. En alsof ‘kosmopoliet’ niet veel meer duidt op een levenshouding, in een tijd van opkomend bekrompen nationalisme en ‘eigen volk eerst’, dan op het aantal landen dat iemand zou hebben bezocht. Fennema geeft ruimschoots de voorkeur aan Hirsi Ali’s boek. Dat mag. Hij vindt Hirsi Ali’s boek boven het mijne uitstijgen vanwege de ‘relatieve mildheid’. Een kleine aap uit de mouw, want uiteraard gaat het daarbij om mildheid ten aanzien van mannen. Inderdaad, dertig jaar geleden (!) gaf ik de schuld van alle ellende van vrouwen ruimschoots aan ‘de mannen’. En ik kan het me voorstellen dat Fennema het prettiger vindt dat Hirsi Ali de schuld geeft aan de islam in plaats van aan Fennema en zijn seksegenoten.Als Mijn vrijheid het eerste, of het enige boek van Hirsi Ali was geweest, zou de kans groot zijn geweest dat ook zij een identificatiefiguur zou zijn geworden voor haar generatie vrouwen, en met name voor migrantenvrouwen. Maar we zijn niet vergeten dat er van alles aan voorafging. Halleh Ghorashi, zelf voor een islamitisch regime gevlucht, zag in Hirsi Ali aanvankelijk een geestverwant. Dat ging over toen ze, anders dan Hirsi Ali, die haar lotgenotes altijd uit de weg is gegaan, kennismaakte met moslima’s die wel degelijk bezig waren met hun emancipatie. En het haar opviel dat Hirsi Ali daar geen enkele interesse voor had. En het duidelijk werd dat Hirsi Ali in feite spreekbuis was geworden van het dominante anti-islamdiscours dat de migranten in Nederland vooral bedreigde met uitsluiting. Seculiere feministes, hier, maar net zo goed in Iran, kunnen heel goed samenwerken met moslimfeministes. Dat was voor Hirsi Ali natuurlijk geen optie.Sjoerdje van Heerden komt al dichter bij het antwoord op de vraag van Fennema, als ze constateert dat Hirsi Ali vaak het verwijt toegeworpen heeft gekregen dat ze het vrouwen eerder lastiger heeft gemaakt dan hen heeft geholpen. Van Heerden heeft anders dan Fennema de moeite genomen ‘navraag’ te doen bij de vrouwen die Hirsi Ali beweerde te willen bevrijden: ‘Onbedoeld lijkt ze te spreken namens en voor alle moslimvrouwen en haar oordeel is hard. Hierdoor krijgen moslimvrouwen een stempel opgedrukt waar zij nooit om hebben gevraagd.’ Inderdaad. Want Hirsi Ali was wel, in Fennema’s ogen, aangenaam mild over mannen, maar dit schreef zij in Mijn vrijheid over haar ‘zusters’:‘Ik wist dat er ook tijd voor nodig was om moslimvrouwen uit hun mentale kooi te bevrijden. Ik verwachtte geen overweldigende steun van de moslimvrouwen zelf. Mensen die alleen onderdanigheid kennen, bijna tot op het punt dat ze zelf niet meer kunnen nadenken, hebben jammer genoeg niet het vermogen om zich te organiseren of de wil om een eigen mening te laten horen.’Dit is de arrogantie waar Ghorashi het over heeft. Hirsi Ali, zelfbenoemd redster van de moslimvrouwen, had geen boodschap aan gelovige vrouwen met een andere, minder dogmatische mening dan de hare, want die anderen, die konden niet nadenken. Er was voor haar maar één model mogelijk om je als vrouw vrij te vechten: afstand nemen van religie en als het nodig was ook breken met afkomst en familie. Voor veel migrantenvrouwen was dat in het geheel geen aantrekkelijke of noodzakelijke optie. Die kozen voor andere wegen om zich te emanciperen, ze voelden zich, bijvoorbeeld, verbonden met hun familie van migranten, ook al konden ze binnenshuis best strijd hebben over hun eigen mate van vrijheid. Ook ken ik vele tweede-generatievrouwen die een onderscheid maken tussen een traditionele cultuur die ze afwijzen, en het geloof, dat ze wensen te behouden. Het heeft hen er in het geheel niet van weerhouden om hun plaats in te nemen in de Nederlandse samenleving, zoals, bijvoorbeeld, Hirsi Ali’s parlementaire collega’s Azough, Albayrak, Bouchibti en Arib illustreren, of zoals Karabulut en Karimi, die, meen ik, niet religieus zijn maar ook geen neiging hebben om de islam tot de grootste vijand van de integratie te verklaren.Maar dat paste niet in het beeld dat Hirsi Ali voor ogen stond. Zo negeerde ze schrijfsters als Nawal al-Sadawi en Fatima Mernissi, ze negeerde ook de vrouwengroepen en organisaties – ook die van haar landgenotes die haar hulp graag hadden willen hebben en die al lang voor haar komst actief waren in de strijd tegen mishandeling en ook tegen genitale verminking. Ze sloot zich niet aan bij de vrouwen die vochten voor een zelfstandige verblijfsvergunning. Coalities met politici van andere partijen tegen eerwraak, ook al niet interessant. Ze sloeg – ik weet dat uit de eerste hand – elke uitnodiging af om te praten met de vrouwen die in Nederland bezig waren om emancipatie en islam te combineren. Geleerde vrouwen op dat vlak als Amina Wadud, Riffat Hassan, Margot Badran, Asma Barlas, om er een paar te noemen, bestonden voor haar niet. Niet interessant. Nog steeds moslim. Dus achterlijk. De werkelijke discussie is ze dus altijd uit de weg gegaan. Wat ze wél deed was een tenenkrommend simplistisch beeld over islam en vrouwen de wereld in sturen – geen onderscheid tussen cultuur en religie, geweld is alleen het gevolg van de islam, dat werk – waarmee ze niet verrassend vooral goed aankwam bij – ik kan er niets aan doen – blanke naar rechts en islamofobie neigende mannen en een enkele dito vrouw.Dus toen Cisca Dresselhuys, die daarvoor al had gemeld dat vrouwen met een hoofddoek niet naar een functie in de redactie van Opzij hoefden te solliciteren op het lumineuze idee kwam om Hirsi Ali te lauweren voor haar geweldige werk voor de emancipatie van moslimvrouwen, en haar meteen maar even de ‘derde golf’ uit te laten roepen, waren er voor het feestje niet meer dan zegge en schrijve drie moslima’s te vinden die er bij wilden zijn. Kortom: Hirsi Ali vond geen enkele aansluiting bij al die ‘achterlijke’ vrouwen die door haar bevrijd moesten worden, en ze probeerde dat ook niet. Nou mag iedereen die dat wil zich een feministe noemen, maar vrouwenemancipatie zonder vrouwen, dat gaat toch moeilijk.Dat zou allemaal nog niet zo erg zijn geweest – er zijn altijd vele verschillende feminismes geweest – als dat niet gebeurde in een tijdperk van grote polarisatie, waarbij de migranten (m/v), met name die met een moslimachtergrond, door de rechterzijde tot zondebok werden gemaakt van alles wat er mis was in de maatschappij. Ik hoef dat niet te herhalen: Bolkestein, Scheffer, Fortuyn, en daarna kregen we ook nog Verdonk en Wilders. Geen wonder dat de blanke rechterkant dol was op die mediagenieke zwarte prinses die hen zo gelijk gaf: de islam is achterlijk, wist ze daar zelf niet alles van, en die nu eens niet tegen mannen schopte, maar integendeel, hen geweldig ‘verlicht’ vond.Anders dan Fennema suggereert heb ik Hirsi Ali nooit gehaat. Ik heb me wel, net als veel andere feministes van de tweede golf, die zich al veel langer engageerden met zwarte, migranten- en vluchtelingenvrouwen, suf geërgerd aan de gigantische mediahype – over de hoofden van de vrouwen heen die beter wisten. Ik heb me wild geërgerd aan de domme gemakzucht waarmee Hirsi Ali, die kennelijk door al die media-aandacht steeds meer ging geloven in haar eigen importantie, als spreekbuis van de emancipatie van moslimvrouwen werd opgevoerd, en ik heb me ook opgewonden over de manier waarop rechts opeens de vrouwenemancipatie kaapte, met de hulp van Ayaan. Wat niet betekende dat ook zij, ook wij, niet geschokt waren dat ze werd bedreigd, dat we niet meeleefden toen Theo van Gogh werd vermoord. Ook stonden we er niet achter dat ze het land uitgezet zou worden. Maar dat ze een grote leegte achterlaat nu ze vertrokken is naar een ultraconservatieve denktank in de Verenigde Staten, nou nee. Dat had Fennema natuurlijk al lang kunnen weten als hij even had gegoogeld, en niet was blijven hangen bij een boek en zijn grieven daarover van dertig jaar geleden.

© Anja Meulenbelt / De Groene Amsterdammer

mulan
25-03-09, 20:51
Kortom,een opportunistische mafkees.

fisherman1969
25-03-09, 23:15
Kortom,een opportunistische mafkees.

Wat een jaloers oud wijf !! he ??
Ik bedoel dat van haat vervulde mens , die met haar eenzijdige voorkeur er uitstekend in slaagt om bij jullie zelf als ,, EEN BLANKE PRINSES,, in de boeken te gaan ! lol:p

Max Stirner
25-03-09, 23:59
Tis het bekende, en weinig inhoudelijke, verwijt dat AHA altijd voor de voeten wordt gegooid.

'Ze wil niet samenwerken, niet luisteren, is niet echt geïnteresseerd en bovendien arrogant'.

AHA zal best een eigenwijs ego-trippertje zijn, feit blijft dat ze op haar manier een aantal zaken onder de aandacht heeft gebracht.
Das al die vrouwen die 'emancipatie en islam proberen te combineren' nooit gelukt, terwijl die bejaarde mannenhatende tuinbroeken het überhaupt nooit hebben geprobeerd.

Slinger
26-03-09, 11:33
Racistische tekst. In elk geval de titel.

nour_islam
26-03-09, 11:39
Tis het bekende, en weinig inhoudelijke, verwijt dat AHA altijd voor de voeten wordt gegooid.

'Ze wil niet samenwerken, niet luisteren, is niet echt geïnteresseerd en bovendien arrogant'.

AHA zal best een eigenwijs ego-trippertje zijn, feit blijft dat ze op haar manier een aantal zaken onder de aandacht heeft gebracht.
Das al die vrouwen die 'emancipatie en islam proberen te combineren' nooit gelukt, terwijl die bejaarde mannenhatende tuinbroeken het überhaupt nooit hebben geprobeerd.


welke zaken heeft ze onder de aandacht gebracht die nog niet onder de aandacht gebracht waren. Maar bovenal wat is haar bijdrage geweest om deze zaken te verbeteren?

Slinger
26-03-09, 11:54
welke zaken heeft ze onder de aandacht gebracht die nog niet onder de aandacht gebracht waren. Maar bovenal wat is haar bijdrage geweest om deze zaken te verbeteren?

Ze heeft de positie van de zwakken binnen de minderheden aan de orde gesteld. Verder: hoe durf je dat eigenlijk te vragen aan iemand die binnen de kortste keren het leven in Nederland onmogelijk werd gemaakt.

nour_islam
26-03-09, 12:25
Ze heeft de positie van de zwakken binnen de minderheden aan de orde gesteld. Verder: hoe durf je dat eigenlijk te vragen aan iemand die binnen de kortste keren het leven in Nederland onmogelijk werd gemaakt.

noem een concreet voorbeeld

Volgens mij heeft zij lang genoeg in NL gewoond om eea te realiseren behalve dingen uitkramen die goed vielen bij de witte man

Max Stirner
26-03-09, 12:57
welke zaken heeft ze onder de aandacht gebracht die nog niet onder de aandacht gebracht waren. Maar bovenal wat is haar bijdrage geweest om deze zaken te verbeteren?



Eerwraak, besnijdenis van meisjes, misbruik van Religie om vrouwen aan de riem te houden ... etc.

nour_islam
26-03-09, 13:44
Eerwraak, besnijdenis van meisjes, misbruik van Religie om vrouwen aan de riem te houden ... etc.


dat waren zaken die allang onder de aandacht stonden.
Hirsi Ali heeft nul komma nul positief effect gehad op wat voor zaak dan ook

Max Stirner
26-03-09, 14:11
dat waren zaken die allang onder de aandacht stonden.




OK, jij je zin.

nour_islam
26-03-09, 14:21
goed zo

fisherman1969
26-03-09, 14:59
welke zaken heeft ze onder de aandacht gebracht die nog niet onder de aandacht gebracht waren. Maar bovenal wat is haar bijdrage geweest om deze zaken te verbeteren?

Blijkbaar genoeg dat sommige mensen waaronder die ,,ouwe toverkol,, van geen ophouden weten om innd dat andere mens ,,ZWART,, te maken ,
alleen om het feit dat ze zelfs onder levens bedreigeing haar mening dorst te uiten!! blijkbaar toch ,,de zere plek ,, geraakt te hebben gezien de reacties die ze zelfs nu nog ter weeg kan brengen !
Daar kan die ,,witte toverkol,, miss Meulenbelt nog een een voorbeeld aan nemen ,AAN HAAR BRON VAN ERGERNIS :p

Aït Ayt
26-03-09, 15:04
Verder: hoe durf je dat eigenlijk te vragen aan iemand die binnen de kortste keren het leven in Nederland onmogelijk werd gemaakt.

tsja, wanneer zij hier met leugens het land binnen is gekomen dan moet je nadien niet gaan klagen dat het haar hier onmogelijk gemaakt werd..

Slinger
26-03-09, 15:14
tsja, wanneer zij hier met leugens het land binnen is gekomen dan moet je nadien niet gaan klagen dat het haar hier onmogelijk gemaakt werd..

Dit is de domste opmerking van de dag.

nour_islam
26-03-09, 15:21
Blijkbaar genoeg dat sommige mensen waaronder die ,,ouwe toverkol,, van geen ophouden weten om innd dat andere mens ,,ZWART,, te maken ,
alleen om het feit dat ze zelfs onder levens bedreigeing haar mening dorst te uiten!! blijkbaar toch ,,de zere plek ,, geraakt te hebben gezien de reacties die ze zelfs nu nog ter weeg kan brengen !
Daar kan die ,,witte toverkol,, miss Meulenbelt nog een een voorbeeld aan nemen ,AAN HAAR BRON VAN ERGERNIS :p


Ze was al zwart, zwarter valt ze niet te maken
Nogmaals, noem 1 punt dat ze echt onder de aandacht heeft gebracht. vrouwen besnijdenis, onderdrukking, hoofdoeken...dat zijn allemaal zaken die al de nodige aandacht hadden.
Het enige wat ze gedaan heeft is het vooroordeel van de witte onder woorden gebracht. er is voorzover ik weet geen ene moslima die wat gehad heeft aan haar. sterker ze wordt gehoond door de meeste moslima's, waarvan ze zegt voor op te komen

Max Stirner
26-03-09, 15:26
en ik heb me ook opgewonden over de manier waarop rechts opeens de vrouwenemancipatie kaapte, met de hulp van Ayaan.





:p


Tragisch. Tot zover de inhoudelijke argumentatie van mevrouw Meulenbelt ....

fisherman1969
26-03-09, 15:29
tsja, wanneer zij hier met leugens het land binnen is gekomen dan moet je nadien niet gaan klagen dat het haar hier onmogelijk gemaakt werd..

UIT onderzoek is gebleken dat 85% van de asiel zoekers niet de volledige
waarheid spraken! maar niks afdoende van het feit dat zij wel gelogen heeft over bepaalde dingen, des te meer is het verbazing wekkend dat deze alleenstaande vrouw (in korte tijd wel fatsoendelijk Nederlands sprak afgezien van de andere talen en blijkbaar die capiciteien bezat zodat ze zelfs in de regering terecht kon komen, als zijnde lid van de tweede kamer !! voorwaar als ik dan het gehakkel en gebrabbel hoor wat sommige Allochtonen na jarenlang verblijf nu nog voor Nederlands proberen verslijten ,dan zou ik haast zeggen jammer dat deze super ontwikkelde vrouw hier weg is !
Feit is dat zelfs NU nog speciaal aan Haar eenTOPIC met uiteraard verdraaide en HAAt dragende kop is GEWEID zegt ons al voldoende over de waarheid van haar argumenten!! en zeker de mentale opdonder die ze bepaalde zich zelf,,brave MOSLIMS ,, noemende gaf waaronder wij jou dus ook blijkbaar kunnen rekenen als jij je afkeuring uit over de door haar in elk geval in Nieuw daglicht gestelde onder werpen !

Zo is het toevallig ook nog eens een keer :p

Max Stirner
26-03-09, 15:33
Ze was al zwart, zwarter valt ze niet te maken
Nogmaals, noem 1 punt dat ze echt onder de aandacht heeft gebracht. vrouwen besnijdenis, onderdrukking, hoofdoeken...dat zijn allemaal zaken die al de nodige aandacht hadden.
Het enige wat ze gedaan heeft is het vooroordeel van de witte onder woorden gebracht.




Heeft ze nu open deuren ingetrapt, of 'witte vooroordelen' verwoord ?

nour_islam
26-03-09, 16:39
Heeft ze nu open deuren ingetrapt, of 'witte vooroordelen' verwoord ?

het laatste meer

Slinger
26-03-09, 16:44
het laatste meer

Nou, lijkt me niet, dan waren de reacties anders geweest. De heftigheid daarvan bewijst dat ze een punt had.

Max Stirner
26-03-09, 18:15
het laatste meer


Dus al die 'zaken die al lang onder de aandacht stonden' zijn in feite niks meer dan witte vooroordelen - en dus niet waar ?

VerbalSmaeel
26-03-09, 19:06
Dus al die 'zaken die al lang onder de aandacht stonden' zijn in feite niks meer dan witte vooroordelen - en dus niet waar ?
Nee het zijn geen voordelen, het zijn de dromen over superioriteit tegenover achterlijkheid van de westerse machthebbers - economisch en politiek - die ze deels ook in de praktijk hebben gebracht in Irak, Libanon, Afghanistan, Palestina etc. Ayaan Hirsi Magan heeft ze daarbij bevredigd door ze over hun g-spot te aaien. In haar interview met Reason Magazine verwoord ze het als volgt:

Reason: Don’t you mean defeating radical Islam?

Hirsi Ali: No. Islam, period. Once it’s defeated, it can mutate into something peaceful. It’s very difficult to even talk about peace now. They’re not interested in peace.

Reason: We have to crush the world’s 1.5 billion Muslims under our boot? In concrete terms, what does that mean, “defeat Islam”?

Hirsi Ali: I think that we are at war with Islam. And there’s no middle ground in wars. Islam can be defeated in many ways. For starters, you stop the spread of the ideology itself; at present, there are native Westerners converting to Islam, and they’re the most fanatical sometimes. There is infiltration of Islam in the schools and universities of the West. You stop that. You stop the symbol burning and the effigy burning, and you look them in the eye and flex your muscles and you say, “This is a warning. We won’t accept this anymore.” There comes a moment when you crush your enemy.

Reason: Militarily?

Hirsi Ali: In all forms, and if you don’t do that, then you have to live with the consequence of being crushed.

Slinger
26-03-09, 19:12
Nee het zijn geen voordelen, het zijn de dromen over superioriteit tegenover achterlijkheid van de westerse machthebbers - economisch en politiek - die ze deels ook in de praktijk hebben gebracht in Irak, Libanon, Afghanistan, Palestina etc. Ayaan Hirsi Magan heeft ze daarbij bevredigd door ze over hun g-spot te aaien. In haar interview met Reason Magazine verwoord ze het als volgt:

Reason: Don’t you mean defeating radical Islam?

Hirsi Ali: No. Islam, period. Once it’s defeated, it can mutate into something peaceful. It’s very difficult to even talk about peace now. They’re not interested in peace.

Reason: We have to crush the world’s 1.5 billion Muslims under our boot? In concrete terms, what does that mean, “defeat Islam”?

Hirsi Ali: I think that we are at war with Islam. And there’s no middle ground in wars. Islam can be defeated in many ways. For starters, you stop the spread of the ideology itself; at present, there are native Westerners converting to Islam, and they’re the most fanatical sometimes. There is infiltration of Islam in the schools and universities of the West. You stop that. You stop the symbol burning and the effigy burning, and you look them in the eye and flex your muscles and you say, “This is a warning. We won’t accept this anymore.” There comes a moment when you crush your enemy.

Reason: Militarily?

Hirsi Ali: In all forms, and if you don’t do that, then you have to live with the consequence of being crushed.


Ze is duidelijk. Ik heb vandaag nog personen gesproken die dit volledig zullen beamen, namelijke christelijke vluchtelingen uit Irak. Ervaringsdeskundigen dus.

Aït Ayt
26-03-09, 19:37
Nee het zijn geen voordelen, het zijn de dromen over superioriteit tegenover achterlijkheid van de westerse machthebbers - economisch en politiek - die ze deels ook in de praktijk hebben gebracht in Irak, Libanon, Afghanistan, Palestina etc. Ayaan Hirsi Magan heeft ze daarbij bevredigd door ze over hun g-spot te aaien. In haar interview met Reason Magazine verwoord ze het als volgt:

Reason: Don’t you mean defeating radical Islam?

Hirsi Ali: No. Islam, period. Once it’s defeated, it can mutate into something peaceful. It’s very difficult to even talk about peace now. They’re not interested in peace.

Reason: We have to crush the world’s 1.5 billion Muslims under our boot? In concrete terms, what does that mean, “defeat Islam”?

Hirsi Ali: I think that we are at war with Islam. And there’s no middle ground in wars. Islam can be defeated in many ways. For starters, you stop the spread of the ideology itself; at present, there are native Westerners converting to Islam, and they’re the most fanatical sometimes. There is infiltration of Islam in the schools and universities of the West. You stop that. You stop the symbol burning and the effigy burning, and you look them in the eye and flex your muscles and you say, “This is a warning. We won’t accept this anymore.” There comes a moment when you crush your enemy.

Reason: Militarily?

Hirsi Ali: In all forms, and if you don’t do that, then you have to live with the consequence of being crushed.

:kotsen:
ben blij dat ze hier opgerot is..

Slinger
26-03-09, 19:48
:kotsen:
ben blij dat ze hier opgerot is..

Daar had ik echt niet aan getwijfeld.

Slinger
26-03-09, 19:57
noem een concreet voorbeeld

Volgens mij heeft zij lang genoeg in NL gewoond om eea te realiseren behalve dingen uitkramen die goed vielen bij de witte man

De slachtoffers van genitale verminking. Vrouwenbesnijdenis staat nu op de politiek agenda. Volgens Anja Meulenbelt en consorten was het niet politiek correct om daar iets tegen te ondernemen. Je moest die cultuur respecteren. Ayaan heeft dat soort gezwam onderuit gehaald.

VerbalSmaeel
26-03-09, 20:17
Daar had ik echt niet aan getwijfeld.
Alsof iemand op Maroc.nl zou komen om CIDI-medewerker Slinger aan het twijfelen te brengen.

Max Stirner
27-03-09, 00:03
Reason: Don’t you mean defeating radical Islam?

Hirsi Ali: No. Islam, period. Once it’s defeated, it can mutate into something peaceful. It’s very difficult to even talk about peace now. They’re not interested in peace.

Reason: We have to crush the world’s 1.5 billion Muslims under our boot? In concrete terms, what does that mean, “defeat Islam”?

Hirsi Ali: I think that we are at war with Islam. And there’s no middle ground in wars. Islam can be defeated in many ways. For starters, you stop the spread of the ideology itself; at present, there are native Westerners converting to Islam, and they’re the most fanatical sometimes. There is infiltration of Islam in the schools and universities of the West. You stop that. You stop the symbol burning and the effigy burning, and you look them in the eye and flex your muscles and you say, “This is a warning. We won’t accept this anymore.” There comes a moment when you crush your enemy.

Reason: Militarily?

Hirsi Ali: In all forms, and if you don’t do that, then you have to live with the consequence of being crushed.


Dus ? Ze ziet Islam als een ideologie - en een niet zo fijne ideologie. Das duidelijk en niets nieuws.

VerbalSmaeel
27-03-09, 00:48
Dus ? Ze ziet Islam als een ideologie - en een niet zo fijne ideologie. Das duidelijk en niets nieuws.
Je zou bijna zeggen dat je het eens met de geciteerde tekst bent. Is dat zo?

Max Stirner
27-03-09, 09:51
Je zou bijna zeggen dat je het eens met de geciteerde tekst bent. Is dat zo?



Deels.


Dat de Islam een ideologie is, of in ieder geval zo wordt gebruikt: ja.

Dat het in wezen een intolerante ***ideologie is: ja.



Alleen: Ik heb wel wat beters te doen dan 'oorlog te voeren' met de hersenspinsels van mensen, zeker zolang ze mij niet opzadelen met hun geestelijke problemen.

nour_islam
27-03-09, 10:34
De slachtoffers van genitale verminking. Vrouwenbesnijdenis staat nu op de politiek agenda. Volgens Anja Meulenbelt en consorten was het niet politiek correct om daar iets tegen te ondernemen. Je moest die cultuur respecteren. Ayaan heeft dat soort gezwam onderuit gehaald.

Dit soort praktijken zijn voor de geboorte van AHA odnerwerp van discussie in de landen waar het gebeurt. Die discussie heeft tot nog toe tot weinig geleid en dat zal wel zo blijven. AHA heeft nul komma nul toegevoegde waarde gehad aan de discussie en zeker aan de oplossing van het probleem.

De witte man zoals jij willen altijd in hun vooroordeel bevestigd worden. En als zo'n carrierjaagsters die claimt moslim te zijn, zich afzet tegen alles wat moslim of islam is dan wordt ze op handen gedragen door jou soort, ongeacht wat het resultaat is en kan zijn.

Karin.N
27-03-09, 10:44
Dit soort praktijken zijn voor de geboorte van AHA odnerwerp van discussie in de landen waar het gebeurt. Die discussie heeft tot nog toe tot weinig geleid en dat zal wel zo blijven. AHA heeft nul komma nul toegevoegde waarde gehad aan de discussie en zeker aan de oplossing van het probleem.



Fout. Juist door vrouwenbesnijdenis in de openbaarheid te brengen, kun je het op den duur uitroeien. Je ziet dat nu ook gebeuren. Bespreek vrouwenbesnijdenis, haal mensen/stammen/dorpen over om er vanaf te zien en het werkt. Nu nog op kleine schaal, maar dat zal zeker groeien.
De discussie -in landen waar vrouwenbesnijdenis wordt uitgevoerd- wordt nog niet zo heel lang gevoerd, maar door mensen als AHA wordt het tenminste goed in de openbaarheid gebracht.

Als je werkelijk tegen vrouwenbesnijdenissen bent, dan kun je beter ageren tegen sommige moslim geestelijken in Egypte, dan tegen AHA. Maar ja, de vraag is wat vind jij belangrijk?

IbnRushd
27-03-09, 10:56
Je zou bijna zeggen dat je het eens met de geciteerde tekst bent. Is dat zo?

Max Stirner is vrij extreemrechts. Dus niets nieuws wat hij denkt.

nour_islam
27-03-09, 11:03
In egypte is die discussie al lang gaande voordat iemand uberhaupt wist van het bestaan van AHA. Dus om haar die krediet daarvoor te geven is niet terecht.
Nawal Al-saadawi die op een goeie manier bezig is geweest om zulke zaken aan de kaak te stellen mag je daarvoor wel het krediet geven. Al hoef jet het niet altijd met haar eens te zijn

fisherman1969
27-03-09, 11:05
[QUOTE=nour_islam;3924834]Dit soort praktijken zijn voor de geboorte van AHA odnerwerp van discussie in de landen waar het gebeurt. Die discussie heeft tot nog toe tot weinig geleid en dat zal wel zo blijven. AHA heeft nul komma nul toegevoegde waarde gehad aan de discussie en zeker aan de oplossing van het probleem.

De witte man zoals jij willen altijd in hun vooroordeel bevestigd worden. En als zo'n carrierjaagsters die claimt moslim te zijn, zich afzet tegen alles wat moslim of islam is dan wordt ze op handen gedragen door jou soort, ongeacht wat het resultaat is en kan zijn.[/QUOTE

Net zo als jou ,,soort,, Anja Meulenbelt op handen draagt !!!
Ongeacht haar bij tijd en wijlen achterlijk gezwam!
Wat uiteraard altijd ten nadele is van ...vul zelf maar in .

nour_islam
27-03-09, 11:09
Ik ken Meulenbelt helemaal niet maar ik ben het wel eens met wat ze in het bg artikel uiteenzet

mark61
27-03-09, 12:52
Dit soort praktijken zijn voor de geboorte van AHA odnerwerp van discussie in de landen waar het gebeurt.

Welnee. Heb je daar een bron voor?


Die discussie heeft tot nog toe tot weinig geleid

Nou dat moet je niet zeggen. De al-Azhar heeft er eindelijk afstand van genomen, al is het niet in harde bewoordingen; in o.a. Senegal en Ethiopië zijn er locale initiatieven op gang gekomen om de gewoonte af te schaffen, met redelijk veel succes. Wat 'blanken' ervan vinden is allemaal niet zo interessant, hun 'interesse' werkt meestal averechts.


AHA heeft nul komma nul toegevoegde waarde gehad aan de discussie en zeker aan de oplossing van het probleem.

Dat is een feit.

Slinger
27-03-09, 14:50
Dit soort praktijken zijn voor de geboorte van AHA odnerwerp van discussie in de landen waar het gebeurt. Die discussie heeft tot nog toe tot weinig geleid en dat zal wel zo blijven. AHA heeft nul komma nul toegevoegde waarde gehad aan de discussie en zeker aan de oplossing van het probleem.

Dat betwijfel ik, maar daar gaat het helemaal niet om. Ayaan zwengelde het debat in Nederland aan. Dat heeft wel degelijk gevolgen gehad. Er wordt nu beleid op gemaakt.



De witte man zoals jij willen altijd in hun vooroordeel bevestigd worden. En als zo'n carrierjaagsters die claimt moslim te zijn, zich afzet tegen alles wat moslim of islam is dan wordt ze op handen gedragen door jou soort, ongeacht wat het resultaat is en kan zijn.

Denk eens na over wat je hier allemaal zegt. Sexisme en racisme werken naar twee kanten.

Max Stirner
27-03-09, 14:56
Max Stirner is vrij extreemrechts. Dus niets nieuws wat hij denkt.


Max Stirner is anarchist.

De begrippen 'links' of 'rechts' zeggen hem nix.

nour_islam
27-03-09, 15:00
[QUOTE=mark61;3925006]Welnee. Heb je daar een bron voor?







QUOTE]


Google maar op Nawal Al-Saadawi en haar strijd tegen vrouwenonderdrukking, besnijdenissen etc. Zij zelf is ook slachtoffer hiervan.
Zij is slechts een van de voorbeelden dit al heel lang strijd leveren tegen onderdrukking v.d. vrouw

En dat landen nu allerlei initiatieven nemen om de situatie te verbeteren is ECHT niet aan AHA te danken.

Karin.N
27-03-09, 15:10
In egypte is die discussie al lang gaande voordat iemand uberhaupt wist van het bestaan van AHA. Dus om haar die krediet daarvoor te geven is niet terecht.
Nawal Al-saadawi die op een goeie manier bezig is geweest om zulke zaken aan de kaak te stellen mag je daarvoor wel het krediet geven. Al hoef jet het niet altijd met haar eens te zijn


Het lijkt erop dat jij het belangrijkste vindt dat AHA geen lof ontvangt voor haar inzet inzake vrouwenbesnijdenis. Het stoppen van deze wrede mishandelingen moet stoppen, ongeacht wie zich hier voor inzet.Jij en ongetwijfeld andere prikkers hier, focussen zich constant op AHA. Wat denk je daarmee te bereiken?

In Egypte is idd een discussie gaande. Momenteel ook vanuit de moslim broederschap die niets zien in een verbod op vrouwenbesnijdenis. Als ware moslim zou ik me eerder druk maken om hun standpunt, dan me druk maken om AHA.

Maar goed, heb al lang de indruk dat de gemiddelde moslim hier, drukker is met bijv. AHA bashen dan zich druk te maken om islamitische groeperingen die de islaam veel meer schade berokkenen dan een AHA of een Geert ooit zal kunnen.

nour_islam
27-03-09, 15:17
Ik maak me wel degelijk druk om de situatie, maar ik maak me ook druk om het feit dat een aantal mensen zoals AHA zeggen op te komen voor de onderdrukte vrouw terwijl feitelijk ze de situatie verergeren. En ik maak me ook druk om het feit dat zo een persoon danneergezet wordt als een voorvechter en de aandacht voor de intiatieven, die echt resultaat gericht zijn, onderbelicht raken omdat zo'n muts alle aandacht krijgt.

En plus de discussie gaat hierover AHA..daar gaat het artikel toch over?

mark61
27-03-09, 15:17
Google maar op Nawal Al-Saadawi en haar strijd tegen vrouwenonderdrukking, besnijdenissen etc. Zij zelf is ook slachtoffer hiervan.
Zij is slechts een van de voorbeelden dit al heel lang strijd leveren tegen onderdrukking v.d. vrouw

En dat landen nu allerlei initiatieven nemen om de situatie te verbeteren is ECHT niet aan AHA te danken.

Es-Saadawi was jarenlang de enige, en werd en wordt verketterd en vervolgd in Egypte. Ze noemt zichzelf communiste en kan dus per definitie geen moslim van wat dan ook overtuigen. Invloed op beleid of praktijk 0,0.

Dat had ik al baamd. Kan je nog lezen, lees dan mee.

mark61
27-03-09, 15:18
Ik maak me wel degelijk druk om de situatie, maar ik maak me ook druk om het feit dat een aantal mensen zoals AHA zeggen op te komen voor de onderdrukte vrouw terwijl feitelijk ze de situatie verergeren.

Meer moslims gaan hun vrouw mishandelen nadat ze hebben kennisgemaakt met AHA's ideeën? Interessant. Kunt u dat toelichten?

Je lijkt de paus met zijn condooms wel.

mark61
27-03-09, 15:19
Maar goed, heb al lang de indruk dat de gemiddelde moslim hier, drukker is met bijv. AHA bashen dan zich druk te maken om islamitische groeperingen die de islaam veel meer schade berokkenen dan een AHA of een Geert ooit zal kunnen.

Voor de gemiddelde moslim hier is FGM bijzonder ver van zijn/haar bed.

Tomas
27-03-09, 15:21
Voor de gemiddelde moslim hier is FGM bijzonder ver van zijn/haar bed.

Voor een klein aantal is het wel "Aanbevelenswaardig". En voor een groot deel is een dergelijk standpunt niet te veroordelen.

nour_islam
27-03-09, 15:21
Saadawi was de enige bekende in het westen wellicht maar er zijn talloze vrouwen die actief zijn geweest op dat gebied.
Saadawi heeft meer resultaat geboekt dan AHA van kan dromen
En invloed heeft ze wel degelijk gehad. Door haar strijd zijn er steeds meer vrouwen die zich van laten horen.
Op het gebied van vrouwenbesnijdenis zijn het juist veelal de vrouwen die deze traditie in ere houden. Saadawi weet dat en speelt daarop in door vrouwen in te laten zien dat dit verminking is. Hierdoor hebben deze vrouwen invloed, in ieder geval op dit gebied

nour_islam
27-03-09, 15:23
Meer moslims gaan hun vrouw mishandelen nadat ze hebben kennisgemaakt met AHA's ideeën? Interessant. Kunt u dat toelichten?

Je lijkt de paus met zijn condooms wel.


Misschien moet jij leren lezen.
De vrouwen die AHA zegt te willen bereiken stoot ze juist van zich af.

mark61
27-03-09, 15:30
Voor een klein aantal is het wel "Aanbevelenswaardig". En voor een groot deel is een dergelijk standpunt niet te veroordelen.

Ja. Maar spontaan zouden ze allen nooit over het onderwerp nadenken / het aan de orde stellen.

mark61
27-03-09, 15:32
Misschien moet jij leren lezen.
De vrouwen die AHA zegt te willen bereiken stoot ze juist van zich af.

En daardoor zijn die vrouwen meer geneigd zich te laten mishandelen? Dat is wat jij beweert namelijk. Of wat beweer je eigenlijk?

mark61
27-03-09, 15:35
Saadawi was de enige bekende in het westen wellicht maar er zijn talloze vrouwen die actief zijn geweest op dat gebied.

Welke? Je bedoelt met 'het westen' jezelf? Remember, ik kwam niet met NS, jij. Je kent ze eigenlijk zelf ook niet, bedoel je?


Saadawi heeft meer resultaat geboekt dan AHA van kan dromen
En invloed heeft ze wel degelijk gehad. Door haar strijd zijn er steeds meer vrouwen die zich van laten horen.

Bron? Ik herhaal: ze noemt zich communiste en is een outcast in Egypte. Daarbuiten had geen moslim tot voor kort ooit van haar gehoord, nu misschien een paar, dankzij / via het westen.


Op het gebied van vrouwenbesnijdenis zijn het juist veelal de vrouwen die deze traditie in ere houden. Saadawi weet dat en speelt daarop in door vrouwen in te laten zien dat dit verminking is. Hierdoor hebben deze vrouwen invloed, in ieder geval op dit gebied

Bron? Heb je daar cijfers van? FGM gaat in Egypte en elders vrolijk door, zelfs na afkeurende geluiden uit de al-Azhar en een wettelijk verbod.

Je moet niet praten over onderwerpen waar je geen verstand van hebt.

nour_islam
27-03-09, 15:36
AHA staat echte initiatieven in de weg. zij heeft al die jaren aandacht en dus ook middelen, van de politiek opgeeist die naar die andere initiatieven hadden gekund

voor de rest wens ik je een fijn weekend. mijn werkdag zit erop :-)

Tomas
27-03-09, 15:41
Ja. Maar spontaan zouden ze allen nooit over het onderwerp nadenken / het aan de orde stellen.

Het is daarom wel het vruchtbare bed waarin dit soort praktijken kunnen blijven gedeien.

mark61
27-03-09, 15:42
Het is daarom wel het vruchtbare bed waarin dit soort praktijken kunnen blijven gedeien.

Jazeker. Dat is onwetendheid altijd. Dan krijg je Nour I. gevallen.

Maar dat vooronderstelt dat het onderwerp ze überhaupt interesseert.

mark61
27-03-09, 15:45
AHA staat echte initiatieven in de weg.

Hoe? Welke initiatieven heb je het over? Die van Movisie en Pharos? Ken je die organisaties? Het zou me ten zeerste verbazen.


zij heeft al die jaren aandacht en dus ook middelen, van de politiek opgeeist die naar die andere initiatieven hadden gekund

Welke middelen? Je zakt steeds dieper in het bazelmoeras.


voor de rest wens ik je een fijn weekend. mijn werkdag zit erop :-)

Je smeert 'em want de grond wordt je te heet onder de voeten. Je lulde maar wat in de ruimte en je wordt gecorrigeerd, altijd vervelend.

nour_islam
27-03-09, 15:58
Volgens onderzoek van Egyptian Demographic Survey steunt 82% van de getrouwde vrouwen fgm en 92% van de getrouwde vrouwen is werklijk besneden

Ik voel me niet geroepen om allerlei bronnen aan te halen of wat dan ook.
Ik heb zat vriendinnen die besneden zijn en zelf ook een ander ondernemen om de egyptische vrouw er van bewust te maken dat zulke praktijken eigenlijk verminking zijn.
van diezelfde vriendinnen hoor ik dan ook dat personen zoals AHA slecht zijn voor hun strijd.

4 uur is voor mij echt cupasoup.

Max Stirner
27-03-09, 16:17
van diezelfde vriendinnen hoor ik dan ook dat personen zoals AHA slecht zijn voor hun strijd.

.


In dat geval mogen de fundie baard*pen AHA dus eigenlijk wel ns wat meer dankbaarheid betonen.

mark61
27-03-09, 16:43
Volgens onderzoek van Egyptian Demographic Survey steunt 82% van de getrouwde vrouwen fgm en 92% van de getrouwde vrouwen is werklijk besneden

Kijk, dat bewijst precies wat ik zeg. Leuk dat jij ermee komt aandragen.


Ik voel me niet geroepen om allerlei bronnen aan te halen of wat dan ook.

Nou, you just did. En wat blijkt?


van diezelfde vriendinnen hoor ik dan ook dat personen zoals AHA slecht zijn voor hun strijd.

Kunnen die vriendinnen dat ook uitleggen? 'Waar ongelovigen tegen zijn, daar moeten gelovigen voor zijn', of zoiets? Interesting.

mulan
27-03-09, 21:41
Kunnen die vriendinnen dat ook uitleggen? 'Waar ongelovigen tegen zijn, daar moeten gelovigen voor zijn', of zoiets? Interesting.

Hoezo? Je mag best weten dat ik een gruwelijke hekel had aan dat kind. Nu minder want ik sta er best wel onverschillig tegenover nu. De vraag is of je kunt begrijpen dat de toon van Nawal El Saadawi en AHA totaal verschillende zijn. AHA past in het rijtje van die Syrische gek. Niet anti-religie maar anti-moslim en dat op een volledig irrationele manier. Hysterische gekken dus. Ze zijn namelijk helemaal niet pro-mensenrechten ofzo. Zie AHA die doodleuk bij neo-conservatieven gaat werken en die Syrische grapjas die op de Arabische televisie vertelt hoe leuk de Israeliers zijn. Het is selectief,achterbaks en opportunistisch. Van mij en velen anderen hoef je niets te vrezen maar schijnbaar moet je eerst je ouders vervloeken (niet letterlijk) voor je serieus wordt genomen in de ogen van de gemiddelde westerling. En de vrouwen die de daadwerkelijke veranderingen brengen zijn de vrouwen die in hun dagelijkse leven beetje bij beetje minder afhankelijk worden van de mannen in hun leven. Waarom heb je zo'n behoefte om die schreeuwerd te verdedigen? Ze kijkt zielig ja maar dat kan iedereen met zwarte waterige ogen.

mark61
27-03-09, 22:00
Hoezo? Je mag best weten dat ik een gruwelijke hekel had aan dat kind.

Ik ook, maar dat was het onderwerp niet. Lief van je dat ik dat mag weten :strik: Nou weet je het ook van mij.


Nu minder want ik sta er best wel onverschillig tegenover nu. De vraag is of je kunt begrijpen dat de toon van Nawal El Saadawi en AHA totaal verschillende zijn. AHA past in het rijtje van die Syrische gek.

Die Amerikaanse psychodingest? Ik dacht dat die Saoedische was? Enfin misschien heb je er wel een hele club van.


Niet anti-religie maar anti-moslim en dat op een volledig irrationele manier. Hysterische gekken dus. Ze zijn namelijk helemaal niet pro-mensenrechten ofzo. Zie AHA die doodleuk bij neo-conservatieven gaat werken en die Syrische grapjas die op de Arabische televisie vertelt hoe leuk de Israeliers zijn. Het is selectief,achterbaks en opportunistisch. Van mij en velen anderen hoef je niets te vrezen maar schijnbaar moet je eerst je ouders vervloeken (niet letterlijk) voor je serieus wordt genomen in de ogen van de gemiddelde westerling. En de vrouwen die de daadwerkelijke veranderingen brengen zijn de vrouwen die in hun dagelijkse leven beetje bij beetje minder afhankelijk worden van de mannen in hun leven. Waarom heb je zo'n behoefte om die schreeuwerd te verdedigen? Ze kijkt zielig ja maar dat kan iedereen met zwarte waterige ogen.

I know all this. Waarom vertel je het mij? Ik heb werkelijk niets positiefs te melden over haar en de haren. Ik informeerde alleen beleefd hoe AHM/A de situatie kon verergeren. Dus opper ik wat mogelijkheden.

Overigens roept es-Saadawi ook de grootst mogelijke razernij op bij Arabieren, wat ik ervan gezien heb. Komoeniest, hou op :hihi: En dat terwijl ze niet eens bij den blanken slijmt.

fisherman1969
27-03-09, 22:11
Hoezo? Je mag best weten dat ik een gruwelijke hekel had aan dat kind. Nu minder want ik sta er best wel onverschillig tegenover nu. De vraag is of je kunt begrijpen dat de toon van Nawal El Saadawi en AHA totaal verschillende zijn. AHA past in het rijtje van die Syrische gek. Niet anti-religie maar anti-moslim en dat op een volledig irrationele manier. Hysterische gekken dus. Ze zijn namelijk helemaal niet pro-mensenrechten ofzo. Zie AHA die doodleuk bij neo-conservatieven gaat werken en die Syrische grapjas die op de Arabische televisie vertelt hoe leuk de Israeliers zijn. Het is selectief,achterbaks en opportunistisch. Van mij en velen anderen hoef je niets te vrezen maar schijnbaar moet je eerst je ouders vervloeken (niet letterlijk) voor je serieus wordt genomen in de ogen van de gemiddelde westerling. En de vrouwen die de daadwerkelijke veranderingen brengen zijn de vrouwen die in hun dagelijkse leven beetje bij beetje minder afhankelijk worden van de mannen in hun leven. Waarom heb je zo'n behoefte om die schreeuwerd te verdedigen? Ze kijkt zielig ja maar dat kan iedereen met zwarte waterige ogen.

Dat mag dan allemaal wel zo wezen feit is dat zij in korte tijd (m.b.v ,,zielige oogjes,, ) meer aandacht heeft getrokken als al die andere verdedigers van vrouwen onderdrukking !
Logisch dat A.H.A bij een groot deel van voornamelijk mannenlijken MOSLIMS
gehaat werd ! hun hemogonie en hun ,,eer,,(mannelijkheid ) zou eens aangetast mogen worden ,zal je toch gebeuren dat je een wijf krijgt die het in d,r harses haalt om voor je te lopen ,brrrrr moet je toch niet aan denken aan dat toekomstbeeld .
Gelukkig komen er steeds meer mannen bij die de gelijke in hun vrouw zien.

nour_islam
30-03-09, 09:47
Kijk, dat bewijst precies wat ik zeg. Leuk dat jij ermee komt aandragen.



.


Je vroeg om bewijs dat vrouwen vrouwenbesnijdenis in stand hielden.
Er zullen ongetwijfeld baardmannen zijn die dit ook in stand willen houden, maar de strijd moet toch echt gevoerd worden op een ander vlak. Namelijk dat de vrouwen overtuigd moeten worden dat besnijdenis verminking is. Als AHA de vrouwen tegen het harnas injaagt dan heeft ze sowieso haar doel voorbij geschoten. Dat is wat ik bedoel dat ze meer kwaad dan goed doet.

Max Stirner
30-03-09, 10:13
Je vroeg om bewijs dat vrouwen vrouwenbesnijdenis in stand hielden.
Er zullen ongetwijfeld baardmannen zijn die dit ook in stand willen houden, maar de strijd moet toch echt gevoerd worden op een ander vlak. Namelijk dat de vrouwen overtuigd moeten worden dat besnijdenis verminking is. Als AHA de vrouwen tegen het harnas injaagt dan heeft ze sowieso haar doel voorbij geschoten. Dat is wat ik bedoel dat ze meer kwaad dan goed doet.


Ik denk dat haar positieve- of negatieve bijdrage heel moeilijk te meten is, zeker in een korte tijdspanne.



Op zich lijkt me het gooien van de knuppel in het kippenhok (:D) niet zo'n slechte methode, iedereen is nu wakker / heeft een mening over deze onderwerpen en dat kan in ieder geval deels op het conto van AHA worden geschreven.

Dat mensen/vrouwen die generaties lang geïndoctrineerd zijn met religieuze ongein nu niet direct juichend achter hun zelfverklaarde 'verlosser' aanlopen, is natuurlijk niet echt verbazingwekkend - en dus niet zo'n sterk argument.

De kritiek op AHA's persoontje lijkt zich bovendien toch meer toe te spitsen op haar methoden en (vermeende) achterliggende motieven, dan op de inhoud van haar betoog.

mark61
30-03-09, 17:42
Je vroeg om bewijs dat vrouwen vrouwenbesnijdenis in stand hielden.

Nee, dat vroeg ik niet.