PDA

Bekijk Volledige Versie : Turken vervangen eerwraak door gedwongen zelfmoord



John2
27-03-09, 16:11
Turken vervangen eerwraak door gedwongen zelfmoord
Geplaatst: 27 maart 2009 11:52, laatste wijziging: 27 maart 2009 12:40

van onze redactie buitenland

BATMAN – Steeds vaker worden Turkse vrouwen en meisjes, door hun familie veroordeeld tot de dood, gedwongen zelfmoord te plegen. Eerwraak wordt in Turkije steeds harder bestraft, maar is nog lang niet uitgebannen.


Dat meldt de Britse krant The Independent. Volgens cijfers van de Turkse overheid worden er nog jaarlijks tweehonderd vrouwen vermoord door familieleden, nadat ze ‘zondige’ daden hebben begaan. Nu niet iedereen het risico wil lopen in de gevangenis te belandden voor een moord op een familielid, worden meisjes gedwongen zelfmoord te plegen om de eer van de familie te behouden.

De achttienjarige Elif weigerde een huwelijksaanzoek van een oudere man. Reden genoeg voor haar vader om haar te vragen zelfmoord te plegen. ,,Ik hou zoveel van mijn vader, ik wilde het ook echt doen, maar ik kon het niet’’, vertelt ze. Nu is ze op de vlucht.

Elif komt uit Batman, een stad in het Zuidoosten van Turkije, waar de praktijk van eerwraak moeilijk uit te bannen lijkt. ,,Toen ik nog op school zat, werden sommige meisjes uit mijn klas vermoord door hun families, uit naam van hun eer. Een van hen werd vermoord omdat ze een sms-je had gekregen van een jongen’’, vertelt Elif. Het moorden van familieleden om de eer van de familie komt nog voor in heel Turkije, zelfs in het ‘moderne’ Istanbul, waar elke week een moord uit eerwraak plaatsvindt.

Niet iedereen trotseert de hoge straffen, waardoor het aantal ‘zelfmoorden’ in het land toeneemt. Ook in Batman, waar de zelfmoorden voornamelijk gepleegd worden door vrouwen. ,,Ik weet zeker dat de meeste van deze vrouwen tot zelfmoord gedwongen worden’’, stelt Mustafa Peker, openbaar aanklager in de stad. ,,Er zijn er veel te veel, het is gewoon te verdacht. We kunnen alleen niets bewijzen.’’

Wortel
27-03-09, 16:54
Vrouwen dwingen tot een doodzonde binnen de Islam, teneinde de eigen "eer" te redden.
Jouw namus is onze namus: dat de duivel die krankzinnigheid hale om het te laten branden in zijn eigen fornuis.

mark61
27-03-09, 17:19
Alleen vrouwen hebben power over namus. Mannen hebben izzet en onur.

'Dwingen' is een vaag begrip. Sociale verhoudingen en sociale controle nopen in sommige culturen tot zelfmoord, in andere niet.

Zo plegen in NL meisjes en vrouwen van Turkse en Hindoestaanse afkomst veel meer zelfmoord dan enige andere groep. Gevolgd door creoolse mannen.

In dit verband is er ook onderzoek gedaan naar zelfmoordcijfers van Pakistaanse en Indiase (hindoe-)vrouwen; daar bleek nauwelijks verschil tussen te zitten.

Met islam heeft het dus allemaal bitter weinig te maken. Cultuur is sterker dan godsdienst, wat ook niet verwonderlijk is, want godsdienst maakt deel uit van cultuur, niet andersom. Enfin alleen ongelovigen kunnen het hier mee eens zijn vrees ik.

'84
27-03-09, 19:27
Godsdienst is het sterkste, voor mij. Cultuur mag van mij sowieso de tering krijgen, achterlijk gedoe.

'84
27-03-09, 19:28
Ehh.. wij zijn hetzelfde en wonen naast elkaar of onze ouders woonden naast elkaar en daarom moeten wij hetzelfde leven.

Wortel
27-03-09, 19:34
Met islam heeft het dus allemaal bitter weinig te maken. Cultuur is sterker dan godsdienst, wat ook niet verwonderlijk is, want godsdienst maakt deel uit van cultuur, niet andersom. Enfin alleen ongelovigen kunnen het hier mee eens zijn vrees ik.

Het heeft er inderdaad bitter weinig mee te maken en mijn punt is dat dat ook wel blijkt uit het feit dat deze eer kennelijk zwaarder weegt dan een essentiele regel uit de Islam die immers zelfmoord verbiedt.

'84
27-03-09, 19:42
Moord is niet verboden he. Je hele gedachtengang erover is overbodig.

Joesoef
27-03-09, 20:08
Enfin alleen ongelovigen kunnen het hier mee eens zijn vrees ik.


:argwaan:

H.P.Pas
27-03-09, 20:35
Godsdienst is het sterkste, voor mij. Cultuur mag van mij sowieso de tering krijgen, achterlijk gedoe.


Dat is mannentaal.

Charlus
27-03-09, 20:40
Turken vervangen eerwraak door gedwongen zelfmoord
Ik ben er nog niet uit of dit een verbetering of een verslechtering is.

mulan
27-03-09, 21:09
Enfin alleen ongelovigen kunnen het hier mee eens zijn vrees ik.

Omdat?

mark61
27-03-09, 21:30
:argwaan:

Niet? Wel?

mark61
27-03-09, 21:40
Omdat?

Omdat God de Allerhoogste is en daarmee godsdienst boven cultuur staat, moet staan. Ik hoor het neofundi's hier altijd zeggen. Als iets slecht is komt het door de cultuur; cultuur moet afgeschaft worden. Toch?

Ik bedoel, ik ben niet degene die religie en cultuur van elkaar scheid en tegenover elkaar zet. Tis een typisch fundithema.

Als godsdienst voortvloeit uit cultuur is het mensenwerk, per definitie zou ik zeggen. Daarom kan dat niet.

mulan
27-03-09, 21:45
Omdat God de Allerhoogste is en daarmee godsdienst boven cultuur staat, moet staan. Ik hoor het neofundi's hier altijd zeggen. Als iets slecht is komt het door de cultuur; cultuur moet afgeschaft worden. Toch?

Ik bedoel, ik ben niet degene die religie en cultuur van elkaar scheid en tegenover elkaar zet. Tis een typisch fundithema.

Vrij naar Olivier Roy.

Het is gewoon een constatering dat cultuur een grote rol speelt. Hoef je toch niet ongelovig voor te zijn om dat te zien? Wat je er vervolgens meedoet verschilt dan misschien.

John2
27-03-09, 23:02
Omdat God de Allerhoogste is en daarmee godsdienst boven cultuur staat, moet staan. Ik hoor het neofundi's hier altijd zeggen. Als iets slecht is komt het door de cultuur; cultuur moet afgeschaft worden. Toch?

Ik bedoel, ik ben niet degene die religie en cultuur van elkaar scheid en tegenover elkaar zet. Tis een typisch fundithema.

Als godsdienst voortvloeit uit cultuur is het mensenwerk, per definitie zou ik zeggen. Daarom kan dat niet.

Weinig culture or religie, maar 100% opvoeding en angst wat meespeeld about the keuze van een kind als een vader daarom zou vragen om de eer.