PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Hete thee vergroot kans op keelkanker'



Joesoef
27-03-09, 17:24
'Hete thee vergroot kans op keelkanker'
Uitgegeven: 27 maart 2009 14:46
Laatst gewijzigd: 27 maart 2009 14:51
AMSTERDAM – Mensen die hun thee boven de 70 graden drinken hebben een sterk verhoogde kans op keelkanker. Dat blijkt uit Iraans onderzoek onder bijna 900 mensen.

Hete thee-drinkers hebben acht keer zoveel kans op keelkanker, zeggen de Iraniërs. Aanleiding voor het onderzoek was het hoge aantal mensen met keelkanker in de provincie Golestan in Noord-Iran.

Ondanks dat de lokale bevolking nauwelijks rookt of alcohol nuttigt is het percentage kankerpatiënten enorm hoog.

Aan het onderzoek deden 300 keelkankerpatiënten en 571 gezonden mensen mee. Uit de testen blijkt dat mensen die zwarte thee eerst enkele minuten laten staan een veel kleinere kans hebben op kanker.

Relatie

Wat de exacte relatie is tussen het drinken te hete thee en keelkanker is niet achterhaald, maar mogelijk heeft de beschadiging die de hete vloeistof achterlaat er mee te maken. Jaarlijks sterven er wereldwijd 500.000 mensen aan keelkanker.

Brits onderzoek wees onlangs uit dat liefhebbers de thee het liefst drinken als het tussen de 56 en 60 graden is.

'84
27-03-09, 18:24
Geweldig, echt geweldig.

Aït Ayt
27-03-09, 21:19
hete thee ?
is dat dan niet de bedoeling dat thee heet is ?

Joesoef
27-03-09, 22:27
Komt door de brokjes suiker waarin ze zich verslikken.

fisherman1969
27-03-09, 23:59
'Hete thee vergroot kans op keelkanker'
Uitgegeven: 27 maart 2009 14:46
Laatst gewijzigd: 27 maart 2009 14:51
AMSTERDAM – Mensen die hun thee boven de 70 graden drinken hebben een sterk verhoogde kans op keelkanker. Dat blijkt uit Iraans onderzoek onder bijna 900 mensen.

Hete thee-drinkers hebben acht keer zoveel kans op keelkanker, zeggen de Iraniërs. Aanleiding voor het onderzoek was het hoge aantal mensen met keelkanker in de provincie Golestan in Noord-Iran.

Ondanks dat de lokale bevolking nauwelijks rookt of alcohol nuttigt is het percentage kankerpatiënten enorm hoog.

Aan het onderzoek deden 300 keelkankerpatiënten en 571 gezonden mensen mee. Uit de testen blijkt dat mensen die zwarte thee eerst enkele minuten laten staan een veel kleinere kans hebben op kanker.

Relatie

Wat de exacte relatie is tussen het drinken te hete thee en keelkanker is niet achterhaald, maar mogelijk heeft de beschadiging die de hete vloeistof achterlaat er mee te maken. Jaarlijks sterven er wereldwijd 500.000 mensen aan keelkanker.

Brits onderzoek wees onlangs uit dat liefhebbers de thee het liefst drinken als het tussen de 56 en 60 graden is.

Heel intressant stukje!

Misschien omdat ik zelf al 7 jaar Larynx patient ben ,en met afwisselend sukses geholpen.
Ik heb in m,n verleden wel gerookt en alcohol gebruikt en altijd gedacht eigen schuld ,,dikkebult,,maar nu blijkt dat je ook door een onschuldig kopje thee deze (levensgevaarlijke ziekte) ook al kunt krijgen ,denk ik
dat het van groot belang is dat de Iraanse onderzoekers hun gegevens uitwissellen met andere onderzoekers .
Opvallend voor mij is dat zowel thee als tabak met bladeren te maken heeft ,die men eerst laat drogen !!

John2
28-03-09, 07:17
Den dat dit telt voor alle vloeistoffen die je drinkt boven de 70 graden, ter vergelijking heet water uit een kraan is 60 graden en ik denk dat niet iemand even zijn hand hierondersteekt dus waarom dan wel thee van 70 graden?

Charlus
28-03-09, 16:02
Alles goed en wel, maar waar staat nu in koran of ahadith dat je je thee nooit heet moet drinken?

tanger'73
28-03-09, 17:04
Alles goed en wel, maar waar staat nu in koran of ahadith dat je je thee nooit heet moet drinken?

Ben je nog wel helder, waar wordt hier hete thee gesugereerd en in verband gebracht met Koran, ahadith?

fisherman1969
28-03-09, 17:13
Alles goed en wel, maar waar staat nu in koran of ahadith dat je je thee nooit heet moet drinken?

Sorry Charlus
Hier heeft de KORAN niets mee te maken!

tanger'73
28-03-09, 17:30
Sorry Charlus
Hier heeft de KORAN niets mee te maken!


Hoe gaat het trouwens met je fisherman, is alles een beetje onder controle of verwacht je nog ingrepen?

Joesoef
28-03-09, 18:17
Ben je nog wel helder, waar wordt hier hete thee gesugereerd en in verband gebracht met Koran, ahadith?


Hij heeft wel gelijk :hihi:

fisherman1969
28-03-09, 18:29
Hoe gaat het trouwens met je fisherman, is alles een beetje onder controle of verwacht je nog ingrepen?

Bedankt voor je belangstelling !
Ik ga nu aankomen in gewicht dank zij de ,,P.E.G voedsel sonde ,, dus meer weerstand!
Ook regelmatig controle ,gaat echt goed .
Nu het weer nog iets beter de temp mag wel iets omhoog ,maar dat willen we allemaal denk ik :-).

tanger'73
28-03-09, 18:33
Hij heeft wel gelijk :hihi:


Dat staat er inderdaad niet in, maar iedereen weet inmiddels wel waar hij uiteindelijk op uit is.

tanger'73
28-03-09, 18:43
Bedankt voor je belangstelling !
Ik ga nu aankomen in gewicht dank zij de ,,P.E.G voedsel sonde ,, dus meer weerstand!
Ook regelmatig controle ,gaat echt goed .
Nu het weer nog iets beter de temp mag wel iets omhoog ,maar dat willen we allemaal denk ik :-).


Goed om te lezen dat je ondanks de situatie gewoon nog vrijwel alles kunt blijven doen. Alleen jammer voor dat eten, want een diner zit er blijkbaar niet in? Maar met de temperatuur bedoel je zeker de verwarming? Ik kan het weten, ben zelf een beetje asmatisch en kan koude niet goed weerstaan. Dan zou hete thee eigenlijk goed bij moeten werken?

John2
28-03-09, 18:53
Alles goed en wel, maar waar staat nu in koran of ahadith dat je je thee nooit heet moet drinken?

Bij de scheppings verhaal, dag zeven zal een rustdag zijn en men zal de thee niet te heet drinken en niet snoepen van de verboden vruchten. :ego:


Ik mag die Charlus wel

:fplayer:

fisherman1969
28-03-09, 22:17
Bij de scheppings verhaal, dag zeven zal een rustdag zijn en men zal de thee niet te heet drinken en niet snoepen van de verboden vruchten. :ego:


Ik mag die Charlus wel

:fplayer:

Eerlijkgezegd wist ik dit echt niet , heb het scheppingsverhaal lang gelden gelezen

Dus nu ook meteen een spontaan sorry Charles vooropgesteld dat je hierop doelde.

Nu ik toch bezig ben alles in een te beantwoorden ,wend ik me ook tot TANGER :dit kwakkel weer is voor veel mensen een ramp die problemen hebben met de luchtwegen.
Wat eten betreft kan/durf ik nu nog niet slikken en gek genoeg is vloeistof m.n water het grootse probleem (loopt in de longen )wel kan met behulp van gelei poeder nu wel Vla en gezeefde appelmoes enz enz opzuigen met rietje, maar het blijft bij oefennen alleen als verpleegster bij is .

tanger'73
29-03-09, 01:31
Eerlijkgezegd wist ik dit echt niet , heb het scheppingsverhaal lang gelden gelezen

Dus nu ook meteen een spontaan sorry Charles vooropgesteld dat je hierop doelde.

Nu ik toch bezig ben alles in een te beantwoorden ,wend ik me ook tot TANGER :dit kwakkel weer is voor veel mensen een ramp die problemen hebben met de luchtwegen.
Wat eten betreft kan/durf ik nu nog niet slikken en gek genoeg is vloeistof m.n water het grootse probleem (loopt in de longen )wel kan met behulp van gelei poeder nu wel Vla en gezeefde appelmoes enz enz opzuigen met rietje, maar het blijft bij oefennen alleen als verpleegster bij is .

Het klinkt allemaal heel vervelend en ik wens bij Allah dat het allemaal voor je goed komt, danwel dragelijk. Ik heb het eenmaal zelf in mijn directe nabijheid meegemaakt, maar dan op een andere plek. Het was niet alleen voor de direct betrokkene heel vervelend, maar ook voor mij. Verder mijn oprechte excuses voor het geval ik aan je situatie twijfelde.

John2
29-03-09, 13:45
Het klinkt allemaal heel vervelend en ik wens bij Allah dat het allemaal voor je goed komt, danwel dragelijk. Ik heb het eenmaal zelf in mijn directe nabijheid meegemaakt, maar dan op een andere plek. Het was niet alleen voor de direct betrokkene heel vervelend, maar ook voor mij. Verder mijn oprechte excuses voor het geval ik aan je situatie twijfelde.

:duim:

fisherman1969
29-03-09, 14:23
Het klinkt allemaal heel vervelend en ik wens bij Allah dat het allemaal voor je goed komt, danwel dragelijk. Ik heb het eenmaal zelf in mijn directe nabijheid meegemaakt, maar dan op een andere plek. Het was niet alleen voor de direct betrokkene heel vervelend, maar ook voor mij. Verder mijn oprechte excuses voor het geval ik aan je situatie twijfelde.

Nogmaals d.j.w .
Ben al zeer tevreden me deze situatie hoe raar dat ook klinkt.
Mogelijk komt dat door de kinderen die ik heb gezien ,tijdens mijn verblijf in het VU ;sommigen zijn gelukkig weer thuis bij hun ouders.
Maar ik heb hier als aandenken nog zgn,,knuffeltjes,,staan van kindertjes die het niet gehaald hebben ,deze soms wat gehavende en afgekloven troetel beestjes en poppetjes Gaven ze spontaan aan me als ik tijdens de lange wachturen ff bij hun op bezoek was ;ik had zelf altijd wel zgn ,,knuffies,, bij me en zo ontstond er een soort van ruilhandel :D
De meeste kwamen dus weer terug want die deelde ik dan weer uit ,
meestal dan weer op een andere lokatie !!!of wachtte op niuewe patientjes
De knuffels bij mij thuis zijn voor mij het bewijs dat ik gewoon vreselijk geluk heb gehad en als aandenken aan kinderen die door hun ziekte veel te vroeg gestorven zijn, je wordt niet goed als je dan de onnodige oorlogsslachtoffertjes ziet ,hier knokken artsen en ouders voor het leven van hun kind , terwijl ze elders machteloos toezien dat deze levens verloren gaan door zo,n smerige rot oorlog !
Hier moet ik naar mate ik ouder wordt steeds meer:kotsen2: en vaak schaam ik me als het ware waarom ik nog leef ??? reden genoeg voor mij om te beseffen dat ik ondanks mijn ziekte niks te kort kom krijg peperdure medicijnen en pijnstillers enz enz,kan tv kijken (met speciale bril lol:melig:) heb een PC dus kontakt met de buitenwereld ,warm flatje enz enz kortom ik voel me rijk !
Mijn motto :geniet van de dag ;want vandaag is die dag hij komt maar een keer !
want morgen dan is het vandaag al niet meer.

tanger'73
29-03-09, 14:25
:duim:

Wat is dit nou, waarom reageer je op post dat aan fisherman is gericht? Of ben je stiekem toch hem? Hoe dan ook maakt het mij niet meer uit, als iemand vrijwillig aangeeft dat hij ergens aan lijdt, bestaat er geen enkele aanleiding om daaraan te twijfelen. Beterschap en sterkte toegewenst aan iedereen die ergens last van heeft.

tanger'73
29-03-09, 14:38
Nogmaals d.j.w .
Ben al zeer tevreden me deze situatie hoe raar dat ook klinkt.
Mogelijk komt dat door de kinderen die ik heb gezien ,tijdens mijn verblijf in het VU ;sommigen zijn gelukkig weer thuis bij hun ouders.
Maar ik heb hier als aandenken nog zgn,,knuffeltjes,,staan van kindertjes die het niet gehaald hebben ,deze soms wat gehavende en afgekloven troetel beestjes en poppetjes Gaven ze spontaan aan me als ik tijdens de lange wachturen ff bij hun op bezoek was ;ik had zelf altijd wel zgn ,,knuffies,, bij me en zo ontstond er een soort van ruilhandel :D
De meeste kwamen dus weer terug want die deelde ik dan weer uit ,
meestal dan weer op een andere lokatie !!!of wachtte op niuewe patientjes
De knuffels bij mij thuis zijn voor mij het bewijs dat ik gewoon vreselijk geluk heb gehad en als aandenken aan kinderen die door hun ziekte veel te vroeg gestorven zijn, je wordt niet goed als je dan de onnodige oorlogsslachtoffertjes ziet ,hier knokken artsen en ouders voor het leven van hun kind , terwijl ze elders machteloos toezien dat deze levens verloren gaan door zo,n smerige rot oorlog !
Hier moet ik naar mate ik ouder wordt steeds meer:kotsen2: en vaak schaam ik me als het ware waarom ik nog leef ??? reden genoeg voor mij om te beseffen dat ik ondanks mijn ziekte niks te kort kom krijg peperdure medicijnen en pijnstillers enz enz,kan tv kijken (met speciale bril lol:melig:) heb een PC dus kontakt met de buitenwereld ,warm flatje enz enz kortom ik voel me rijk !
Mijn motto :geniet van de dag ;want vandaag is die dag hij komt maar een keer !
want morgen dan is het vandaag al niet meer.


Het lijkt me vreselijk om met zo'n situatie geconfronteerd te worden. Het kan iedereen treffen. Het steeds met jezelf bezig zijn, jezelf voortdurend moed en doorzettingsvermogen inpraten. Zoeken naar situaties om het een of ander wat dragelijker te maken. Ik weet het, ik stond er bij mijn ouwe heer er zelf bij en keek ernaar. Op een gegeven ogenblik moest ik zelfs met een urinaal aan de gang. Het is inmiddels 10 jaar geleden, maar ik herinner het me als de dag van gisteren.

John2
29-03-09, 19:08
Het lijkt me vreselijk om met zo'n situatie geconfronteerd te worden. Het kan iedereen treffen. Het steeds met jezelf bezig zijn, jezelf voortdurend moed en doorzettingsvermogen inpraten. Zoeken naar situaties om het een of ander wat dragelijker te maken. Ik weet het, ik stond er bij mijn ouwe heer er zelf bij en keek ernaar. Op een gegeven ogenblik moest ik zelfs met een urinaal aan de gang. Het is inmiddels 10 jaar geleden, maar ik herinner het me als de dag van gisteren.

En toch denk ik dat je dankbaar bent dat je deze dingen voor je vader nog hebben kunnen doen, althans dat heb ik wel en idd vergeten doe je het nooit meer.

tanger'73
29-03-09, 21:28
En toch denk ik dat je dankbaar bent dat je deze dingen voor je vader nog hebben kunnen doen, althans dat heb ik wel en idd vergeten doe je het nooit meer.


Ik heb hem zo de laatste drie jaar van zijn leven en tijdens zijn ziekbed pas goed leren kennen. Maar iets zegt me dat jij fisherman bent, want dit is al de zoveelste keer dat je namens hem reageerd?

fisherman1969
29-03-09, 21:39
Het lijkt me vreselijk om met zo'n situatie geconfronteerd te worden. Het kan iedereen treffen. Het steeds met jezelf bezig zijn, jezelf voortdurend moed en doorzettingsvermogen inpraten. Zoeken naar situaties om het een of ander wat dragelijker te maken. Ik weet het, ik stond er bij mijn ouwe heer er zelf bij en keek ernaar. Op een gegeven ogenblik moest ik zelfs met een urinaal aan de gang. Het is inmiddels 10 jaar geleden, maar ik herinner het me als de dag van gisteren.

Mij lijkt het erger om zoals jij machteloos te moeten toe kijken , ik heb ouders gezien die bekant gek werden van (machteloze woede ) maar ook vriendschappen heb zien ontstaan onder elkaar ik bedoel met andere ouders.
Ook uit (mijn ) groep van 7jaar geleden ; zijn de meesten al gestorven (ouderdom)mede om dat deze groep al bestond uit 55 plussers en zovelen net als ik vrijwillig meededen aan een medisch experiment .
Toch zijn er nog kontakten overgebleven ,er is zelfs een vereniging,,LOTGENOTEN,, *)die je met raad en daad bijstaan ,dus ik sta niet echt alleen! Sterker nog ik zou voor geen prijs in de schoenen willen staan van b.v die ouders of famillie en zeker niet als het kindertjes betreft .

*) deze is voor iedereen die om welke reden ook te maken heeft met kanker.

tanger'73
29-03-09, 21:49
Mij lijkt het erger om zoals jij machteloos te moeten toe kijken , ik heb ouders gezien die bekant gek werden van (machteloze woede ) maar ook vriendschappen heb zien ontstaan onder elkaar ik bedoel met andere ouders.
Ook uit (mijn ) groep van 7jaar geleden ; zijn de meesten al gestorven (ouderdom)mede om dat deze groep al bestond uit 55 plussers en zovelen net als ik vrijwillig meededen aan een medisch experiment .
Toch zijn er nog kontakten overgebleven ,er is zelfs een vereniging,,LOTGENOTEN,, *)die je met raad en daad bijstaan ,dus ik sta niet echt alleen! Sterker nog ik zou voor geen prijs in de schoenen willen staan van b.v die ouders of famillie en zeker niet als het kindertjes betreft .

*) deze is voor iedereen die om welke reden ook te maken heeft met kanker.

Als het kinderen betreft is het natuurlijk voor iedere ouder niet te beschrijven. Ik kan me daar ook geen voorstelling bij maken, al is het niet dat ik daarzelf huiverig voor ben. Zo kwam ik laatst ook in contact met een vrouw wiens een borst moest worden geamputeerd. Dat zijn geen vrolijke gesprekjes.

Maar het drinken van zwarte thee zou schadelijk zijn voor de gezondheid en deze ziekte bevorderen. Daar wil ik best wel het mijne over weten, want ik heb gisteren nog twee kopjes hete zwarte thee achter de kiezen gegoten?

John2
29-03-09, 22:08
Ik heb hem zo de laatste drie jaar van zijn leven en tijdens zijn ziekbed pas goed leren kennen. Maar iets zegt me dat jij fisherman bent, want dit is al de zoveelste keer dat je namens hem reageerd?

Nee, Tanger ik ben George niet.

Maar wat jij omschreef over jou vader kwam mij zo bekend voor, dat ik erop moest reageren.

Maar als het goed is heeft All Sawt jou bericht dat ik niet Fishermen ben.

Daar heb ik hem namelijk om verzocht!

tanger'73
29-03-09, 22:12
Nee, Tanger ik ben George niet.

Maar wat jij omschreef over jou vader kwam mij zo bekend voor, dat ik erop moest reageren.

Maar als het goed is heeft All Sawt jou bericht dat ik niet Fishermen ben.

Daar heb ik hem namelijk om verzocht!

Goh ik wist niet dat fisherman George als naam droeg, leuk om te weten. Verder heb ik van Al sawt niks ontvangen, maar toch bedankt voor de moeite hoor.

Victory
29-03-09, 22:14
Ik weet niet hoe heet Nederlanders hun coffee drinken, maar veel Iraniërs (en grote delen van Azië) drinken hun thee vrijwel net nadat het gekookt heeft. Mijn zus drinkt haar thee al niet meer als het langer dan een minuut geleden gekookt heeft. (Ik heb haar dat vaak afgeraden omdat ik al langer op de hoogte ben van dit onderzoek) Daarbij komt ook nog dat vrijwel alle Iraniërs een samavar hebben in hun huis en dat houd het theewater constant in een nabij kook temperatuur.

Dit is een samavar (aangezien ik niet verwacht dat mensen in NL weten wat het is):

http://www.hanifworld.com/ghaza-june08/12-Samavar.JPG

tanger'73
29-03-09, 22:26
Ik weet niet of dat onderzoek wel representatief genoeg is, want er gaat niets boven een kopje hete thee. Er zijn ook dokters die het drinken van warm water aanbevelen en heilzaam vinden? Er gaan meer mensen dood door het drinken van besmet water dan heet water.

Victory
29-03-09, 22:34
Ik weet niet of dat onderzoek wel representatief genoeg is, want er gaat niets boven een kopje hete thee. Er zijn ook dokters die het drinken van warm water aanbevelen en heilzaam vinden? Er gaan meer mensen dood door het drinken van besmet water dan heet water.
(Medische) dokters en onderzoekende dokters zijn twee heel andere groepen mensen, die eerste groep weet vaal niet beter dan wat zij/hij in haar studieboeken heeft geleerd.... Mijn (Nederlandse) dokter kreeg ook kanker... dokters zijn ook gewoon mensen die dingen zoals het roken van een sigaretje, drinken van alcohol en al dat soort dingen doen.

tanger'73
29-03-09, 22:47
(Medische) dokters en onderzoekende dokters zijn twee heel andere groepen mensen, die eerste groep weet vaal niet beter dan wat zij/hij in haar studieboeken heeft geleerd.... Mijn (Nederlandse) dokter kreeg ook kanker... dokters zijn ook gewoon mensen die dingen zoals het roken van een sigaretje, drinken van alcohol en al dat soort dingen doen.


Er zijn ook medische dokters, die zich voortdurend laten bijspijkeren en bijzonder goed zijn ingelicht en op de hoogte zijn van nieuwe onderzoeksmethodes. Ook een reguliere dokter doet onderzoek, met methodes oud, danwel nieuw voorhanden. Bovenal zijn het collega's van elkaar.

fisherman1969
30-03-09, 00:14
Ik heb hem zo de laatste drie jaar van zijn leven en tijdens zijn ziekbed pas goed leren kennen. Maar iets zegt me dat jij fisherman bent, want dit is al de zoveelste keer dat je namens hem reageerd?

beste TANGER ik kan je garanderen dat JOHN en ik absoluut niet dezelfde persoon zijn !
Om precies te zijn we hebben elkaar nog nooit gezien ,ik ken John al van af
kort voor/na de dood van Theo Gogh via MAROC!!!
Kort daarvoor had ik in het VU ziekenhuis een Marokkaans echtpaar ontmoet hun dochtertje werd behandeld op de kinderafd K.N.O (gelukkig niet voor kanker ) ik zag hun regelmatig en zo raakten we in gesprek deze attendeerden mij toen op MAROC.NL
Daar postte John toen ook al ,ik ben tijd niet actief geweest met posten .
Wel volgde ik af en toe MAROC ,tot voor kort ik met nog een paar ,,ouwe knarren,,onder de naam Fisherman terug ben.

tanger'73
30-03-09, 00:30
beste TANGER ik kan je garanderen dat JOHN en ik absoluut niet dezelfde persoon zijn !
Om precies te zijn we hebben elkaar nog nooit gezien ,ik ken John al van af
kort voor/na de dood van Theo Gogh via MAROC!!!
Kort daarvoor had ik in het VU ziekenhuis een Marokkaans echtpaar ontmoet hun dochtertje werd behandeld op de kinderafd K.N.O (gelukkig niet voor kanker ) ik zag hun regelmatig en zo raakten we in gesprek deze attendeerden mij toen op MAROC.NL
Daar postte John toen ook al ,ik ben tijd niet actief geweest met posten .
Wel volgde ik af en toe MAROC ,tot voor kort ik met nog een paar ,,ouwe knarren,,onder de naam Fisherman terug ben.

Neem me dan vooral mijn onterechte persoonsverwisseling niet kwalijk. Want die sjonnie is hier langzamerhand echt gek geworden.

John2
30-03-09, 07:56
Want die sjonnie is hier langzamerhand echt gek geworden.

Vind je dit raar als je dagelijks leest de onzin die hier word neergeschreven in de ontwetenheid van diverse personen en als je het dan niet eens bent met deze persoon word je voor gek versleten.
Dan is deze benadering wel heel zwak zonder enig onderzoek naar de gesteldheid van de persoon in kwestie.
:D

fisherman1969
30-03-09, 12:41
Vind je dit raar als je dagelijks leest de onzin die hier word neergeschreven in de ontwetenheid van diverse personen en als je het dan niet eens bent met deze persoon word je voor gek versleten.
Dan is deze benadering wel heel zwak zonder enig onderzoek naar de gesteldheid van de persoon in kwestie.
:D

We dwalen a met al ,,of topic,, maar wel ten goede tot nu .
Een mening kunnen geven of standpunt verdedigen zonder wederzijds respect is toch de doelstelling van deze site en vooral om elkaar beter te leren kennen en begrijpen.
Persoonlijk sprak mij deze Topic wel aan ,en zeker de moeite waard om verder onderzocht te worden of Thee /bladeren en tabaks bladeren kortom alle bladeren die voor wat ik gemaks halve ,,genotsconsumptie ,,noem en mogelijk helpen het mysterie wat ,,kanker,, is op te lossen.
In dat verband is internationale zamenwerking van groot belang en kunnen de
IRAANSE ARTSEN wel degelijk hun steentje bijdragen.

tanger'73
30-03-09, 16:08
We dwalen a met al ,,of topic,, maar wel ten goede tot nu .
Een mening kunnen geven of standpunt verdedigen zonder wederzijds respect is toch de doelstelling van deze site en vooral om elkaar beter te leren kennen en begrijpen.
Persoonlijk sprak mij deze Topic wel aan ,en zeker de moeite waard om verder onderzocht te worden of Thee /bladeren en tabaks bladeren kortom alle bladeren die voor wat ik gemaks halve ,,genotsconsumptie ,,noem en mogelijk helpen het mysterie wat ,,kanker,, is op te lossen.
In dat verband is internationale zamenwerking van groot belang en kunnen de
IRAANSE ARTSEN wel degelijk hun steentje bijdragen.


In het iraanse onderzoek wordt specifiek zwarte thee genoemd, verder zou er geen relatie zijn bewezen tussen hete thee en de aandoening. Er kunnen nog geen doorslaggevende conclusies worden getrokken. Maar het iraanse onderzoek kan natuurlijk bijdragen in het verdere ontdekken. Ik heb de iraanse wetenschap altijd al hoog zitten.

fisherman1969
30-03-09, 20:54
In het iraanse onderzoek wordt specifiek zwarte thee genoemd, verder zou er geen relatie zijn bewezen tussen hete thee en de aandoening. Er kunnen nog geen doorslaggevende conclusies worden getrokken. Maar het iraanse onderzoek kan natuurlijk bijdragen in het verdere ontdekken. Ik heb de iraanse wetenschap altijd al hoog zitten.

Geen idee of het drinken van hete (vloeistof ) in dit geval thee kankerverwekkend zou zijn , in elk geval is elk onderzoek van belang en vooral omdat er in landen zoals IRAN veel thee gedronken wordt hebben de artsen meer vergelijkende gevallen .
Zelf vind ik het erg goed dit onderzoek ,mogelijk staat er verband tussen bladeren van planten en kanker ,bewezen is dat het opsnuiven /inhaleren van
verbrandde bladeren Roken dus kanker verwekkend is .
Dus waarom niet het aftreksel van bladeren ??
Dus IRAANSE ARTSEN ga a.u.b verder met jullie onderzoek .

fisherman1969
30-03-09, 21:04
Ik weet niet hoe heet Nederlanders hun coffee drinken, maar veel Iraniërs (en grote delen van Azië) drinken hun thee vrijwel net nadat het gekookt heeft. Mijn zus drinkt haar thee al niet meer als het langer dan een minuut geleden gekookt heeft. (Ik heb haar dat vaak afgeraden omdat ik al langer op de hoogte ben van dit onderzoek) Daarbij komt ook nog dat vrijwel alle Iraniërs een samavar hebben in hun huis en dat houd het theewater constant in een nabij kook temperatuur.

Dit is een samavar (aangezien ik niet verwacht dat mensen in NL weten wat het is):

http://www.hanifworld.com/ghaza-june08/12-Samavar.JPG

Mooie foto !!!! ,ik wist wel wat een samavar is ,in Rusland gebruiken ze hem ook ,het is een bekend gegeven dat b.v thee echt geen geen uren moet ,,pruttellen , dan is het echt niet meer te drinken, mogelijk is dat het ook kankerverwekkend is .
In elk geval het nader onderzoeken waard .

mark61
30-03-09, 21:17
Dit is een samavar (aangezien ik niet verwacht dat mensen in NL weten wat het is):[/img]

Het Russische begrip samovar*) ('zelfkoker') is in NL redelijk ingeburgerd. Sterker nog, ik heb zelf een Turkse elektrieke designsemaver.

Helaas hep zo'n onwetende Marrekaan mijn bovenpot gesloopt en istie niet meer te krijgen. Het hele model trouwens niet meer.

http://www.arcelik.com.tr/NR/rdonlyres/19D320D5-0B70-411D-A17A-2DB5FE947CC2/11245/3282copalbeyazbüyük.jpg
_______
*) ff wachten voor een domme reactie van sjonnie

tanger'73
30-03-09, 21:28
Geen idee of het drinken van hete (vloeistof ) in dit geval thee kankerverwekkend zou zijn , in elk geval is elk onderzoek van belang en vooral omdat er in landen zoals IRAN veel thee gedronken wordt hebben de artsen meer vergelijkende gevallen .
Zelf vind ik het erg goed dit onderzoek ,mogelijk staat er verband tussen bladeren van planten en kanker ,bewezen is dat het opsnuiven /inhaleren van
verbrandde bladeren Roken dus kanker verwekkend is .
Dus waarom niet het aftreksel van bladeren ??
Dus IRAANSE ARTSEN ga a.u.b verder met jullie onderzoek .


Nou Marokkanen en ook Chinesen behoren tot de grootste thee drinkers ter wereld. Met name groene thee, die overigens een bewezen heilzame werking heeft en boordevol anti-oxidanten zit. Daar wordt thee bij regelmaat en de ganse dag geschonken, zelfs direct vanaf gloeiende houtskool. Weet je misschien hoe oud chinesen wel worden? Ik heb dan ook nog nooit van een onderzoek gehoord dat thee als oorzaak bij een bepaalde aandoening aanwijst. Het kan natuurlijk ook zijn dat in die iraanse regio de overheid stiekem nucleaire proeven uitvoerd of anderzins. Ik weet dat natuurlijk niet zeker. Maar thee is eigenlijk koud of heet een onschuldig drankje. Ook al ben ik niet in dienst van Pickwick. :D

Joesoef
30-03-09, 21:35
Mijn samovar is lek :droef:

mark61
30-03-09, 21:39
Nou Marokkanen en ook Chinesen behoren tot de grootste thee drinkers ter wereld.

Nou naar mijn ervaring drinken Turken nog meer en sterkere thee dan Marokkanen. Das echt de hele dag door slempen, van het opstaan tot het slapen gaan. Keelkanker me don't know. Tot voor kort rookten Turkse mannen hele tabaksplantages per dag, dus dan viel het tussen de longkanker niet op zekers :p

tanger'73
30-03-09, 21:46
Nou naar mijn ervaring drinken Turken nog meer en sterkere thee dan Marokkanen. Das echt de hele dag door slempen, van het opstaan tot het slapen gaan. Keelkanker me don't know. Tot voor kort rookten Turkse mannen hele tabaksplantages per dag, dus dan viel het tussen de longkanker niet op zekers :p



Kijk dat bedoel ik maar, sterk en mierzoet daar houdt men van. turken zijn bovendien ook kampioen pompoenpitten vreters, dat zou helpen voor een sterke prostaat dankzij de hoge concentratie aan tocoferol (vitamine E). Ik heb dat inmiddels van hun overgenomen, want ik wens in ieder geval mijn prostaat op peil te houden. Wist je dat turken kort na ejaculatie, meteen vrolijk weer verder kunnen? Helaas ben ik nog niet zover.

reallife
31-03-09, 09:09
Nou naar mijn ervaring drinken Turken nog meer en sterkere thee dan Marokkanen. Das echt de hele dag door slempen, van het opstaan tot het slapen gaan. Keelkanker me don't know. Tot voor kort rookten Turkse mannen hele tabaksplantages per dag, dus dan viel het tussen de longkanker niet op zekers :p

Vond een leuk stukje over verschillende theerituelen:

Theeceremonies

In Nederland wordt aan theedrinken meestal geen speciale aandacht besteed. In andere landen is dat anders:

Engeland: De "afternoon tea" bestaat uit zeer sterke thee, gedronken met veel melk en suiker. Daarbij worden scones (minibroodjes) geserveerd, soms sandwiches, en allerlei koekjes en cake. De "high tea" is zelfs een complete maaltijd met allerlei koude schotels.

Oost-Friesland: Hier drinkt men vijf maal per dag drie kopjes thee. In het kopje komt een klont kandij waarop de hete thee wordt geschonken. Daarna wordt met een lepeltje room toegevoegd. Er wordt niet geroerd, zodat met achtereenvolgens de thee, de room en de suiker proeft. Na de derde kop is de suiker zo goed als opgelost. Omdat men per keer drie kopjes drinkt, zijn de kopjes aanmerkelijk kleiner dan de Nederlandse.

Japan: De Japanse theeceremonie is wereldberoemd. De ceremonie, inherent aan de Zen-traditie en aan zeer strikte regels gebonden, duurt uren. Er wordt veel aandacht aan goede manieren besteed en elke handeling wordt tot in detail volgens de eeuwenoude voorschriften uitgevoerd. De groene thee wordt met speciaal theegerei in een kom geklopt. De kom wordt vervolgens bij de haard neergezet. De belangrijkste gast neemt de eerste drie slokken, en geeft daarna de kom door aan de andere gasten.

In Tibet wordt de thee in de vorm van tegels gebruikt, waarop in reliëf afbeeldingen staan. Er wordt een stukje van de tegel afgebroken, met water, yakboter :argwaan: en zout wordt er thee van gezet. De Tibetaanse theecultuur bestaan nagenoeg alleen uit boterthee en melkthee.

China: De Chinese theecultuur is sinds de Culturele Revolutie vrijwel beperkt tot de familiesfeer. Voorheen was er een levendige theeceremonie die voornamelijk de groene theevariant betrof. Maar tot in de treinen wordt heet water voor thee aangeboden, die dan uit mokken of kopjes met een dekseltje wordt gezet en gedronken (het deksel houdt de blaadjes tegen).

In Turkije, Rusland en Iran wordt thee gezet in een samovar, waarin heet water wordt bewaard. Hiermee wordt zeer sterke thee gezet, die bovenop de samovar warm gehouden wordt. Om thee te drinken wordt iets van de sterke thee ingeschonken en verdund met water uit de samovar.

In Marokko wordt de muntthee (Atay Benaanaa of Toeareg thee) uit kleine theeglaasjes gedronken. Hoewel de ceremonie niet zo uitgesproken is, is de bereiding wel strikt ritueel. Eerst wordt de Chinese groene thee (Special Gun Powder), die de basis van muntthee vormt, in een metalen theepot gedaan en met een scheut kokend water gewassen. Na het water af te gieten, gaat de suiker en verse blaadjes van de aarmunt in de pot en wordt het kokende water erop geschonken. Vervolgens worden enkele blaadjes verse thee toegevoegd. De thee moet daarna nog 5 minuten doorkoken. Het eerste glaasje thee dat uit de pot geschonken wordt, wordt weer teruggegoten in de pot zodat alle smaken goed door elkaar trekken. Daarna worden de glazen ingeschonken, het liefst van zo hoog mogelijk zodat er een laagje schuim op de thee komt.

Leuk om te lezen :)
http://www.de-ontdekking.eu/pages/home/thee/theeceremonies.php

reallife
31-03-09, 09:12
Mijn samovar is lek :droef:

Oh jammer. Kun je hem niet repareren?

Dit artikel is wel leuk om te lezen ;)

Zoete woorden en sprookjes uit Perzië
Door MONICA VERHOEK

Anne (9), Bibi (9) en Indy (8) gingen naar de tentoonstelling Paradijs & Co in het Tropenmuseum Junior en maakten kennis met de gastvrijheid van het Iraanse volk.

Zachtjes roffelt de verhalenverteller op zijn trom. De kinderen, gezeten op een groot ’vliegend’ Perzisch tapijt, luisteren hoe hij een oeroud Iraans (Perzisch) verhaal begint over de held Zal die geboren wordt met grijs haar. Hij wordt opgevoed door de vogel Simorgh. Het verhaal komt uit de Shahnameh, ’het koningsboek’ dat de Iraanse dichter Ferdosi duizend jaar geleden schreef. De in oosterse kledij uitgedoste verteller stopt het verhaal en de kinderen lopen na afscheid te hebben genomen van hun ouders achter hem aan. Bij uitzondering mag ik als verslaggeefster mee naar binnen.
We wanen ons in de sfeer van ’sprookjes van Duizend-en-één- nacht’ als we worden meegenomen door een donker spiegeldoolhof met sterretjes. Het doolhof leidt ons naar een ruimte waar een heleboel trommels staan. Onder het geluid van roffelende trommels en fluitende vogeltjes maakt de verteller het mystieke sprookje af. Een gedeelte van de kinderen blijft trommelen, maar wij gaan met een medewerkster mee om tegeltjes in het theehuis te maken.
Het theehuis ’1000 handen’ wordt afgesloten door een eeuwenoude deur. De medewerkster wijst naar de kloppers op de deur. „Weet iemand waarom de ene klopper er anders uitziet dan de andere,’’ vraagt ze. Het blijft stil terwijl de kinderen naar de kloppers staren. De één is rond en de andere langwerpig, maar niemand weet het antwoord. „Het is een vrouwelijke klopper en een mannelijke,’’ verklaart de medewerkster. „Als er vroeger in Iran met de mannelijke klopper werd geklopt, had de vrouw nog alle tijd om haar haar te bedekken voordat zij de deur open deed,’’ legt ze verder uit. De kinderen trekken nog gauw even aan de kloppers om te horen hoe verschillend zij klinken voordat zij het theehuis binnengaan. De muren van het theehuis zijn bedekt met prachtige tegeltjes waar oosterse afbeeldingen en scènes uit de Shahnameh op staan. En het tegelwerk groeit nog steeds. De zesduizend tegeltjes die er op horen worden door de duizenden jonge bezoekers beschilderd. Zo ook door onze kinderen. Ingespannen beschilderen ze naar voorbeeld de tegel. Sommigen met de tong tussen de tanden. De kinderen zijn stil en geconcentreerd. Rondom ons hangt de geur van rozenblaadjes. Door de speakers horen we belletjes rinkelen en vogeltjes fluiten. Ondertussen komt de met tulbanden en oosterse gewaden uitgedoste trommelgroep binnen om thee te zetten en koekjes te bakken. Thee met kardemomzaad en kikkererwtenkoekjes. Dieuwertje Westerbaan, medewerkster van het museum, doet voor hoe je de thee moet drinken. Eerst neem je een stukje suiker in de mond en laat het een beetje smelten, daarna neem je pas een slokje thee. Dat is belangrijk, want in Iran zegt men: Maak eerst je mond zoet want dan maak je zoete woorden met elkaar en zeg je lieve dingen. „Het smaakt naar gewone thee,’’ zegt Indy opgelucht als hij een slokje neemt. De inmiddels toegestroomde ouders nestelen zich tussen de oosterse kussens op de lange banken. Ze genieten van hun kleine glaasjes thee als de trommelgroep optreedt. „Ze doen het echt goed,’’ fluistert Indy. Zijn woorden zijn zoet. De thee doet zijn werk.

http://www.ad.nl/uit/article112040.ece

fisherman1969
31-03-09, 22:52
Oh jammer. Kun je hem niet repareren?

Dit artikel is wel leuk om te lezen ;)

Zoete woorden en sprookjes uit Perzië
Door MONICA VERHOEK

Anne (9), Bibi (9) en Indy (8) gingen naar de tentoonstelling Paradijs & Co in het Tropenmuseum Junior en maakten kennis met de gastvrijheid van het Iraanse volk.

Zachtjes roffelt de verhalenverteller op zijn trom. De kinderen, gezeten op een groot ’vliegend’ Perzisch tapijt, luisteren hoe hij een oeroud Iraans (Perzisch) verhaal begint over de held Zal die geboren wordt met grijs haar. Hij wordt opgevoed door de vogel Simorgh. Het verhaal komt uit de Shahnameh, ’het koningsboek’ dat de Iraanse dichter Ferdosi duizend jaar geleden schreef. De in oosterse kledij uitgedoste verteller stopt het verhaal en de kinderen lopen na afscheid te hebben genomen van hun ouders achter hem aan. Bij uitzondering mag ik als verslaggeefster mee naar binnen.
We wanen ons in de sfeer van ’sprookjes van Duizend-en-één- nacht’ als we worden meegenomen door een donker spiegeldoolhof met sterretjes. Het doolhof leidt ons naar een ruimte waar een heleboel trommels staan. Onder het geluid van roffelende trommels en fluitende vogeltjes maakt de verteller het mystieke sprookje af. Een gedeelte van de kinderen blijft trommelen, maar wij gaan met een medewerkster mee om tegeltjes in het theehuis te maken.
Het theehuis ’1000 handen’ wordt afgesloten door een eeuwenoude deur. De medewerkster wijst naar de kloppers op de deur. „Weet iemand waarom de ene klopper er anders uitziet dan de andere,’’ vraagt ze. Het blijft stil terwijl de kinderen naar de kloppers staren. De één is rond en de andere langwerpig, maar niemand weet het antwoord. „Het is een vrouwelijke klopper en een mannelijke,’’ verklaart de medewerkster. „Als er vroeger in Iran met de mannelijke klopper werd geklopt, had de vrouw nog alle tijd om haar haar te bedekken voordat zij de deur open deed,’’ legt ze verder uit. De kinderen trekken nog gauw even aan de kloppers om te horen hoe verschillend zij klinken voordat zij het theehuis binnengaan. De muren van het theehuis zijn bedekt met prachtige tegeltjes waar oosterse afbeeldingen en scènes uit de Shahnameh op staan. En het tegelwerk groeit nog steeds. De zesduizend tegeltjes die er op horen worden door de duizenden jonge bezoekers beschilderd. Zo ook door onze kinderen. Ingespannen beschilderen ze naar voorbeeld de tegel. Sommigen met de tong tussen de tanden. De kinderen zijn stil en geconcentreerd. Rondom ons hangt de geur van rozenblaadjes. Door de speakers horen we belletjes rinkelen en vogeltjes fluiten. Ondertussen komt de met tulbanden en oosterse gewaden uitgedoste trommelgroep binnen om thee te zetten en koekjes te bakken. Thee met kardemomzaad en kikkererwtenkoekjes. Dieuwertje Westerbaan, medewerkster van het museum, doet voor hoe je de thee moet drinken. Eerst neem je een stukje suiker in de mond en laat het een beetje smelten, daarna neem je pas een slokje thee. Dat is belangrijk, want in Iran zegt men: Maak eerst je mond zoet want dan maak je zoete woorden met elkaar en zeg je lieve dingen. „Het smaakt naar gewone thee,’’ zegt Indy opgelucht als hij een slokje neemt. De inmiddels toegestroomde ouders nestelen zich tussen de oosterse kussens op de lange banken. Ze genieten van hun kleine glaasjes thee als de trommelgroep optreedt. „Ze doen het echt goed,’’ fluistert Indy. Zijn woorden zijn zoet. De thee doet zijn werk.

http://www.ad.nl/uit/article112040.ece

Schitterend dit soort verhaaltjes ,erg leuk waar een Topic al niet toe kan leiden !!
Dat is belangrijk, want in Iran zegt men: Maak eerst je mond zoet want dan maak je zoete woorden met elkaar en zeg je lieve dingen. :love2:

Joesoef
01-04-09, 06:09
luisteren hoe hij een oeroud Iraans (Perzisch) verhaal begint over de held Zal die geboren wordt met grijs haar. Hij wordt opgevoed door de vogel Simorgh. Het verhaal komt uit de Shahnameh, ’het koningsboek’ dat de Iraanse dichter Ferdosi duizend jaar geleden schreef.......

Heerlijk, ik ruik de geuren, hoor de geluiden en zie de beelden van Iran.





Dieuwertje Westerbaan, medewerkster van het museum, doet voor hoe je de thee moet drinken. Eerst neem je een stukje suiker in de mond en laat het een beetje smelten, daarna neem je pas een slokje thee.

Tussen de tanden moet je dat brokje suiker doen. Levensgevaarlijke hoeveelheden krijg je zo binnen.

reallife
01-04-09, 08:00
Heerlijk, ik ruik de geuren, hoor de geluiden en zie de beelden van Iran.

Als je een keer zin hebt om het volgende verslag van iemand over een noruz viering te lezen krijg je helemaal heimwee Joes. :)

http://elisascholte.wordpress.com/2009/03/27/noruz/





Tussen de tanden moet je dat brokje suiker doen. Levensgevaarlijke hoeveelheden krijg je zo binnen.

Dan doen de Oost Friezen het verstandiger met hun brokjes kandij, wat in het stukje stond wat ik aan Mark schreef hierboven ergens. Typische Hollandse zuinigheid om 3 kopjes lang met één klontje te doen :hihi:

reallife
01-04-09, 08:12
Schitterend dit soort verhaaltjes ,erg leuk waar een Topic al niet toe kan leiden !!
Dat is belangrijk, want in Iran zegt men: Maak eerst je mond zoet want dan maak je zoete woorden met elkaar en zeg je lieve dingen. :love2:

Volgende citaat komt uit de link die ik aan Joes net gaf...


Dertiende dag
De leukste dag vind ik zelf eigenlijk meestal de dertiende dag, de laatste dag van de nieuwjaarsperiode, waarop Iraniërs massaal de natuur opzoeken om het ongeluksgetal 13 te ontlopen. Met goedgevulde picknickmanden, kleden, ketels en theepotten trekken Iraniers massaal naar de bergen, rivieren en parken. Afgeladen auto’s met klappende en joelende families, de uitgelaten sfeer werkt aanstekelijk. Bij de wuivende graanvelden mag je een wens doen als je een knoop in de halmen legt, wat vooral (traditionele) meisjes in de huwbare leeftijd vol overgave doen! Jonge dametjes oefenen soms al vast voor later!
We zijn wel eens met de hele familie naar de bergen getrokken, waar we genoten van het voorjaarszonnetje, de heerlijke wind door je haren en de laatste centimeters sneeuw op de hellingen.. op een matje joelend de helling af over de sneeuw, heerlijk eten, leuke bergwandelingen, als dat geen goed begin van het nieuwe jaar is!

Picknicken waren met mijn ex schoonfamilie ook altijd hele volksverhuizingen. Allerlei keukengerei werd meegesjouwd en er werd op open vuur gekookt. Ik heb hier ook hele leuke herinneringen aan en nog foto's van mijn oudste zoon die toen als 5 en 7 jarige met neefjes en nichtjes in dezelfde leeftijd tot diep in de nacht om het vuur speelden. Eindeloze liters muntthee dronken we weg met z'n allen. Telkens weer vers gezet op één van de vuurtjes. Duizenden sterren aan de hemel...

fisherman1969
01-04-09, 16:18
Volgende citaat komt uit de link die ik aan Joes net gaf...


Dertiende dag
De leukste dag vind ik zelf eigenlijk meestal de dertiende dag, de laatste dag van de nieuwjaarsperiode, waarop Iraniërs massaal de natuur opzoeken om het ongeluksgetal 13 te ontlopen. Met goedgevulde picknickmanden, kleden, ketels en theepotten trekken Iraniers massaal naar de bergen, rivieren en parken. Afgeladen auto’s met klappende en joelende families, de uitgelaten sfeer werkt aanstekelijk. Bij de wuivende graanvelden mag je een wens doen als je een knoop in de halmen legt, wat vooral (traditionele) meisjes in de huwbare leeftijd vol overgave doen! Jonge dametjes oefenen soms al vast voor later!
We zijn wel eens met de hele familie naar de bergen getrokken, waar we genoten van het voorjaarszonnetje, de heerlijke wind door je haren en de laatste centimeters sneeuw op de hellingen.. op een matje joelend de helling af over de sneeuw, heerlijk eten, leuke bergwandelingen, als dat geen goed begin van het nieuwe jaar is!

Picknicken waren met mijn ex schoonfamilie ook altijd hele volksverhuizingen. Allerlei keukengerei werd meegesjouwd en er werd op open vuur gekookt. Ik heb hier ook hele leuke herinneringen aan en nog foto's van mijn oudste zoon die toen als 5 en 7 jarige met neefjes en nichtjes in dezelfde leeftijd tot diep in de nacht om het vuur speelden. Eindeloze liters muntthee dronken we weg met z'n allen. Telkens weer vers gezet op één van de vuurtjes. Duizenden sterren aan de hemel...

Ja schitterend !
Wat mij opvalt is dat ook daar de 13e min of meer als ,,ongeluksgetal,, geld.

reallife
01-04-09, 18:14
Ja schitterend !
Wat mij opvalt is dat ook daar de 13e min of meer als ,,ongeluksgetal,, geld.

Ik las ergens dat ze in Iran zelfs het fenomeen 'paaseieren' kennen. :hihi:

Ik las er een leuk verhaal over. Ik verzamel volksverhalen, legendes en sprookjes, vandaar. Wat dat betreft is internet wel heel leuk. Er zijn heel veel verhalensites met streekverhalen ed uit alle landen.

Waarom de mensen paaseieren schilderen
Een oude Perzische legende over paaseieren
Eieren spelen rond Pasen elk jaar weer een belangrijke rol. Waarom?

Sommige mensen schrijven die gewoonte toe aan de oude Perzen. Volgens de leer van Zoroaster, een wijze die vermoedelijk heeft geleefd in de zevende eeuw vóór onze tijdrekening, bestond er een grote geest uit wie alle licht voortkwam en uit dat licht ontstonden twee broers: Ormoezd en Ahriman.

De laatste kon zijn broer niet uitstaan en daarom werd hij door de grote geest veroordeeld om drieduizend jaar lang in de diepste duisternis te leven.

Toen die jaren eenmaal om waren, schiep Ahriman een groot aantal boze geesten, die opdracht kregen te vechten tegen de goede geesten van Ormoezd. En toen Ormoezd een ei maakte, dat hij vulde met goede geesten, maakte Ahriman er een dat hij volpropte met kwade geesten. Beide eieren braken, en zowel boze als goede geesten konden zich over de aarde verspreiden.

Ter herinnering aan dit feit, zo vertelt de legende verder, vieren de oude Perzen nog heden omstreeks maart hun eierenfeest. Dan geven ze elkaar gekleurde en versierde eieren, soms ook doosjes in de vorm van eieren, volgestopt met allerlei verrassingen voor hun vrienden of plagerijtjes voor hun vijanden.

* * * EINDE * * *

--------------------------------------------------------------------------------

Samenvatting: Ter herinnering aan de strijd tussen Ormoezd (goed) en Ahriman (kwaad), vierden de oude Perzen in maart hun eierenfeest. Ze gaven elkaar gekleurde en versierde eieren, net als wij nu doen met Pasen.


http://www.beleven.org/verhaal/waarom_de_mensen_paaseieren_schilderen

Het is best boeiend om te lezen hoe bepaalde elementen, zoals goed en kwaad. Licht en duisternis in heel veel culturen en Godsdiensten een belangrijke plaats hebben gekregen.

Joesoef
01-04-09, 18:41
Bij de wuivende graanvelden mag je een wens doen als je een knoop in de halmen legt, wat vooral (traditionele) meisjes in de huwbare leeftijd vol overgave doen! Jonge dametjes oefenen soms al vast voor later!


:argwaan: Volgens mij is het daar nog veel te vroeg voor.



Maar idd, noruz is het mooiste feest. 7S.