PDA

Bekijk Volledige Versie : Moeder Marokkaanse = kind automatisch ook Marokkaans?!



brabiliaan
30-03-09, 11:21
Dit is momenteel in het nieuws. Was het eerst alleen nog zo dat een kind van een Marokkaanse vader automatisch de nationaliteit Marokkaans krijgt, nu is dat ook het geval bij een kind van een Nederlandse vader en een Marokkaanse moeder. Door een nieuwe wet in Marokko gaat dit met terugwerkende kracht ingevoerd worden.

Het moet toch echt niet gekker worden!!

Waarom zouden kinderen die in Nederland geboren worden überhaupt de Marokkaanse nationaliteit moeten krijgen? Als het de keuze is van de ouders, dan heb ik daar op zich geen problemen mee. Aan de andere kant... als je zo graag de Marokkaanse nationaliteit wilt behouden, waarom wil je dan wel in Nederland wonen? Dat geeft je te denken.

Ik vind dat de Nederlandse regering hier een stokje voor moet steken. Wat is dit voor expansiedrift van de Marokkaanse autoriteiten? Willen ze er soms naar toe dat op termijn de halve wereldbevolking Marokkaans is of zo? Daar lijkt het verdomd veel op in elk geval. Kinderen van Marokkaanse ouders die over de hele wereld geboren worden, worden immers allemaal Marokkaans. Wat mij betreft worden per direct dubbele paspoorten in Nederland verboden. Dit is echt te gek voor woorden!

Ik ben benieuwd hoe de Nederlanders van Marokkaanse afkomst hier over denken.

illmatik
30-03-09, 11:25
Aan de andere kant... als je zo graag de Marokkaanse nationaliteit wilt behouden, waarom wil je dan wel in Nederland wonen? Dat geeft je te denken.

Wat geeft dat te denken dan?

Wat is er mis met het hebben van de Marokkaanse nationaliteit en wonen in Nederland?

brabiliaan
30-03-09, 11:41
Wat geeft dat te denken dan?

Wat is er mis met het hebben van de Marokkaanse nationaliteit en wonen in Nederland?

Op zich is er niet eens zoveel mis mee dat Marokkanen in Nederland dat willen (al zet ik daar ook zo mijn vraagtekens bij), maar wel met het feit dat Marokko het verplicht stelt. Wat zijn de belangen van Marokko daarbij?

Als ik naar Australië ga emigreren, dan vind ik het niet meer dan normaal dat eventuele kinderen die daar worden geboren, de Autralische nationaliteit krijgen. Ik zou het dan ook heel raar vinden als Nederland mij oplegt dat mijn kinderen die daar geboren worden automatisch ook de Nederlandse nationaliteit krijgen.

Overigens, een vraag beantwoorden met een tegenvraag vind ik nogal zwak.

illmatik
30-03-09, 11:59
Op zich is er niet eens zoveel mis

Dus toch wel een beetje?


Wat zijn de belangen van Marokko daarbij?

Financieel, uiteraard. Is daar dan iets mis mee? Marokkanen die geen geld naar Marokko sturen, draaien er heus niet de bak in. Marokkanen die dat wel doen, is dat misschien een doorn in het Nederlands oog?


Als ik naar Australië ga emigreren, dan vind ik het niet meer dan normaal dat eventuele kinderen die daar worden geboren, de Autralische nationaliteit krijgen. Ik zou het dan ook heel raar vinden als Nederland mij oplegt dat mijn kinderen die daar geboren worden automatisch ook de Nederlandse nationaliteit krijgen.

Dat is jouw keus. Valt onder de noemer 'vrijheid', dacht ik zo. De mogelijkheid om dat te doen, of juist te laten. Niemand die jou verplicht je kind aan te melden bij welk consulaat dan ook.

Het probleem ligt ook niet bij Marokko of Marokkanen, maar bij de ambtenaren in Nederland die dit soort verzoeken van Marokko inwilligen. Vreemd beleid om met wetgeving in andere landen mee te gaan, ben ik met je eens. Maar het is nog altijd Nederlands beleid.


Overigens, een vraag beantwoorden met een tegenvraag vind ik nogal zwak.

Je stelt domme, suggestieve vragen. Je rept over expansiedrift, assimilatie van de halve wereldbevolking tot Marokkaan, als je nog even doorging lag de oplossing voor het milieuprobleem ook in Rabat.

nour_islam
30-03-09, 12:00
Op zich is er niet eens zoveel mis mee dat Marokkanen in Nederland dat willen (al zet ik daar ook zo mijn vraagtekens bij), maar wel met het feit dat Marokko het verplicht stelt. Wat zijn de belangen van Marokko daarbij?

Als ik naar Australië ga emigreren, dan vind ik het niet meer dan normaal dat eventuele kinderen die daar worden geboren, de Autralische nationaliteit krijgen. Ik zou het dan ook heel raar vinden als Nederland mij oplegt dat mijn kinderen die daar geboren worden automatisch ook de Nederlandse nationaliteit krijgen.

Overigens, een vraag beantwoorden met een tegenvraag vind ik nogal zwak.


Beste Baviaan,

Het is de normaalste zaak van de wereld dat je de nationaliteit krijgt van je ouders (vader en moeder of een van beide) ongeacht waar je geboren wordt. Of je nou marokkaans, chinees of frans bent
dat jij hier verontwaardigd over bent zegt meer over jou
Marokko heeft geen expansiedrift, jij bent gewoon xenfoob.

John2
30-03-09, 12:03
Dit is momenteel in het nieuws. Was het eerst alleen nog zo dat een kind van een Marokkaanse vader automatisch de nationaliteit Marokkaans krijgt, nu is dat ook het geval bij een kind van een Nederlandse vader en een Marokkaanse moeder. Door een nieuwe wet in Marokko gaat dit met terugwerkende kracht ingevoerd worden.

Het moet toch echt niet gekker worden!!

Waarom zouden kinderen die in Nederland geboren worden überhaupt de Marokkaanse nationaliteit moeten krijgen? Als het de keuze is van de ouders, dan heb ik daar op zich geen problemen mee. Aan de andere kant... als je zo graag de Marokkaanse nationaliteit wilt behouden, waarom wil je dan wel in Nederland wonen? Dat geeft je te denken.

Ik vind dat de Nederlandse regering hier een stokje voor moet steken. Wat is dit voor expansiedrift van de Marokkaanse autoriteiten? Willen ze er soms naar toe dat op termijn de halve wereldbevolking Marokkaans is of zo? Daar lijkt het verdomd veel op in elk geval. Kinderen van Marokkaanse ouders die over de hele wereld geboren worden, worden immers allemaal Marokkaans. Wat mij betreft worden per direct dubbele paspoorten in Nederland verboden. Dit is echt te gek voor woorden!

Ik ben benieuwd hoe de Nederlanders van Marokkaanse afkomst hier over denken.

Ik denk dat de Marokkaanse overheid dit niet kan eisen van burgers die verblijven in Nederland.
Anders wordt het als de burger er voor kiest om zelf aangifte te doen van het kind bij het consulaat en dan nog kan het kind dit wederom op zijn 18e ongedaan maken.


Wat is er mis met het hebben van de Marokkaanse nationaliteit en wonen in Nederland?
Met het hebben van twee paspoorten niets, maar wel het feit dat de marokkaanse overheid zich wenst te bemoeien met binnenlandse aangelegenheden van Nederland en daarover zou wat mij betreft wederom vragen mogen worden gesteld in de tweede kamer.

John2
30-03-09, 12:07
Het probleem ligt ook niet bij Marokko of Marokkanen, maar bij de ambtenaren in Nederland die dit soort verzoeken van Marokko inwilligen. Vreemd beleid om met wetgeving in andere landen mee te gaan, ben ik met je eens. Maar het is nog altijd Nederlands beleid.

Ambtenaren van een gemeente die dit zouden doorgeven maken zich schuldig aan de wet persoongegevens die nooit zonder toestemming van een rechter aan derden mogen worden gegeven.
Het lijkt mij dan ook vreemd dat ambtenaren in Nederland hier aan mee werken met de kans om op staande voet te worden ontslagen.

illmatik
30-03-09, 12:09
Met het hebben van twee paspoorten niets, maar wel het feit dat de marokkaanse overheid zich wenst te bemoeien met binnenlandse aangelegenheden van Nederland en daarover zou wat mij betreft wederom vragen mogen worden gesteld in de tweede kamer.

Wie is hier dan het 'probleem'? Marokko, dat zich bemoeit met andere landen, zoals andere landen wereldwijd dat doen met andere landen? Of Nederland, dat andere landen toestaat om zich te bemoeien met Nederlandse zaken?


Ambtenaren van een gemeente die dit zouden doorgeven maken zich schuldig aan de wet persoongegevens die nooit zonder toestemming van een rechter aan derden mogen worden gegeven.
Het lijkt mij dan ook vreemd dat ambtenaren in Nederland hier aan mee werken met de kans om op staande voet te worden ontslagen.

Het staat mensen dan ook vrij om dit voor de rechter te brengen. Ik denk echter dat de Wet Persoonsgegevens te beperkt is om tegen deze zaak een precedent te creëren.

John2
30-03-09, 12:11
Beste Baviaan,

Het is de normaalste zaak van de wereld dat je de nationaliteit krijgt van je ouders (vader en moeder of een van beide) ongeacht waar je geboren wordt. Of je nou marokkaans, chinees of frans bent
dat jij hier verontwaardigd over bent zegt meer over jou
Marokko heeft geen expansiedrift, jij bent gewoon xenfoob.

Wat sta jij nu voor een onzin te vertellen?

Een kind krijgt ten allertijden eerst de nationaliteit van het land waar het geboren is.
Ouders kunnen daarnaast kiezen voor aangifte op het consulaat zodat het kind buiten de nationaliteit van land van geboorte ook de nationaliteit krijgt van het land waar de ouder(s) geboren zijn.

John2
30-03-09, 12:21
=illmatik;3927714]Wie is hier dan het 'probleem'? Marokko, dat zich bemoeit met andere landen, zoals andere landen wereldwijd dat doen met andere landen? Of Nederland, dat andere landen toestaat om zich te bemoeien met Nederlandse zaken?
Ik kan me geen voorbeeld bedenken waarin de Nederlandse overheid regels oplegt aan burgers in het buitenland, laat staan verplichtingen?


Het staat mensen dan ook vrij om dit voor de rechter te brengen. Ik denk echter dat de Wet Persoonsgegevens te beperkt is om tegen deze zaak een precedent te creëren.

Denk het van niet en het zou niet de eerste keer wezen dat een medewerker van de afdeling bevolkingsregister voor de rechtbank word gedaagd om het feit dat ze onterecht informatie heeft gegeven aan derden er zijn zelfs criminelen vrijgesproken omdat de politie onterecht inzage had gekregen.
De regels omtrend persoonsgegevens zijn dan ook heel duidelijk, ze worden alleen gegeven aan de persoon zelf of met toestemming van het persoon, zelfs afdelingen op een gemeentehuis heeft geen recht op inzage.

nour_islam
30-03-09, 12:21
das niet waar.
de meeste landen hanteren inderdaad het land waar het kind geboren is (Jus Soli ) voor de toekennen nationaliteit
maar er zijn ook genoeg landen die het kind de nationaliteit toewijzen van de staatsburgerschap van de ouders (Jus Sanguinis)

illmatik
30-03-09, 12:31
Ik kan me geen voorbeeld bedenken waarin de Nederlandse overheid regels oplegt aan burgers in het buitenland, laat staan verplichtingen?

Lees jij wel voordat je reageert?

Witte78
30-03-09, 12:35
Nederlandse bureaucratie, wat moet je er mee.

John2
30-03-09, 12:36
das niet waar.
de meeste landen hanteren inderdaad het land waar het kind geboren is (Jus Soli ) voor de toekennen nationaliteit
maar er zijn ook genoeg landen die het kind de nationaliteit toewijzen van de staatsburgerschap van de ouders (Jus Sanguinis)

We hebben het hier over Nederland en zover ik begrepen heb zijn er al kamervragen gesteld hierover, want het is in strijd met de wet.

John2
30-03-09, 12:47
AMSTERDAM, maandag - Nederlandse ambtenaren blijken als handlangers van de Marokkaanse overheid op te treden. Zij brengen hier stipt de regels van een nieuwe nationaliteitswet van dat land in de praktijk, waardoor Nederlandse kinderen van Marokkaanse moeders niet langer alleen Nederlanders zijn, maar plots ook formeel Marokkaan.

Aan de betrokkenen zelf wordt niets gevraagd; omdat Marokko het wil, komt men als Marokkaan hier in de gemeentelijke basisadministratie te staan. Ook als men dat niet wil. Nederlandse ambtenaren voeren zelfs een actief opsporingsbeleid om de Marokkaanse regels hier in de praktijk te brengen.

Noodkreet

Tot die ontdekking komt de VVD na een noodkreet van een Nederlandse vader. Zijn tienerdochter is onlangs door de gemeente Tilburg getraceerd en ongevraagd als Marokkaan in de gemeentelijke basisadministratie (GBA) geregistreerd, vanwege een wetswijziging in Marokko.

'Op grond van de wet GBA zijn wij verplicht onjuiste of onvolledige gegevens te corrigeren', schrijft de gemeente. 'Uit artikel 6 van de nieuwe Marokkaanse nationaliteitswet blijkt dat een kind van een Marokkaanse moeder of vader Marokkaan is. Deze bepaling heeft een onbeperkte terugwerkende kracht. Dit betekent dat dit artikel van toepassing is op alle kinderen die voor 1 mei 2007 uit een Marokkaanse moeder zijn geboren, maar geen Marokkaan werden. De moeder is Marokkaan. Uw kind is uit haar geboren. Dit betekent dat uw kind Marokkaan is'.

************************************************** ********
Heb even gegoogle en kwam dit tegen op internet.

En vind het onbegrijpelijk dat Nederlandse gemeenten handelen naar wetten uit het buitenland, terwijl ze verplicht zijn te handelen binnen de Nederlandse wetgeving.
Wat is het volgende punt waar we mee te maken krijgen en waarmee de burger zonder medeweten word geregistreed?
Ik hoop dan ook dat iedereen bij wie het gebeurd is ongevraagd de gemeentes aanklagen want niet de overheid beslist in deze, maar de burger zelf.

John2
30-03-09, 12:51
Nederlandse bureaucratie, wat moet je er mee.

Misschien een idee om de Marokkaanse overheid te vragen hoe ze deze ambtenaren zo overijverig aan het werk hebben gekregen.
Normaal zijn ze niet vooruit te branden en stuiteren ze van de winterslaap in de voorjaarsmoeheid :hihi:

Vraag me nu toch af waar Tanger mee bezig is !!! :melig:

brabiliaan
30-03-09, 17:15
Beste Baviaan,

Het is de normaalste zaak van de wereld dat je de nationaliteit krijgt van je ouders (vader en moeder of een van beide) ongeacht waar je geboren wordt. Of je nou marokkaans, chinees of frans bent
dat jij hier verontwaardigd over bent zegt meer over jou
Marokko heeft geen expansiedrift, jij bent gewoon xenfoob.

1. Er klopt geen hout van wat je zegt, je krijgt normaal gesproken gewoon automatisch de nationaliteit van het land waarin je wordt geboren.

2. Ik ben alles behalve xenofoob (tip: woordjes die je moeilijk vindt, altijd eerst even opzoeken ;))

3. Heel grappig dat je mijn nickname verbastert, maar tevens nogal kinderachtig. Volgende keer niet ervan staan te kijken dat ik je volledig negeer, idioot.

mark61
30-03-09, 18:02
1. Er klopt geen hout van wat je zegt, je krijgt normaal gesproken gewoon automatisch de nationaliteit van het land waarin je wordt geboren.

In Nederland niet.

Joesoef
30-03-09, 18:05
Overigens, een vraag beantwoorden met een tegenvraag vind ik nogal zwak.


En waarom dan wel?

brabiliaan
30-03-09, 19:15
En waarom dan wel?

Omdat je daarmee aangeeft dat je feitelijk geen afdoende antwoord hebt, bovendien komt het nogal belerend over en is het nogal respectloos naar de vragensteller toe.

Waarom ga je eigenlijk niet in op de materie ipv over dit soort futiliteiten te struikelen?

Joesoef
30-03-09, 19:22
Omdat je daarmee aangeeft dat je feitelijk geen afdoende antwoord hebt, bovendien komt het nogal belerend over en is het nogal respectloos naar de vragensteller toe.

Waarom ga je eigenlijk niet in op de materie ipv over dit soort futiliteiten te struikelen?


Je bijt zo lekker :hihi:

nour_islam
31-03-09, 07:24
1. Er klopt geen hout van wat je zegt, je krijgt normaal gesproken gewoon automatisch de nationaliteit van het land waarin je wordt geboren.

2. Ik ben alles behalve xenofoob (tip: woordjes die je moeilijk vindt, altijd eerst even opzoeken ;))

3. Heel grappig dat je mijn nickname verbastert, maar tevens nogal kinderachtig. Volgende keer niet ervan staan te kijken dat ik je volledig negeer, idioot.


verschilt per land

Ik heb xenofoob even opgezocht en daar staat bij : brabiliaan

sorry, had te snel gelezen en las echt baviaan. mijn excuses