PDA

Bekijk Volledige Versie : Je moet helder voor Allah staan



John2
31-03-09, 08:04
Je moet helder voor Allah staan
Geplaatst: 30 maart 2009 22:40, laatste wijziging: 31 maart 2009 07:32

door onze redacteur Reiny de Fijter

AMSTERDAM -Palliatieve zorg aan moslims wordt nogal eens belemmerd door culturele barrieres en vooroordelen. Zo zijn moslims vaak bang voor pijnbestrijding omdat deze suf zou maken: een mens moet helder voor Allah verschijnen, staat in de Koran.



Een moslim die vlak voor zijn sterven helder zijn geloofsbelijdenissen kan uitspreken, is een gelukkig mens. Want een mens moet helder voor Allah verschijnen en bij vol bewustzijn de overgang naar het nieuwe leven maken, schrijft de Koran voor. Zware pijnbestrijding die suf kan maken, wordt door veel moslims daarom liever vermeden. Prof. Wouter Zuurmond van het VU Medisch Centrum maakt dit mee in zijn werk als arts bij het Expertisecentrum Palliatieve Zorg en het hospice Kuria in Amsterdam waarvan hij directeur is. Dat frustreert hem want pijnbestrijding maakt lang niet altijd suf, weet hij. ,,Pijnbestrijding is als een pak dat op maat moet worden gesneden.''

Steeds meer verpleegkundigen en artsen krijgen in hun werk te maken met moslims die in de laatste fase van hun leven begeleiding nodig hebben. Kennis over de religieuze achtergronden, culturele gebruiken maar ook over vooroordelen blijken belangrijk, willen deze hulpverleners hun werk goed kunnen doen. Het VU medisch centrum organiseerde gisteren daarom een symposium over verpleegkundige zorg aan moslims in de palliatieve fase van een ziekte.

Naast onjuiste ideeen over pijnbestrijding komt Zuurmond in zijn praktijk tegen dat pijn door moslims als een straf wordt gezien. ,,De pijn willen de moslims dan als louterend ervaren. Ze zeggen: 'dit is mijn straf; ik moet het ondergaan'.'' Ook signaleert hij de angst voor de bijwerkingen van pijnbestrijding.

Bofko
31-03-09, 15:34
een mens moet helder voor Allah verschijnen, staat in de Koran.

You never get a second chance for a first impression on judgement day?

tanger'73
31-03-09, 15:50
Die arts heeft het beduidend mis, want onder moslims wordt pijn niet gezien en ervaren als straf maar als een beproeving. Voorts moet je helder in het leven staan, tegenover Allah heb je geen keus.

fisherman1969
31-03-09, 21:40
Die arts heeft het beduidend mis, want onder moslims wordt pijn niet gezien en ervaren als straf maar als een beproeving. Voorts moet je helder in het leven staan, tegenover Allah heb je geen keus.

Natuurlijk is pijn geen straf ,het overkomt je .
Helder ? in hoeverre ben je dat in je laatste uren ,sommige mensen zijn tot hun laatse snik helder van geest , maar heb zelf de ervaring meegemaakt dat ik echt me niks kan herinneren van de situatie waarin ik gevonden werd .
Dus als ik niet gevonden was en geholpen ,had ik dit antwoord hoogstwaarschijnlijk niet kunnen geven .
Blijkbaar :denk: ik dus niet voor God /ALLAH gestaan.

Bofko
31-03-09, 21:47
Je moet helder voor Allah staan .....

Helder is een vertaalde en geinterpreteerde term uit de Koran.
Letterlijk : niet suf, met volle aandacht.Zoals bij de levenden.
Figuurlijk : zonder zonden, met een rein geweten ? (Dat zou ik me als leek kunnen voorstellen)

Is hier een mainstream-interpretatie over ?

John2
31-03-09, 22:19
Je moet helder voor Allah staan .....

Helder is een vertaalde en geinterpreteerde term uit de Koran.
Letterlijk : niet suf, met volle aandacht.Zoals bij de levenden.
Figuurlijk : zonder zonden, met een rein geweten ? (Dat zou ik me als leek kunnen voorstellen)

Is hier een mainstream-interpretatie over ?

Mag ik je als leek welkom heten bij het Godelijke, ik denk (komt Mark zo weer) dat jou omschrijving zeer duidelijk is al wil ik er nog één toevoeging aan geven, namelijk Helder kan ook open zijn, je ziel overgeven aan hem.
Immer anders zouden babies of geestelijk gehandicapten niet welkom zijn in de Hemel???

Bofko
31-03-09, 22:41
Mag ik je als leek welkom heten bij het Godelijke, ik denk (komt Mark zo weer) dat jou omschrijving zeer duidelijk is al wil ik er nog één toevoeging aan geven, namelijk Helder kan ook open zijn, je ziel overgeven aan hem.

Dat vind ik niet hetzelfde als 'helder'.



Immer anders zouden babies of geestelijk gehandicapten niet welkom zijn in de Hemel???
Lijkt me wel. De hemel is een ietwat saaie -er gebeurt nooit wat-, doch rechtvaardige plek.

John2
01-04-09, 00:07
=Bofko;3929084]Dat vind ik niet hetzelfde als 'helder'.
Ik weet eigelijk niet hoe ik het woord helder moet omschrijven in de Christelijke betekenis en bedoelde eigelijk ermee dat je open moet staan in geestelijke zin, immers je lichaam gaat niet naar de hemel maar je ziel, het reine zoals het in verschillende boeken word omschreven.



Lijkt me wel. De hemel is een ietwat saaie -er gebeurt nooit wat-, doch rechtvaardige plek.
Nou volgens een profvoetballer word er gevoetbald in de hemel, hij moch ooit deze vraag stellen aan God en God antwoorde "Ja mijn zoon en je bent opgesteld voor aankomende zondag".

contradictio
03-04-09, 20:05
jammer dan voor al die dementerenden die niet zo helder meer zijn van geest als ze hun laatste levensadem uitblazen..

een mens moet helder voor Allah verschijnen, staat in de Koran.

Was het toevallig de vers in relatie met alcohol en het gebed verrichten...?
Ik ben het een beetje zat de gegijzelde 'moet' zus 'moet' zo Islam....

fisherman1969
03-04-09, 22:54
jammer dan voor al die dementerenden die niet zo helder meer zijn van geest als ze hun laatste levensadem uitblazen..

een mens moet helder voor Allah verschijnen, staat in de Koran.

Was het toevallig de vers in relatie met alcohol en het gebed verrichten...?
Ik ben het een beetje zat de gegijzelde 'moet' zus 'moet' zo Islam....

Kan me voorstellen !
Misschien heb ik niet goed gekeken maar ik kan tot nu toe niets vinden in de KORAN waar in staat je moet helder voor ALLAH staan .

Charlus
04-04-09, 00:20
Die arts heeft het beduidend mis, want onder moslims wordt pijn niet gezien en ervaren als straf maar als een beproeving. Voorts moet je helder in het leven staan, tegenover Allah heb je geen keus.
Jij laat je opereren en je verstandskiezen trekken zonder verdoving? Uitgezaaide kanker in de terminale fase is volgens mij nauwelijks tot niet te verdragen zonder pijnbestrijding.
Moslims zien pijn als een beproeving van allah. Yeah. Ben ik even blij dat ik die sicko religie van jou niet deel.

tanger'73
04-04-09, 01:37
Jij laat je opereren en je verstandskiezen trekken zonder verdoving? Uitgezaaide kanker in de terminale fase is volgens mij nauwelijks tot niet te verdragen zonder pijnbestrijding.
Moslims zien pijn als een beproeving van allah. Yeah. Ben ik even blij dat ik die sicko religie van jou niet deel.


Gelukkig deel ik die achterlijkheid van jou dan weer niet. Want kennelijk ben je zover heen met al die voorbarige conclusies van je, dat je ze voor wat mij betreft lekker in je reet kunt douwen. Nergens beweer ik hier dat pijnbestrijding voor een moslim niet mag, alleen met mate zodat je niet van de wereld bent, zoals jij dat kennelijk de ganse dag bent met al dat alcohol vrijwillig in je lijf. Dat jij verder te zwak bent om geen enkel pijntje te kunnen verdragen, hoef je hier overigens niet te verklappen hoor.

tanger'73
04-04-09, 01:41
jammer dan voor al die dementerenden die niet zo helder meer zijn van geest als ze hun laatste levensadem uitblazen..

een mens moet helder voor Allah verschijnen, staat in de Koran.

Was het toevallig de vers in relatie met alcohol en het gebed verrichten...?
Ik ben het een beetje zat de gegijzelde 'moet' zus 'moet' zo Islam....

Hoezo ben je het zat, ben je moslim of zo dat je er last van hebt?

fisherman1969
04-04-09, 10:07
Hoezo ben je het zat, ben je moslim of zo dat je er last van hebt?

Denk dat Contraditio juist bedoeld dat te pas en te on pas het woordje moet wordt gebruikt , terwijl het onderdeel uitmaakt van een zin.
Dus goed lezen !

mark61
04-04-09, 10:38
Gelukkig deel ik die achterlijkheid van jou dan weer niet. Want kennelijk ben je zover heen met al die voorbarige conclusies van je, dat je ze voor wat mij betreft lekker in je reet kunt douwen. Nergens beweer ik hier dat pijnbestrijding voor een moslim niet mag, alleen met mate zodat je niet van de wereld bent, zoals jij dat kennelijk de ganse dag bent met al dat alcohol vrijwillig in je lijf. Dat jij verder te zwak bent om geen enkel pijntje te kunnen verdragen, hoef je hier overigens niet te verklappen hoor.

Ik spreek je nog wel als jij terminaal kankerpatiënt bent, met je 'met mate'. Op het laatst helpt geen enkele dosis morfine meer. Maar masochisme is niet verboden, dus ga je gang.

knuppeltje
04-04-09, 10:59
zodat je niet van de wereld bent

Ik vrees dat dat met jou al heel lang het geval is.

tanger'73
04-04-09, 12:49
Ik spreek je nog wel als jij terminaal kankerpatiënt bent, met je 'met mate'. Op het laatst helpt geen enkele dosis morfine meer. Maar masochisme is niet verboden, dus ga je gang.


Nogmaals, nergens beweer ik hier dat pijnbestrijding niet mag. Moslims gebruiken wereldwijd dagelijks pijnstillers van paracetamol tot morfine. Dat wil echter niet zeggen dat men daar bedwelmt van moet worden. Het is de arts in bovenstaande artikel die dat beweerd, dus richt je pijlen maar op die arts, want aan het stillen van pijn deed zelfs filosoof en geneesheer Ibn Rushd aan mee.

tanger'73
04-04-09, 12:51
Ik vrees dat dat met jou al heel lang het geval is.


Dat is geen vrees, maar gelukzaligheid.

tanger'73
04-04-09, 12:54
Kan me voorstellen !
Misschien heb ik niet goed gekeken maar ik kan tot nu toe niets vinden in de KORAN waar in staat je moet helder voor ALLAH staan .

Nergens in de Koran is er sprake van 'moet', daar er geen dwang is in de godsdienst. iedereen wordt vrijgelaten om de Koran ter harte te nemen en daarmee zich moslim te noemen. Wie daar geen behoefte aan heeft, is 'moeten' geen voorwaarde meer.

Joesoef
04-04-09, 13:08
Heeft niets met de medicatie en bijwerking te maken, zuiver en alleen onwetendheid en 'gehoord' van. De meeste pijnstillers, ik heb het dan over het zwaardere segment, hebben de bijwerking suf en van de wereld geheel niet. Heb het dan niet over actieve euthanasie maar pijnstilling. Er worden wat dingen door elkaar gegooid lijkt mij. Maar ja, het moet allemaal in een klein persbericht en het 'nieuws' moet wel interessant zijn om te plaatsen. Berichtjes met moslims zijn heel vaak heel interessant :moe:

tanger'73
04-04-09, 13:15
Heeft niets met de medicatie en bijwerking te maken, zuiver en alleen onwetendheid en 'gehoord' van. De meeste pijnstillers, ik heb het dan over het zwaardere segment, hebben de bijwerking suf en van de wereld geheel niet. Heb het dan niet over actieve euthanasie maar pijnstilling. Er worden wat dingen door elkaar gegooid lijkt mij. Maar ja, het moet allemaal in een klein persbericht en het 'nieuws' moet wel interessant zijn om te plaatsen. Berichtjes met moslims zijn heel vaak heel interessant :moe:


Juist er wordt met dat bericht de indruk gewekt dat moslims en de islam tegen pijnbestrijding zijn. Het tegendeel is tot een zekere hoogte waar. Straks gaan ze de islam en moslims ook verwijten dat ze euthanasie als pijnbestrijding niet toestaan? Ja daarvoor kunnen ze zich beter vervoegen bij de christen unie en de SGP en katholiek Nederland.

fisherman1969
04-04-09, 14:28
Juist er wordt met dat bericht de indruk gewekt dat moslims en de islam tegen pijnbestrijding zijn. Het tegendeel is tot een zekere hoogte waar. Straks gaan ze de islam en moslims ook verwijten dat ze euthanasie als pijnbestrijding niet toestaan? Ja daarvoor kunnen ze zich beter vervoegen bij de christen unie en de SGP en katholiek Nederland.

Nou dat is nu ook wat ik bedoel ,zie mijn antwoord aan Contraditio.
Overigens is zover ik weet de RK niet tegen pijn bestrijding !
Ook mogen we niet vergeten dat ten tijde dat de KORAN geschreven werd ,veel van de hedendaagse pijn stillers niet eens bekend waren !!
Geld uiteraard ook voor de andere geloven.

Charlus
04-04-09, 15:36
<...>er wordt met dat bericht de indruk gewekt dat moslims en de islam tegen pijnbestrijding zijn. Het tegendeel is tot een zekere hoogte waar.<...>

<...>onder moslims wordt pijn niet gezien en ervaren als straf maar als een beproeving.<...>
Als je nu even toegeeft dat je bij de tweede kwoot gigantisch uit je nek zat te lullen, zijn we klaar. Je bewijst bovendien je eigen geloof een dienst: nee, de Islam is niet een religie die voorschrijft dat men pijn maar moet verdragen omdat die als beproeving is bedoeld.
Ik denk dat ik je tot op zekere hoogte wel begrijp; de Islam is voor stoere kerels die lekker achter de wijven aan zitten, niet voor watjes/homo's die niet tegen een beetje pijn kunnen.

tanger'73
04-04-09, 15:49
Nou dat is nu ook wat ik bedoel ,zie mijn antwoord aan Contraditio.
Overigens is zover ik weet de RK niet tegen pijn bestrijding !
Ook mogen we niet vergeten dat ten tijde dat de KORAN geschreven werd ,veel van de hedendaagse pijn stillers niet eens bekend waren !!
Geld uiteraard ook voor de andere geloven.


Ik begrijp je prima, ook volgens de Koran is de bestrijding van pijn meer deugd dan zonde. Vandaar dat je dat er ook niet in tegenkwam. Het wordt zelfs letterlijk geciteerd in verscheidene hadits zoals deze: Ik geef gezondheid en Ik geef geneeswijzen - laat iedereen dus medicijnen gebruiken." En ook deze: "De profeet (v.z.m.h.) heeft vele ziekten gehad. In die tijden kwamen er verschillende artsen - zowel Arabieren als niet-Arabieren - en zaten naast hem en behandelden hem."

Bij dat behandelen behoort dus ook pijnbestrijding.

tanger'73
04-04-09, 15:58
Als je nu even toegeeft dat je bij de tweede kwoot gigantisch uit je nek zat te lullen, zijn we klaar. Je bewijst bovendien je eigen geloof een dienst: nee, de Islam is niet een religie die voorschrijft dat men pijn maar moet verdragen omdat die als beproeving is bedoeld.
Ik denk dat ik je tot op zekere hoogte wel begrijp; de Islam is voor stoere kerels die lekker achter de wijven aan zitten, niet voor watjes/homo's die niet tegen een beetje pijn kunnen.


Ik ga geen moer toegeven aan een malloot als jij, die geen enkel benul heeft waarover hij het heeft en hier maar met zijn vooringenomen rotkop maar wat van zijn aversie laat blijken. In de Koran heb je voldoende aanwijzingen zoals verscheidene profeten die met ziektes door Allah op de proef werden gesteld. Aangezien jij daar geen enkele notie van hebt en de persoon niet voor bent, neem ik daar niet eens de moeite voor. Verder heb je geen moer verstand van islam, dus beperk jij je maar tot je bekrompen denkbeelden daarover en doe niet alsof je denkt daarover iets te weten, met al je voorbarige conclusies.

knuppeltje
04-04-09, 17:18
Dat is geen vrees, maar gelukzaligheid.

Huh?

Flupke.
04-04-09, 17:39
2 pagina's en dan niemand die met een exacte aya uit de Koran komt, jullie kunnen evengoed deze thread over israel en Palestina verder trekken.

tanger'73
04-04-09, 19:59
2 pagina's en dan niemand die met een exacte aya uit de Koran komt, jullie kunnen evengoed deze thread over israel en Palestina verder trekken.

Dat is eigenlijk niet nodig, omdat de hoofdpersoon in het voorgaande artikel beweerd c.q. suggereert dat onder moslims pijn wordt ervaren als straf? Maar dat door moslims helemaal niet als zodanig wordt ervaren, des te meer als een beproeving. Medicijnen en pijnbestrijding, zijn daarbij louter hulpmiddelen om de moslim tijdens zijn beproeving te helpen. Zo kent de moslim legio andere pijnen die niet medisch gerelateerd zijn, zoals het verlies van een kind of de israëlische actie in Gaza en legio andere pijnen meer, die ook worden ervaren als beproeving. Want het is een debiele gedachte dat een moslim straf zou krijgen van Allah, terwijl de moslim Allah lief heeft en eert. Maar bij bepaalde simpele zielen hier, werkt topic's met Allah in de titel als een rode lap voor een stier.

Joesoef
04-04-09, 23:38
2 pagina's en dan niemand die met een exacte aya uit de Koran komt, jullie kunnen evengoed deze thread over israel en Palestina verder trekken.


Ik zou heel erg geholpen zijn met die juiste aya, kan jij die mij aub geven?