PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse militair komt om in Afghanistan



Marsipulami
07-04-09, 09:43
Nederlandse militair komt om in Afghanistan

Uitgegeven: 6 april 2009 22:06


AMSTERDAM - Soldaat der eerste klasse Azdin Chadli (20) is maandag om het leven gekomen door een raketaanval op de basis Kamp Holland in de Afghaanse provincie Uruzgan. Vijf andere militairen raakten gewond. Hun toestand is stabiel.


Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm maakte dat maandagavond in Den Haag bekend. Het is de eerste keer dat mensen geraakt zijn bij een raketaanval op Kamp Holland.

Het betekent de negentiende Nederlandse dode sinds het begin van de missie in Afghanistan in 2006.

Raketten

De aanval had maandag plaats om 18.00 uur Afghaanse tijd. Vermoedelijk gaat het om een beschieting met twee 107 mm-raketten.

Een van deze raketten raakte het kamp van het Afghaanse leger en zorgde voor lichte verwondingen bij twee Afghaanse militairen.


Gewonden

De andere raket kwam terecht op Kamp Holland. De gewonden, onder wie een vrouw, variëren in leeftijd van 19 tot 24 jaar. De families van de betrokken militairen zijn inmiddels ingelicht.

De slachtoffers zijn afkomstig van de Ruyter van Steveninckkazerne in Oirschot. De gesneuvelde Chadli en vier van de gewonde militairen zijn afkomstig van het 42 Pantserinfanteriebataljon van de Limburgse Jagers, de vijfde gewonde komt van de 413 Pantsergeniecompagnie.

Chadli was pas kort in Afghanistan. Hij maakte deel uit van de groep die op 30 maart is begonnen.


Aanvallen

Maandagavond deden zich nog twee beschietingen voor, een op Kamp Holland en een op Kandahar Airfield. Deze beide beschietingen richtten geen schade aan. De 107 mm raketten die daarbij worden gebruikt, zijn in grote hoeveelheden aanwezig in Afghanistan. Veelal betreft het oude munitie uit eerdere conflicten.

Volgens Commandant der Strijdkrachten Van Uhm geven ze wel aan hoe reëel de dreiging van deze projectielen is.

"De raketten zijn uiterst onnauwkeurig en treffen zelden doel", zei generaal van Uhm. "Vandaag is daarop helaas een trieste uitzondering."


Kwetsbaar

''Het sneuvelen van soldaat Chadli geeft aan hoe kwetsbaar de veiligheid in Uruzgan nog is'', aldus van Uhm.

''Er is het afgelopen jaar grote vooruitgang geboekt in het bereiken van veiligheid. Maar het blijft voor enkelingen toch mogelijk raketaanslagen te plegen'', lichtte hij toe.

''We zullen doorgaan om die enkelingen te bestrijden en daarnaast ervoor zorgen dat het overgrote gedeelte van de bevolking van Uruzgan kan blijven profiteren van de veiligheid die wij ze, samen met het Afghaanse gezag, bieden.''


Raketaanvallen

Het aantal raketaanvallen in Uruzgan en Kandahar is de afgelopen maanden weer toegenomen. Volgens Van Uhm wordt er alles aan gedaan om deze dreiging tegen te gaan.

Zo zijn er actieve beschermingsmaatregelen en voorzorgsmaatregelen getroffen op de kampen en worden er operaties uitgevoerd in de omgeving van de vermoedelijke afvuurlocaties. Met enige regelmaat zijn daarbij opslagplaatsen met 107 mm raketten gevonden.


Balkenende

Premier Jan Peter Balkenende sprak van een ''laffe aanval''. ''Onze gedachten gaan uit naar de familieleden en vrienden van soldaat Azdin Chadli. Hun verdriet is bijna niet voor te stellen. Het kabinet leeft intens met hen mee'', aldus Balkenende.

''We denken ook aan de gewonden en hun naasten. We hopen op een voorspoedig herstel. En niet in de laatste plaats aan de Nederlandse mannen en vrouwen in Afghanistan, die vandaag een collega verloren bij de laffe aanval op Kamp Holland.''


Van Middelkoop

Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) noemde het bericht over de aanslag een grote schok.

''Mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden, de gewonden en de eenheid van soldaat eerste klasse Azdin Chadli'', zei de minister vanuit de Roemeense havenstad Constanza. ''De afgelopen maanden was het rustig in Uruzgan en werd hard gewerkt aan veiligheid en opbouw.''

De minister bezoekt in Roemenië een internationale marine-oefening en werd vlak na aankomst van het slechte nieuws op de hoogte gesteld.


Mark Weijdt

Op 19 december viel er voor het laatst aan Nederlandse zijde een slachtoffer te betreuren. De 24-jarige Mark Weijdt kwam in Uruzgan om het leven toen hij tijdens een vuurgevecht vermoedelijk op een bermbom stapte.

© ANP/NU.nl

pureMaroc
07-04-09, 22:31
[QUOTE=Marsipulami;3933867]Nederlandse militair komt om in Afghanistan

Uitgegeven: 6 april 2009 22:06



Balkenende

Premier Jan Peter Balkenende sprak van een ''laffe aanval''.


Hadden ze hen eerst moeten waarschuwen?

tanger'73
07-04-09, 22:36
stiekem denk ik dat Balkenende en de zijnen toch blij zijn dat tuco in plaats van blondie het loodje heeft gelegd.

fisherman1969
07-04-09, 22:47
stiekem denk ik dat Balkenende en de zijnen toch blij zijn dat tuco in plaats van blondie het loodje heeft gelegd.

Zoals gewoonlijk wordt er weer een suggustie gedaan die nergens op slaat !noem mij een reden op waarom ????

pureMaroc
07-04-09, 22:48
stiekem denk ik dat Balkenende en de zijnen toch blij zijn dat tuco in plaats van blondie het loodje heeft gelegd.

Dat zit er dik in.

Het is ook niet zo verwondelijk dat er geen debat is gevoerd over het verblijf in Afganistan.

John2
07-04-09, 22:49
stiekem denk ik dat Balkenende en de zijnen toch blij zijn dat tuco in plaats van blondie het loodje heeft gelegd.

Wat een gemene en minne opmerking over een jongeman die zijn leven heeft gegeven door te strijden voor de vrijheid van een medemens.
Denk jij dat het wat uitmaakt of het een blonde is of iemand met donker haar?

De jongens daar hebben samen een opleiding gevolgd, samen als een team daar gestaan, en nu valt er eentje weg, denk jij dat de anderen ooit iets anders hebben gedacht dan "mijn maatje".

Nee Tanger dan heb ik meer respect voor deze Soldaat der Eerste Klasse Azdin Chadli die in volle overtuiging daarheen is gegaan om mensen te helpen, dan een ambtenaar die van de winterslaap automatisch overgaat naar zijn voorjaarsmoeheid.

tanger'73
07-04-09, 22:51
Zoals gewoonlijk wordt er weer een suggustie gedaan die nergens op slaat !noem mij een reden op waarom ????

tis gewoon een hunch dat ik heb en doorgaans heeft mijn intuïtie mij nooit veraden.

tanger'73
07-04-09, 22:54
Wat een gemene en minne opmerking over een jongeman die zijn leven heeft gegeven door te strijden voor de vrijheid van een medemens.
Denk jij dat het wat uitmaakt of het een blonde is of iemand met donker haar?

De jongens daar hebben samen een opleiding gevolgd, samen als een team daar gestaan, en nu valt er eentje weg, denk jij dat de anderen ooit iets anders hebben gedacht dan "mijn maatje".

Nee Tanger dan heb ik meer respect voor deze Soldaat der Eerste Klasse Azdin Chadli die in volle overtuiging daarheen is gegaan om mensen te helpen, dan een ambtenaar die van de winterslaap automatisch overgaat naar zijn voorjaarsmoeheid.


Nergens geef ik hier blijk dat ik geen respect voor de jongeman heb, integendeel. Mijn vermoeden is juist dat anderen dat niet hebben.

pureMaroc
07-04-09, 22:54
Wat een gemene en minne opmerking over een jongeman die zijn leven heeft gegeven door te strijden voor de vrijheid van een medemens.
Denk jij dat het wat uitmaakt of het een blonde is of iemand met donker haar?

De jongens daar hebben samen een opleiding gevolgd, samen als een team daar gestaan, en nu valt er eentje weg, denk jij dat de anderen ooit iets anders hebben gedacht dan "mijn maatje".

Nee Tanger dan heb ik meer respect voor deze Soldaat der Eerste Klasse Azdin Chadli die in volle overtuiging daarheen is gegaan om mensen te helpen, dan een ambtenaar die van de winterslaap automatisch overgaat naar zijn voorjaarsmoeheid.

Niemand geeft graag zijn leven door te strijden voor de vrijheid van een ander. De jongens verwachten gewoonweg niet dat zij er aan kunnen gaan. Wat weet een knul van 20 jaar? Wat voor besef heef zo'n jongen? Niet de Taliban-strijders zijn verantwoordelijk voor zijn dood maar zijn ouders en degenen die hem heen hebben gestuurd.

fisherman1969
07-04-09, 22:55
[QUOTE=Marsipulami;3933867]Nederlandse militair komt om in Afghanistan

Uitgegeven: 6 april 2009 22:06



Balkenende

Premier Jan Peter Balkenende sprak van een ''laffe aanval''.


Hadden ze hen eerst moeten waarschuwen?

Ja waarom deze aanval laf is ? mij een raadsel .
Persoonlijk vind ik dan eerder een bermbom laf te noemen net zoals mijnen en boobytraps ,die vind ik letterlijk: de addertjes onder het gras (zeemijnen vormen dus een uitzondering ).
Ergste is dat al deze troep jaren na plaatsing nog gevaar op levert ook al is de oorlog dan al lang beeindigd:fpotver:

tanger'73
07-04-09, 22:57
Niemand geeft graag zijn leven door te strijden voor de vrijheid van een ander. De jongens verwachten gewoonweg niet dat zij er aan kunnen gaan. Wat weet een knul van 20 jaar? Wat voor besef heef zo'n jongen? Niet de Taliban-strijders zijn verantwoordelijk voor zijn dood maar zijn ouders en degenen die hem heen hebben gestuurd.


Misschien is dat wel het enige baantje waar je als jonge Marokkaan hier nog voor in aanmerking komt? Zie het maar gewoon als een huurling.

John2
08-04-09, 07:43
Nergens geef ik hier blijk dat ik geen respect voor de jongeman heb, integendeel. Mijn vermoeden is juist dat anderen dat niet hebben.

Jij schrijft "stiekem denk ik dat Balkenende en de zijnen toch blij zijn dat tuco in plaats van blondie het loodje heeft gelegd" dus jij denk dat "tuco" een mindere persoon is als blondie, want het is jou mening dat een ander dit zou moeten denken.



Niemand geeft graag zijn leven door te strijden voor de vrijheid van een ander. De jongens verwachten gewoonweg niet dat zij er aan kunnen gaan. Wat weet een knul van 20 jaar? Wat voor besef heef zo'n jongen? Niet de Taliban-strijders zijn verantwoordelijk voor zijn dood maar zijn ouders en degenen die hem heen hebben gestuurd.
Ik denk dat deze jongen donders goed wist waar hij mee bezig was en het is dan ook belachelijk om iemand zijn ouders of de overheid aansprakelijk te stellen voor iemands doen en laten.


[quote=pureMaroc;3934420]

Ja waarom deze aanval laf is ? mij een raadsel .

Ik denk dat jij je beter kunt afvragen hoe de meesten reageren als er door een gerichte aanval weer enkele burgers omkomen omdat deze raketten zijn afgeschoten vanuit enkele dorpen in de bergen.


Misschien is dat wel het enige baantje waar je als jonge Marokkaan hier nog voor in aanmerking komt? Zie het maar gewoon als een huurling.
Kijk en wederom plaats jij deze jongen als tweederangs burger.

papol
08-04-09, 07:55
Niemand geeft graag zijn leven door te strijden voor de vrijheid van een ander. De jongens verwachten gewoonweg niet dat zij er aan kunnen gaan. Wat weet een knul van 20 jaar? Wat voor besef heef zo'n jongen? Niet de Taliban-strijders zijn verantwoordelijk voor zijn dood maar zijn ouders en degenen die hem heen hebben gestuurd.

6 x onzin ..

gr.P

Witte78
08-04-09, 09:07
stiekem denk ik dat Balkenende en de zijnen toch blij zijn dat tuco in plaats van blondie het loodje heeft gelegd.

Zoals de waard is ...

Wortel
08-04-09, 09:14
stiekem denk ik dat Balkenende en de zijnen toch blij zijn dat tuco in plaats van blondie het loodje heeft gelegd.

Wie is bij jou in deze voorstelling en context "Angel eyes"?

tanger'73
08-04-09, 12:23
Jij schrijft "stiekem denk ik dat Balkenende en de zijnen toch blij zijn dat tuco in plaats van blondie het loodje heeft gelegd" dus jij denk dat "tuco" een mindere persoon is als blondie, want het is jou mening dat een ander dit zou moeten denken.



Ik denk dat deze jongen donders goed wist waar hij mee bezig was en het is dan ook belachelijk om iemand zijn ouders of de overheid aansprakelijk te stellen voor iemands doen en laten.

[quote=fisherman1969;3934471]
Ik denk dat jij je beter kunt afvragen hoe de meesten reageren als er door een gerichte aanval weer enkele burgers omkomen omdat deze raketten zijn afgeschoten vanuit enkele dorpen in de bergen.


Kijk en wederom plaats jij deze jongen als tweederangs burger.


Nee tuco is een betere persoonlijkheid dan blondie, de derde (bad guy) is pas door en door slecht en te vergelijken met Balkenende en de zijnen. Verder plaats ik hem als betere burger dan de rest, maar zijn offer schijnt hier geen waardering te krijgen.

pureMaroc
08-04-09, 16:33
6 x onzin ..

gr.P

Noem ze eens?

Slinger
08-04-09, 16:43
stiekem denk ik dat Balkenende en de zijnen toch blij zijn dat tuco in plaats van blondie het loodje heeft gelegd.

We voelen echt wel met ze mee.

Ik hoor dat hij van gemengde afkomst was, zijn moeder is Nederlandse.

pureMaroc
08-04-09, 16:43
[QUOTE=John2;3934521]Jij schrijft "stiekem denk ik dat Balkenende en de zijnen toch blij zijn dat tuco in plaats van blondie het loodje heeft gelegd" dus jij denk dat "tuco" een mindere persoon is als blondie, want het is jou mening dat een ander dit zou moeten denken.



Ik denk dat deze jongen donders goed wist waar hij mee bezig was en het is dan ook belachelijk om iemand zijn ouders of de overheid aansprakelijk te stellen voor iemands doen en laten.

Volgens mij vergis je je hierin deerlijk. Niemand zoekt bewust de dood op en op deze jonge leeftijd al helemaal niet. "Iemand" heeft gewoon niet nagedacht.
Begrijp mij niet verkeerd: ik vind elk verlies een teveel en dit geldt ook voor dit verloren ,jonge, leven.

[quote=fisherman1969;3934471]

Ik denk dat jij je beter kunt afvragen hoe de meesten reageren als er door een gerichte aanval weer enkele burgers omkomen omdat deze raketten zijn afgeschoten vanuit enkele dorpen in de bergen.

Het is niets nieuws dat daar mensen omkomen. Dit gebeurt helaas aan de lopende band. Of het een Afgaan is die per "ongeluk" is geraakt of een van de gezonden soldaten door een "laffe aanval".

pureMaroc
08-04-09, 17:04
We voelen echt wel met ze mee.

Ik hoor dat hij van gemengde afkomst was, zijn moeder is Nederlandse.

Ook als zijn moeder geen Nederlandse is..........

mark61
08-04-09, 18:02
Wat is er laf aan die aanval? Hoe noem je het van 10km hoogte bombarderen van burgers dan wel niet?

Hebben jullie trouwens gezien hoe ze die raketten afvuren? Tis net 1 januari, oud vuurwerk zoeken. Ze leggen zo'n ding op een steen en houden er een aansteker bij :hihi:

Moeten er nog 10.000en van zijn, die Russische raketten. Enfin granaten met eigen aandrijving.

Spoetnik
08-04-09, 18:21
Hebben jullie trouwens gezien hoe ze die raketten afvuren? Tis net 1 januari, oud vuurwerk zoeken. Ze leggen zo'n ding op een steen en houden er een aansteker bij :hihi:

Moeten er nog 10.000en van zijn, die Russische raketten. Enfin granaten met eigen aandrijving.

Moet je dit zien:

YouTube - Pakistan's Gun Market

bizar.

tanger'73
08-04-09, 18:26
Moet je dit zien:

YouTube - Pakistan's Gun Market (http://www.youtube.com/watch?v=i9xf62PKC5M)

bizar.


Ja geinige reportage. :D

tanger'73
08-04-09, 18:34
Moet je dit zien:

YouTube - Pakistan's Gun Market (http://www.youtube.com/watch?v=i9xf62PKC5M)

bizar.


"Deze mensen wonen en leven in grotten, zijn doof stom en hebben geen tong, maar toch vervaardigen ze wapentuig met hun blote handen." Zo'n mentaliteit is onverslaanbaar. :D

Cherry Bo
09-04-09, 13:54
stiekem denk ik dat Balkenende en de zijnen toch blij zijn dat tuco in plaats van blondie het loodje heeft gelegd.

Kots