PDA

Bekijk Volledige Versie : Honderd miljoen onterecht gedeclareerd in zorg



knuppeltje
09-04-09, 14:37
(Novum) Zorgverzekeraars hebben vorig jaar voor honderd miljoen euro aan onterechte declaraties van zorgverleners en verzekerden opgespoord. Dat is een stijging van 52 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het gaat vooral om behandelingen die al zijn vergoed of die helemaal nooit zijn uitgevoerd. Dat blijkt woensdag uit de cijfers van Zorgverzekeraars Nederland.

Voor zeker zeven miljoen euro kan fraude worden aangetoond. Dit bedrag ligt waarschijnlijk hoger, maar het is vanwegen de privacy van patiënten ergt moeilijk om fraude te bewijzen. De bewuste gegevens mogen alleen met toestemming van de patiënten worden ingezien.

De verzekeraars onderschepten 392 fraudegevallen. Het gaat vooral om grotere zaken. Zo verdubbelde het fraudebedrag naar 17.551 euro. Dat komt doordat er een verschuiving plaatsvond van fraude door verzekerden naar fraude door zorgaanbieders. Fraude door artsen en zorginstellingen is moeilijker op te sporen en gaat meestal over grote bedragen.

De zorgverzekeraars hebben vorig jaar meer inspanning geleverd om fouten en fraude op te sporen. Zo zijn er meer mensen ingezet voor fraude bestrijding en is er meer aandacht besteed aan interne fraude.(Nieuws.nl)

Honderd miljoen, dat is nogal wat, en dit is alleen maar wat er boven tafel is gekomen. Leve de vrije marktwerking in de zorg toch, maar tot hoever?

tanger'73
09-04-09, 14:57
Nu je het zegt, ik kreeg onlangs ook een onterechte declaratie van een zorgverlener in de bus, die schijnt door mijn zorgverzekeraar niet te worden vergoed. Na navraag over desbetreffende factuur te doen, werd deze ineens direct ingetrokken en kon ik hem als niet verzonden beschouwen. Mijn vermoeden zegt me dat dit wel vaker en bewust gebeurt onder zorgverleners. Die arme artsen verdienen zeker niet genoeg, door daarnaast ook nogeens de zorgverzekeraar letterlijk en figuurlijk op te lichten, met hun fakeverrichtingen.