PDA

Bekijk Volledige Versie : Oproep Obama in Turkije helpt niet



Marsipulami
11-04-09, 09:43
Turkije houdt seminarie gesloten
geplaatst: zaterdag, 11 april 2009, 8.52 uur

Openlijke oproep van de Amerikaanse president Barack Obama of niet: Turkije is niet van plan het orthodoxe priesterseminarie van Halki te heropenen. Op dit ogenblijk is daar geen plannen voor, citeert Milliyet premier Recep Erdogan.

Het seminarie werd in 1971 gesloten omdat het toenmalige bewind controle wilde hebben over particuliere opleidingsinstituten. Omdat het orthodoxe patriarchaat geen priesters meer kan opleiden, zijn er bijna geen priesters meer over.

President Obama drong tijdens zijn toespraak voor het Turkse parlement afgelopen dinsdag aan op heropening van het seminarie. Hij besprak het onderwerp ook tijdens zijn ontmoeting met de oecumenisch patriarch van Constantinopel, Bartholomaios I. De patriarch is het erehoofd van de wereldwijd ruim 300 miljoen orthodoxe christenen.

Minister Said Yazicioglu van godsdienstzaken zou volgens Milliyet gezegd hebben dat er alleen van heropening sprake kan zijn indien het seminarie verbonden wordt met een staatsuniversiteit. “Obama’s oproerp verandert daar helemaal niets aan”, aldus de minister.

Het voorstel van de minister wordt door het patriarchaat afgewezen omdat het niet zijn priesteropleiding deels aan de Turkse staat of zijn universiteiten wil toevertrouwen. (KN/KNA)

mark61
11-04-09, 11:32
Ze zijn echt knetter. Elke keer verzinnen ze wat anders. Voorheen was het dacht ik dat staat en kerk gescheiden zijn in Turkije; aangezien het gebouw in beslag is genomen door de staat, kan er geen seminarie komen.

Turkisch superlogica.

knuppeltje
11-04-09, 12:18
Ze zijn echt knetter. Elke keer verzinnen ze wat anders. Voorheen was het dacht ik dat staat en kerk gescheiden zijn in Turkije; aangezien het gebouw in beslag is genomen door de staat, kan er geen seminarie komen.

Turkisch superlogica.

Waar is onze Qayis, als je hem hoog nodig hebt istie weer nergens te bekennen.
Ik weet zeker dat ie dit heel goed zou kunnen uitleggen. :confused:

mark61
11-04-09, 12:44
Waar is onze Qayis, als je hem hoog nodig hebt istie weer nergens te bekennen.
Ik weet zeker dat ie dit heel goed zou kunnen uitleggen. :confused:

Qaiys is tegen secularisme :student:

knuppeltje
11-04-09, 12:48
Qaiys is tegen secularisme :student:

Voor of na de maaltijd? :)

mark61
11-04-09, 15:08
Voor of na de maaltijd? :)

Van voor het Turkse ontbijt tot na de Turkse nightcap!