PDA

Bekijk Volledige Versie : (Voormalig) bisschop en huidig president Paraguay erkend vaderschap



Marsipulami
14-04-09, 11:37
Voormalige bisschop erkent vaderschap

Hilversum (Reuters/Van onze redactie) 14 april 2009 - President Fernando Lugo van Paraguay heeft gisteren toegegeven vader te zijn van een kind dat hij verwekt heeft toen hij nog Rooms-Katholiek bisschop was. Een rechtszaak over het vaderschap dreigde hem politiek te schaden.

Affaire
De linkse president Lugo (57) vertelde in een televisietoespraak dat hij een affaire had gehad met een vrouw die op dit moment 26 is en dat hij de vader van haar bijna 2-jarige kind is. “Ik erken dat ik de vader ben en ik neem alle verantwoordelijkheden op me”, zei hij.

Mediastorm
Advocaten van de moeder van het kind spanden vorige week een rechtszaak aan tegen de president. De rechter liet daarop een onderzoek instellen. De rechtszaak veroorzaakte een mediastorm. De moeder vertelde journalisten later dat zij niet achter de aanklacht zat en dat zij de advocaten geen toestemming had gegeven namens haar een aanklacht in te dienen.

President
Vorig jaar april werd Lugo verkozen tot president van het arme Zuid-Amerikaanse land, waarmee een einde kwam aan de 61 jaar durende regering van de ANR-partij.

Politieke carrière
Voor zijn overwinning was hij Rooms Katholiek bisschop in de arme regio San Pedro. Eind 2006 hing hij zijn bisschopsstaf aan de wilgen voor een politieke carrière. Dit kwam hem op weerstand vanuit de Kerk te staan. Het Vaticaan verwierp zijn verzoek om terugplaatsing in de lekenstand. Het onthief hem van zijn priesterlijke plichten maar maakte hem duidelijk dat hij nog altijd bisschop was. De bisschopswijding is een onuitwisbaar, dus levenslang sacrament.

Vrijstelling
Nadat hij president was geworden wijzigde het Vaticaan zijn standpunt. Paus Benedictus XVI verleende hem een unieke vrijstelling die hem toestond het presidentschap te aanvaarden zonder het kerkrecht te schenden.

'Slecht voorbeeld'
Het Paraguayaanse episcopaat heeft nog niet gereageerd op Lugo’s uitspraken. Sommige individuele bisschoppen deden dat al wel. Volgens bisschop Ignacio Gogorza is het “een harde klap voor de Katholieke Kerk en een slecht voorbeeld dat er zorgt dat mensen hun vertrouwen in het instituut verliezen.”

knuppeltje
14-04-09, 12:17
[B][SIZE="4"] Volgens bisschop Ignacio Gogorza is het “een harde klap voor de Katholieke Kerk en een slecht voorbeeld dat er zorgt dat mensen hun vertrouwen in het instituut verliezen.”

Ja vooral daardoor. :maf2: