PDA

Bekijk Volledige Versie : Joden in Fez zijn bijna geschiedenis



Aït Ayt
14-04-09, 15:11
Joden in Fez zijn bijna geschiedenis

Solange Serero herinnert zich nog hoe ze als kind soms ’s ochtends wakker werd en voor de zoveelste keer moest vaststellen dat vriendinnetjes of familieleden vertrokken waren. De vorige dag had ze ze nog gezien, en plotseling stonden hun huizen leeg. Ze waren ’s nachts richting Israël gegaan, maar dat hadden ze haar vooraf niet durven vertellen. Tijdens de jaren vijftig vond de emigratie in het geheim plaats. ‘Ik heb zo veel gehuild’, zegt Serero.

Ze groeide op in Mellah, de oude Joodse wijk van Fez. In deze Marokkaanse stad woonden in 1947, een jaar voor de staat Israël werd gesticht, 25 duizend Joden. Nu zijn het er amper nog honderd, van wie Serero er een is. Zij en bijna al die anderen uit die kleine gemeenschap zijn op leeftijd. Nageslacht valt er niet meer te verwachten. En dus voelt Serero soms weer die pijn. ‘Het jodendom gaat hier verdwijnen. Dat maakt me verdrietig’, zegt ze.

Serero drijft een juwelierszaak in het moderne centrum van Fez. Een straat verderop zit Jacques Mamane achter de toonbank van zijn winkel met Marokkaanse parafernalia: bewerkte messen, beschilderde theeglazen, leren tassen, dat werk. Zevenarmige kandelaars horen ook tot het aanbod, maar die bewaart hij voor speciale klanten, zijn Joodse familie of vrienden.

Ook hij beseft dat het binnen afzienbare tijd afgelopen is met het Joodse leven in Fez. ‘Elke Jood die overlijdt, wordt niet vervangen’, zegt hij.

Dat is in heel Marokko zo. In 1947 telde het land 350 duizend Joden. Nu zijn het er tussen twee- en drieduizend, van wie de meesten in Casablanca wonen. Alle jongeren die klaar zijn met hun middelbare school emigreren; de rijkeren naar Spanje, Frankrijk, de Verenigde Staten of Canada, de rest naar Israël. ‘Het enige dat hier overblijft is de Joodse cultuur’, zegt historicus Khalid Chegraoui, die aan de universiteit van Fez heeft gewerkt.

En waaruit bestaat die cultuur? Dat nu is het punt waarover de meningen in Marokko verschillen. Vraag het een oudere moslim en hij zal vermoedelijk zeggen dat Joden eeuwenlang in Marokko hebben geleefd en hun sporen hebben nagelaten. Vraag het een jongere moslim en hij zal beginnen over de politiek van Israël, en daar eventueel een negatieve kwalificatie over ‘de Joden’ aan toevoegen. ‘Het probleem met de jongeren is: zij hebben nooit een Jood gezien’, zegt Chegraoui. ‘Zij verwarren Israëliërs met alle Joden.’

Het tijdschrift TelQuel beschreef onlangs uitgebreid de geschiedenis van de Joodse Marokkanen. De teneur: of we het nu toegeven of niet, het Jodendom is een deel van de Marokkaanse identiteit. ‘De Jood in ons’, stond op de omslag. Er stond een Davidsster naast, want hoewel bijna niemand in Marokko dat nog weet, sierde die tot 1915 de Marokkaanse vlag. Voor Solange Serero was dit een erkenning. ‘Ik hou van Marokko, het is mijn land. Mijn wortels liggen hier.’

Haar voorvaderen van vaders kant behoorden tot de eerste Joden die zich in het gebied vestigden dat nu Marokko heet; wanneer precies is onduidelijk. De oudste bewijzen van Joods leven in Marokko stammen uit de Romeinse tijd, maar vermoedelijk kwamen hier al Joden na de verwoesting van de tempel in Jeruzalem in 586 voor Christus, aldus de Geschiedenis van Marokko van Herman Obdeijn e.a.

Van moeders kant gaat Serero’s geschiedenis terug naar het Spaanse Andalusië. Tijdens de 14de en vooral 15de eeuw vluchtten uit dit gebied grote groepen Joden naar Marokko, weg van het antisemitisme en de Inquisitie. Deze sefardische Joden trokken onder andere naar Fez, waar ze samen met de moslims die ook uit Spanje waren verdreven, grote invloed hadden. Ze verspreidden de Andalusische cultuur in muziek, gastronomie, bouwstijl en handwerk.

Vorig jaar bestond Fez twaalfhonderd jaar en dit werd groots gevierd. Maar in het organiserend comité zat geen enkele Jood, constateerde de Joods-Marokkaanse hoogleraar Ruth Grosrichard uit Parijs in TelQuel. Hoe konden de organisatoren dit vergeten? Jacques Mamane haalt zijn schouders op. Tijdens de feestelijkheden was er genoeg aandacht voor het Joodse verleden, vindt hij. ‘Wacht eens even’, zegt ook Mohammed Benzakour, een vriend van Mamane die zijn winkel bezoekt. ‘Hoeveel Joden wonen er nog in Fez?’

De eersten die naar Israël vertrokken, deden dit illegaal, omdat de Marokkaanse autoriteiten niet aan de emigratie meewerkten. Later zouden ze met tienduizenden per jaar Marokko verlaten. Volgens Mamane komt de Joodse uittocht uit Marokko louter voort uit het verlangen dat tijdens Joods Pasen wordt verwoord: ‘Volgend jaar in Jeruzalem.’ Maar anderen in de kleine Joodse gemeenschap van Fez geven toe dat ook antisemitisme van invloed is geweest.

Maar dit hardop zeggen is een andere zaak, want niemand wil voedsel geven aan nieuwe ongeregeldheden. Iedereen benadrukt dat de onderlinge relaties doorgaans goed zijn geweest, waarbij nooit wordt vergeten dat koning Mohammed V de Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog beschermde tegen deportatie. Maar er waren door de eeuwen heen wel degelijk discriminerende maatregelen en antisemitische incidenten.

Tegenwoordig speelt de problematiek tussen Israël en de Palestijnen een rol. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als Gaza wordt gebombardeerd, zoals onlangs? ‘Je merkt er niet veel van’, zegt Mamane. ‘Maar als Jood ben je gevoelig. Er is solidariteit met de Palestijnen.’ Solange Serero leest op de gezichten om haar heen dan wel vijandigheid. Maar de solidariteit met de Palestijnen noemt ze logisch. ‘Ik voel me solidair met de Joodse Israëliërs als ik op televisie hun gezichten vol pijn zie.’

Niettemin zijn Mamane en Serero nooit voorgoed uit Marokko vertrokken, hoewel ze het hebben overwogen. Mamane wilde uiteindelijk geen afscheid nemen van de winkel die zijn vader nog is begonnen. Serero’s emigratie naar Canada ging in 1973 niet door, omdat haar echtgenoot kort daarvoor was verongelukt. Ondanks alles hebben ze het goed, zeggen Mamane en Serero.

Met de oude wijk Mellah hebben de laatste Joden van Fez niets meer te maken. Ze wonen allemaal in de Ville Nouvelle, het nieuwe Fez. Ze hebben er hun eigen Club Maimonide en hun twee nieuwe synagoges. Ze helpen elkaar bij ziekte en begrafenissen. En er is gedoe, zoals in veel kleine gemeenschappen. ‘Die praat niet met die en zo’, zegt Mamane. Verder gaan ze op in de moslimwereld om hen heen.

Mellah ligt er deels verpauperd bij. Huizen worden met balken gestut. Het is de buurt geworden van de armere moslims. Het enige dat hier nog aan Joods leven herinnert, is de synagoge Aben Danane, die dienst doet als museum. En op de Joodse begraafplaats liggen 18 duizend doden te wachten, op bezoek uit het buitenland.

Bron: Volkskrant.nl/ Beeld: redactie Maroc.NL

Slinger
15-04-09, 07:22
Gelukkig kunnen de Joden nu vrij en ongediscrimineerd wonen in Israël.

mark61
15-04-09, 08:15
Bij mijn weten zijn joden uit de Arabische wereld tweede keusjoden. Komen achter Ashkenazim. Maar gelukkig nog voor Russen en falasha's.

knuppeltje
15-04-09, 08:24
Gelukkig kunnen de Joden nu vrij en ongediscrimineerd wonen in Israël.

Zonder de Palestijnse questi zou daar de heleboel in elkaar storten door de onderlinge haat en nijd tussen de joden in die heilstaat van je. Op zich al een reden voor de regering om de status quo te handhaven. Nou ja status quo, het landjepik gaat gewoon door, maar dat zal wel bij die status quo horen denk.

Slinger
15-04-09, 08:35
Bij mijn weten zijn joden uit de Arabische wereld tweede keusjoden. Komen achter Ashkenazim. Maar gelukkig nog voor Russen en falasha's.

Nou, dan zullen ze wel snel terugkeren naar Marokko en de andere Arabische landen, temeer omdat al die honderdduizenden Joden gedwongen werden door de Mossad om naar Israël te emigreren.

Slinger
15-04-09, 08:36
Zonder de Palestijnse questi zou daar de heleboel in elkaar storten door de onderlinge haat en nijd tussen de joden in die heilstaat van je. Op zich al een reden voor de regering om de status quo te handhaven. Nou ja status quo, het landjepik gaat gewoon door, maar dat zal wel bij die status quo horen denk.

Wist je niet dat dat precies de reden is dat hmas de strijd tegen Israël in stand houdt, namelijk om de bovenliggende factie te blijven?

knuppeltje
15-04-09, 08:38
Wist je niet dat dat precies de reden is dat hmas de strijd tegen Israël in stand houdt, namelijk om de bovenliggende factie te blijven?

Maak je niet ongerust, de prijs voor de grootste randdebiel had je allang.

Slinger
15-04-09, 08:49
Maak je niet ongerust, de prijs voor de grootste randdebiel had je allang.

Ik begrijp dat je geen argumenten meer hebt.

knuppeltje
15-04-09, 09:24
Ik begrijp dat je geen argumenten meer hebt.

O jawel, alleen heb jij nog een heleboel vragen niet beantwoord. Nu ga je vast vragen welke dan, maar dat had je toen dan maar meteen moeten doen duikelaar.

VerbalSmaeel
16-04-09, 01:16
Ik begrijp dat je geen argumenten meer hebt.
Ze [Louise Fresco] schrijft over de 'joden' die volgens haar zijn 'verdreven uit de Arabische landen'. Dat dit grotendeels een mythe is, weet ze kennelijk niet. Dat zionistische provocateurs in Irak aanslagen pleegden om zo een joodse exodus uit te lokken verzwijgt ze. Dat een deel van de joodse Marokkanen geprest werd het eigen land in te wisselen voor de 'Joodse natie' verzwijgt ze.

(...)

De feiten:

'The Jews of Iraq'

Article by Naeim Giladi

An Iraqi Jew tells his story of Zionist activities that Jews from Islamic lands did not emigrate willingly to Israel; that, to force them to leave, Jews killed Jews; and that, to buy time to confiscate ever more Arab lands, Jews on numerous occasions rejected genuine peace initiatives from their Arab neighbors.

I write this article for the same reason I wrote my book: to tell the American people, and especially American Jews, that Jews from Islamic lands did not emigrate willingly to Israel; that, to force them to leave, Jews killed Jews; and that, to buy time to confiscate ever more Arab lands, Jews on numerous occasions rejected genuine peace initiatives from their Arab neighbors. I write about what the first prime minister of Israel called "cruel Zionism." I write about it because I was part of it.'
Lees verder: http://www.jewsagainstzionism.com/zionism/impact/iraqijews.cfm







En wat betreft Marokko (...): luister naar het relaas van een joods Marokkaanse vrouw die met valse beloften naar Israel werd gelokt door zionistische agenten, en het liefst terug zou willen naar haar eigen land, een relaas dat de filmers Michel Khleifi en Eyal Sivan vastlegden voor hun schitterende documentaireserie Route 181. Ze verklaart: “Leidsmannen uit Israel vertelden ons wat te doen. Ze verborgen hun gezichten, ze verborgen zich onder grote djellaba’s zodat ze niet herkend konden worden. Mochten we gepakt worden dan zouden we niet weten wie die mensen waren. Ze hadden schuilnamen. In het Frans noemden ze ons ‘bezems.’ Weet u wat een bezem is? Wij deden het smerige werk. Zij waren de leiders, wij deden het vuile werk, het aansporen van mogelijke kandidaten voor emigratie naar Israel. Het werd allemaal van bovenaf gedirigeerd. Het was illegaal. Marokko verbood het, Marokko wilde dat zijn joden bleven. Ze vertrokken zonder paspoort, zonder ook maar iets, ’s nachts, zodat de buren het niet zouden merken. Mijn vader liet zijn zaak achter, zijn auto. Hij deed de deur op slot en vertrok gewoon. Vandaag de dag zou hij waarschijnlijk weigeren te vertrekken. Maar in die tijd was het een soort mode, het was voor iedereen goed om naar Israel te emigreren. Misschien waren ze bang en toch, mijn vader had een goed leven daar. Ik vertelde mijn vader om weg te gaan. Ik stuurde mijn ouders vooruit. Ze vonden nooit werk in Israel. Dat is wat de Marokkanen hier zo verbitterd heeft gemaakt. Ze waren niet gewend aan dit soort leven, ze waren niet gewend aan werken in de landbouw. Ze werden in coöperatieven gestopt, ergens in het achterland, ver van de bewoonde wereld.” De vrouw vertelt dat ze toen te jong was om door de zionistische propaganda heen te prikken. “Het hele liedje, al die rotzooi die ze ons vertelden, slikten we voor zoete koek. We geloofden alles dat ze zeiden. Ik zou het nu niet meer geloven… De Marokkanen zijn in de luren gelegd. Ik was een van de eersten die erin trapte, ik herhaalde alleen maar wat me verteld was. Het is waar, ik heb anderen een rad voor ogen gedraaid. Het is een teleurstelling. Ze vertelden ons wat we moesten zeggen. Hun beloften waren flinterdun.”


Eerder al schreef ik dat in de beginjaren de muziek van de joodse Arabieren niet op de Israelische radio gedraaid mocht worden omdat het te Arabisch klonk en de Arabische cultuur als inferieur werd beschouwd en zo ook de Arabische joden, want zij kwamen uit diezelfde cultuur voort. Naeim Giladi die in 1929 in Irak werd geboren en op 14-jarige leeftijd een zionistische agent werd, schreef over de discriminatie van joodse Arabieren in Israel en over de wijze waarop “het Israelische kaste systeem” werkt. Hij zag zich gedwongen zijn naam te veranderen om er aan werk te komen. In het autobiografische artikel The Jews of Iraq zet Giladi uiteen dat enige tijd na zijn aankomst in “het beloofde land” hij “gedesillusioneerd [was] door het geinstitutionaliseerde racisme, gedesillusioneerd door wat ik begon te leren over de zionistische wreedheden. Het voornaamste belang dat Israel had in joden uit islamitische landen was de aanvoer van goedkope arbeiders, speciaal voor het landbouwwerk dat de geürbaniseerde joden uit Oost Europa te min vonden. Ben-Goerion had de ‘Oriëntaalse’ joden nodig om de duizenden hectaren land te bebouwen die achtergelaten waren door de Palestijnen die door de Israelische strijdkrachten in 1948 waren verdreven.” Volgens de inmiddels naar de Verenigde Staten uitgeweken Giladi waren de zionistische leiders bereid om hiervoor tot het uiterste te gaan en wilde met zijn publicaties “de Amerikaanse bevolking, en vooral de Amerikaanse joden vertellen dat de joden uit de islamitische landen niet vrijwillige naar Israel waren gemigreerd; dat om ze te dwingen te vertrekken joden andere joden hadden vermoord; en dat om tijd te winnen steeds meer Arabisch land te confisqueren joden bij talloze gelegenheden ware vredesiniatieven van hun Arabische buren hadden verworpen. Ik schrijf over wat de premier van Israel noemt 'wreed zionisme.' Ik schrijf erover omdat ik er een onderdeel van was.” Hij verwees daarmee naar bomaanslagen “begaan door zionistische agenten om angst onder de joden te zaaien en zo hun exodus naar Israel te bevorderen,” een conclusie die gedeeld wordt door verschillende onderzoekers zoals de befaamde onderzoeksjournalist David Hirst, het voormalige Knessetlid Uri Avnery, en Wilbur Crane Eveland, een voormalige hoge CIA functionaris die in het Midden Oosten was gestationeerd.

http://stanvanhoucke.blogspot.com/2009/04/louise-o-fresco-van-de-nrc.html

Al Sawt
16-04-09, 16:03
Bij mijn weten zijn joden uit de Arabische wereld tweede keusjoden. Komen achter Ashkenazim. Maar gelukkig nog voor Russen en falasha's.

Maar volgens Slinger toch vrij van discriminatie.

Spoetnik
16-04-09, 20:47
Maar volgens Slinger toch vrij van discriminatie.

Ik denk dat Slinger nooit in Israel is geweest.

Slinger
16-04-09, 21:46
Vertel eens jongens, hoe veel sefardische Joden willen terugkeren vanuit Israël naar het Arabische land van herkomst?

John2
16-04-09, 23:29
Bij mijn weten zijn joden uit de Arabische wereld tweede keusjoden. Komen achter Ashkenazim. Maar gelukkig nog voor Russen en falasha's.
Volgens mij zijn Joden van oorsprong Arabieren?
Althans zoals jullie het woord arabieren gebruiken.




Maar volgens Slinger toch vrij van discriminatie.
Vreemd dat een moderator zich laat verleiden tot het geven van een gedachtenbeeld van een ander terwijl hij een stelling beantwoord van een derde persoon??? :fpuh:


Ik denk dat Slinger nooit in Israel is geweest.

En jij er hooguit over heen gevlogen?

mark61
17-04-09, 08:44
Volgens mij zijn Joden van oorsprong Arabieren?
Althans zoals jullie het woord arabieren gebruiken.




Vreemd dat een moderator zich laat verleiden tot het geven van een gedachtenbeeld van een ander terwijl hij een stelling beantwoord van een derde persoon??? :fpuh:



En jij er hooguit over heen gevlogen?

Ha, baas Wauwel is terug :hihi:

Ja al Sawt's hogere literaire stijlfiguren zijn aan jou niet besteed :strik:

Somehow, ik weet zelf niet waarom, geloof ik eerder dat Spoetnik in Tel Aviv woont dan dat jij onlangs nog in Luxor op de West Bank bent geweest.

Slinger
17-04-09, 10:05
Vreemd dat een moderator zich laat verleiden tot het geven van een gedachtenbeeld van een ander terwijl hij een stelling beantwoord van een derde persoon??? :fpuh:



Ja, typerende houding voor hem. Ik reageer er al niet eens meer op.

knuppeltje
17-04-09, 10:53
Ja, typerende houding voor hem. Ik reageer er al niet eens meer op.

Dat laatste is allang zo als het om beantwoorden van moeilijke vragen gaat. :giechel:

Slinger
17-04-09, 11:21
Dat laatste is allang zo als het om beantwoorden van moeilijke vragen gaat. :giechel:

Telkens weer voel ik me vereerd met je grenzeloze vertrouwen in mij...

Al Sawt
17-04-09, 12:26
Ik denk dat Slinger nooit in Israel is geweest.Hij is niet gek.

Want de messias moet daar een zooitje opruimen.

John2
17-04-09, 12:42
Ha, baas Wauwel is terug :hihi:

Ja al Sawt's hogere literaire stijlfiguren zijn aan jou niet besteed :strik:

Somehow, ik weet zelf niet waarom, geloof ik eerder dat Spoetnik in Tel Aviv woont dan dat jij onlangs nog in Luxor op de West Bank bent geweest.

Zoek jij nu maar eerst eens op hoe veilig een gastank is en hoeveel ongelukken er mee gebeuren, meneer de wetenschapper.


Ja, typerende houding voor hem. Ik reageer er al niet eens meer op.
Tja zie het modereren dan toch wel met een andere inhoud.

mark61
17-04-09, 13:43
Zoek jij nu maar eerst eens op hoe veilig een gastank is en hoeveel ongelukken er mee gebeuren, meneer de wetenschapper.

Nee, dat ging jij doen. Wat ben je toch vergeetachtig. Jij beweerde, jij bewijst.

Hoe ver is het van Gori naar de Ossetische grens?

Al Sawt
17-04-09, 14:34
Tja zie het modereren dan toch wel met een andere inhoud.Je kan niet altijd rekening houden met dorpsidioten.

knuppeltje
17-04-09, 15:38
Telkens weer voel ik me vereerd met je grenzeloze vertrouwen in mij...

Zou je denken? Tja, grenzeloos is in dit geval gelijk aan niets dus.

ronald
20-04-09, 05:53
Vertel eens jongens, hoe veel sefardische Joden willen terugkeren vanuit Israël naar het Arabische land van herkomst?

Ik ken er honderden waarvan er velen zijn geboren in Marokko, Algerije, Tunesie, Libie, Egypte, Jemen, Ethiopie, Irak, Libanon, Syrie en zelfs Iran...nee....geen enkele heeft het idee of plan om ooit weer terug te keren naar het land waar hun voorvaderen honderden jaren hebben gewoond. Velen koesteren wel dierbare herinneringen maar dat gaat meer over de hechte joodse gemeenschappen die er bestonden met hun eigen cultuur.
Misschien zakt Spoetnik even iets naar het zuiden af en gaat vanaf Shabazi tot in Jaffo een enquete houden onder Sefardische Joden?