PDA

Bekijk Volledige Versie : Rotterdam gaat door met Tariq Ramadan



Wortel
15-04-09, 11:18
Rotterdam zet de samenwerking met islam-adviseur Tariq Ramadan voort. Dat heeft wethouder Grashoff van integratie gezegd. Ramadan is gasthoogleraar Burgerschap en Participatie op de Erasmus Universiteit.

De gemeente heeft onderzoek gedaan naar omstreden uitspraken van Ramadan die waren gepubliceerd door de Gay Krant. Het blad citeerde uit bandopnames van Ramadan,waarin hij kwetsende uitlatingen doet over vrouwen en homo's. Volgens Grashof is het artikel van de Gay Krant "onjuist, tendentieus, onvolledig en uit de context gehaald.''

De opnames waarop de Gay Krant zich heeft gebaseerd, zijn naar schatting meer dan tien jaar oud.

De conclusie van het college wordt donderdag besproken in de gemeenteraad. Grashoff heeft woensdag een brief naar de gemeenteraad gestuurd over de bevindingen.

Bron: RTV Rijnmond

illmatik
15-04-09, 12:08
De martelaar van Erasmus

Er ligt weer eens een moslimprominent onder vuur. Tariq Ramadan, rechtsfilosoof, moslimdenker, sociale partner, hoogleraar en publicist, heeft zich in de afgelopen jaren een serieuze positie als gesprekspartner in serieuze moslimzaken verschaft. Op eigen kracht en met zijn Godgegeven ‘common sense’, integriteit en charisma. Het heeft een tijdje geduurd maar moslims in West-Europa hebben eindelijk een ‘gezicht’ waarin ook tal van overheden en maatschappelijke organisaties een serieuze gesprekspartner erkennen. Het is moeilijk een mening te vormen over dit verhaal. Ramadans ‘tegenpartij’, journalist Henk Krol, heeft een waar lobbyapparaat om zich heen verzameld en doet zijn uiterste best Ramadan neer te zetten als een wolf in schaapskleren. Het is niet de eerste keer dat iemand dit bij Ramadan probeert. Krol gaat zelfs al zover dat hij een rechtszaak heeft aangespannen tegen Ramadan. Het primaire doel: Tariq ontheffen van zijn gastleerstoel aan de Erasmusuniversiteit. In werkelijkheid is men er enkel weer ouderwets op uit om wat uitgekauwde moslimissues als gerecylced magnetronmaaltijd voor te schotelen.

Het was een langere tijd een doorn in het oog van vele islamcritici die, gedreven uit rancune, jaloezie of gewoon ordinaire moslimhaat en onder de pretext van ‘kritische benaderingen in het belang van de Westerse vrijheden’ iedere spierinspanning die Tariq Ramadan deed en doet tegen een infrarood licht houden. Gezien de ontwikkelingen en verharding van het maatschappelijk debat in de afgelopen jaren vinden we uitspraken over islam en moslims niet zo gek meer, hoe zeer kwetsend, grievend en provocerend ze ook mogen zijn. Hans Teeuwen durft weer op te treden als de verkoper van ADHD, Geert Wilders is de nationale politieke clown voor gelach ende vermaak en menig rechtse publicist durft zich steeds meer uit te spreken tegen de aanwezigheid van een in burqa gehulde moslimbuurvrouw die in haar eigen achtertuin wanhopig haar gezicht probeert te bruinen in de schaarse Nederlandse zon. Conform deze ontwikkelingen en verharding roeren ook moslims zich. Schrijvers, publicisten, maatschappelijke voormannen en politici, mensen die geen blad voor de mond nemen en opkomen voor hun moslimidentiteit, trachtend deze zo goed en zo kwaad als het maar kan te laten rijmen met de eigen identiteitsregels en de maatschappelijke regels in dit oh zo xenofobisch land. Wie er even afstand van kan nemen en relativeert, moet zich toch even achter de oren krabben over de druktemakerij in Nederland. Een hoop geschreeuw, minder dan weinig wol.

Nu ook weer: zoals een echte, aangepaste (nieuwe) Nederlander neemt ook Tariq Ramadan geen blad voor de mond en is hij kritisch. Over moslims, over niet-moslims, over de relatie tussen die twee groepen, over het milieuprobleem, de oorlog in Irak en Afghanistan, de nieuwe BBS-velgen die niet onder een Golf R32 passen maar perfect in het design passen, over de wel of niet te plaatsen windmolens in de havens van Urk, over het gebrek aan halal broodjes gezond bij Delifrance. Want Tariq lust wel een broodje en is van alle markten thuis. Over Israël en haar zionisme, over homo’s. Ho, wacht eens even, homo’s? Dat kan dus even niet. Die zijn heilig in dit land. Kritiek op homoseksualiteit is gelijk aan antisemitisme. Als het aan Henk Krol ligt, komt de doodstraf te staan op ook maar één afkeurende blik richting het COC. En Tariq heeft iets ergs gezegd over homo’s. Zegt Henk, tenminste. Alleen heeft Henk geen bewijs. De Gay Krant verspreidt onjuiste citaten in haar berichtgeving en deze doen eigenlijk dienst als de basis voor de Henk’s verhaal. In Henk’s zucht naar roem, geld, vrouwen en bier heeft hij zich hiermee compleet belachelijk gemaakt. Door de aantijgingen aan het adres van Ramadan is er echter wel een storm van verontwaardiging ontstaan en is er een heuse lobby aan de gang om Tariq uit zijn positie van hoogleraar aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam te krijgen. Niet omdat Tariq nou echt iets ergs heeft gezegd over homo’s maar gewoon, omdat het Tariq Ramadan is.

Die Euro-moslims reageren eindelijk wat meer ontspannend op kritiek en dus is een kritische moslim zoals Tariq, die veel van die kritiek moeiteloos van tafel veegt met tegenargumenten, niet welkom. Want mensen zoals Henk Krol willen vooral in gesprek blijven met moslims, maar wel onder voorwaarden. Zo mag een moslim een niet al te intelligent weerwoord voeren. En zeker geen discussies winnen. De Benzakour’s, de Cheppih’s, de Eddaoudi’s en de Jabri’s van deze wereld mogen schrijven en roepen wat ze willen, zolang ze maar vooral het imago van individuen behouden en niet de vorm van een blok ten gunste van iemand zoals Tariq Ramadan vormen. Dat is anarchie. Dat is ongewenst. Dat is een gevaar voor de democratie. Want moslims die gebruik maken van hun recht op vrijheid van meningsuiting, daar is die democratie niet voor ontworpen. Die is ontworpen voor niet-moslims om iets te hebben om achter te verschuilen wanneer zij ‘andersdenkenden’ een hak willen zetten. It’s all right, cause it’s all white ©.

Hoe meer je de gang van zaken tussen Henk Krol en Tariq Ramadan volgt, ontstaat daar de indruk dat men niet uit is om gerechtigheid te halen maar om een groeiend element van moslimleiderschap (in de vorm van Tariq Ramadan) vooral te besmeuren en buitenspel te zetten. Voor inhoudelijkheden is al voldoende geschreven, ik verwijs naar artikelen van collega-schrijver Benzakour. En ook een op 1 april 2009 in De Volkskrant gepubliceerde reactie van Tariq Ramadan zelf, op het hele verhaal. Deze schrijfsels proberen nog enigszins op de inhoud in te zoomen. Maar in hun achterhoofden weten Benzakour en Ramadan beiden zelf ook wel waar het om te doen is. Niet om wel of niet gedane uitspraken, maar om de integriteit van getoond moslimleiderschap en intellect zoveel mogelijk onderuit te halen. Want Tariq Ramadan wordt nu eenmaal steeds meer erkend en gezien als het gezicht van de toekomstige moslims in Europa. Dat is beangstigend voor veel Nederlanders, en intellectuele penisnijd doet al gauw de ronde.

De vooringenomenheid van Jeroen Pauw om in zijn dagelijkse kookshow van mediabraaksels Achmed Marcouch ruim baan te bieden Ramadan vooral in de soep te laten lopen, alsof de zaak al klink en klaar is, bevestigt dit. Geen kritische noot naar Henk Krol, geen vraag naar wat er zich werkelijk heeft afgespeeld, niet eens de moeite om dit verhaal voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen door Krol en Ramadan simpelweg tegenover elkaar te zetten en ze gewoon een uur lang te laten praten (was geweldige televisie geweest), dat is niet opgekomen bij welke redacteur dan ook. Wel bij mij, maar ik ben dan ook geen televisieredacteur. Ik heb namelijk een vak geleerd. En onderdeel van dat leerproces was vooral gericht op het ontwikkelen van een kritische kijk op zaken. Daar beschik ik over. Daar beschikt Benzakour over, Tariq Ramadan ook en zelfs Achmed Marcouch, welke verweten kan worden dat hij beter weet dan wat hij verkondigt. Maar mediamakend Nederland bewijst maar weer eens aan een gebrek aan creativiteit te lijden. En dat is nog maar het voordeel van de twijfel aan de stank van opzet die urenlang meurt en geurt in windkracht 12. Bij ieder ander onderwerp dat de gemoederen hoog doet oplopen, wordt de betrokkene binnen no time opgetrommeld en aan tafel gezet. Ga maar zitten, en laat je maar gaan. Unleash hell. Smoke your opponent. Debatteer. Discussieer. Doe aan dialoog. Praat!

Gek genoeg wordt er enkel bij dit soort gedoe (moslimprominenten onder vuur) wreed om de hete brij heen gedraaid en worden alle toeschouwers uitgenodigd om deel te nemen aan de discussie, behalve de betrokkene zelf. Henk Krol krijgt her en der ruim baan om zijn verhaal te doen. Het gevolg is de tenenkrommende aflevering van Pauw & Witteman, met een uiterst belachelijke Jeroen Pauw die doet alsof de rechtszaak die Henk Krol heeft aangespannen tegen Ramadan al lang en breed is gewonnen door Krol en met een op zijn pik getrapte Marcouch die even de doodschop komt uitdelen. De intenties van Marchouch zijn wel duidelijk, die wil vooral gezien blijven worden als de undisputed heavyweight champion moslim- en/of Marokkanenleider in Nederland. En daar moet iedereen voor wijken, daar was niets verrassends te zien of te horen. Het is de lobby tegen Tariq Ramadan die storend is. Alsof men ermee probeert te bereiken de rechter vooraf al te beïnvloeden door een lobby te voeren. Je zou bijna denken dat er geen enkele jood bij betrokken is, want in het voeren van lobbyapparaten zijn de joden wereldkampioen en deze lobby tegen Tariq Ramadan is werkelijk te amateuristisch voor woorden.

Tariq Ramadan wordt nou eenmaal serieus gezien als een leider van moslims in Europa, of in ieder geval een voorbeeld voor toekomstige generaties. Overal waar de man komt is er gehoor, zowel onder moslims als niet-moslims. En dat is niet vreemd, als je zijn inhoud kent. Dat besef heeft toegeslagen bij de mensen die vooral verdeeldheid onder moslims willen zaaien en de kritische kijk op zaken van Tariq willen ondermijnen, opdat zij weer ruim baan hebben in het ‘aanpakken’ van moslims, zonder dat daar een serieus weerwoord op komt. Tariq is momenteel dat weerwoord dat hot is. Dus staat Tariq op de dodenlijst van de intellectuele Holleeders en moet worden opgeruimd, because he is bad for business. Anti-islambusiness, welteverstaan. De persoon Tariq is niet eens belangrijk, het gaat om de mindset die hij vertegenwoordigt. Maar de persoon Tariq wordt hierdoor wel aangetast door een nietsontziend xenofobisch apparaat dat meent op te staan voor vrijheden, maar tegelijkertijd die vrijheden uitlegt als eenzijdig en niet geldend voor moslims. Het is die dubbele moraal, waar ik me ondertussen niet eens meer om kan verbazen. Het is schofterig. Het is oneerlijk. Het is tenenkrommend en het is tegelijkertijd vermakelijk. En het is ook weer ouderwets typisch Nederlands.

Geen land zo leuk als Nederland.

Voor meer info verwijs ik naar www.wijsteunen.nl/tariqramadan

© www.mirsab.nl

Julien
15-04-09, 12:16
En terecht.

Charlus
15-04-09, 13:30
En terecht.
Ja, lachen.

Wortel
15-04-09, 15:15
Bij RTV Rijnmond komen nu zeer tegenstrijdige berichten binnen.:confused: Het is nu even afwachten tot dat de hysterie wat geluwd is en er meer duidelijkheid komt over wat er nu waar is.

Max Stirner
15-04-09, 16:20
[b]Anti-islambusiness, welteverstaan. De persoon Tariq is niet eens belangrijk, het gaat om de mindset die hij vertegenwoordigt. Maar de persoon Tariq wordt hierdoor wel aangetast door een nietsontziend xenofobisch apparaat dat meent op te staan voor vrijheden, maar tegelijkertijd die vrijheden uitlegt als eenzijdig en niet geldend voor moslims. Het is die dubbele moraal, waar ik me ondertussen niet eens meer om kan verbazen. Het is schofterig. Het is oneerlijk. Het is tenenkrommend en het is tegelijkertijd vermakelijk. En het is ook weer ouderwets typisch Nederlands.

Geen land zo leuk als Nederland.

Voor meer info verwijs ik naar www.wijsteunen.nl/tariqramadan

© www.mirsab.nl



Ja, maar ja:

Waarom zouden we politiek incorrecte 'meningen' - als je religieuze dogma's over homo's zo kan bestempelen - moeten subsidiëren ?


Je hebt in NL alle vrijheid om zo'n 'mening' te verkondigen, maar dan ben je geen geschikte troetelmoslim en moet je dus een echte baan zoeken.

knuppeltje
15-04-09, 16:39
[b]niet eens de moeite om dit verhaal voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen door Krol en Ramadan simpelweg tegenover elkaar te zetten en ze gewoon een uur lang te laten praten (was geweldige televisie geweest), dat is niet opgekomen bij welke redacteur dan ook.

Dat vraag ik me eigenlijk af, eerder denk ik dat ze daar niet allebei zin in hadden, wie van de twee weet ik niet, en ook niet of het wel geweldig zou zijn geweest

illmatik
16-04-09, 06:37
dan ben je geen geschikte troetelmoslim en moet je dus een echte baan zoeken.

Dat moet je maar net willen zijn.

Echte mannen hebben gewoon een baan. Echte vrouwen ook.

Julien
16-04-09, 10:18
Ja, lachen.

Over uitspraken van hem van vele jaren geleden kan ik niet oordelen, maar ik ken hem van interviews op de Franse tv en hij komt op mij over als een zeer intelligente, tolerante en modern denkende man. Ik zie liever een Tariq Ramadan in Rotterdam, dan een of andere ongeletterde imam uit een uithoek van Marokko of Turkije.

Julien
16-04-09, 10:19
Trouwens de vergelijking met Erasmus is knap bedacht. Zit wel wat in.