PDA

Bekijk Volledige Versie : Koe lijkt voor 80 procent op ons



knuppeltje
24-04-09, 09:55
Amsterdam De genetische code van de koe is opgebouwd uit 22 duizend verschillend genen; 80 procent daarvan overlapt met die van de mens.
Dat melden Australische en Amerikaanse onderzoekers vandaag in het tijdschrift Science. Daarmee vertoont de mens grotere genetische gelijkenis met de koe dan met muizen en ratten.
De groep onderzoekers, onder supervisie van het Baylor College of Medicine in Houston, heeft als eerste ter wereld het genoom, de totale genetische code, van de koe ontrafeld. Dat is goed voor de wetenschap en goed voor betere biefstuk en betere melk, zo onderbouwt de groep zijn zoektocht. Er is zes jaar aan de ontrafeling gewerkt. Kosten: 25 miljoen dollar.
Het koeproject is daarmee veel goedkoper dan de ontcijfering van het menselijk genoom, in 2003. Dat heeft dertien jaar gekost en 2,7 miljard dollar.
Het ontcijferen van de genetische code is de afgelopen jaren dankzij snelle technologieontwikkeling aanzienlijk goedkoper geworden, zegt Johan van Arendonk, hoogleraar fokkerij en genetica aan Wageningen Universiteit. Hij noemt de publicatie over het koeiengenoom een mijlpaal. 'Nu kan een volgende stap worden gezet: inzicht verkrijgen in de precieze functie van die genen in bijvoorbeeld stofwisselingsprocessen en bij de opbouw van immuniteit.' (Volkskrant van vandaag.

Zou het waar zijn? Nouja als het het hier allemaal eens leest dan kan de uitdrukking: 'stomme koe' toch zomaar niet voor niets zijn verzonnen toch?
Ik bedoel...heeft iemand wel eens 'stomme muis' horen zeggen, of stomme rat, dat lijkt nergens op toch?

Maar dat ze dat allemaal kunnen onderzoeken en er ook nog iets heel goeds mee doen blijft toch reuze boeiend vind ik.

Soldim
24-04-09, 11:32
Zou het waar zijn? Nouja als het het hier allemaal eens leest dan kan de uitdrukking: 'stomme koe' toch zomaar niet voor niets zijn verzonnen toch?
Ik bedoel...heeft iemand wel eens 'stomme muis' horen zeggen, of stomme rat, dat lijkt nergens op toch?

Maar dat ze dat allemaal kunnen onderzoeken en er ook nog iets heel goeds mee doen blijft toch reuze boeiend vind ik.

Overlappende genen en lijken op zijn twee verschillende dingen.

knuppeltje
24-04-09, 14:52
Overlappende genen en lijken op zijn twee verschillende dingen.

Ja meester. :)

Munier
25-04-09, 15:18
Overlappende genen en lijken op zijn twee verschillende dingen.
Ik geloof dat de gebruikte term homoloog is.

De mens is genetisch ook voor 60% homoloog met een banaan.

Joesoef
25-04-09, 15:21
Ik geloof dat de gebruikte term homoloog is.

De mens is genetisch ook voor 60% homoloog met een banaan.


We zijn de pisang?

H.P.Pas
25-04-09, 16:49
We zijn de pisang?

Is het genoom van de pineut al opgehelderd ?

Joesoef
25-04-09, 18:14
Is het genoom van de pineut al opgehelderd ?

rentrer la pine sous le bras Naar horen zeggen. Maar dat taalgebruik, ik kan dat bijna niet geloven van een land met zulke keukentechnieken.