PDA

Bekijk Volledige Versie : Homoseksualiteit vanaf nu strafbaar in Burundi



Marsipulami
25-04-09, 22:23
Homoseksualiteit vanaf nu strafbaar in Burundi


De Burundese president Pierre Nkurunziza heeft een wet afgekondigd die homoseksualiteit strafbaar gemaakt, zo hebben 63 internationale en nationale mensenrechtenorganisaties zaterdag bekendgemaakt in een communiqué dat door Human Rights Watch (HRW) is verspreid.

Tot twee jaar cel
De nieuwe wet zegt dat seks tussen twee mensen van hetzelfde geslacht illegaal is, wat een primeur is in de geschiedenis van Burundi. Er staat drie maand tot twee jaar gevangenisstraf op homoseksualiteit.

Tegenover het Franse persbureau AFP heeft een bron bij het Burundese presidentschap het afkondigen van de nooit officieel bekendgemaakte wet bevestigd. Het parlement had de wet midden maart zo goed als unaniem aangenomen. (belga/mvdb)

tanger'73
25-04-09, 22:30
Is dat een islamitisch land?

Marsipulami
25-04-09, 22:38
Is dat een islamitisch land?

10% moslim / 70 % christen / 20% natuurgodsdiensten

IbnRushd
25-04-09, 23:06
Is dat een islamitisch land?

Pierre Nkurunziza, de president van Burundi, is een christen.

Witte78
26-04-09, 03:37
Ik vraag me af of ze de cel moeten delen...

Zou dit weer een achterlijke interpretatie zijn van godsgeloof, of gewoon achterlijkheid.

AdamRon
26-04-09, 04:37
Ik vraag me af of ze de cel moeten delen...

Zou dit weer een achterlijke interpretatie zijn van godsgeloof, of gewoon achterlijkheid.

I denk geen van beide. ik zou kunnen zeggen dat het een van deze twee dingen zou kunnen zijn dat hij deze wet heeft ingevoert.

1. Het overgrote deel van het land bestaat uit Hutu's en Tutu's, hijzelf was lid van de rebellengroup betaande uit Hutu's.
Iedereen weet wat daar voor etnishe (zuiveringen) moorden zijn gepleegd tijdens de burgeroorlog daar.
Zijn vader is vermoord, hijzelf ook bijna, hij zou makkelijk gesteund door een wet zijn (politieke) tegenstanders kunnen beschuldigen dat ze homo zijn.

2. Het land word al tijden geteisterd door HIF/AIDS en een groeiend aantal slachtoffers te verwerken heeft door gebrek aan anti conseptie middelen.
In dit geval is het duidelijk dat hij het probleem met de verkeerde middelen aanpakt

Dit was de eerste gedachte die bij mij opkwam na het lezen van het bericht, ik kan het ook verkeerd hebben

StevieK
26-04-09, 08:10
I denk geen van beide. ik zou kunnen zeggen dat het een van deze twee dingen zou kunnen zijn dat hij deze wet heeft ingevoert.

1. Het overgrote deel van het land bestaat uit Hutu's en Tutu's, hijzelf was lid van de rebellengroup betaande uit Hutu's.
Iedereen weet wat daar voor etnishe (zuiveringen) moorden zijn gepleegd tijdens de burgeroorlog daar.
Zijn vader is vermoord, hijzelf ook bijna, hij zou makkelijk gesteund door een wet zijn (politieke) tegenstanders kunnen beschuldigen dat ze homo zijn.

2. Het land word al tijden geteisterd door HIF/AIDS en een groeiend aantal slachtoffers te verwerken heeft door gebrek aan anti conseptie middelen.
In dit geval is het duidelijk dat hij het probleem met de verkeerde middelen aanpakt

Dit was de eerste gedachte die bij mij opkwam na het lezen van het bericht, ik kan het ook verkeerd hebben

Ik kan met je gedachtegang meekomen,
en hij denkt dat HIV/AIDS alleen maar door homos worden overgedragen. We weten allemaal dat HIV wordt overgedragen door veel wissellende onbeschermde kontakten, de man is van nature een jager en de man geeft en de vrouw ontvangt. En natuurlijk was in de onbekende tijden de man (hetero of homo) de virus doorgaf gaf.
Maar hij niet wetende dat het merendeel de bi-mannen dit het meeste overbrengen.
Want echte homo stellen zijn net als hetero stellen monogaam.
Het is net die tussenliggende man die het meeste heeft overgebracht. Omdat zijn kennis daar niet zover ingaat of willen gaan geeft hij natuurlijk de homos ( het moet tenslotte een naam hebben) de schuld.

knuppeltje
26-04-09, 08:18
Is dat een islamitisch land?

Moet dat?

knuppeltje
26-04-09, 08:20
Pierre Nkurunziza, de president van Burundi, is een christen.

Dan is het gezien de geschiedenis eigenlijk nog een gematigde ook.

AdamRon
26-04-09, 10:35
:fpimp:
Homoseksualiteit vanaf nu strafbaar in Burundi


De Burundese president Pierre Nkurunziza heeft een wet afgekondigd die homoseksualiteit strafbaar gemaakt, zo hebben 63 internationale en nationale mensenrechtenorganisaties zaterdag bekendgemaakt in een communiqué dat door Human Rights Watch (HRW) is verspreid.

Tot twee jaar cel
De nieuwe wet zegt dat seks tussen twee mensen van hetzelfde geslacht illegaal is, wat een primeur is in de geschiedenis van Burundi. Er staat drie maand tot twee jaar gevangenisstraf op homoseksualiteit.

Tegenover het Franse persbureau AFP heeft een bron bij het Burundese presidentschap het afkondigen van de nooit officieel bekendgemaakte wet bevestigd. Het parlement had de wet midden maart zo goed als unaniem aangenomen. (belga/mvdb)


Ik denk dat deze post voor de zoveelste keer een poging is om een bepaalde religie in discrediet te brengen, dat is weer kaas op het brood voor sommige mensen, terwijl het mischien ook andere achtergronden kan hebben
Ik vraag mij af waarom er bij elk geval het geloof erbij getrokken moet worden.

Zou het niet kunnen dat deze president een manier heeft gevonden om zijn (politieke) tegenstanders op een legale wijze uit de weg te ruimen bij nieuwe verkiezingen?

Ik zeg niet dat ik het bij het rechte eind heeft, maar ik probeer dingen zo objectief mogenlijk te zien..

Daarom kan het ook zo zijn dat deze man citaten uit het heilige schrift (net als de Talibaan doet) misbruikt om zijn doel te heiligen terwijl mensen die dezelfde geloofsovertuiging en bij een goede Imam/Predikant/Dominee bezoekende dupe zijn van dit soort gevallen.

Peace:denk:

AdamRon
26-04-09, 10:51
Pierre Nkurunziza, de president van Burundi, is een christen.
Er zal een speciale reden zijn waarom je dit zegt.
Je zou ook met dezelfde gedachten gang die je heeft kunnen zeggen dat Sjeik Issa bin Zayed Al Nahyan een Moslim is

knuppeltje
26-04-09, 11:48
Er zal een speciale reden zijn waarom je dit zegt.
Je zou ook met dezelfde gedachten gang die je heeft kunnen zeggen dat Sjeik Issa bin Zayed Al Nahyan een Moslim is


Onze Ibn zegt nooit iets zonder bedoeling, die lult echt niet zomaar uit zijn nek. Tis soms wel eens raden wat de bedoeling is, maar dat moet kunnen toch. :)

Joesoef
26-04-09, 11:51
Er zal een speciale reden zijn waarom je dit zegt.
Je zou ook met dezelfde gedachten gang die je heeft kunnen zeggen dat Sjeik Issa bin Zayed Al Nahyan een Moslim is



wikipedia over deze president:
Familie/gezin

Pierre Nkurunziza, naar eigen zeggen een wedergeboren christen, is gehuwd in 1994 en vader van twee zonen. Hij komt uit een gezin met zeven kinderen. Twee van zijn broers en zusters kwamen om na de uitbraak van de burgeroorlog in 1993 en drie andere sneuvelden als strijders van de CNDD-FDD. Slechts een van zijn broers en zussen, een zus, is nog in leven.

Ron Haleber
26-04-09, 12:23
Landen waar moorden als de gangbare omgangsvorm geldt voor de staat en de individuen, is het wettelijk invoeren van 'moord' op van alles zeer vanzelfsprekend...

Probleem is dat moord als 'normaal' geworden vorm van communiceren daarna niet meer kan worden afgeschaft...

Zie als voorbeeld Kongo, Sudan, Somalië en de rest...

AdamRon
26-04-09, 14:01
Onze Ibn zegt nooit iets zonder bedoeling, die lult echt niet zomaar uit zijn nek. Tis soms wel eens raden wat de bedoeling is, maar dat moet kunnen toch. :)

Misschien wel, misschien niet... Ik weet het niet.
Het enigste wat ik wel vaak zie gebeuren om deze forum dat alles wat er gebeurt in de wereld wat niet goed is meteen het geloof erbij gehaald word, of het nu Christenen zijn of Moslims dat maakt niet uit voor mij,
Ik vind het alleen jammer dat het dan makkelijk kan ontaarden in een ordinaire scheldpartijen over en weer, inplaats van een gezonde discussie tussen mensen.

Men zou het eens moeten proberen om de klote dingen die in de wereld gebeuren eens gaan zien als mens en proberen een gesprek aan te gaan zonder vooroordeel van geoofsovertuiging maar van mens to mens.
Dat geld zowel voor Christenen, Moslims, Katholieken, Joden.. enz, enz

De wereld is maar een klein bolletje

AdamRon
26-04-09, 14:36
wikipedia over deze president:
Familie/gezin

Pierre Nkurunziza, naar eigen zeggen een wedergeboren christen, is gehuwd in 1994 en vader van twee zonen. Hij komt uit een gezin met zeven kinderen. Twee van zijn broers en zusters kwamen om na de uitbraak van de burgeroorlog in 1993 en drie andere sneuvelden als strijders van de CNDD-FDD. Slechts een van zijn broers en zussen, een zus, is nog in leven.

Ik denk te weten wat je hiermee bedoel te zeggen (corrigeer mij als ik het verkeerd heb).

De ellende in de wereld word ook veroorzaakt door mensen die zich Christenen noemen en niet alleen Moslims, daar heb je gelijk in.
Deze man heeft ook Familie verloren ten tijde van oorlog en dat zijn slechte dingen... helemal op de manier dat soms gaat.. dat blijft hangen en het maakt IMHO niet uit wat voor geloof je heeft, het zijn menselijke reacties.
Ik zal je een voorbeeld geven.

Ik kom uit een Amsterdamse familie zover ik terug an gaan in de tijd.
Tijdens 40/45 ben ik ook mijn halve familie verloren, verraden door mensen die ze hielpen onderduiken in de buurt van Obdam/Heerhugowaard, zo mijn familie is dus gehalveerd door de Duitsers..
Heb ik nu een hekel aan Joodse geloof ???

Nee, omdat ik van mening bent dat een mens is een mens, met (soms) rare kronkels in de hersenen (gevallen genoeg bekent) en dat het in mijn ogen niet uitmaakt wat voor geloof je heeft.

Rasisme is in mijn ogen het ergste wat er is.
Israel versus Palestina.
Bij mijn beste weten zijn de Palestijnen daar altijd al geweest en het probleem begon toen de staat Israel werd afgeroepen en de mensen werden van hun grond verdreven ten gunste van de kolonisten, ze werden verdreven naar de Gazastrook.
dit vind ik belachelijk en mensonterend. dan denk ik. Hebben die joden dan helemaal niets geleerd van 40/45 waarbij ze hele families verloren.. ze zijn in dit geval geen haar beter dan de Duitsers want ze doen preces hetzelfde met de Palestijnen als wat ze zelf hebben ondervonden in de verdelgings kampen van Duitsland
Zeg ik dat het Joodse geloof slecht is???
Nee.. het zijn een paar mensen met kronkels in hun hoofd.. het heft niets met geloofsvertuiging te maken.

Hetzelfde geld voor mensen die zeggen dat ik onrein en een Kufr bent en daarom moet worden afgemaakt.
Is de Islam slecht ???
Je weet mijn antwoord al denk ik.

Het is jammer dat grote bevolkingsgroepen worden gediscrimineert enkel en alleen om hun geloofsovertuiging door een klein groepje imbecielen (waar ze ook vandaan komen) en dat de rest wereldwijd een slechte naam krijgen daardoor.

tanger'73
26-04-09, 15:08
Pierre Nkurunziza, de president van Burundi, is een christen.

Dus niet alleen moslims staan vanuit hun overtuiging afkerig tegen homoseksualiteit.

AdamRon
26-04-09, 15:33
Dus niet alleen moslims staan vanuit hun overtuiging afkerig tegen homoseksualiteit.

Men zou eens moeten stoppen met het generaliseren van mensen.
Wat je hier zegt is dat iedereen met dezelfde overtuiging slecht of goed is omdat een enkeling achtelijke trekjes heeft?

Dat deze man Christen is (naar eigen zeggen) wil niet zeggen dat alle Christenen zo denken?.
Dat geld voor Moslims ook, als er een paar slecht zijn wil ook niet zeggen dat alle Moslims slecht zijn...

Men zou dat eens achterwege moeten laten

tanger'73
26-04-09, 15:39
Men zou eens moeten stoppen met het generaliseren van mensen.
Wat je hier zegt is dat iedereen met dezelfde overtuiging slecht of goed is omdat een enkeling achtelijke trekjes heeft?

Dat deze man Christen is (naar eigen zeggen) wil niet zeggen dat alle Christenen zo denken?.
Dat geld voor Moslims ook, als er een paar slecht zijn wil ook niet zeggen dat alle Moslims slecht zijn...

Men zou dat eens achterwege moeten laten

De topic luidt: "homoseksualiteit vanaf nu strafbaar in Burundi." De overtuiging van de man doet niet meer ter zake. Het is nu de overtuiging van een hele (niet-islamitische) staat geworden. Maar je hebt gelijk, het doet niet ter zake, het is inmiddels de wet geworden.

tanger'73
26-04-09, 15:45
Moet dat?

Nee eigenlijk niet, het is inmiddels zonder religieuze achtergrond een seculiere wet geworden. Dus niet alleen gelovigen staan afkerig tegenover homoseksualiteit.

tanger'73
26-04-09, 15:51
10% moslim / 70 % christen / 20% natuurgodsdiensten

Ja hoe krijg je zo'n verbod überhaupt door het parlement?

AdamRon
26-04-09, 16:38
Een land heeft ervoor gekozen om een wet in te voeren zoals deze, en of die wet er nu op democratishe wijze verkregen is laat ik in het midden (er zijn genoeg voorbeelden bekent van manipulatie).
Of de bevolking achter deze wet staat laat ik ook in het midden.

Ik vind het soms alleen jammer dat in het begin van elke nieuwe post er meteen het geloof erbij betrokken word, wat regelmatig uitmond in een welles nietes discussie.
Iedereen heeft zijn/haar mening over een bepaalt onderwerp en iedereen heeft het recht zich daarover uit te spreken. Prima.. heb geen probleem darmee

Er zijn topics hier op deze website die wel positief zijn (uitzonderingen daargelaten) en hebben een lange levenduur
En andere die een hele korte duur hebben, mede veroorzaakt tussen het haantjes gedrag tussen verschillende overtuigingen.

Jammer

tanger'73
26-04-09, 16:43
Nou het is nogal opvallend en haast een primeur dat in een overwegend christelijk land een wet tegen homoseksualiteit is aangenomen. Mogelijk is overlast door homo's daar aanleiding toe geweest, want men gaat niet zomaar dit op de parlementaire agenda zetten om in stemming te brengen?

H.P.Pas
26-04-09, 17:02
Nou het is nogal opvallend en haast een primeur dat in een overwegend christelijk land een wet tegen homoseksualiteit is aangenomen.

Dat is helemaal geen primeur; 100 jaar geleden hadden de meeste overwegend christelijke landen zulke wettten. Nu niet meer, ze zijn wijzer geworden.

tanger'73
26-04-09, 17:06
Dat is helemaal geen primeur; 100 jaar geleden hadden de meeste overwegend christelijke landen zulke wettten. Nu niet meer, ze zijn wijzer geworden.


Denk dan ook dat wijze christenen opnieuw moeten overwegen om hun geloofsgenoten elders opnieuw te bekeren?

Munier
26-04-09, 17:13
Dat is helemaal geen primeur; 100 jaar geleden hadden de meeste overwegend christelijke landen zulke wettten. Nu niet meer, ze zijn wijzer geworden.
In een aantal staten van de VS is het toch nog steeds verboden?

mark61
26-04-09, 22:29
Ik vraag me af of ze de cel moeten delen...

Zou dit weer een achterlijke interpretatie zijn van godsgeloof, of gewoon achterlijkheid.

Afrikanen zijn notoir homofoob, ongeacht godsdienst. Alleen in Z-Afrika en in mindere mate Zimbabwe is er enige acceptatie van het verschijnsel. Ws. door de aanwezigheid van 'militante' blanken.

mark61
26-04-09, 22:31
Nou het is nogal opvallend en haast een primeur dat in een overwegend christelijk land een wet tegen homoseksualiteit is aangenomen. Mogelijk is overlast door homo's daar aanleiding toe geweest, want men gaat niet zomaar dit op de parlementaire agenda zetten om in stemming te brengen?

Welnee. In de meeste Afrikaanse landen hanteren ze op dat gebied nog wetten uit de koloniale tijd. Die dus door de Engelsen of Fransen zijn ingevoerd.

Waar moet die 'overlast' dan wel niet uit bestaan? In Burundi was er ietwat meer 'overlast' van de ene bevolkingsgroep die de andere probeerde uit te roeien.

mark61
26-04-09, 22:32
Denk dan ook dat wijze christenen opnieuw moeten overwegen om hun geloofsgenoten elders opnieuw te bekeren?

De Anglicaanse kerk ligt momenteel zowat in schisma om het onderwerp. Conservatieve (Amerikaanse) anglicanen hebben een verbond gesloten met diverse Afrikaanse anglicaanse kerken. De andere helft van de kerk accepteert intussen homofiele functionarissen. Zie ook Desmond Tutu, de enige held die ZA nog telt.

tanger'73
26-04-09, 23:50
Welnee. In de meeste Afrikaanse landen hanteren ze op dat gebied nog wetten uit de koloniale tijd. Die dus door de Engelsen of Fransen zijn ingevoerd.

Waar moet die 'overlast' dan wel niet uit bestaan? In Burundi was er ietwat meer 'overlast' van de ene bevolkingsgroep die de andere probeerde uit te roeien.

Bij hutu's en tutsis is met geen enkele stok rede in te praten. Dit is maar een kleinigheidje vergeleken bij wat ze allemaal zichzelf daar aandoen.

mark61
27-04-09, 00:10
Bij hutu's en tutsis is met geen enkele stok rede in te praten. Dit is maar een kleinigheidje vergeleken bij wat ze allemaal zichzelf daar aandoen.

Jah dus ik vraag me af waarom dit wetje zo'n prioriteit had. Of hebben ze een correlatie vastgesteld tussen homofilie en genocidale neigingen? Tzou me hogelijk verbazen, wellicht ten overvloede.

tanger'73
27-04-09, 00:24
Jah dus ik vraag me af waarom dit wetje zo'n prioriteit had. Of hebben ze een correlatie vastgesteld tussen homofilie en genocidale neigingen? Tzou me hogelijk verbazen, wellicht ten overvloede.


Ik kan er niets anders van maken dan dat die gasten totaal niet sporen en tussen al dat moorden door het spoor volkomen bijster zijn. Door al dat moorden is er zeker niemand meer over gebleven om de zondebok op af te schuiven, dan maar lekker vaag op de homofiel.

naam
27-04-09, 07:52
Nee eigenlijk niet, het is inmiddels zonder religieuze achtergrond een seculiere wet geworden. Dus niet alleen gelovigen staan afkerig tegenover homoseksualiteit.


Niet alle gelovigen staan afkerig tegen homsexualiteit.
Niet alle ongelovigen staan positief tegenover homosexualiteit.

Lijkt mij logisch toch.